• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład SKM niedostosowany do potrzeb?

Krzysztof Koprowski
22 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Długie oczekiwanie na SKM wieczorami oraz składy niedostosowane do potrzeb - zdaniem naszych czytelników to największe wady nowego rozkładu pociągów. Długie oczekiwanie na SKM wieczorami oraz składy niedostosowane do potrzeb - zdaniem naszych czytelników to największe wady nowego rozkładu pociągów.

Obowiązujący zaledwie tydzień nowy rozkład pociągów SKM już już budzi sporo wątpliwości wśród naszych czytelników. Po zmianach wprowadzono cięcia w długości składów, a niedzielny wieczorny rozkład zupełnie nie przystaje do miana kolei miejskiej.



Nowy rozkład jazdy pociągów wprowadzono 15 grudnia br. Miało być lepiej i wreszcie bez znacznych utrudnień dla pasażerów. Niestety, przez cały tydzień dostajemy wiadomości od czytelników, którzy narzekają na ścisk i słabą ofertę przewozową. Prezentujemy wybrane z nich, bo wiele uwag się powtarzało.

- Pociągi wprawdzie kursują ponownie z częstotliwością co ok. 7,5 minuty, ale prawie wszystkie kończą bieg w Cisowej. Do Wejherowa kursują tylko co pół godziny, a co gorsza, w przeciwieństwie do tych, które nie jadą dalej niż Cisowa, składają się tylko z jednego zespołu trakcyjnego - pisze do nas pan Michał.

Jak oceniasz nowy rozkład SKM na trasie, z której korzystasz najczęściej?

Nasz czytelnik opisuje również jak wygląda sytuacja z napełnieniem pociągów - Pociąg z Gdańska Głównego do Cisowej o 17:52 rusza relatywnie pusty. Przez całą trasę można znaleźć miejsca siedzące. Kolejny pociąg, o 18 (do Wejherowa, a nawet Lęborka) składa się tylko z czterech wagonów i już w Gdańsku Głównym większość miejsc siedzących jest zajęta. Od Politechniki możliwa jest już tylko jazda na stojąco, zaś od Gdyni Głównej panuje ogromny ścisk, tak że w Chyloni pasażerowie nie mogą już wejść do pociągu.

Na brak podwójnych EZT-ów skarży się także pan Mateusz, który wprawdzie docenia starania SKM-ki o częstsze kursowanie, ale co z tego, że pociągi jeżdżą częściej, jak nie da się do nich wejść?.

Również pani Alicja obwinia kolejarzy o niedostosowanie pociągów do zapotrzebowania - Pociągi na głównej, "trójmiejskiej" trasie składają się z długich składów, zaś te przeznaczone na dalsze trasy, gdzie nie ma żadnej alternatywy w postaci tramwaju czy autobusu, a sama podróż trwa dłużej, puszcza się krótkie pociągi. Gdzie tu logika?

Kolejarze przyznają, że faktycznie istnieją problemy ze skierowaniem na trasy odpowiednio długich składów, ale wynika to z... polepszenia oferty przewozowej. Chodzi m.in. o zwiększenie (a raczej powrót do starej) częstotliwości kursowania co 7,5 minuty oraz wydłużenie tras z Gdyni Chyloni do Cisowej oraz, od poniedziałku do soboty, z Gdyni Głównej do Cisowej.

- Realizując w szczycie komunikacyjnym przewozy co 7,5 minuty na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Cisowa - Gdańsk Główny, jesteśmy niestety zmuszeni tam, gdzie to najmniej bolesne do skracania długości składów. Mielibyśmy znacznie większe pole manewru gdyby nie fakt, że dziewięć naszych pociągów znajduje się w tym momencie w modernizacji. To dla nas wyraźnie odczuwalny brak taborowy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Czytaj też: Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Skargi pasażerów nie dotyczą wyłącznie długości pociągów, ale też godzin ich kursowania - Paradoksem jest, że SKM nie chce dać nocnych pociągów do Wejherowa, które są niesamowicie potrzebne, bo się nie opłaca, ale za to pusty, długi pociąg do Cisowej co 7,5 minuty jest już w pełni opłacalny.

W tym przypadku szykowane jest już jednak polepszenie oferty, choć na jej wdrożenie będzie trzeba poczekać aż do 15 czerwca przyszłego roku - Jeden pociąg, który dziś jeździ w dni robocze w relacji Gdynia Cisowa - Gdańsk Główny pojedzie w nocy w relacji Wejherowo - Gdańsk Główny. Kolejne dwa pociągi kursujące dziś również od poniedziałku do piątku w relacji Gdańsk Główny - Gdynia Cisowa pojadą w nocy w relacji Gdańsk Główny - Wejherowo. - zapowiada Głuszek.

Niemiłą niespodziankę przygotowano także pasażerom, którzy muszą jechać SKM-ką w niedzielne wieczory z Gdyni lub Sopotu do Gdańska. W najgorszym razie czeka ich nawet godzinne oczekiwanie na kolejny skład.

- Pociąg z Gdyni Wzgórza św. Maksymiliana w kierunku Gdańska odjeżdża o 21:17, a następny dopiero o 22:18. Co więcej, jest to możliwie najkrótszy pociąg typu EN57, a więc jedzie się ściśniętym jak śledzie w puszce - skarży się nasz czytelnik.

W przeciwną stronę (do Gdyni) jednogodzinna dziura jest obecna w rozkładach nieco później - przykładowo dla Gdańska Głównego między 22 a 23, przy czym oba pociągi, pomiędzy którymi nie przewidziano żadnych kursów, kończą bieg w Wejherowie. Kto nie zdąży na ostatni niedzielny pociąg z Gdańska (23:35, również do Wejherowa), musi czekać aż do 1 w nocy.

W tym przypadku kolejarze zapewniają jednak, że przyjrzą się ewentualnym możliwościom poprawienia rozkładu po sylwestrze. Do tego czasu pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość lub znaleźć alternatywny środek transportu.

Miejsca

Opinie (335) ponad 10 zablokowanych

  • skm (1)

    walić po łbach ipodwyżki biletow oni tylko to potrafią , co wy chcecie . będzie lato to podstawią towarowe składy bez dachu . a od stycznia podwyżka obudzcie się i do boju .. NARODZIE NIE BUJCIE SIĘ .

    • 3 1

    • boimy sie bo bój

      • 2 0

  • Unia cofneła nas o 50 lat. (2)

    do Wejherowa szybciej z buta dojść niż SKM ką.

    • 9 3

    • Ale żeś walnął - jak łysy warkoczem w trampolinę (1)

      No chyba że do Wejherowa z Luzina popindalasz.
      Tam wszystko możliwe.
      W nocy tory i chodniki zwijają.

      • 2 2

      • dobrze rzekl

        ja nigdy w nocy nie licze na skm tylko butem i do Gdanska

        • 0 2

  • Tragedia (1)

    Połączenia niedopasowane do potrzeb.
    Na długie trasy wogole się nie sprawdza.
    Na trasie Gdańsk_Lębork to już całkowita porażka
    (zlikwidowano połączenia najbardziej potrzebne).
    Szkoda ze paliwo jest drogie.Bo z pewnością zrezygnowałbym z usług SKM. Od lat nic się nie zmienia za komuny to przynajmniej częściej jeździły.

    • 6 1

    • Za komuny do Lęborka była dwie lub trzy bany dziennie

      Teraz co chwilę.
      Poza tym jak się mieszka w Lęborku to się pracuje w Lęborku.

      • 3 1

  • Szybka kolej mijska ? To jakas kpina (1)

    .

    • 4 0

    • nie szybka

      tylko stara kolej miejska

      • 3 0

  • grubo!

    Pomijając fakt już tych zatłoczonych kolejek to bilet z Gdyni do Gdańska kosztuje prawie 6zł w dwie 12 i weś tu jeździj w takich warunkach i za tyle :-)

    • 4 0

  • ruchome i zywe szopki w trojmiescie

    myslałem ze to kolejny artykul o skm

    • 5 0

  • (4)

    a ja tam jestem zadowolona ze zmian
    w końcu władze SKM zauważyły, że Gdynia Cisowa to nie Wejherowo i wreszcie zaczęły traktować nas na równi z resztą trójmiasta
    dziękuję!
    widać opłaciło się narzekać pod każdym artykułem o SKM na odizolowanie cisowej ;)

    • 6 9

    • (3)

      no tak, typowe cebulactwo :) jak ktoś jest zadowolony z czegoś, trzeba koniecznie dać minusa za wypowiedź, bo przecież jak tak może być, że nie narzeka razem z nami! ;)
      wesołych świąt!

      • 3 6

      • chyba nie o to chodzi (2)

        chyba dostajesz minusy za to, że "Cisowa to nie Wejherowo" tzn. że co... że lepsza/y jesteś od ludzi z Wejherowa czy jak?
        Ten tekst to było "cebulactwo"

        • 1 4

        • (1)

          jeśli ktoś tak odbiera moją wypowiedź, to znaczy że ma kompleksy na tym punkcie
          stwierdziłam fakt - Gdynia Cisowa to wciąż GDYNIA, a nie inne miasto, czyli np. Wejherowo albo Rumia, dokąd bądź co bądź SKM mogą jeździć z mniejszą częstotliwością, gdyż jest to kolej trójmiejska, a Gdynia Cisowa była zawsze zaliczana przez SKM nie do Gdyni tylko do miast spoza trójmiasta

          • 4 0

          • też uważam że SKM nie powinna robić wycieczek poza 3miasto

            a jak Rumunia, Reda i Wejerowo chcą mieć SKM co parę minut, to od dziś do skutku powinny wrzucać 30% budżetu na dofinansowanie budowy dodatkowego toru, przedłużenia torów SKM.

            Najgorzej na interesie zakupu SKM wyszedł Pruszcz. Że oni z tym nie poszli do sądu, to mnie zdumiewa...

            • 5 0

  • Wykręty tej SKM porażają. Tylko jedno może ich zmusić do poprawy: (2)

    Konkurencja jest potrzebna. Tłumy na liniach autobusowych "S" i "R" dowodzą, że wielu chce jechać taki kawał bez kolei. Ale to za mało. Przywrócić linię 101 na cały rok. Chociaż, powinna być pospieszna (czyli literowa nazwa), bo kierowca też człowiek...

    Linia "J" to też świetny pomysł. Ale skoro już jest pospieszna, da się ją przedłużyć do Gdyni. Niech ryczy z niedoboru klientów SKM. Albo niech się poprawi. Dla porządnego zarządcy, ich wykręty budzą wstręt.

    Wyobraźcie sobie hipotetyczną sytuację: Metro nowojorskie obsługuje dobrze tylko Manhattan, a Brooklyn dostaje ochłapy. Wejherowo jest częścią aglomeracji, a traktuje się go jak uprzykrzoną muchę. A jest tym dla Trójmiasta, co Brooklyn dla Manhattanu.

    • 9 0

    • (1)

      Wejherowo pacanku jest kolejową pustynią bo prowadzą do niego tylko dwa tory i to już nie jest wina spółki SKM a rządu w Warszawie że linia kolejowa na Szczecin jest tak kiepska jeśli chodzi o infrastrukturę żeby SKM kursowała do Wejherowa tak często jak w Trójmieście to trzeba poważne pieniądze wyłożyć

      • 1 1

      • "Pacanku"?

        Czy tutaj skrytykowałem rower?

        Jak się czeka na stacji w Śmiechowie, nie poraża liczba dalekobieżnych składów. Nawet gdyby, wystarczy umieć planować.

        • 0 0

  • to szybka kolej miejska a nie wiejska, cieszcie sie ze w ogole skm do was jezdza

    • 1 3

  • Myślenie trudna sprawa (5)

    Wydaje się logiczne, że składy do Wejherowa powinny być dłuższe podobnie gdy kursowanie jest rzadsze (większe ryzyko pojawienia się tłumu w kolejce).
    Jeśli już SKM chciałaby minimalnym nakładem pomóc relacji Cisowa - Wejherowo, powinna uruchomić dodatkowo jeden skład pomiędzy tymi stacjami. Wówczas SKMki kursowałyby co 15 min , ale to jest zbyt trudne.

    • 6 1

    • ... (3)

      tu wszystko jest trudne. Co zrobisz...taki kraj...

      • 2 1

      • taka gmina (2)

        • 1 0

        • ZTM & ZKM & SKM & PKM (1)

          załatwić tobie mogę
          załatw kolego mi
          sprawdź kasę matole
          pamiętaj kasę mieć

          w jakim innym mieście jest tak pokrętna organizacja usług komunalnych jak w naszym potrójnym Męcikale?

          • 1 2

          • zapomniałeś o MZKZG

            • 1 1

    • od Rumi do Wejherowa masz za mało torów by SKMka mogła kursować co 15 minut non stop

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane