• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego

Patryk Szczerba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów. Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów.

Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.



Czy w trakcie prawie dwóch lat pandemii zmieniłe(a)ś stosunek do transportu zbiorowego?


  1. Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
  2. Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
  3. Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.


Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów

  • W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
  • Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
  • Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
  • Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
  • Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
  • Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.


Bieżący rozkład ZKM Gdynia



Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów

  • Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
  • Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
  • Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
  • Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
  • Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
  • Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
  • Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
  • Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
  • Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
  • Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
  • Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.


Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia

ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów



Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.

- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.

Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu



Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.

Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.

Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji



Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat



Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.

Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.

- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.


Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.

- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz
07:39 2 LUTEGO 22

Ztm Gdynia linia 33 (3 opinie)

Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min
Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min

Miejsca

Opinie (366) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • To chyba jakiś żart.... (9)

    • 138 3

    • A nie

      It's real bejbi

      • 11 0

    • (2)

      Co za absurd... Przeciez jak sie zmniejszy czestotliwosc kursow, to jeszcze mniej osob bedzie korzystalo z komunikacji i dalej spadna wplywy! Dazycie do likwidacji zbiorkomu czy jak?! Moze czas na forum unijnym podniesc temat trudnej sytuacji komunikacji zbiorowej w dzikich krajach typu Polska?

      • 37 1

      • lepiej...

        zmniejszą liczbę kursów to z automatu zwiększą zagęszczenie w trojlusiach ... i zarażanie na covid zwiększą
        LOL

        • 24 1

      • Zgoda prócz "dzikich krajów" za to minus od góry do dołu.

        • 2 1

    • Najpierw zabiorą nam samochody w imię walki z ekologiom mimo że sami latają prywatnymi odrzutowcami a potem będziemy jeździli przeładowanymi autobusami NEW World Order

      • 24 3

    • żart to byłby jakby nowy rozkład zaczynał się od słów

      Praca Pokora Umiar ...

      • 7 0

    • Ale za to polanka redlowska (1)

      Nie pójdzie pod zabudowę! Hahaha Gdynia od dwóch dekad upada, upada. Nic tu nie ma, dosłownie nic. Przykro się na to wszystko patrzy.

      • 13 3

      • To zjeżdżaj do Wawy i nie zawracaj gitary

        • 4 10

    • Władze Gdyni

      To taki jeden duży żart.

      • 8 1

  • Mieszkaniec Wiczlina (16)

    Jak zawsze idea nie dla mieszkancow Gdyni.Mniej parkingow mniejsza czestotliwosc autobusow i brak kompletnie synchronizacji dojazdu do kolejk SKM i z Wiczlina .
    OGromne korki na Wiczlinie i Witominie brak zjazdow bezkolizyjnych na Wiczlinie to jest gdynia pod wodza dzielnego wojciecha.
    Czas na zmiane i oddanie miasta mlodym i myslacym

    • 187 7

    • Komunikacja (6)

      To sa zarty z mieszkancow gdynii ale tak to jest jak u Wladzy ten sam czlowiek przez tyle lat.

      Brak synchroznizacji autobus z kolejka SKM Wiczlino zakorkowane i jescze mniej autobusow.

      My mieszkancy chcemy kozystac z komunikacji ale jak mamy stac i czekac to jesdziemy autobusem.

      Wiczlino brak zjazdu bezkolizyjneg z obwodnicy i super idea bus pas pod prad do witomina .

      To sa pomysly wlodazy z GDYNI.

      czas na zmiany

      • 21 3

      • co to jest wiczlino? (5)

        to jakaś wieś pod pruszczem czy może bardziej w stronę wejherowa?

        • 8 23

        • Kupić mieszkanie w bloku na wygwizdowie (3)

          I domagać się autobusu co 5 minut, najlepiej bezpośrednio i do centrum

          • 13 19

          • Tak to powinno działać.

            Mieszkania w centrum są koszmarnie drogie, logiczne ze ludzie wybierają tańsze osiedla dalej od centrum, ale nie za miastem. Te miejsca powinny być dobrze skomunikowane aby uniknąć korków i zastawiania samochodami dzielnic gdzie skupiony jest przemysł czy biurowce.

            • 18 5

          • Nie lepiej kupić

            Owczym pędem dom na wiosce .

            • 2 2

          • Nie, lepiej jak ty mieszkać u babci w centrum.

            • 7 1

        • To jest ta eieś w której żona wybudowała prezydentowi Szczurkowi dom.

          Mówiąc krótko prezydent powiatowego miasta mieszkał na wsi i był słoikiem dojeżdżającym do pracy.

          • 3 1

    • (2)

      W naszym kraju rządzą byli komuniści, nic się nie zmieniło musimy czekać aż czas zrobi swoje bo na ten moment nikt na szczęście nie jest nieśmiertelny

      • 10 5

      • Nie w kraju tylko w miastach! (1)

        Wrocław, Poznań, Gdańsk, Gdynia, Kraków, Warszawa. I jeszcze kilka tzw. wielkich, z których wywodzi się sztandarowa kasta ich wyborców, o których pieją kury.

        • 13 8

        • Kraków,warszawa

          Ma duuuzo lepszą komunikację niż trójmiasto

          • 8 4

    • "oddanie miasta mlodym i myslacym"

      ...o rowerach i wrotkach...
      :\

      • 10 1

    • Maż jeździć jak Azjata- na rowerku albo na osiołku.

      • 6 0

    • BTW a wiczlino to (2)

      jakaś cześć Gdyni jest? Może tam po prostu za daleko żeby było synchro komunikacji itp?

      • 2 6

      • tak, aktualnie jedna z największych dzielnic.. jeśli nie największa. (1)

        • 3 1

        • to nie dzielnica

          tylko osiedle w krzakach

          • 0 3

    • młody, to nie znaczy myślący

      Zatrudniam młodych, bo starych jak na lekarstwo. Niestety, z żalem stwierdzam, że większość to przygłupy. Wiedzy tyle co pantofelek a oczekiwania płacowe z kosmosu.

      • 3 2

  • Absurd, można już podziękować ZKM (6)

    Rzadko się zgadzam z Miastem Wspólnym, ale co do tego komentarza pełna zgoda:

    Radykalne obcinanie połączeń wobec "polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów". Absurd.

    I co z tych elektrobusów skoro wszyscy się od ZKM odwrócą, bo nawet gdyby ludzie chcieli korzystać, to nie będzie się opłacać (i chciało) jeździć wszędzie z 3 przesiadkami.

    • 146 5

    • (5)

      nie absurd tylko tok myślenia bankruta moralnego i bankruta gospodarczego miasto Gdynia to bankrut pod każdym względem wystarczyły dwie dekady rządów szczura i jego kolesi i miasto które było niegdyś wzorem rozwoju jest cieniem samego siebie tok myślenia bankruta jest właśnie taki maksymalizacja dojenia mieszkańca na każdym polu plus maksymalne cięcie wydatków

      • 30 3

      • ale wydatków nie będą cieli (4)

        kierowcy w gdyni dostaną sute podwyżki pensji...
        może nie tak sute jak ci z rządu matooluszka - ale też nieżle... i też będą pracować mniej ...

        • 4 7

        • (3)

          Nie trzeba jechać na wiejską, żeby zobaczyć podwyżki w lokalnej polityce:

          "Wojciech Szczurek będzie natomiast miał pensję 19 602,50 zł brutto miesięcznie. Składa się na to pensja zasadnicza, dodatek funkcyjny, dodatek za przepracowane lata i dodatek specjalny. To niecałe 400 zł mniej niż maksymalna możliwa stawka." Cytat z trojmiasto.pl.

          • 8 3

          • 19tysi brutto - toż to prezydent nędzarz (2)

            króliczki NBP+ socjoloszka z rusyfistką biorą po 65tys do łapki
            kurski na kontrakcie menadżerskim bierze 30tys - wcześniej na pensji miał tylko 12tys

            • 12 1

            • Porównujesz stawki krsjowe ze stawką powiatowego prezydenta który zadłużył Gdynię na 1 miliard ?

              • 3 1

            • Króliczki z NBP

              Króliczki z NBP i tak zarabiają ledwie 60% tego co zarabiały Króliczki prezesów z lat 2000-2015.
              Mimo wszystko obecna władza jest duuużo Tańsza niż poprzednia.
              Pan Obajtek w Orlenie zarabia 4 razy mniej niż otrzymywali kolesie Tuska żeby móc opłacać łapówki Nowakowi.
              Poseł Gramtyka 700 tyś za nie całe 2 miesiące pracy w Turonie.
              Poseł Kropiwnicki przez 7 lat pracował w samorządzie za 5 tyś i kupił sobie 9 mieszkań.
              Teraz jako poseł oficjalnie zarabia 3 razy więcej ale stać go na zakup jedynie 1 mieszkania.
              To jak pracował w tym samorządzie ile trzeba było przynieść kasy w reklamówce żeby załatwić sprawy ???!!!!????

              • 1 4

  • No i elegancko (2)

    Teraz tylko trzeba podnieść ceny biletów- bo kursów mniej, mniej pasażerów, najlepiej od 2 lutego i szafa gra.

    • 159 1

    • tak będzie podejrzewam że wprowadzenie tego biletu fala sprawi że jeszcze więcej ludzi się odwróci od komunikacji miejskiej

      • 23 0

    • Przecież zawsze co roku rosły ceny biletów

      Wiec z całą pewniscią teraz tez podwyższą.

      • 5 3

  • No popatrzcie gdyńska władzuchna (1)

    postawi nas na nogi.

    • 83 6

    • Dosłownie, jak nie będzie czym jechać

      • 9 1

  • elegancko :) dalej głosujcie na tych nieudaczników z prezydium

    i dalej słuchajcie takich wynalazków jak łukaszek p.

    • 111 5

  • To chyba jakiś żart , likwiduje się parkingi, wprowadza horendalne opłaty za parkowanie i likwiduje się i zmniejsza linie autobusowe i trolejbusowe.

    • 159 3

  • Nachalna promocja elektrobusów przez miasto trwa w najlepsze. Utrzymanie takich drogich bajerów jest dość duże, dlatego trzeba było poucinać rozkłady. Ale co tam ważne, że prezydent będzie mógł szpanować i się promować cackami, a to że dla pasażera są ważniejsze atrakcyjne połączenia niż drogi nikomu niepotrzebny elektrobus to nie ma dla niego żadnego znaczenia.

    • 128 1

  • to ma być zachęta do zostawienia samochodu serio????Rządzący Gdynią nieudacznicy po prostu zabili to miasto firmy stąd uciekają stąd brak podatków od nich kasy coraz mniej zostaje jedynie drenaż kierowców na parkowaniu itp bzdury ale to ma swoje granice bo ludzie np uciekli z centrum uciekają z tego miasta ono umiera centrum skwerek polanka redłowska bulwar po co tam jeździć?

    • 160 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane