• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy sprzęt do obsługi tramwajów: podnośnik i wóz techniczny

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Tramwaj może być podniesiony maksymalnie 160 cm ponad poziom podłogi hali.

Nowoczesny podnośnik i wóz ratowniczo-manewrowy to nowy sprzęt, który ułatwi serwisowanie tramwajów w Gdańsku. Szybciej i sprawniej będzie także usuwać awarie, w tym wyciągać z torowiska samochody oraz wstawiać na tory wykolejone tramwaje.



Jak oceniasz bieżące utrzymanie techniczne tramwajów w Gdańsku?

Największym udogodnieniem dla pracowników Zakładu Komunikacji Miejskiej jest długi na 30 metrów i zdolny udźwignąć do 50 ton podnośnik całowagonowy do tramwajów. Został wyprodukowany przez firmę Pfaff Silberbalu Verkehrstechnik z Niemiec i kosztował ok. 2,3 mln zł (530 tys. euro).

- To pierwszy podnośnik tego typu w naszej części Europy. Dotychczas posiadały je głównie zakłady komunikacyjne w Niemczech, Austrii i Szwajcarii - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk. - Spełnia najnowsze normy Unii Europejskiej w zakresie podnośników dla pojazdów.
Podnośnik wyróżnia rozwiązanie "Long Beam", które umożliwia obsługę różnego typu wagonów na jednym stanowisku bez potrzeby przestawiania ciężkich podnośników kolumnowych będących na wyposażeniu ZKM-u.

Ponadto dotychczasowe podnośniki działały tylko na zasadzie podnoszenia karoserii przy kołach pozostających na torze. Nowe urządzenie pozwala na podniesienie obu części jednocześnie, po czym możliwe jest zwolnienie układu jezdnego i opuszczenie go do poziomu szyn.

- Eliminuje to kanał naprawczy, ponieważ praca obsługi wykonywana jest z poziomu posadzki hali, zaś pracownik może dostosować wysokość pola pracy do swojego wzrostu - dodaje Mongird.
Nowy podnośnik pozwoli na szybszą i wygodniejszą wymianę elementów podwozia takich jak wózki jezdne z kołami, silniki czy inne ciężkie elementy znajdujące się pod pudłem wagonu.

  • Podnośnik pozwala na łatwiejszą prace przy tramwaju bez potrzeby wykorzystywania w tym celu kanału rewizyjnego.
  • Tramwaj Pesa Jazz Duo na nowym podnośniku.
  • Szafa techniczna, z której steruje się pracą podnośnika.

Zakupiony wóz ratowniczo-manewrowy może również służyć do holowania tramwaju.

Przy okazji prezentacji nowego podnośnika, ZKM przedstawił również zakupiony za prawie 1,6 mln zł netto pojazd ratowniczo-manewrowy Mercedes Benz Unimog U423. Może on poruszać się zarówno po szynach, jak i jezdni. Wyposażony jest w zabudowaną kabinę do przewozu obsługi i sprzętu ratownictwa technicznego, a także system umożliwiający oświetlenie pola pracy.

Pojazd będzie wykorzystywany przede wszystkim przy usuwaniu awarii na trasie. Wyciągarka linowa pozwoli na usunięcie samochodów z torowisk, zaś będący na wyposażeniu zestaw podnośników hydraulicznych wspomoże inny sprzęt do ponownego ustawienia na torach wykolejonych tramwajów.

  • Wóz ratowniczo-manewrowy zakupiony przez ZKM Gdańsk.
  • Wnętrze wozu ratowniczo-manewrowego.
  • Kabina wozu ratowniczo-manewrowego.
  • Przód wozu ratowniczo-manewrowego.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (62) 1 zablokowana

  • multipla (1)

    ten wóz jest brzydszy od multipli

    • 0 0

    • Nie ma być pięknym

      Nie jestem pewny czy do wyciągania tramwaju z hali jest potrzebny mercedes ale ważniejsze jest aby w ,,razie co '' potrafił wciągnąć lub zaholować w dół tramwaj na Suchaninie. Różnica wagi i system napędu nie wróży nic dobrego . Pojazd jest typem pogotowia technicznego - serwis. Marka mercedes-unimog jest pierwszej klasy mimo wszystko aby był używany jak najrzadziej .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane