- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (46 opinii)
- 2 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (102 opinie)
- 3 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (307 opinii)
- 4 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (223 opinie)
- 5 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (94 opinie)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (216 opinii)
Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu
Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.
Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.
Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).
Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?
- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów
O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.
Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).
- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie . Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca
W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.
Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.
W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.
W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.
Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.
W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.
Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny
Konstal N w malowaniu z lat 50.
Materiał archiwalny
Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.
Miejsca
Opinie (176) ponad 20 zablokowanych
-
2017-04-26 11:31
A siedzenia wymienią na czyste?
- 6 0
-
2017-04-26 11:37
Deutschland,Deutschland über alles (1)
- 6 12
-
2017-04-26 21:11
Szerokaja strana maja ,....
charaszo tawariszcz- 1 1
-
2017-04-26 11:44
Co to za Zylc??
i jeszcze w malowaniu Bałtyku Gdynia
- 5 4
-
2017-04-26 11:53
1002
Piękny wozik, oby sie tylko nie psul
- 4 3
-
2017-04-26 11:57
Ojojoj, a co na to PIS?? Gdzie patriotyzm??
- 8 1
-
2017-04-26 12:42
obywatel
Fajnie, podobają mi się te malowania z okresu międzywojennego.
- 6 9
-
2017-04-26 13:00
Pruskie(hitlerowskie?!) tradycje w cenie (6)
Nie bez kozery Adamowicz i Karnowski rokoszują przeciwko Polsce! Czyżby kolejny malutki, acz symboliczny kroczek ku niesławnej pamięci Wolnemu Miastu? Okropne!!!
Nad dawnym urzędem pocztowym przy Dworcu Głównym z pietyzmem odrestaurowano niemiecki napis Post Amt!!! Ciekawe co na to rodziny polskich pocztowców, rozstrzelanych we wrześniu 1939 r. na Zaspie!!!- 20 19
-
2017-04-26 18:02
idź się leczyć na głowę
- 3 5
-
2017-04-26 18:21
postamt (3)
Rodziny pocztowców nie protestowały , Wkrótce ma pojawić się tablica poświęcona temu miejscu z okresu WMG.Dla pieniaczy informacja , że w tym budynku w okresie WMG znajdował się polski UP nr-2.Poza tym są jeszczy kwestie konserwatorskie .Z ilości wykrzykników wnioskuję ,że dla H nie mają znaczenia kwestie prawne , liczy się tylko wrzask i piana .Wszystko z okresu WMG to hitlerowcy , faszyści , niemcy , szwaby,wszystko zaorać wypalić.Ciekawe czy polacy w WMG w ten tok myślenia też się wpisują ?Myślałeś H nad jakąś terapią?
- 5 4
-
2017-04-26 21:17
postamt
Jak we Lwowie i Wilnie zacierają ślady polskie to drzesz ryja tłuku pisuarowski a tu wam historia przeszkadza, to jest wasza hipokryzja i zakłamanie świadczące o prymitywizmie i tępocie umysłowej.
- 1 0
-
2017-04-26 22:16
Myślałeś o powrocie do szkoły?
Twój post nic nie znaczy jeżeli rzeczownik Polacy piszesz z małej litery.
- 1 1
-
2017-04-29 06:35
Hitlerowskie pamiątki w cenie!!!
Niemcy, Niemcy POnad wszystko i do tego plakietka DA na aucie! Sieg Heil!!!
- 0 0
-
2017-04-26 23:05
Najpierw odrestaurowali szwabskie napisy na złotej bramie
Potem na Targu rybnym
- 0 2
-
2017-04-26 13:15
Malarnia
Miejmy nadzieje ze nie malują w malarnia na która nie ma jeszcze oficjalnego pozwolenia
- 3 5
-
2017-04-26 13:22
Nieważne w jakim kolorze, ale do cholery, wszystkie tramwaje powinny być jedno malowanie. Nie może być tak, że jeden kierownik z drugim dyrektorem jakogoś komunalnego zakładu dochodzą do wniosków, że trzeba uczcić jakieś wydarzenie/miejsce/czas i z tego okazji malują sobie na według uznania jakąś serię tramwajów.
- 15 6
-
2017-04-26 13:32
Reklama (1)
Tramwaje powinne być oklejane/malowane reklama jak
W latach 90 tych z zysku można by było obniżyć cen biletów :)- 6 15
-
2017-04-26 17:34
Wystarczy już tych reklam dokoła
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.