- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (362 opinie)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (208 opinii)
- 3 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (79 opinii)
- 4 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (160 opinii)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (294 opinie)
- 6 Kandydaci o rowerzystach w Gdyni (170 opinii)
Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu
Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.
Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.
Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).
Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?
- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów
O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.
Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).
- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie . Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca
W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.
Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.
W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.
W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.
Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.
W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.
Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny
Konstal N w malowaniu z lat 50.
Materiał archiwalny
Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.
Miejsca
Opinie (176) ponad 20 zablokowanych
-
2017-04-26 17:02
Zdjecia od GAiT (1)
to jakas marna prowokacja. Niedoswietlenia, porecz na pierwszym planie, beznadziejne kadry... Komorkiem robione? Takich zdjec nie przekazuje sie mediom!
- 5 0
-
2017-04-26 17:13
Racja. Idealnie widać same wady-badziewny typ drzwi, brak oświetlenia ledowego sprzed modernizacji i rozebrany przód. Jakby trochę myśleli to by zdjęcie wnętrza dali, bo z tego co wiem to właśnie w tym miał leżeć cały bajer.
- 4 0
-
2017-04-26 17:24
Tramwaj gdański
Rewelacyjny pomysł. Te tramwaje wyglądają świetnie. Wszystkie powinny być tak pomalowane (na biało) i tak oryginalnym herbem Gdańska, no i oczywiście w 100% bez tych ohydnych REKLAM. Stanowiłyby wspaniałą wizytówkę Gdańska. Niech władze nad Motławą poważnie o tym pomyślą.
- 6 12
-
2017-04-26 17:35
Zróbcie jeden tęczowy dla LGBT
- 8 2
-
2017-04-26 18:07
HEIL (1)
dobre czasy idą ...
HEIL- 5 9
-
2017-04-26 18:19
WYPAD !!!
- 2 2
-
2017-04-26 18:27
Biało
Niebieski kolor i napìs Stocznia!
- 2 1
-
2017-04-26 18:32
Budyn folksdeutsch (1)
Co potem? Eksterytorialny korytarz do wolnego miasta?
- 10 4
-
2017-04-27 03:53
W kolejce jest tłok, W tramwaju jest tłok...
- 2 0
-
2017-04-26 18:38
kolory z lat 20-tych zdecydowanie najładniejsze
- 5 5
-
2017-04-26 19:28
Czy pan Krzysztof Koprowski zastanowił się nad tym, co napisał?
"Zarazem innych miast niemieckich" Czyli WMG było wg pana miastem niemieckim? "Gratuluję" popierania niemieckiego przedwojennego stanowiska w sprawie statusu WMG
- 7 5
-
2017-04-26 19:42
Ja bym chciała aby pomalowany był w stylu hygge.
- 1 1
-
2017-04-26 20:15
Pantone
Kolor kremowy jest wyjątkowo mdły, a dla bezpieczeństwa ruchu wręcz szkodliwy. Mamy XXI wiek i tysiące kolorów farb dostępnych od zaraz.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.