- 1 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (152 opinie)
- 2 Podejrzany o zabójstwo żony zatrzymany (163 opinie)
- 3 Nocna akcja SAR na Bałtyku (24 opinie)
- 4 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (140 opinii)
- 5 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (147 opinii)
- 6 Nagły zwrot ws. wypadku w stoczni. To było zabójstwo (42 opinie)
Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu
Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.
Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.
Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).
Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?
- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów
O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.
Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).
- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie . Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca
W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.
Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.
W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.
W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.
Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.
W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.
Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny
Konstal N w malowaniu z lat 50.
Materiał archiwalny
Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.
Miejsca
Opinie (176) ponad 20 zablokowanych
-
2017-04-26 20:20
DES - jestem na nie!
Po pierwsze, to co za mądra głowa zgodziła się na zmianę dwupłatowych drzwi na
wąskie jednopłatowe? Że zachaczały w Oliwie o przystanek? Wydając prawie 2 mln na remont, można było zmienić nieco układ dzwi i okien i tak to zrobić, że dalej byłyby 2x podwójne drzwi, podobnie jak w katowickich 116Nd, które były budowane zaraz po gdańskich NGd99. Kolejna sprawa - malowanie. Prezez Lisicki coś mówi o pozytywnym odbiorze N8C "Güunter Grass", owszem, ładnie wygląda, ale malowanie ma jednak nieco inne i sylwetkę inną! Nie róbmy przedwojennej malatury na wagonach z końca XX wieku i n ajnowszych nabytkach! Może jeszcze układ tras z okresu przedwojennego? Nie dajm ysię zwariować!- 12 0
-
2017-04-26 20:57
Kto ty jesteś? Polak mały.
Rozumiem, że historia Gdańska jest bardzo ciekawa. Architektura przedwojennego miasta bije na głowę obecną miernotę intelektualną żyjącą z tzw. układu gdańskiego i tworząca przypadkowe szkaradki. Nie można jednak przechodzić obojętnie wobec propagowania niemieckości kosztem polskości Gdańska. Ta droga kieruje nas w stronę Wrocławia, gdzie obecnie skala propagowania autonomii Śląska i banderyzmu przybrała niebezpieczną skalę i przekroczyła już dawno bezpieczną granice.
- 9 8
-
2017-04-26 21:18
niedopatrzenie (1)
"Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu" - co by był komplet, to jeszcze trzeba dorzucić swastykę.
- 5 3
-
2017-04-26 23:00
I runy SS na siedzeniach
- 0 0
-
2017-04-26 22:03
cv sC v
Konserwa a nie tramwaj w lato goraco jak w piekarniku
- 3 0
-
2017-04-26 22:41
I bardzo dobrze oraz ładnie!
W Gorzowie i Szczecinie mogą jeździć tramwaje pomalowane na kremowo- nikomu to nie przeszkadza że są to barwy przedwojenne z okresu gdy miasta te były niemieckie- więc w Gdańsku tym bardziej mogą, a na dodatek ładniej one wyglądają niż z dominantą koloru czerwonego.
- 6 8
-
2017-04-26 22:57
Zaczęło się od przywracania szwabskich napisów na budynkach (1)
Potem herb Gdańska wystylizowane na szwabski ferie stadt danzig,a teraz beda malować tramwaje na kolory szwabskiego ferie stadt danzig
- 7 7
-
2017-04-27 10:36
Wolę Freie Stadt Danzig niż Wolnyj Gorod Gdansk
albo może jeszcze po ukraińsku. Tfu!
- 2 1
-
2017-04-27 00:39
Zamiast nowe kupić to Gdańsk kupuje złom i próbuje go ratować
Niemcy takiech złomow się pozbywaja a Gdańsk się cieszy ze może złom kupić
To dopiero komedia haha
No tak brak kasy bo trzeba było nazwę zmienić a na nowe tramwaje już zabrakło pieniędzy i trzeba było stare złomy kupić- 6 3
-
2017-04-27 09:11
Mi się podoba
- 2 4
-
2017-04-27 14:41
Czy PiS płaci za klikanie po portalach jak Putin?
Bo efekty podobne.- 1 3
-
2017-04-27 20:15
misiu pisiu
co to znaczy danzig? ktoś mi powie?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.