• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni skróci rejs do Szwecji o pół godziny

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa nowego terminalu ma kosztować ok. 120 mln zł. Stena Line będzie partycypować w kosztach przygotowania projektu. Budowa nowego terminalu ma kosztować ok. 120 mln zł. Stena Line będzie partycypować w kosztach przygotowania projektu.

W gdyńskim porcie, przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni, powstanie nowy terminal promowy. Ma być gotowy w 2016 roku, a jego budowa pochłonie 120 mln zł.



- Budowa terminalu promowego w pewnym sensie już ruszyła - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - 31 grudnia ubiegłego roku podpisaliśmy umowę ze Stena Line o wspólnym finansowaniu przygotowań do budowy. Zgodnie z jej zapisami w latach 2013-2014 powstanie projekt i uzyskamy wszelkie decyzje, także pozwolenie na budowę. Mamy nadzieję, że w 2015 rozpoczniemy budowę, a już w czerwcu 2016 dokonamy otwarcia nowego obiektu.

Dziś na terenie Nabrzeża Polskiego operuje Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia. Stoją tam magazyny i przeładowywane są towary masowe. Trwa jednak proces prywatyzacji tej spółki, który uwzględnia plany budowy terminalu promowego.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Dziś promy na trasie Gdynia-Karlskrona kursują codziennie. Baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII zobacz na mapie Gdyni.

- Jest to jeszcze bardzo wstępny etap, za wcześnie więc na szczegóły. Dopiero rozpoczynają się prace projektowe. Jednak wizja przeprowadzki na Nabrzeże Polskie jest dla nas bardzo obiecująca - twierdzi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Stena Line. - Nabrzeże, które obecnie użytkujemy, jest już dla nas za małe. Nie mamy możliwości operowania większymi statkami.

Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?

Jakie są plusy Nabrzeża Polskiego? Już niebawem będzie ono dobrze skomunikowane z miastem, zarówno jeśli chodzi o układ drogowy i kolejowy, bo kończą się portowe inwestycje w tym zakresie. Jest ono też sporo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróci nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji.

- Za dwa lata będziemy obchodzić 20-lecie współpracy ze Steną Line i myślę, że jubileusz będzie przebiegał w radosnych nastrojach - zapowiada Janusz Jarosiński. - Dyskutujemy o dalszej, wieloletniej współpracy. Niewątpliwe Stena Line ma nadzieję na zwiększenie swojego udziału w rynku przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Na pewno terminal w nowym miejscu pomoże w realizacji tych zamierzeń. Dzięki tej decyzji, już dziś wróciliśmy do rozmów o promach o długości 240 metrów. Zawijanie takich promów do nabrzeża, które ma 170 m długości - a takie warunki ma obecnie Stena Line - jest praktycznie niemożliwe. Nowy terminal jest wręcz niezbędny.

Inwestycja istotna dla gdyńskiego portu i przewoźnika, jest również bardzo ważna dla rozwoju rynku przewozów kontenerowych. Nabrzeże wykorzystywane obecnie przez Stena Line sąsiaduje bowiem z terminalami kontenerowymi, a dla nich, szczególnie dla najbliższego sąsiada, czyli BCT, przeprowadzka "promów" oznacza nowe tereny inwestycyjne.

- BCT już tylko czeka, żeby Stena Line się wyprowadziła, bo przyda im się dodatkowy teren do składowania kontenerów. Ten obszar wydzierżawiamy jednak w przetargu publicznym, więc także inni będą mieli szansę zagospodarować tę działkę - zastrzega Janusz Jarosiński.

Z zagospodarowaniem 2 ha po Stenie nie będzie problemu, pytanie co się stanie z dworcem promowym?

- Staramy się słuchać co nam rynek i partnerzy biznesowi podpowiadają, więc na pewno jakiś pomysł się pojawi. Raczej go zagospodarujemy, a nie wyburzymy. Może poprosimy o pomoc studentów architektury? Młodzi ludzie bardzo często mają pomysły, na które nie wpadłoby moje pokolenie. Trzeba z tego czerpać, żeby iść do przodu - dodaje Janusz Jarosiński.

Miejsca

Opinie (123) 7 zablokowanych

  • Nowy terminal promowy w Gdyni skróci rejs do Szwecji o pół godziny (7)

    za trzy i pół roku. News dnia!!!!

    • 67 39

    • matka bier szmaty, lecimy na StenaLIne (1)

      mowia, ze bedzie krocej

      • 10 6

      • Polska język trudna język

        • 1 0

    • (3)

      nie rozumiem ironii, ja często plywam na tej trasie i uwierz mi dla mnie jest to różnicz czy płynę 10h, czy 9,5h. Twoja wypowiedż to dopiero News dnia

      • 23 5

      • przecież to pasażerowie tramwajów na Stogi!

        dla nich pół godziny krócej, to frajer.

        • 8 4

      • od BCT do francuskiego 30 min dobry żart (1)

        to skoro często pływasz na tej trasie pewnie wiesz że od wybrzeża helskiego do przyszłego nowego terminalu stena na pewno nie płynie pół godziny. Mam widok na ten odcinek i od samego początku widzę jak płynie statek pamiętam nawet pierwszy prom z 1995 roku i wydaje mi się że nawet wtedy nie zajmowało mu to aż tyle czasu a co dopiero teraz dwóm nowym promom. Nie mam tyle pretensji do Ciebie co dziwi mnie niewiedza tego co pisał artykuł

        • 2 6

        • ale to może nie chodzi tylko o czas przepłynięcia, ale też o sprawniejszy załadunek/wyładunek

          • 7 0

    • wybudujmy go za francuskim na morzu

      wtedy zyskamy następne pół godziny

      • 4 1

  • Super! (2)

    Krótszy rejs, bardziej wyeksponowany dworzec morski, tereny do inwestycji dla terminali kontenerowych. Na tej inwestycji skorzystają wszyscy: pasażerowie, Stena, port i miasto ;)

    • 85 14

    • Betony nie skorzystają i zaraz zaczną Cię minusować :P

      mnie ukamienują ;)

      • 19 4

    • Żenada

      Na dworcu będzie muzeum (frekwencja może 200 osób rocznie,)terenów dla kontenerów nie widzę( trochę na bułgarskim )pasażerowie--brak parkingów. Będzie bliżej przeładunku węgla,koksu, soi,zboża ,a co za tym idzie pył jak diabli.I tiry w centrum( teraz jadą kwiatkowskiego prosto na obwodnice).Rejs krótszy o odległość 1,5 km (śmiech) To kto skorzysta?Obym się mylił.

      • 3 1

  • oby się udało... (2)

    będzie bliżej centrum... pożyjemy - zobaczymy - 4 lata to jeszcze sporo czasu...

    • 21 11

    • (1)

      2016 będzie za 3 lata

      • 2 1

      • jeśli budowa skończy się przed końcem 2016 to pozostało 3 lata i 10 miesięcy więc liczymy w przybliżeniu 4 lata ;P

        nie czepiaj się skromnych cyferek ;)

        • 0 1

  • "Nabrzeże, które obecnie użytkujemy, jest już dla nas za małe...." (3)

    "Nabrzeże, które obecnie użytkujemy, jest już dla nas za małe. Nie mamy możliwości operowania większymi statkami."
    Faktycznie, od razu przypomniał mi sie wypadek z maja jak wasz zdolny kapitan nie potrafił wymanewrować promem i pieprznął w suwnice BCT. Wnioskując nie macie umiejętności a nie możliwości operowania statkami

    • 26 46

    • (2)

      Popatrz, jesteś wybitnym autorytetem w dziedzinie nawigacji morskiej a marnujesz się na forach internetowych.

      • 21 8

      • (1)

        nie masz racji, nie marnuję się (swoich umiejętności, swojej wiedzy i potencjału), wypełniam inną gałąź w gospodarce morskiej

        • 7 8

        • zapewne szeroką gałąź, tzw. akwizycje

          • 12 1

  • Pracuję w Szwecji od 3 lat, (32)

    nie wyobrażam sobie jak ludzie żyją za 3-4tys netto miesięcznie w Polsce. Na prawdę podziwiam i czapki z głów, dla mnie minium żeby przeżyć miesięcznie to 10tys netto. Na szczęście zarabiam netto w Szwecji w przeliczeniu na PLN 18tys.

    • 26 122

    • wow ale masz szczęscie

      aż cud ze jeszcze po polsku potrafisz pisać. no i dziwne, że na trojmiasto.pl wchodzisz, po co?

      • 56 11

    • ja tez sobie nie wyobrazam (1)

      jak mozna zyc za 2-3 tysiace netto od rodziny miesiecznie, na trzech etatach, po 12 godzin dziennie, 6 dni w tygodniu. Mam 2800 netto emerytury i 40-stkę na karku, a 1 marca panstwo da mi waloryzację 4,4% ... a i tak ciągle mam niedosyt. Wogole nie rozumiem jak mozna pracowac za taką niewolnicza pensję.

      • 8 20

      • emeryt z 40-tką na karku???

        wojak jesteś?

        • 10 1

    • ILE?? (1)

      3-4 tysiące netto?? Chyba przesadziłeś :-) Ciekawe kto tak ma. Chyba spawacz.

      • 12 3

      • Gratulację widzę że połowa z trójmiasta zarabia powyżej 3000 zł netto szacun. Ciekawe gdzie kradną :-)

        • 7 10

    • 9k koron to i tak jak murzyn na tamtejsze warunki (1)

      • 16 3

      • Też jesteś mudżin, ale matematyczny :)

        SEK/PLN = 0,48zł

        więc 18000PLN:0,48=37500SEK

        • 8 1

    • Z czego 16 zabiera ci państwo....

      • 9 2

    • hm, ciekawe co robisz tam? ja pracuję tam juz 8 lat i wiem, ze taką kase musiałby mieć jakiś specjalista, ale Ty pewnie jesteś {he,he}. szkoda twego czasu na pisanie takich pierdół, bo piszesz bzdury kolo. Sorry, chyba, że uprawiasz sex za kasę, wtedy zwracam honor, specjalisto

      • 20 1

    • Ponizej przecietnej !!!

      Jak zarabiasz ok. 18 tys PLN to ok. 35 tys SEK. Gdybys zyl na poziomie w szwecji potrzebujesz 15-20 tys na mieszkanie\dom, 5-10 tys na oplaty, 10-15 tys na "zycie" i juz nie pisze o calej reszcie bo zabraklo Ci pieniazkow. Nie ma sie czym chwalic.

      • 16 1

    • żeby cię tylko tam jakiś szwedzki mahometan nie wyłomotał

      Szwecja jest europejską stolicą gwałtów, więc uważaj na każdym kroku.

      • 9 1

    • Dlatego ja się wybieram do Luksemburga, (4)

      Tam zwykły cieć dostaję 8000 zł na rękę

      • 4 1

      • Wojtku... (3)

        Widzę, że ambicja aż z Ciebie bije :)

        • 9 1

        • Daj spokój kuzynowi Jadźka

          Niech się rozwija! U nas w pelplinie tylko prezydent dostaje więcej niż 8 tysięcy

          • 0 0

        • wolalbym byc cieciem (1)

          w luksemburgu za 8000 na reke niz kierownikiem w polszy za 4000 tys... oprocz kasy liczy sie jeszcze cala otoczka, miasto, porzadek i normalne spoleczenstwo.

          • 0 3

          • Juz lepiej byc cieciem w Szwecji, tam wszyscy sa rowni ;)

            • 3 0

    • Co za typ....

      Po co się chwalisz...? I co to ma za związek z artykułem..? Zresztą, każdy może bajkę napisać...

      • 4 1

    • Pracuję w Norwegii od 5 lat

      Nie wyobrażam sobie, jak ludzie żyją w Szwecji za 18 tys. miesięcznie (w przeliczeniu). Naprawdę podziwiam i czapki z głów. Dla mnie, żeby minimum tam przeżyć miesięcznie to 25 tys. netto. Na szczęście zarabiam w Norwegii w przeliczeniu PLN 33 tys.

      • 22 5

    • polaku (1)

      a co robisz tam w tej szwecjii ??? PEWNIE KRADNIESZ !!!

      • 3 2

      • stoi na wylotówkach

        • 1 0

    • darlig betaling (1)

      to mało masz jak na warunki szwedzkie

      • 2 2

      • Co to znaczy "darlig betaling" ??? chyba chodzi o dålig betalning?? Albo lepiej powiedziec "dålig lön"???

        • 1 1

    • .....

      Znam go zarabia tyle ale po pól roku pracy przy zbieraniu szyszek.

      • 5 1

    • urząd skarbowy

      Badamy tą sprawę również niedługo ustosunkujemy się odnośnie pana.

      • 9 1

    • a co to ma do tego tematu o stenie ?

      a co to ma do tego tematu o stenie ?

      • 4 1

    • zarabiasz?

      Chyba zarabiasz w snach, albo miesięcznie 500 godzin.

      • 2 1

    • nie kumam jak mozna w Szwecji przezyc za 18 000 PLN

      zarabiam podobne pieniadze w Polsce i to wcale nie jest duzo.... przy drożyźnie w Szwecji te 18 000 PLN to grosze sa.

      • 8 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • wtf??

      a tak w ogóle to o so chozi?

      • 1 1

    • nieważne są pieniądze ważne, że rządzi PO

      i możemy zajmować się cierpieniami prześladowanej Anki Grodzkiej. To są ważne sprawy a nie jakieś tam zarobki, gospodarka. Zresztą nasz rząd Pana prezesa Tuska prowadzi dobrą politykę gospodarczą a kto nie wierzy iech zobaczy ile nagród od Niemiec i Unii Europejskiej otrzymał nasz Prezes Tusk! Trzeba patrzeć globalnie - ważne, że rozwija się gospodarka Niemiec, Szwecji i innych krajów, Polska nie jest taka ważna w Europie żeby Nasz Rząd musiał sie zajmować jakimiś Polakami. Dla nas światłych Obywateli ważne jest żeby Unia mocniej sie jednoczyła pod egidą naszych niemieckich przyjaciół a w tzw Polsce żeby żyjacy w zwiazakch partnerskich mogli się wspólnie rozliczać.Ważen jest szczęście a ja jestem szczęśliwy że nie rządzi ten straszny PIS! I to mi wystarczy!

      • 2 3

    • a czym się Pan...

      .. zajmuje w Szwecji, że tak dobrze zarabia?

      • 1 0

    • fajniusi jesteś, umówisz się ze mną misiaczku?

      • 1 1

  • GRATULACJE.. (3)

    Kiedyś w Gdańskim porcie funkcjonowały dwa terminale pasażerskie, wybudowano nowy funkcjonalny terminal z którego pływał prom do Kopenhagi, teraz połączenie z Szwecją z starego terminala chcą ograniczyć do jednego promu a nie do dwóch jak dotychczas... żenada i żal. Zawsze Stena Lina była bardziej korzystna i tańsza dla trójmiasta..

    • 30 10

    • Stena kiedyś miała 3 rejsy na dobę (2)

      a teraz?

      • 4 1

      • (1)

        Kiedy

        • 2 1

        • Miała, miała

          Ale bardzo krótko. Bądźmy szczerzy - im opłaca wysłać się dwa razy większe promy niż trzy razy mniejsze.

          • 4 0

  • Rowerem do Szwecji (2)

    A ja planuje podróż do Szwecji rowerkiem. Tylko żonkę muszę namówić jeszcze. :-) Pomysł dobry! Niech Naród rośnie w siłe!!

    • 33 4

    • Rowerem do Szwecji? No to ładny kawałek drogi przed Tobą i wiele ciekawych krajów nadbałtyckich będziesz miał po drodze.

      • 7 2

    • nie zapomnij zalozyc jej siodelka

      • 10 3

  • Co za bzdura !!! (4)

    Tak naprawde "parkowanie" w porcie to znikomy % podrozy. Najwazniejszy jest czas pokonania odleglosci A-B . Tu zalezy wszystko od sil natury. Kiedys plynalem Gdansk-Nynashamn i zeby zdazyc przed sztormem bylismy o 9AM w porcie(wg rozkladu 13PM). Zaoszczedzili czy stracili ? Wiadomo, ze firmy beda robily wszystko z zyskiem dla siebie a nie pasazera.

    • 7 13

    • A kanał portowy do obecnego terminalu pokonuje się w mgnieniu oka. Kolejny autorytet w każdej dziedzinie.

      • 4 1

    • 13PM

      powiadasz, ciekawe

      • 9 1

    • sebbe

      sebbe tak mysli, jak się podpisał... seeee eeeee beeee beeee beee...

      • 0 0

    • 13PM

      Nie ma 13AM więc nie ma również 13PM. Jest natomiast 01:00AM oraz 01:00PM.

      • 1 0

  • tylko Nabrzeże Francuskie (5)

    Dlaczego nie tradycja i Nabrzeże Francuskie. Muzeum Emigracji to bardzo zły pomysł. Czym tu się chwalić,
    że od wieków Polacy wyjeżdżali i wyjeżdżają za chlebem?

    • 32 6

    • czym tu sie chwalić?!?!?!?1 (1)

      właśnie też mi wielkie co. zamiast jakieś niepotrzebne muzeum emigracji to zrobić zeby Polacy nie musieli wyjeżdżać za chlebem

      • 6 0

      • tylko to brzydka komuna mogła to zrobić

        obecnie mamy świetliste rządy wolności więc musimy wyjeżdżać na mycie garów

        • 1 2

    • nie chwalenie chodzi

      a muzea holocaustu na przykład, II wojny, to co? Też, żeby sie "pochwalić"??? baranki

      • 1 0

    • to muzeum to dla braci z Tel Avivu (1)

      ponieważ przybywa ich coraz więcej zasiedlać tereny opuszczone przez młodych wygnanych Polaków.Nawet są ogłoszenia co jakiś czas do HR z hebrajskim, take w Gdańsku.Tak że bracia owi tez muszą mieć jakieś muzeum ku swej uciesze, bo muzea polskie raczej ich nie interesują. Pokój ludziom dobrej woli.

      • 0 1

      • na dowód, ku myśleniu

        chciało się wstawić linka ale nie przeszedł, wobec tego proponuję zajrzeć na gazetapraca.pl wybrać Gdańsk i ogłoszenie z dzisiaj "Staffing Consultant with Hebrew".Peace.

        • 0 0

  • A w pieknym i funkcjonalnym Dworcu Morskim muzeum! (2)

    Ech....

    • 32 8

    • glupki likwiduja cala gospodarke morska (1)

      baranow nie brakuje

      • 0 2

      • jak widac niedlugo te tereny portowe zabuduja

        Dworzec Morski - Muzeum Upadku Gdyni Morskiej Potegi Polski

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane