• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni skróci rejs do Szwecji o pół godziny

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa nowego terminalu ma kosztować ok. 120 mln zł. Stena Line będzie partycypować w kosztach przygotowania projektu. Budowa nowego terminalu ma kosztować ok. 120 mln zł. Stena Line będzie partycypować w kosztach przygotowania projektu.

W gdyńskim porcie, przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni, powstanie nowy terminal promowy. Ma być gotowy w 2016 roku, a jego budowa pochłonie 120 mln zł.



- Budowa terminalu promowego w pewnym sensie już ruszyła - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - 31 grudnia ubiegłego roku podpisaliśmy umowę ze Stena Line o wspólnym finansowaniu przygotowań do budowy. Zgodnie z jej zapisami w latach 2013-2014 powstanie projekt i uzyskamy wszelkie decyzje, także pozwolenie na budowę. Mamy nadzieję, że w 2015 rozpoczniemy budowę, a już w czerwcu 2016 dokonamy otwarcia nowego obiektu.

Dziś na terenie Nabrzeża Polskiego operuje Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia. Stoją tam magazyny i przeładowywane są towary masowe. Trwa jednak proces prywatyzacji tej spółki, który uwzględnia plany budowy terminalu promowego.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Dziś promy na trasie Gdynia-Karlskrona kursują codziennie. Baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII zobacz na mapie Gdyni.

- Jest to jeszcze bardzo wstępny etap, za wcześnie więc na szczegóły. Dopiero rozpoczynają się prace projektowe. Jednak wizja przeprowadzki na Nabrzeże Polskie jest dla nas bardzo obiecująca - twierdzi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Stena Line. - Nabrzeże, które obecnie użytkujemy, jest już dla nas za małe. Nie mamy możliwości operowania większymi statkami.

Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?

Jakie są plusy Nabrzeża Polskiego? Już niebawem będzie ono dobrze skomunikowane z miastem, zarówno jeśli chodzi o układ drogowy i kolejowy, bo kończą się portowe inwestycje w tym zakresie. Jest ono też sporo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróci nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji.

- Za dwa lata będziemy obchodzić 20-lecie współpracy ze Steną Line i myślę, że jubileusz będzie przebiegał w radosnych nastrojach - zapowiada Janusz Jarosiński. - Dyskutujemy o dalszej, wieloletniej współpracy. Niewątpliwe Stena Line ma nadzieję na zwiększenie swojego udziału w rynku przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Na pewno terminal w nowym miejscu pomoże w realizacji tych zamierzeń. Dzięki tej decyzji, już dziś wróciliśmy do rozmów o promach o długości 240 metrów. Zawijanie takich promów do nabrzeża, które ma 170 m długości - a takie warunki ma obecnie Stena Line - jest praktycznie niemożliwe. Nowy terminal jest wręcz niezbędny.

Inwestycja istotna dla gdyńskiego portu i przewoźnika, jest również bardzo ważna dla rozwoju rynku przewozów kontenerowych. Nabrzeże wykorzystywane obecnie przez Stena Line sąsiaduje bowiem z terminalami kontenerowymi, a dla nich, szczególnie dla najbliższego sąsiada, czyli BCT, przeprowadzka "promów" oznacza nowe tereny inwestycyjne.

- BCT już tylko czeka, żeby Stena Line się wyprowadziła, bo przyda im się dodatkowy teren do składowania kontenerów. Ten obszar wydzierżawiamy jednak w przetargu publicznym, więc także inni będą mieli szansę zagospodarować tę działkę - zastrzega Janusz Jarosiński.

Z zagospodarowaniem 2 ha po Stenie nie będzie problemu, pytanie co się stanie z dworcem promowym?

- Staramy się słuchać co nam rynek i partnerzy biznesowi podpowiadają, więc na pewno jakiś pomysł się pojawi. Raczej go zagospodarujemy, a nie wyburzymy. Może poprosimy o pomoc studentów architektury? Młodzi ludzie bardzo często mają pomysły, na które nie wpadłoby moje pokolenie. Trzeba z tego czerpać, żeby iść do przodu - dodaje Janusz Jarosiński.

Miejsca

Opinie (123) 7 zablokowanych

  • potrzebna będzie przebudowa węzła ofiar grudnia 70

    już teraz jest tam ciasno głównie ze względu na ciężarówki (zbyt krótki pas do skrętu oraz za krótkie zielone światło), a co dopiero jak terminal się przeniesie na nabrzeże polskie i będzie ich jeszcze więcej

    • 8 1

  • A może obok terminala portowego nowe lotnisko ? (2)

    • 6 5

    • (1)

      po co? pas wodny był jest i będzie- to konstruktorzy niech wezmą się za zaprojektowanie pontonów do samolocików ;D

      • 2 0

      • lotnisko G-K. będzie przecież

        obsługiwało i hydroplany

        • 1 0

  • skróci rejs i uchroni suwnice.

    • 11 2

  • No i gitara (2)

    Budować budować!

    • 8 3

    • a ludzie z BTDG na bruk (1)

      • 1 3

      • życie...

        • 0 0

  • A jeszcze krótszy czas będzie, gdy terminal promowy będzie na Helu...:)

    • 9 3

  • o pomoc studentów (12)

    Stena ponoć już nawet chciała za własne pieniądze wybudować terminal dla siebie w Gdyni. Bo zasiedziali urzędnicy w porcie jak widać mieli jakieś mgliste plany, które odkładali w nieskończoność, a zajmowali się głownie poddzierżawianiem. A terminal przy nabrzeżu Helskim jest prowizorką i jego żywot normalnie dobiega końca. Więc nie sądziłem, że dalej jak było w planach Terminal ma być zlokalizowany przy nabrzeżach Polskim we wschodniej części Portu Gdynia, a już myślałem, że dlatego zwlekają, bo chcą go ulokować bliżej CENTRUM na zwolnionych terenach. Zwłaszcza, ze jest już koncepcja Nowej Węglowej. Ciekaw jestem czy obszar terminalu będzie 4-krotnie powiększony w stosunku do istniejącej Bazy Promowej w Porcie Zachodnim. A rozwiązania Terminalu podobne do tamtego co umożliwi również obsługę co najmniej 2-krotnie większej liczby promów na dobę, niż jest to możliwe na obecnym terminalu. Ponadto jak wiemy w tej inwestycji niezwykle ważną rolę odgrywa dostęp drogowy, który powinien być usprawniony poprzez rozbudowę węzłów zwłaszcza prowadzającego na Obwodnice ciągu ulicy Polskiej może jednak Droga Czerwona i pierwszy węzeł OPAT?. Może Port pomoże i ulica oraz rozwiązanie to stanowić będzie kolejny element w staraniach ZMP Gdynia S.A. o środki unijne(wszak polityczny zarząd ma większe szanse na kasę niż apolityczne miasto) zmierzających do zapewnienia łatwego, szybkiego i sprawnego dostępu drogowego do i z portu w Gdyni. Przecież droga jest istotnym elementem dostępu do nowego Terminalu Promowego.

    Wtedy Zarząd Portu zyskałby co prawda mały plusik, ale ciągle ma duży minus, że nie rozbudowuje PORTU na MORZE, a jeszcze do tego złego kontynuując rozmowy z Ministerstwem Obrony w sprawie odkupienia od Stoczni Marynarki Wojennej fragmentu nabrzeża Gościnnego, celem wyburzenia go zwłaszcza PIRSU i w konsekwencji wybudowania nowej, niemal 500-metrowej obrotnicy.
    To juz jest moim zdanie ogromna DEWASTACJA budowli morskiej i zmniejszenia dla Gdyni areału przemysłowo-morskiego. Ciekaw jestem gdzie są ci wszyscy krzykacze forumowi którym "tak zależy na gospodarce morskiej"?

    • 5 16

    • Bezstronny, czy przed wysłaniem czytasz to co piszesz ?? (4)

      ...apolityczne miasto. Większej bzdury dawno nie przeczytałam. Władze miasta są apolityczne ? Szczurek jest apolityczny ? Sprawowanie władzy= polityka. Co innego jakbyś napisał apartyjne !

      • 8 0

      • Z dala polityki bliżej gospodarki morskiej (3)

        - no nie do końca jest tak jak piszesz.CHOĆ FAKTEM JEST , że Szczurkowi można przypisać nadmierną prawicowość. JEDNAK mam ogólnie przekonanie o niestosowności upolityczniania lokalnej samorządności i jej skwapliwe podkreślanie swej bezpartyjności. Czas na zmiany we wszystkich samorządach, aby kompetencje i wyniki gospodarcze decydowały a nie legitymacja POlityczna. Z dala i jak najdalej od polityki to powinno być wykładnią ugrupowania, a już śmieszą mnie i zwalają z nóg Rady Dzielnic Osiedli upartyjnione tak jak ta w Chyloni. Oczywiście Polityczne zakłady to już przerabialiśmy, niewątpliwie, a tu dziś mamy Pucio-Pucio- apolityczny i neutralny:)) a kto ich obsadza skarb państwa z jakiego nadania???. Nie może rządzić kompetencja i wyniki? no ale najwygodniej, jak się można domyślać wyprzeć się oficjalnie barw politycznych i posłużyć mianem bezpartyjności. Jednakże jako walor jeden z drugim podkreśla swą gotowość do roli apolitycznej - tylko gdzie płaci składki partyjne?. Ale to wynika już z uzdolnień wielu partii do elastyczności i rozciągliwości aż do POPiSwych szpagatów na scenach "Nadzorczych".

        Widzisz, pożądana bezstronność może dziś uwieść wyborców, bo nikt nikomu nie wieży a nawet pewne deklaracje bierze na opak. I nie wiemy, czy to hasło określa przemyślnie dystans wobec własnego ugrupowania, czy w ogóle od partyjności, którą mogę traktować jak kulę u nogi każdego z reprezentantów lokalnych struktur partyjnych. W zgodzie ze starym i dotąd niezużytym wzorem ekspansji partyjniactwa na każdym odcinku trudno znaleźć ludzi całkowicie obiektywnych. najlepiej widzę to przy moich komentarzach, a przecież To forum powinno być apolityczne. Widać niestety, że niefarbowany jeden czy drugi lis nie może zająć grzecznie grzędy w kurniku? na dodatek przychodzi z łagodnym i polubownym zamiarem wysiedzenia pod swoim puszystym ogonem jaj powierzonych mu przez perliczki. I to po uprzednim uzgodnieniu z kierownictwem kogutów. Nie wymieniam z nazwiska przywoływanego tu człowieka, bo nie chodzi o wyszydzenie jego postępowania czy jego ugrupowania, lecz o problem przenoszenia programów i planów partyjnych do zakładów czy samorządu.
        Tylko powrot do kompetencji, wiedzy, uczciwości i doświadczenia może nas uratować.
        Ale już obietnice, że będą działać dla dobra portu jednocześnie niszcząc zasoby już przez innych wybudowane i to niby z dala od polityki, to nie tylko nazbyt rozsądny krok i rozpędzony nieposkromiony PijaR. Jest to wręcz obraza mojej inteligencji i liczenie na bezbronną i głupią naiwność, która nie odróżnia maski od twarzy.
        Nie powinno się wszędzie pchać polityki, bo to nawet nieetyczne. No ale jak mówią wszystko jest podyktowane filozofią a dla maluczkich polityką

        • 2 7

        • jakie zasoby ?

          • 2 0

        • Człowieku Bezstronny

          sprawowanie władzy w samorządzie to jak najbardziej polityka. Ile można tłumaczyć ? Doradzanie przez Szczurka prezydentowi Kaczyńskiemu to też polityka.

          • 5 3

        • Proponuje sobie przypomnieć jak Szczurek stał się Prezydentem Gdyni

          Bo jego kandydatura była w 100% polityczna i namaszczona.

          • 2 3

    • ale to ma być terminal portowy, czyli nie tylko dla Steny, ale też dla ew. innych linii, i o co ci chodzi z tą obrotnicą ? Przecież to nie koliduje z rozbudową portu a szersze wejście do portu przyda się skoro wpływają coraz większe jednostki

      • 4 2

    • Trudno taki przydługi i idiotyczny komentarz komentować ,gdyż na trojmiasto.pl (1)

      zapowiadano już dawno budowę przez ZMPG terminalu promowego na Nabrzeżu Polskim z zaangażowaniem środków unijnych .Co do "politycznego zarządu portu " to muszę powiedzieć ,że przepływ polityków przez zarząd jest wystarczająco szybki ,by nie miało to specjalnego znaczenia dla firmy . Dużo gorzej jest z "apolitycznym miastem" ,gdzie zastała od lat sadzawka zaczyna cuchnąć zapachem "Prestige a"la Merde".

      • 7 3

      • Przewietrz swoje portowe zapyziałe miejsca

        i nie zabierajcie terenu miejskiego - macie tyle morza do zagospodarowania, ale do tego trzeba jaj a nie zbuki

        • 2 3

    • Grafomański lizydupa miejski w akcji. (1)

      Fachofiec od "areału przemysłowo-morskiego" : )))

      • 5 3

      • Polska jenzyk, trudna jenzyk

        • 0 0

    • pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej (1)

      ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi ;)

      Twoja wiedza na temat realiów gdyńskiego portu i całej gospodarki morskiej jest tak nikła, że z pewnością zostaniesz w przyszłości kimś ważnym w ministerstwie.

      • 1 0

      • Tak, jak jeden minister w rządzie pisowsko-samoobronno-rodzinnym twierdził, że jest kompetentny i zna się na budownictwie, bo raz widział budowę ze swojego okna.

        • 1 0

  • kolejna bzdura! Zniszczą niedawno odnowione magazyny na Nab Polskim (3)

    BTDG straci mnóstwo pól składowych i na atrakcyjnosci. Spółka która obecnie generuje duży ruch na polskim (przeładunki śruty i zbóż) zapewne ucieknie do innego portu, bo w małym porcie Gdynia nie bedzie dla niej miejsca.
    Szczurki! Zanim zaczniecie minusować powiedzcoe gdzie mogliby sie przeniesc?

    • 6 2

    • mam gdzieś śrutę, chcę pływać do Szwecji (1)

      niech se tą śrutę przeniosą do Rotterdamu

      • 0 0

      • śruta do gdańska

        albo do Gdańska, czekamy :)

        • 2 0

    • Szczurki anektują kolejne nabrzeża i już nie ma gdzie indziej przenieść terminala promowego.

      • 3 1

  • No to już po pżb

    Czekać tylko jak odpala linię do nynshamn. W szwecji poczynili inwestycje w porcie i nie mogą sobie pozwolić na to by złom pływał raz na 3 dni. Zapotrzebowanie jest ogromne na to połączenie. Wypełnienie 100% a pżb jest nie rentowne. Niech stena albo unity line tam wejdą i biznes sie bedzie kręcił. Wtedy bedzie można pżb kupić za 1 pln a i tak nie wiem czy znajdzie się chętny.

    • 6 2

  • a tiry teraz beda jezdzic przez centrum?

    tiry przecież tez sa przewożone promami, wiec jak dostana sie do nowego terminala?

    • 8 0

  • A w Gdańsku agencji CAI (1)

    torturują i więzią biednych terorystów i wolnościowców

    • 1 3

    • oczywiście w Porcie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane