• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata

Michał Stąporek
24 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł. Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł.

Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.



- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.

Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.



Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.

Co ci najbardziej przeszkadza na lotnisku w Rębiechowie?

- Jesteśmy dziś zupełnie inną firmą, niż podczas tamtej inwestycji. Umiemy uczyć się na błędach. Sukcesem zakończyły się prowadzone przez nas budowy dwóch innych terminali: w Krakowie i Poznaniu - wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher.

Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.

Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.

Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.

- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.

Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.

Co z finansowaniem?

Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.

W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.

Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.

Miejsca

Opinie (144) 3 zablokowane

  • hala przylotow to porazka (1)

    jak dalej ma wygladac tak jak w tej chwili to bedzie tragedia. Jeden pas na bagaze i tlum ludzi czekajacy na zewnatrz bo nie ma miejsca w srodku. dzieki za takie udogodnienie...

    • 14 0

    • to prawda

      W momencie, gdy do "hali" przylotów znajdują się ludzie z 2 rejsów wygląda to tragicznie, więc jakoś ciężko mi sobie wyobrazić jak to będzie wyglądać przy większej ilości. No chyba, że będzie jakaś modernizacja bo w innym wypadku porażka na całego.

      • 0 0

  • skytrain jak vancouver canada

    ciekaw jestem jak drogi dojazdowe proponuje kolejke na palach

    • 7 0

  • Pozytywnie myslaca

    Tak Dwa Lata PluS StadioN
    Hmm Buhahaa

    • 3 6

  • Bez rękawów... (2)

    To co na innych (zagranicznych zachodnich i azjatyckich) lotniskach jest normą, wliczona w opłaty lotniskowe, to u nas jest luksusem za który trzeba sobie kazac słono płacić. Co za syf

    • 22 1

    • Luton

      10mln "paxów" i bez rękawów, i co znafco zachodnich czy azjatyckich lotnisk?

      • 1 1

    • Ciekawe, ile tych lotnisk widziałeś, bo porównywanie lotniska w Gdańsku do wielkich portów przesiadkowych

      jest nieco przedwczesne.
      Poza tym tanie linie (a za takimi wszyscy tu zawsze płaczą) unikają wielkich lotnisk, m.in. z uwagi na opłaty. Wątpię, czy dla przyjemności przejścia się korytarzem do samolotu każdy chętnie by dorzucił ze 20EUR do ceny biletu.

      Co nie zmienia oczywiście faktu, że rezygnacja z budowy rękawów jest, jak już wspomniałem, po prostu ŻAŁOSNA.

      Ale cóż - ten, kto zatwierdził okrojony projekt, z dziada pradziada jest przyzwyczajony do wsiadania do samolotu schodkami, więc postanowił oszczędzić 5zł... potem, w razie potrzeby, wyda 50zł, żeby te rękawy dostawić do terminala. Ma się tę głowę do interesów, a co!

      • 0 0

  • lotnisko za tą całą kasę co chcą wpakować (miliard złotych z koleją ) przenieść poza granice gdańska

    niedaleko autostrady i lini kolejowej pruszcz gd - tczew lub tczew - malbork

    • 1 1

  • znowu sól w oku misomatołków, jeszcze większy LECH WAŁA AIRPORT

    • 4 2

  • Powodzenia, filmik deko z rozmachem... dostępność;-P Po północy tylko złotówa w cenie droższej niż bilet często...

    Rękawów nie ma na wielu "tanich" lotniskach - przeżyjemy.
    Lotnisko milionowej aglomeracji (konurbacji dla pieniaczy), dostęp wciąż za drogi nocną porą (parking albo złotówa).
    Inicjatywa Gdyni nie dziwi ...

    • 8 1

  • Pan Prezes

    to juz nie doczeka! w odstawke

    • 3 1

  • To milo. Bo akurat za dwa lata planuje ucieczke z Polski do normalnosci :) (1)

    Przynajmniej na koniec bede mial mile wspomnienia, o ile oczywiscie nie bedzie opoznien i zdarza, hehe :)

    • 8 4

    • Najpierw dożyj...

      • 3 0

  • historia lubi sie powtarać jako farsa

    - Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie.

    Przyjmijcie te dwie nagie piłki...

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane