- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (394 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata
Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.
- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.
Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.
Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.
Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.
Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.
Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.
Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.
Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.
Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.
W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.
Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.
Miejsca
Opinie (144) 3 zablokowane
-
2010-02-24 16:50
hala przylotow to porazka (1)
jak dalej ma wygladac tak jak w tej chwili to bedzie tragedia. Jeden pas na bagaze i tlum ludzi czekajacy na zewnatrz bo nie ma miejsca w srodku. dzieki za takie udogodnienie...
- 14 0
-
2010-05-07 12:44
to prawda
W momencie, gdy do "hali" przylotów znajdują się ludzie z 2 rejsów wygląda to tragicznie, więc jakoś ciężko mi sobie wyobrazić jak to będzie wyglądać przy większej ilości. No chyba, że będzie jakaś modernizacja bo w innym wypadku porażka na całego.
- 0 0
-
2010-02-24 16:52
skytrain jak vancouver canada
ciekaw jestem jak drogi dojazdowe proponuje kolejke na palach
- 7 0
-
2010-02-24 16:54
Pozytywnie myslaca
Tak Dwa Lata PluS StadioN
Hmm Buhahaa- 3 6
-
2010-02-24 16:55
Bez rękawów... (2)
To co na innych (zagranicznych zachodnich i azjatyckich) lotniskach jest normą, wliczona w opłaty lotniskowe, to u nas jest luksusem za który trzeba sobie kazac słono płacić. Co za syf
- 22 1
-
2010-02-24 23:39
Luton
10mln "paxów" i bez rękawów, i co znafco zachodnich czy azjatyckich lotnisk?
- 1 1
-
2010-02-25 18:50
Ciekawe, ile tych lotnisk widziałeś, bo porównywanie lotniska w Gdańsku do wielkich portów przesiadkowych
jest nieco przedwczesne.
Poza tym tanie linie (a za takimi wszyscy tu zawsze płaczą) unikają wielkich lotnisk, m.in. z uwagi na opłaty. Wątpię, czy dla przyjemności przejścia się korytarzem do samolotu każdy chętnie by dorzucił ze 20EUR do ceny biletu.
Co nie zmienia oczywiście faktu, że rezygnacja z budowy rękawów jest, jak już wspomniałem, po prostu ŻAŁOSNA.
Ale cóż - ten, kto zatwierdził okrojony projekt, z dziada pradziada jest przyzwyczajony do wsiadania do samolotu schodkami, więc postanowił oszczędzić 5zł... potem, w razie potrzeby, wyda 50zł, żeby te rękawy dostawić do terminala. Ma się tę głowę do interesów, a co!- 0 0
-
2010-02-24 16:57
lotnisko za tą całą kasę co chcą wpakować (miliard złotych z koleją ) przenieść poza granice gdańska
niedaleko autostrady i lini kolejowej pruszcz gd - tczew lub tczew - malbork
- 1 1
-
2010-02-24 16:59
znowu sól w oku misomatołków, jeszcze większy LECH WAŁA AIRPORT
- 4 2
-
2010-02-24 17:05
Powodzenia, filmik deko z rozmachem... dostępność;-P Po północy tylko złotówa w cenie droższej niż bilet często...
Rękawów nie ma na wielu "tanich" lotniskach - przeżyjemy.
Lotnisko milionowej aglomeracji (konurbacji dla pieniaczy), dostęp wciąż za drogi nocną porą (parking albo złotówa).
Inicjatywa Gdyni nie dziwi ...- 8 1
-
2010-02-24 17:07
Pan Prezes
to juz nie doczeka! w odstawke
- 3 1
-
2010-02-24 17:09
To milo. Bo akurat za dwa lata planuje ucieczke z Polski do normalnosci :) (1)
Przynajmniej na koniec bede mial mile wspomnienia, o ile oczywiscie nie bedzie opoznien i zdarza, hehe :)
- 8 4
-
2010-02-24 17:15
Najpierw dożyj...
- 3 0
-
2010-02-24 17:11
historia lubi sie powtarać jako farsa
- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie.
Przyjmijcie te dwie nagie piłki...- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.