• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj dla Gdańska wciąż niedopuszczony do ruchu

Krzysztof Koprowski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca. Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca.

Pod koniec lipca do Gdańska dotarł pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Zgodnie z zapowiedziami oraz dotychczasową praktyką, po około dwóch tygodniach pojazd powinien wyjechać na tory. Do dzisiaj jednak nie wyjechał z pasażerami na żadną trasę, zaś dostawa kolejnych tramwajów znów się opóźnia.



Czekasz na pojawienie się nowych tramwajów?

Pierwsza i na razie jedyna Pesa Jazz Duo z nowej dostawy dla Gdańska (kilka lat temu Gdańsk zamówił już pięć tramwajów tego typu) dotarła nocą 29 na 30 lipca.

Tramwaj miał zostać udostępniony mieszkańcom ok. dwa tygodnie później - po uzyskaniu homologacji oraz przeprowadzeniu odbioru technicznego.

Do dzisiaj jednak nie został skierowany do ruchu liniowego z pasażerami. Nie odbyła się też żadna oficjalna prezentacja pojazdu, jak miało to miejsce przy dostawie pierwszej Pesy Jazz Duo z poprzedniego zamówienia.

Tramwaj niezgodny z wymaganiami przetargu?



W ostatnich dniach pojawiły się spekulacje, że tramwaj został wyprodukowany niezgodnie z wymaganiami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jak twierdzi portal Zbiorowy.info, najwięcej zastrzeżeń dotyczy kabiny motorniczego, a ze względu na dużą liczbę usterek - pojazd nie może uzyskać homologacji.

- Tramwaj Jazz Duo dostarczony do Gdańska został wyprodukowany zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargowego, ukończył wszystkie badania homologacyjne z wynikiem pozytywnym, a sprawozdanie z badań zostało już złożone do Urzędu Transportowego Dozoru Technicznego. Czekamy na wydanie świadectwa homologacji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR Pesy Bydgoszcz.
- Czekamy na gotowość Pesy do formalnego przekazania nam pojazdu, a niezbędne jest do tego uzyskanie przez producenta homologacji. Ta procedura jest obecnie prowadzona przez producenta - dodaje Karolina Kowalska, specjalista ds. marketingu w GAiT - Pojazd zostanie odebrany przez naszą spółkę i włączony do ruchu dopiero, gdy dopełnione zostaną przez producenta wszystkie wymogi formalne. Pojazd powinien spełniać najwyższe standardy i zapewnić komfort jazdy naszym pasażerom.
Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat. Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat.

Coraz większe opóźnienia w dostawie tramwajów



Tramwaj, który dotarł pod koniec lipca, zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinien zostać dostarczony już pół roku wcześniej. To jednak nie jedyne opóźnienia. W tej chwili w Gdańsku powinny być już trzy kolejne pojazdy, a do końca roku na stanie GAiT powinno być wpisanych łącznie 15 nowych Pes.

- Jazzy dla Gdańska są produkowane. Po wydaniu świadectwa homologacji kolejne tramwaje będą sukcesywnie dostarczane. To kwestia tygodni - zapewnia przedstawiciel Pesy - Robimy wszystko, by do końca roku dostarczyć jak najwięcej tramwajów. W tej chwili wszystkie ich konstrukcje są gotowe, a sześć kolejnych tramwajów jest na różnym etapie zabudowy wnętrza.
- Zgodnie z zapewnieniem producenta, do końca roku do Gdańska ma trafić dziewięć tramwajów, natomiast kolejnych 21 przyjedzie do końca 2020 r. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne - zapowiada Kowalska.
Zgodnie z zapisami przetargu, miejska spółka nalicza producentowi 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w dostawie i 5,5 tys. zł za każdy niedotrzymany termin przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi. Według szacunków urzędników, dotychczasowa suma naliczonych kar jest już tak duża, że pozwala na zakup dodatkowych dwóch pojazdów.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • A dopuszczony rozkraczyl sie

    W środę przed Forum

    • 0 0

  • Ja jeżdże antycznym dieslem VW , bez filtra i kata

    Kopci na czarno, i jak przyspieszam to inni zmieniają pas ... a wy tłuczcie się w tych tramwajach ludziki...tylko dieselek do miasta, mało pali.

    • 0 1

  • Ja

    Niech kupią tramwaje skody

    • 0 0

  • Przewóz (4)

    Rowerów niedozwolony

    • 17 3

    • To jest dyskryminacja środowiska elgiebete.

      • 0 0

    • (1)

      Ha ha a ja sie ciesze bo zaden ped**arz z rowerem nie wsiadzie

      • 3 4

      • To,ze jestes leniwym grubaskiem

        Nie znaczy,zeby obrazac rowerzystow :)

        • 5 2

    • No i dobrze, albo jedziesz rowerem, albo tramwajem.

      • 10 3

  • (1)

    Cudowne tramwaje, cudowne tory,cudowne drogi i codzienne korki tu się po prostu zyje

    • 22 1

    • Przyjedź do Nowego Jorku, co prawda tramwajów nie ma, ale zobaczysz, co to są korki. I zobaczysz drogi, na których są te korki. Tu się dopiero zyje. I jezdzi. Bardzo uważnie, bo zawieszenie stracić można w bardzo krótkim czasie.

      • 0 0

  • żenada (1)

    Mam 2(dosłownie dwa) niezłe tramwaje są to Bombardiery .Jeżdżą tyle lat i nic się nie dzieje! Zamiast kupować 15 Pi...wskich szrotów kupili by 10 Bombardierów

    • 5 0

    • Niestety,

      za jakość na poziomie Bombardiera trzeba odpowiednio zapłacić, a polak jak zwykle myśli, że trzeba kupić najtaniej, a że takie NGT6 jeździ później 12 lat bez większych problemów to co tam... Lepiej wziąć tańszego bydgoskiego szrota, który po kilku latach eksploatacji jest dnem dna i nadaje się do naprawy.

      • 2 0

  • Pesa (18)

    I wszystko jasne...

    • 174 30

    • (6)

      Ale szkoda, bo to nasza polska firma.

      • 33 7

      • Taka polska, że 3/4 ludzi na zakładzie to Ukraińcy. (5)

        A większość podzespołów i elektroniki pochodzi od zagranicznych dostawców.

        • 38 8

        • Jednostki (1)

          napędowe również, my robimy min pudla,ktore jak w przypadku Dartow,pekaja.Poza tym duzo do zyczenia przedsawia jakość spasowamia poszczegolnych elementów. Hej patioci...macie kolejny powod do dumy"dobre bo polskie"

          • 8 3

          • ciężko było napisać tą wypowiedź tak żeby była czytelna ?

            • 0 0

        • także jak widać to nie ma żadnego sensu (2)

          lepiej brać z Niemiec czy Francji, przynajmniej tam na zakładzie sami Polacy.

          • 57 4

          • to dziwne co piszesz ... bo Niemcy to teraz głównie z Polski nowe biorą. (1)

            tyle, że jest inne podejście producenta polskiego ... do klienta w Niemczech i do klienta w Polsce ... polskiego jak widać się zlewa
            stare postkomunistyczne przyzwyczajenia - gdzie było wiadomo ze Polak każdy chłam i odrzut z eksportu weźmie i po rękach będzie jeszcze całował ... ;))))

            • 14 4

            • bo jak nie weźmie, to krzykliwy karzeł będzie się pluł w tylewizji

              • 7 2

    • Gdańsk (4)

      I wszystko jasne.

      Nie umieć wykonać zamówienia według specyfikacji i w terminie to wina firmy, zgoda.
      Ale nie umieć wyegzekwować umowy, przygotować jasnych wytycznych, wymóc napraw? To jest fuszerka magistratu.

      Warto spojrzeć za miedzę do ZKM Gdynia po dobre wzorce jak się kupuje nowe pojazdy.

      • 7 21

      • Co ma magistrat do tego ?

        • 0 0

      • W gdyni jeździta wozami drabiniastemi.

        We Gdyni ja słyszał, że mata Osinobusa ode komitetu dostali. Wozy konne drabiniaste odejdo w nipamięć.

        • 4 6

      • jak dla mnie to ta pierwsza sztuka była zrobiona pod zupełnie inne zamówienie i dla innego klienta

        dostarczono ją na odczepkę - bo się producent z terminami nie wyrabia

        • 12 1

      • To weź i wyegzekwuj. Wydaj rozkaz pesie aby natychmiast za dotknięciem czarodziejskiej różdżki naprawiła wszystkie problemy.

        • 19 4

    • opóźnienie z powodu wyborów? (2)

      • 3 5

      • Tak. Wstajemy z kolan ale łamie nas w krzyżu. (1)

        • 10 2

        • Polska wreszcie wstała z kolan i poleciała na PiSk

          • 11 4

    • a co - nie mogliby puścić tramwaju na trasę ... na tej przyczepie jak na zdj. ;)))

      • 7 0

    • chcieliście polskich tramwajów - to macie.

      • 7 3

    • To już nie Pesa..

      ..Tylko Pisa..

      • 21 7

  • cwani jestescie (1)

    wygląda na to ze z góry wiadome było ze to sie opóźni wiec cwaniaki sobie z dodatkowych kar jeszcze 2 gratis zamówią, co za kraj najlepiej wszystkich z torbami puścić niedługo chińczyk będzie wam tramwaje składał...

    • 3 6

    • Producent powinien

      znać swoje możliwości, nikt nie kazał peszajsowi zgłaszać się do tego przetargu...

      • 1 0

  • No i macie (4)

    A robili wszystko zeby to PESA wygrala (specyfikacje, powtorzenie przetargu).

    "Pojazd powinien spełniać najwyższe standardy i zapewnić komfort jazdy naszym pasażerom." Na tych 28 fotelach na 5 czlonow?? Ja nie bede tym jezdzil, to tramwaj towarowy. Zobaczcie specyfikacje z innych cywilidowanych miast, za wyjatkiem Warszawy im wiecej miejsc siedzacych tym lepiej.

    • 95 26

    • A ja jestem pewien

      że ktoś w łapę wziął, żeby PESA wygrała. Skąd inaczej mogliby znać dokładną maksymalną wartość przetargu, zeby dokładnie na tę samą kwotę wycenić swoje tramwaje?

      • 1 0

    • Łysickiego należy przeciągnąć pod kilem (1)

      znaczy - pod PESĄ.

      • 12 3

      • a ciebie pod kacprem

        • 5 14

    • Ale w szczycie ciasniej.

      • 6 1

  • Coś się sypie ta PESA. (8)

    • 76 19

    • żeby było śmieszniej pociagi z Pesy sa szybsze od pedolinów (1)

      i od poczatku miały wi-fi!
      Ale PO wiadomo komu sprzedało!!!
      i tu macie poprzednie rzady w pigolce i obecny w GD!

      • 1 1

      • Ale ty baran jesteś !!! wpatrzony w karła co powie toświęte

        • 1 1

    • (4)

      sypie sypie, w RFN w jakimś landzie zerwali duży kontrakt z PESA na pociągi, ponieważ pojazdy które odebrali (całe szczęście tylko kilka sztuk) caly czas stały na naprawach, co chwile się coś w nich psuło.

      • 10 4

      • Ojojjjj

        To patrz niemcy jednak wola pese!!!

        • 0 0

      • nie zerwali, nie zerwali ... (2)

        a to Simens zrobił gigantyczną anty-polską kampanię medialną punktując każdą najmniejszą awarię polskiej konkurencji ...żeby to u niego nowe składy kupować, a nie od polaków

        • 13 6

        • nie wiem, czy pękanie elementów wózków jest "najmniejszą" awarią (1)

          • 7 0

          • a co? Pendolino z Francji nie przyszło z pordzewiałymi wózkami jezdnymi

            nie miało pół rocznej obsuwy bo chrzaniło się z hydrauliką

            • 4 2

    • A moze miasto cos kręci

      Bo jak najtaniej chcieli
      Zadzwonię do pesy i się dowiem

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane