• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj dla Gdańska wciąż niedopuszczony do ruchu

Krzysztof Koprowski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca. Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca.

Pod koniec lipca do Gdańska dotarł pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Zgodnie z zapowiedziami oraz dotychczasową praktyką, po około dwóch tygodniach pojazd powinien wyjechać na tory. Do dzisiaj jednak nie wyjechał z pasażerami na żadną trasę, zaś dostawa kolejnych tramwajów znów się opóźnia.



Czekasz na pojawienie się nowych tramwajów?

Pierwsza i na razie jedyna Pesa Jazz Duo z nowej dostawy dla Gdańska (kilka lat temu Gdańsk zamówił już pięć tramwajów tego typu) dotarła nocą 29 na 30 lipca.

Tramwaj miał zostać udostępniony mieszkańcom ok. dwa tygodnie później - po uzyskaniu homologacji oraz przeprowadzeniu odbioru technicznego.

Do dzisiaj jednak nie został skierowany do ruchu liniowego z pasażerami. Nie odbyła się też żadna oficjalna prezentacja pojazdu, jak miało to miejsce przy dostawie pierwszej Pesy Jazz Duo z poprzedniego zamówienia.

Tramwaj niezgodny z wymaganiami przetargu?



W ostatnich dniach pojawiły się spekulacje, że tramwaj został wyprodukowany niezgodnie z wymaganiami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jak twierdzi portal Zbiorowy.info, najwięcej zastrzeżeń dotyczy kabiny motorniczego, a ze względu na dużą liczbę usterek - pojazd nie może uzyskać homologacji.

- Tramwaj Jazz Duo dostarczony do Gdańska został wyprodukowany zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargowego, ukończył wszystkie badania homologacyjne z wynikiem pozytywnym, a sprawozdanie z badań zostało już złożone do Urzędu Transportowego Dozoru Technicznego. Czekamy na wydanie świadectwa homologacji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR Pesy Bydgoszcz.
- Czekamy na gotowość Pesy do formalnego przekazania nam pojazdu, a niezbędne jest do tego uzyskanie przez producenta homologacji. Ta procedura jest obecnie prowadzona przez producenta - dodaje Karolina Kowalska, specjalista ds. marketingu w GAiT - Pojazd zostanie odebrany przez naszą spółkę i włączony do ruchu dopiero, gdy dopełnione zostaną przez producenta wszystkie wymogi formalne. Pojazd powinien spełniać najwyższe standardy i zapewnić komfort jazdy naszym pasażerom.
Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat. Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat.

Coraz większe opóźnienia w dostawie tramwajów



Tramwaj, który dotarł pod koniec lipca, zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinien zostać dostarczony już pół roku wcześniej. To jednak nie jedyne opóźnienia. W tej chwili w Gdańsku powinny być już trzy kolejne pojazdy, a do końca roku na stanie GAiT powinno być wpisanych łącznie 15 nowych Pes.

- Jazzy dla Gdańska są produkowane. Po wydaniu świadectwa homologacji kolejne tramwaje będą sukcesywnie dostarczane. To kwestia tygodni - zapewnia przedstawiciel Pesy - Robimy wszystko, by do końca roku dostarczyć jak najwięcej tramwajów. W tej chwili wszystkie ich konstrukcje są gotowe, a sześć kolejnych tramwajów jest na różnym etapie zabudowy wnętrza.
- Zgodnie z zapewnieniem producenta, do końca roku do Gdańska ma trafić dziewięć tramwajów, natomiast kolejnych 21 przyjedzie do końca 2020 r. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne - zapowiada Kowalska.
Zgodnie z zapisami przetargu, miejska spółka nalicza producentowi 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w dostawie i 5,5 tys. zł za każdy niedotrzymany termin przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi. Według szacunków urzędników, dotychczasowa suma naliczonych kar jest już tak duża, że pozwala na zakup dodatkowych dwóch pojazdów.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Pojazdy eksperymentalne szczególnie awaryjne :D (7)

    W Gdańsku klasycznie na odwrót... Pesa już dawno stoczyła się na dno, Kraków toczył batalie sądowe z producentem tych bubli przez około ROK, aby tylko nie dotarło więcej awaryjnych tworów bydgoskich. Co robi w tym czasie Gdańsk? Ustawia przetarg pod pesę i dodatkowo korzysta z prawa opcji na kolejnych 15 sztuk. To miasto zawsze idzie pod prąd. Pytanie tylko kto, gdzie, kiedy i ile dostał w łapę... A próbkę tych wspaniałych pojazdów spełniających najwyższe standardy widzimy już teraz: wyjące, baaaardzo głośne na łukach, telepiące się jazzy i korodujące, bujające się przy hamowaniu, słabo skręcone swingi, których powłoka lakiernicza jest tak cudna, że niektóre wozy dostały już nowe "ubranie" (po 8 bądź 9 latach eksploatacji!).

    • 28 6

    • masakrą są głównie wnętrza, całościowo

      liczba, jakość i projekt siedzeń, okien, profili, wszystko

      • 7 0

    • Masz 100% racji (1)

      Wszystko to prawda

      • 1 1

      • dali łapówę Wszystko dla Pawła, a PIS wstrzymał swoje dzikie konie bo ładuje publiczną kasę w Bydgoszcz

        POPIS działa jak w zegarku, bez zarzutu.

        • 2 0

    • Warszawa też wybrała Hyundaie, to jakiś PiSior gębę rozdarł (1)

      że przetarg należy unieważnić. Ponowne rozstrzygnięcie wygrał Hyundai, PESA przepadła. Warszawa będzie miała tramwaje.

      • 2 0

      • Zobaczymy

        • 0 0

    • (1)

      8 lat bez malowania to i tak długo, na kolei lokomotywy malują Maks po 5 latach

      • 0 0

      • Kolomorywy się ścierają od prędkości kamieni z torowiska

        Much i ludzi...

        • 1 0

  • Mevo

    A nie ma kar umownych max za 3 miesiace opóźnienia jak w mevo?
    Dziwne...

    • 14 0

  • na temat

    dobry ten interes z Pesą, dla Gdańska!

    • 4 2

  • Czas aby zastapic te 30-letnie, rozkletane widma, ktore petaja sie po Gdansku rodem albo zPRLu albo z drugiej reki.

    • 3 3

  • Czekam aż do UM jak i "firemki" Lisickiego wpadnie w końcu CBA. (3)

    Dopiero będzie się działo i może w końcu wyborcy otworzą oczy...

    • 22 11

    • przecież widać co się dzieje w GZNK (2)

      najwyższe czynsze w kraju, najniższa jakość, wyburzenia i zero remontów. Na koniec buta i pocałujcie mnie w zad. Nic się nie zmieniło, nikt niczego nie otworzył, za to Łysy awansował

      • 3 4

      • kacper, zmień pampersa (1)

        • 4 1

        • kolejny baran z POPIS-u

          :D Beka z was, durnie z wodą brzozową w bani

          • 1 0

  • (3)

    Przetarg powtarzali, by wygrała Pesa hahaha A moglismy miec dzisiaj już z 15 Solarisow o niebo lepiej wykonanych.

    • 20 2

    • Albo Moderosów Gamma

      • 2 0

    • Solarium turbina? Te zapalniczki?

      • 1 1

    • Solarisy

      Jeżdżą po Olsztynie. Można się tam przejechać i wypróbować. Przy nich nawet złom poniemiecki zwany Dortmundami jest szeroki, wygodny i z wieloma miejscami siedzącymi. Ale Moderntrans Gamma jest fajny, chociaż nie wiem, jak z jego niezawodnością.

      • 0 0

  • No, a jak Warszawa nie kupiła Pesy to Pis grzmiał, że to źle. Jak widać Pesa to amatorka totalna.

    • 10 6

  • (2)

    Mam tylko nadzieje ze nie bedzie w nich tych ohydnych siedzen pod ukosem jak w tych jezdzacych po Strzyza

    • 13 1

    • Nie, będą takie jak jeżdżą po Sopotu, na kamiennu potoku

      • 2 0

    • Niestety takich nie będzie

      Ukośne są w Pesach Swing: jednokierunkowych i jednostronnych, takich jakie powinny jeździć po Gdańsku. Ale aby usprawiedliwić zakup złomu z Niemiec, kupuje się teraz tramwaje dwukierunkowe i dwustronne, jak Pesa Jazz. W tych tramwajach (Pesa Jazz) zamiast miejsca na bagaż między ukośnymi siedzeniami jest pochylnia do zrzucania bagażu między prostymi siedzeniami - jest tam specjalny, dodatkowy element do zrzucania bagażu.

      • 0 0

  • Zamiast kupować coś co jest sprawdzone to kupujemy prototypy...

    Przecież to się za kilka lat rozpadnie i będzie w gorszym stanie niż niemieckie Dortmundy...

    • 11 3

  • Dwa razy pisali przetarg, byle tylko Pesa wygrała. Wcześniej ten sam myk z tureckimi Mercedesami. Kiedy wreszcie ktoś zrobi porządek w GAiT i wywali na twarz prezesa?

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane