• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj dla Gdańska wciąż niedopuszczony do ruchu

Krzysztof Koprowski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca. Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca.

Pod koniec lipca do Gdańska dotarł pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Zgodnie z zapowiedziami oraz dotychczasową praktyką, po około dwóch tygodniach pojazd powinien wyjechać na tory. Do dzisiaj jednak nie wyjechał z pasażerami na żadną trasę, zaś dostawa kolejnych tramwajów znów się opóźnia.



Czekasz na pojawienie się nowych tramwajów?

Pierwsza i na razie jedyna Pesa Jazz Duo z nowej dostawy dla Gdańska (kilka lat temu Gdańsk zamówił już pięć tramwajów tego typu) dotarła nocą 29 na 30 lipca.

Tramwaj miał zostać udostępniony mieszkańcom ok. dwa tygodnie później - po uzyskaniu homologacji oraz przeprowadzeniu odbioru technicznego.

Do dzisiaj jednak nie został skierowany do ruchu liniowego z pasażerami. Nie odbyła się też żadna oficjalna prezentacja pojazdu, jak miało to miejsce przy dostawie pierwszej Pesy Jazz Duo z poprzedniego zamówienia.

Tramwaj niezgodny z wymaganiami przetargu?



W ostatnich dniach pojawiły się spekulacje, że tramwaj został wyprodukowany niezgodnie z wymaganiami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jak twierdzi portal Zbiorowy.info, najwięcej zastrzeżeń dotyczy kabiny motorniczego, a ze względu na dużą liczbę usterek - pojazd nie może uzyskać homologacji.

- Tramwaj Jazz Duo dostarczony do Gdańska został wyprodukowany zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargowego, ukończył wszystkie badania homologacyjne z wynikiem pozytywnym, a sprawozdanie z badań zostało już złożone do Urzędu Transportowego Dozoru Technicznego. Czekamy na wydanie świadectwa homologacji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR Pesy Bydgoszcz.
- Czekamy na gotowość Pesy do formalnego przekazania nam pojazdu, a niezbędne jest do tego uzyskanie przez producenta homologacji. Ta procedura jest obecnie prowadzona przez producenta - dodaje Karolina Kowalska, specjalista ds. marketingu w GAiT - Pojazd zostanie odebrany przez naszą spółkę i włączony do ruchu dopiero, gdy dopełnione zostaną przez producenta wszystkie wymogi formalne. Pojazd powinien spełniać najwyższe standardy i zapewnić komfort jazdy naszym pasażerom.
Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat. Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat.

Coraz większe opóźnienia w dostawie tramwajów



Tramwaj, który dotarł pod koniec lipca, zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinien zostać dostarczony już pół roku wcześniej. To jednak nie jedyne opóźnienia. W tej chwili w Gdańsku powinny być już trzy kolejne pojazdy, a do końca roku na stanie GAiT powinno być wpisanych łącznie 15 nowych Pes.

- Jazzy dla Gdańska są produkowane. Po wydaniu świadectwa homologacji kolejne tramwaje będą sukcesywnie dostarczane. To kwestia tygodni - zapewnia przedstawiciel Pesy - Robimy wszystko, by do końca roku dostarczyć jak najwięcej tramwajów. W tej chwili wszystkie ich konstrukcje są gotowe, a sześć kolejnych tramwajów jest na różnym etapie zabudowy wnętrza.
- Zgodnie z zapewnieniem producenta, do końca roku do Gdańska ma trafić dziewięć tramwajów, natomiast kolejnych 21 przyjedzie do końca 2020 r. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne - zapowiada Kowalska.
Zgodnie z zapisami przetargu, miejska spółka nalicza producentowi 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w dostawie i 5,5 tys. zł za każdy niedotrzymany termin przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi. Według szacunków urzędników, dotychczasowa suma naliczonych kar jest już tak duża, że pozwala na zakup dodatkowych dwóch pojazdów.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Konstrukcje sa gotowe ,,,, jezeli to sa te zardzewiałe co widac spod plandek to za długo nie pozyja

    • 2 2

  • Google: Pesa usterki. (1)

    "Tramwaje Pesy się sypią, na naprawy i kary idą setki milionów złotych. "Zagrażają bezpieczeństwu pasażerów"

    "PESA ma poważny kłopot. Setki wadliwych tramwajów kosztują firmę krocie
    Wady zgłaszają kolejne miasta, a PESA nie nadąża z naprawą pojazdów."

    "Wiadomo, czemu ratowali Pesę za nasze pieniądze. Te tramwaje psują się na potęgę"

    "Nowy problem z pociągami Pesy. W dartach wykryto pęknięcia"

    "W trzyletnich łódzkich pesach swing zacierają się łożyska."

    "Usterka w pociągach dart. pkp intercity wstrzymuje sprzedaż biletów na trasie Łódź - Warszawa"

    "Pesa. Spór o awaryjne silniki lokomotyw"

    "Przed tygodniem w ramach kampanii wyborczej politycy SPD, będącej częścią frakcji europejskich socjalistów S&D zorganizowali przejazd pociągiem, na który zaprosili dziennikarzy. Przejazd zakłóciła awaria pociągu PESA Link, co odbiło się echem w niemieckich mediach."

    itd.

    • 7 4

    • Ciekawe, że w czasach PO Pesa też produkowała totalne szroty, ale wszyscy je chwalili, a nawet Darty nazywali polskim pendolino

      • 1 1

  • Ten nowy niebieski tramwaj co jeździł po Gdańsku był naprawdę ok

    Tramwaj moderus gamma

    • 19 2

  • Jakie bzdury :) ten wagon ma tyle usterek ze sama Pesa nie potrafi ich usunac. A woz nie dostal homologacji bo nie nadaje sie do ruchu ;)

    • 10 2

  • Widać skutki pisowieckiej nacjonalizacji PESY. Upadek to tylko kwestia czasu.... jak każdy państwowy badziew, który musi konkurować z prywatnymi firmami

    • 13 13

  • (1)

    Juz czas zeby ten biedny Gdańsk, bez gospodarza z prawdziwego zdrzenia od wieelu lat, stał sie czystym, zadbanym, nowoczesnym miastem z super nowoczesna komunikacja!

    • 17 4

    • Lazy lady

      Trzeba było kandydować i wygrac wybory a nie teraz narzekać anonimowo.

      • 0 1

  • Już od lat wiadomo że skrót PESA oznacza:

    Pojazdy Eksperymentalne Szzególnie Awaryjne, więc nie ma się o dziwić.

    • 7 1

  • Dobrze, że Jazz Duo, a nie Twisty.

    "Kraków. 3 lipca 2014 zawarto umowę na dostawę 36 sztuk 4-członowych tramwajów Pesa Twist (wartość kontraktu 291 240 000 zł netto). W ciągu 14 miesięcy eksploatacji wystąpiło 1700 wad i usterek w dostarczonych do tej pory Krakowiakach"

    • 11 1

  • Tak tak

    Na końcu wyjdzie 10 darmowych tramwai firma będzie gotowa do upadku to Jarek sypnie milionami i dalej się będzie kręcić wiedzą że niedadza rady wyprodukować a jednak. Normalny prezes już by się pewnie wieszal a ten pewnie na Majorce!

    • 3 2

  • Zawsze z problemami

    Czemu dostawca się opóźnia trzeba zadać pytanie Panowie i Panie urzędnicy . Panie redaktorze niech urzędnicy się nie cieszą z kar ponieważ to nie jest normalne i należy to traktować jako toksyczne relacje.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane