• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj i kary na 14,5 mln złotych

Szymon Zięba
24 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowe tramwaje były transportowane do Gdańska
  • Nowe tramwaje były transportowane do Gdańska

W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł szósty tramwaj z pierwszej transzy pojazdów, które zamówiło miasto. To kolejny skład, który niebawem zostanie oddany do użytku. Wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - to w sumie 14,5 mln zł.



Jak oceniasz wyposażenie taboru tramwajowego w Gdańsku?

Przypomnijmy: w ubiegłym roku na tory wyjechały trzy nowe tramwaje Pesa Jazz Duo z pierwszej transzy zamówienia.

W tym tygodniu gdańszczanie korzystać mogli już z następnych dwóch. A w nocy z 23 na 24 stycznia dotarł do Gdańska kolejny - szósty tramwaj z pierwszej transzy zamówienia.

- Niebawem zostanie włączony do ruchu. Nastąpi to po zakończeniu procedur odbiorczych. Ekipa wdrożeniowa Pesa Bydgoszcz SA jest w Gdańsku i na miejscu konfiguruje ustawienia oprogramowania parametrów, m.in. układu napędowego, hamulców. Nowe tramwaje posiadają blisko 30 sterowników programowalnych, połączonych ze sobą w sieci CAN - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Zobacz też: ładowarki od Trojmiasto.pl w SKM

Fakt, że nowa Pesa wreszcie zmierza do celu, nie umknął naszym czytelnikom, którzy poinformowali nas o tym w Raporcie z Trójmiasta.
17:50 23 STYCZNIA 20

Nowa PESA w drodze do Gdańska (14 opinii)

Nowa PESA w drodze do Gdańska. Jest już na wysokości Pelplina. Pewnie dziś wieczorem zjedzie na tory.
Nowa PESA w drodze do Gdańska. Jest już na wysokości Pelplina. Pewnie dziś wieczorem zjedzie na tory.

Kolejne tramwaje do połowy 2020 r.



Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (to łącznie 15 zamówionych pojazdów) odbierane będą i sukcesywnie włączane do ruchu do połowy tego roku.

  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
- W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy, czyli kolejne 15 składów. Łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo - dowiadujemy się od rzeczniczki GAiT.

Kary za spóźnienie na 14,5 mln złotych



Co ważne, wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Jednak ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nakłada na wykonawcę kary umowne.

Czytaj też: GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary

- Obecnie kary za opóźnienia - za pięć odebranych i włączonych do ruchu tramwajów oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą łącznie 14,5 mln zł - podsumowuje Anna Dobrowolska.

Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska



Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.

Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.

W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.

Miejsca

Opinie (228) ponad 10 zablokowanych

  • Przykra sprawa z Pesą (1)

    Na początku firma szła jak burza i padła chyba ofiarą swojego sukcesu. Za dużo zamówień plus byc może awarie

    • 30 2

    • Pesa

      Masz rację, szła jak burza wygrywała większość przetargów w Polsce i EU, niestety mały szczegół: poniżej progu rentowności. Tak czy inaczej trzymam kciuki za utrzymanie się PESY na powierzchni.

      • 1 0

  • PESA Bygdoszcz i wszystko jasne...

    Nabrali zleceń i nie są w stanie dotrzymać terminów. Autobusy szynowe na PKM-ce to właśnie nic innego jak PESA. Złom złom i jeszcze raz złom.

    • 23 14

  • Pesa - pewnie od razu się zepsuje :) (1)

    Lepsze są 30 letnie Dortmundy - pojeżdżą bezawaryjnie z 10 lat a później można je jeszcze sprzedać do Mongolii :)

    • 25 19

    • 40 letnie

      Są dortmundy.

      • 2 0

  • Szkoda ze gait nie potrafi nałożyć kar na siebie

    Za ta lipę która nam serwuje od lat.

    • 38 8

  • Szkoda ze to wersja towarowa bez foteli dla ludzi

    • 36 1

  • Zakaz używania telefonów w tramwajach i autobusach kategoryczny !!! Pod groźbą konfiskaty urządzenia lub mandat pincet (3)

    • 31 5

    • Miałeś na myśli zakaz rozmów.

      Ja lubię przeglądać internet albo grać w gry, w telefonie.

      • 8 0

    • (1)

      Popieram zakaz rozmawiania przez komórkę w tramwajach i autobusach.

      • 1 0

      • przecież już taki funkcjonuje

        ale żeby ktokolwiek rozdziawił paszczę i wsiadł na jazgoczącego, to już nikt nie słyszy...

        • 1 0

  • Patriotyczna Pesa ssie. (2)

    Tylko niemiecka technika.

    • 9 14

    • (1)

      Niestety większość uważa, że lepiej kupić nowe g*wno niż używane Mercedesy na przykład... Oczywiście chodzi mi o autobusy.

      • 1 1

      • Polonofoby

        • 0 0

  • Jeżeli Pese upaństwowiono i do tego dano do zarządu
    pisospecjalistów to istnieje niestety duża szansa
    że kolejnych tramwajów możemy nie doczekać.

    • 15 14

  • już to widzę .

    Od nałożenia kary / 14,5 mln. zł / do jej wyegzekwowania jest jak stąd do Glasgow .

    • 20 0

  • wady..... (2)

    dlaczego nikt nie napisze ze te tramwaje tylko dobrze wyglądają??? tak naprawdę to drogi złom... na wszystkim oszczędności oprogramowanie słabe.. wygłuszenie szmatami i gazetami.. fotele kierowcy tandeta już się rozsypują co będzie za rok czy dwa...nowe sztuki a już co chwila z awarią zjeżdża...to nie działa tamto nie działa ogólnie złom no ale jak kupuje się pojazd za takie pieniądze.. to co wymagać żaden producent normalny.. nie zbuduje tramwaju za taką cenę bo po prostu się nie da.. i tyle pesa robi.. hihihi swą może taki dołek finansowy??? nikt tylko nie myśli o tym ze gwarancja się skończy a ta sama pesa wyrwie od nas podatników grube miliony na to co nazywają nowoczesnym tramwajem..hahaha i zabulimy my wszyscy gdańszczanie i tyle.. pod oczywiście warunkiem ze ten niby tramwaj do owego końca gwarancji dojedzie.... hihihi bo mam wątpliwości powodzenia pesa bydgoszcz powodzenia....

    • 15 8

    • uważaj co piszesz bo w internecie nie jesteś anonimowy (1)

      • 2 5

      • Nie strasz, Grześkowiak, nie strasz

        Wielki menago od PRu, a na forach procesami grozi...

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane