- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (172 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (195 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (61 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (158 opinii)
- 5 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (15 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
Nowy tramwaj na torach. Półroczne opóźnienie w dostawie Pesy Jazz Duo
Nocą z poniedziałku na wtorek dotarł do Gdańska pierwszy z 30 zamówionych przez Gdańsk tramwajów Pesa Jazz Duo. Podczas rozładunku nie obyło się bez drobnych kłopotów, tramwaj do ruchu zostanie wprowadzony za mniej więcej dwa tygodnie.
Aktualizacja 2 sierpnia: po publikacji artykułu otrzymaliśmy wyjaśnienia od GAiT: tzw. harmonia nie została uszkodzona podczas rozładunku, zaś mocowanie osłony sprzęgu jest usterką, która zostanie uwzględniona w procesie odbioru technicznego i usunięta przez producenta.
Według wyliczeń urzędników dotychczasowe opóźnienia w produkcji pojazdów dla Gdańska przełożą się na kary finansowe, które pozwolą na zamówienie jeszcze dwóch pojazdów ponad zakontraktowane 30 maszyn.
Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.
Przetarty spód harmonii przegubu i osłona na sznurek
Rozładunek pierwszej Pesy, który odbył się po godz. 2 w nocy na ul. Nowe Ogrody , przebiegł z drobnymi komplikacjami. Przy zjeździe z lawety przetarty został spód tzw. harmonii na przegubie tramwaju.
Kilka minut później mechanicy musieli się zmierzyć z opadającą samoistnie osłoną sprzęgu, czyli elementu służącego do łączenia tramwajów. Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, zaś tramwaj ściągnięty do zajezdni Wrzeszcz okrężną trasą przez Zaspę - Przymorze - Oliwę.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Drobne zmiany w przestrzeni pasażerskiej i motorniczego
Tramwaj wizualnie jest niemal identyczny z dwukierunkowcami Pesy, które kursują już po Gdańsku. We wnętrzu dopatrzyć się można drobnych zmian w oświetleniu, montażu haku do przewozu roweru oraz układu poręczy, które ułatwią w przyszłości ewentualny montaż biletomatu. Co ciekawe, z zewnątrz tramwaj nie posiada logotypu Pesy, który był obecny już w momencie dostawy wszystkich wcześniejszych pojazdów bydgoskiego producenta.
W kabinach motorniczego wprowadzono drobne zmiany w porozumieniu z pracownikami Gdańskich Autobusów i Tramwajów: wyposażono je w wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste prowadzącego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB oraz radioodbiornik i czujnik dymu papierosowego.
Tramwajem jednocześnie będzie mogło podróżować ok. 200 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wnętrze przestrzeni pasażerskiej oraz obie kabiny motorniczego posiadają system klimatyzacji. Zainstalowano również system monitoringu oraz informacji pasażerskiej, a także defibrylator automatyczny.
Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?
Pasażerowie z nowego tramwaju skorzystają za dwa tygodnie
- Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny, w trakcie którego zazwyczaj pojawiają się drobne rzeczy do poprawki - tłumaczy Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT.
Zgodnie z zapowiedziami Pesy, jeszcze w sierpniu mają dotrzeć do Gdańska trzy kolejne pojazdy, a do końca roku GAiT powinien otrzymać łącznie 15 tramwajów. Kolejne 15 tramwajów (plus ewentualnie dwa dodatkowe) zostanie dostarczonych w przyszłym roku.
Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska
Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.
Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.
W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.
Miejsca
Opinie (232) 10 zablokowanych
-
2019-07-30 13:27
Opinia wyróżniona
Aż (9)
28 miejsc siedzących !! Dobrze , że nie 8. W Gdańsku są długie trasy, dlaczego nie pomyślano o większej ilości miejsc siedzących ?! Ale ci co decydują nimi nie jeżdżą. Bombardier przy tej samej szerokości ma dwa rzędy podwójnych miejsc!
- 250 35
-
2019-07-31 11:26
Jak zobaczyłem Twój komentarz to pomyślałem, że sobie jaja robisz.
Ale przeczytałem artykuł i faktycznie. Może nie byłby to tak wielki problem gdyby nie skandalicznie długie czasy przejazdu tym środkiem komunikacji.
- 1 0
-
2019-07-30 22:19
(1)
Oj tam, oj tam, rydwanem mozesz, jezdzic jak cos ci nie pasi.
- 5 3
-
2019-07-31 01:11
sam se jezdzij nieresorowanym
- 1 2
-
2019-07-30 20:13
Tramwaj to środek komunikacji miejskiej a nie krajowej. Pasażer średnio podróżuje nim ok. 20 minut a nie 3 godziny. Ilość miejsc siedzących jest wystarczająca.
- 13 12
-
2019-07-30 18:48
Dobre rozwiązanie
Łącznie 200 miejsc. Przy większej ilości miejsc siedzących, zmalałaby ilość miejsc całkowitych.
- 8 8
-
2019-07-30 15:45
Z podróży bombardierem pamiętam że było cicho (1)
i było bardzo ciasno przejść między siedzeniami.
- 6 2
-
2019-07-30 20:24
Obie te cechy wynikają z różnic w konstrukcji wózków w Swingach/Jazzach a Flexity Classic. Wózki sztywne zajmują znacznie mniej miejsca wewnątrz tramwaju, oferując go więcej pasażerom, za to znacznie bardziej hałasują i niszczą torowisko.
- 1 1
-
2019-07-30 13:29
(1)
Ta i w Bombardierach w godzinach szczytu nie idzie w ogóle wsiąść. Trzeba zamawiać dłuższe tramwaje lub je łączyć. U naszych sąsiadów te niemieckie zlomy laczono w składy. Bombardiery też mają w skladach np. w Berlinie.
- 25 12
-
2019-07-31 12:56
A może wystarczyłoby zwiększyć częstotliwość kursów?
- 1 0
Wszystkie opinie
-
2019-12-18 11:54
gdzie są nowe tramwaje od Pesy
Przydała by się jakaś aktualizacja artykułu o tramwajach które nie mogą dojechać. Może też info o wysokości kar umownych?
- 0 0
-
2019-08-25 18:00
A gdzie ten tramwaj?
25 sierpnia i co? Gdzie on jeździ? Na której linii?
- 0 0
-
2019-07-30 13:03
Pesa to jednak dziadostwo (4)
Jakość ich produktów wciąż na za niskim poziomie.
Szkoda bo bardzo kibicuje rodzimemu przemysłowi.- 133 50
-
2019-08-06 13:57
Są inni
Są jeszcze poznański Modertans (Moderus Gamma ) oraz Solaris (Solaris Tramino) i w przypadku tych spółek, nie ma takich opóźnień w dostawie.
- 0 0
-
2019-07-30 13:17
PESA (2)
Pojazd Eksperymentalny Szczególnie Awaryjny
- 31 5
-
2019-07-30 14:03
(1)
A może to kwestia jak masz tak dbasz?
Miasto na wszystkim oszczędza wiec nie zdziwiłbym się gdyby nie wykonywali wszystkich prac związanych z koniecznym utrzymaniem wiec się psuje- 5 15
-
2019-07-30 15:12
W PKP jest to samo. Poczytaj o Dartach.
- 14 2
-
2019-08-02 14:31
nazwa
Zgodnie z nową gdańską tradycją proponuję dać mu nazwę Heinz Reinefarth.
- 0 0
-
2019-07-30 15:42
(2)
Gdańsk powinien wrócić do macierzy.
- 5 5
-
2019-08-01 22:49
barwy narodowe
Te kolory to przypadek
- 1 0
-
2019-07-30 16:28
Przeciez jest juz...
- 3 1
-
2019-08-01 18:10
urząd miasta kupuje rydwany dla gdańszczan zamiast tramwaji
- 1 0
-
2019-08-01 15:20
Drobne zmiany
Pesa Jazz w stosunku do Swinga ma przede wszystkim specjalnie zaprojektowane ,,pochylnie" pomiędzy siedzeniami w częściach bez drzwi. W Swingach można między fotele spokojnie włożyć bagaż i jest tam bezpieczny, w Jazzach zjeżdża na podłogę. Tramwaje w Gdańsku powinny być jednokierunkowe i jednostronne, bo wtedy jest więcej miejsca dla pasażerów.
- 2 0
-
2019-07-30 17:17
172 osoby na stojaco? (2)
Tak przynajmniej wychodzi mi z obliczen. Jak tam sie ma tyle zmiescic?
- 13 1
-
2019-08-01 09:34
Proponuję ćwiczenia
- prowadzone przez tych, którym udało się w 17 osób wejść do fiata 126p :)
- 0 0
-
2019-07-31 08:30
Ilość pasażerów szacowali chińczycy
- 1 0
-
2019-07-31 23:28
Pisobolszewia sie zagotuje ze zlosci ze nowe tramwaje
Beda jezdzily po Gdansku.
- 0 1
-
2019-07-30 17:22
(2)
Pesą lepiej jechać na czczo.
- 14 1
-
2019-07-31 12:16
(1)
Powinna być tak informacja na tramwaju, nie każdy wie,że to tramwaj PESY.
- 0 0
-
2019-07-31 18:12
Na czczo i cieplo ubrany
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.