Fakty i opinie

stat

Nowy wiadukt i kładka nad PKM to punkty widokowe

Zobacz wiadukt na Strzyży, a także kładkę na granicy Moreny i Matemblewa

Oba obiekty to punkty widokowe, z widokiem nie tylko na linię PKM.


Najnowszy artukuł na ten temat

Dodatkowe połączenia na trasie PKM i na Kaszuby

Gotowy jest wiadukt nad linią PKM przy ul. Gomółki zobacz na mapie Gdańska nazywany "Mostem Weisera Dawidka". Za chwilę będzie można wejść też na kładkę przy ul. Dolne Migowo zobacz na mapie Gdańska. Co łączy oba obiekty? To punkty z widokiem nie tylko na nową linię kolejową.



Inscenizacja bitwy i rozbiórka Mostku Weisera w czerwcu 2013 r.

Inscenizacja bitwy i rozbiórka Mostku Weisera w czerwcu 2013 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wchodzi w ostatnią fazę prac. Do użytku przez wykonawcę - firmę Budimex - oddawane są kolejne obiekty mostowe. Najciekawsze z nich powstały na Strzyży i na granicy dzielnic Moreny oraz Matemblewa.

Pierwszy wiadukt powstał dokładnie w tym samym miejscu, co jego rozebrany w czerwcu 2013 r. stuletni poprzednik. Ówczesna kładka dla pieszych nazywana "Mostem Weisera Dawidka" była obiektem, który II Wojnę Światową przetrwał głównie dzięki temu, że nie miał strategicznego znaczenia, jak na przykład wiadukty kolejowe nad dzisiejszymi ulicami: Słowackiego i Wita Stwosza, które w marcu 1945 r. zostały przez Niemców wysadzone w powietrze, aby zatrzymać nacierające na Gdańsk radzieckie czołgi.

Po rozpoczęciu budowy nowego wiaduktu mieszkańcy niemal natychmiast przypięli mu nazwę poprzednika, czyli "Most Weisera Dawidka".

Nowy obiekt jest już gotowy. Do pobliskiego lasu mogą poruszać się nim samochody, ale po jego minięciu drogi po prostu kończą się zamieniając w leśne ścieżki. O dalszej jeździe nie ma mowy. Co ważne, na drodze do wiaduktu od strony ul. Gomółki ułożono kostkę granitową - droga jest utwardzona.

Z nowego wiaduktu rozciąga się widok na ok. 2-kilometrowy nowy szlak linii PKM. W oddali widać wiadukt nad ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska, a także (spoglądając w przeciwną stronę) powstający przystanek PKM Niedźwiednik.

Zobacz poprzedni wiadukt pn. Most Weiser Dawidek w panoramie sferycznej.


Przemieszczając się ok. 4 kilometry w stronę lotniska budowaną linią kolejową i po minięciu przystanku PKM Brętowo nad nowymi torami, posadowiono kładkę dla pieszych. Najszybciej można do niej dotrzeć jadąc do końca ul. Dolne Migowo.

Kładka zastąpiła malowniczy obiekt - wiadukt na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej.

- Obiekt na Strzyży, a także kolejny - położony w pobliżu ul. Dolne Migowo choć są gotowe to nie są jeszcze udostępnione do publicznego użytku. Złożone zostały wnioski o dokonanie odbioru tych obiektów i spodziewamy się, że decyzję z nadzoru budowlanego otrzymamy na początku stycznia przyszłego roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa PKM - inwestor budowy linii w Gdańsku.

Tak jeszcze w maju 2013 r. wyglądał wiadukt przy ul. Dolne Migowo.


Prace torowe mocno zaawansowane

Praktycznie na całej 18-kilometrowej linii PKM ułożone zostało torowisko kolejowe.

- Wyjątkiem są jednak dwa odcinki. Pierwszy fragment - od przystanku Strzyża do linii dalekobieżnej - jest jeszcze bez torowiska, bowiem tam nadal trwa budowa wiaduktu kolejowego właśnie nad linią dalekobieżną. Drugi odcinek to estakada kolejowa przy lotnisku. Tam ruszają prace przy układania torowiska metodą bezpodsypkową - mówi Konopacki.

Tymczasem kończy się powoli sypanie tłucznia na nową linię, a na tory niedawno wyruszyła podbijarka, której pracę można zobaczyć w poniższym filmie.

Niesamowite maszyny: podbijarka torowa na linii PKM



Płynny przejazd z Gdańska do Banina

Gotowy tymczasowy przejazd z Gdańska do Banina.
Gotowy tymczasowy przejazd z Gdańska do Banina. fot. PKM

Budimex zlikwidował ruch wahadłowy i sterującą nim tymczasową sygnalizację świetlną w okolicach skrzyżowania ul. Gdańskiej z ul. Piaskową w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska, przywracając w tym miejscu na cały okres świąteczno-noworoczny ruch dwukierunkowy. W tym celu wykonana została specjalna, druga nitka jezdni, częściowo pokrywająca się z docelowym układem drogowym.

Ruch w kierunku Banina odbywa się po nowym odcinku jezdni, a w kierunku Gdańska po dotychczasowej, starej drodze. Taka organizacja ruchu ma obowiązywać co najmniej do 7 stycznia 2015 r., kiedy na plac budowy wrócą robotnicy budujący w tym miejscu rondo. Wówczas, gdy tylko wymagać będą tego wznowione roboty drogowe, tymczasowo ponownie wprowadzony zostanie tu ruch wahadłowy.

- Mamy nadzieję, że w ten sposób choć trochę zrekompensujemy mieszkańcom utrudnienia związane z pracami przy przebudowie skrzyżowania ul. Gdańskiej i ul. Piaskowej w Rębiechowie. Zależy nam, aby zwłaszcza w okresie świąteczno-noworocznym budowa PKM była jak najmniej uciążliwa - mówi Tomasz Konopacki.

Wiadukt w ciągu ul. Budowlanych przechodzi testy obciążeniowe

Widok z kamery na wiadukt przy ul. Budowalnych. Ciężarówka pomaga w przeprowadzeniu prób obciążeniowych.
Widok z kamery na wiadukt przy ul. Budowalnych. Ciężarówka pomaga w przeprowadzeniu prób obciążeniowych. fot. cam.pkm-sa.pl

Tymczasem na nowych, gotowych już dwóch wiaduktach drogowych wzdłuż ul. Budowlanych w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska przeprowadzono tam w miniony piątek próby obciążeniowe.

- Najpierw przeprowadzone zostały próby statyczne, z udziałem kilku ciężarówek stojących na obiekcie, a obecnie kończą się próby dynamiczne - z ciężarówkami przejeżdżającymi przez wiadukt z różnymi prędkościami - mówi Konopacki.

Wygląda więc na to, że wykonawcy uda się dotrzymać terminu zakończenia prac w tym miejscu do końca 2014 roku. Kierowcom czekającym na przywrócenie ruchu na ul. Budowlanych pozostanie teraz już tylko poczekać na zakończenie procedur odbiorowych obu wiaduktów oraz nowej, czteropasmowej na tym odcinku ul. Budowlanych.

Przypomnijmy, że ruch tam odbywa się po łuku - objazdem.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. graf. Trojmiasto.pl

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (81) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.