• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy wiadukt i kładka nad PKM to punkty widokowe

Maciej Naskręt
22 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz wiadukt na Strzyży, a także kładkę na granicy Moreny i Matemblewa

Oba obiekty to punkty widokowe, z widokiem nie tylko na linię PKM.


Gotowy jest wiadukt nad linią PKM przy ul. Gomółki zobacz na mapie Gdańska nazywany "Mostem Weisera Dawidka". Za chwilę będzie można wejść też na kładkę przy ul. Dolne Migowo zobacz na mapie Gdańska. Co łączy oba obiekty? To punkty z widokiem nie tylko na nową linię kolejową.



Inscenizacja bitwy i rozbiórka Mostku Weisera w czerwcu 2013 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wchodzi w ostatnią fazę prac. Do użytku przez wykonawcę - firmę Budimex - oddawane są kolejne obiekty mostowe. Najciekawsze z nich powstały na Strzyży i na granicy dzielnic Moreny oraz Matemblewa.

Pierwszy wiadukt powstał dokładnie w tym samym miejscu, co jego rozebrany w czerwcu 2013 r. stuletni poprzednik. Ówczesna kładka dla pieszych nazywana "Mostem Weisera Dawidka" była obiektem, który II Wojnę Światową przetrwał głównie dzięki temu, że nie miał strategicznego znaczenia, jak na przykład wiadukty kolejowe nad dzisiejszymi ulicami: Słowackiego i Wita Stwosza, które w marcu 1945 r. zostały przez Niemców wysadzone w powietrze, aby zatrzymać nacierające na Gdańsk radzieckie czołgi.

Po rozpoczęciu budowy nowego wiaduktu mieszkańcy niemal natychmiast przypięli mu nazwę poprzednika, czyli "Most Weisera Dawidka".

Nowy obiekt jest już gotowy. Do pobliskiego lasu mogą poruszać się nim samochody, ale po jego minięciu drogi po prostu kończą się zamieniając w leśne ścieżki. O dalszej jeździe nie ma mowy. Co ważne, na drodze do wiaduktu od strony ul. Gomółki ułożono kostkę granitową - droga jest utwardzona.

Z nowego wiaduktu rozciąga się widok na ok. 2-kilometrowy nowy szlak linii PKM. W oddali widać wiadukt nad ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska, a także (spoglądając w przeciwną stronę) powstający przystanek PKM Niedźwiednik.

Zobacz poprzedni wiadukt pn. Most Weiser Dawidek w panoramie sferycznej.


Przemieszczając się ok. 4 kilometry w stronę lotniska budowaną linią kolejową i po minięciu przystanku PKM Brętowo nad nowymi torami, posadowiono kładkę dla pieszych. Najszybciej można do niej dotrzeć jadąc do końca ul. Dolne Migowo.

Kładka zastąpiła malowniczy obiekt - wiadukt na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej.

- Obiekt na Strzyży, a także kolejny - położony w pobliżu ul. Dolne Migowo choć są gotowe to nie są jeszcze udostępnione do publicznego użytku. Złożone zostały wnioski o dokonanie odbioru tych obiektów i spodziewamy się, że decyzję z nadzoru budowlanego otrzymamy na początku stycznia przyszłego roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa PKM - inwestor budowy linii w Gdańsku.

Tak jeszcze w maju 2013 r. wyglądał wiadukt przy ul. Dolne Migowo.


Prace torowe mocno zaawansowane

Praktycznie na całej 18-kilometrowej linii PKM ułożone zostało torowisko kolejowe.

- Wyjątkiem są jednak dwa odcinki. Pierwszy fragment - od przystanku Strzyża do linii dalekobieżnej - jest jeszcze bez torowiska, bowiem tam nadal trwa budowa wiaduktu kolejowego właśnie nad linią dalekobieżną. Drugi odcinek to estakada kolejowa przy lotnisku. Tam ruszają prace przy układania torowiska metodą bezpodsypkową - mówi Konopacki.

Tymczasem kończy się powoli sypanie tłucznia na nową linię, a na tory niedawno wyruszyła podbijarka, której pracę można zobaczyć w poniższym filmie.

Niesamowite maszyny: podbijarka torowa na linii PKM



Płynny przejazd z Gdańska do Banina

Gotowy tymczasowy przejazd z Gdańska do Banina. Gotowy tymczasowy przejazd z Gdańska do Banina.

Budimex zlikwidował ruch wahadłowy i sterującą nim tymczasową sygnalizację świetlną w okolicach skrzyżowania ul. Gdańskiej z ul. Piaskową w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska, przywracając w tym miejscu na cały okres świąteczno-noworoczny ruch dwukierunkowy. W tym celu wykonana została specjalna, druga nitka jezdni, częściowo pokrywająca się z docelowym układem drogowym.

Ruch w kierunku Banina odbywa się po nowym odcinku jezdni, a w kierunku Gdańska po dotychczasowej, starej drodze. Taka organizacja ruchu ma obowiązywać co najmniej do 7 stycznia 2015 r., kiedy na plac budowy wrócą robotnicy budujący w tym miejscu rondo. Wówczas, gdy tylko wymagać będą tego wznowione roboty drogowe, tymczasowo ponownie wprowadzony zostanie tu ruch wahadłowy.

- Mamy nadzieję, że w ten sposób choć trochę zrekompensujemy mieszkańcom utrudnienia związane z pracami przy przebudowie skrzyżowania ul. Gdańskiej i ul. Piaskowej w Rębiechowie. Zależy nam, aby zwłaszcza w okresie świąteczno-noworocznym budowa PKM była jak najmniej uciążliwa - mówi Tomasz Konopacki.

Wiadukt w ciągu ul. Budowlanych przechodzi testy obciążeniowe

Widok z kamery na wiadukt przy ul. Budowalnych. Ciężarówka pomaga w przeprowadzeniu prób obciążeniowych. Widok z kamery na wiadukt przy ul. Budowalnych. Ciężarówka pomaga w przeprowadzeniu prób obciążeniowych.

Tymczasem na nowych, gotowych już dwóch wiaduktach drogowych wzdłuż ul. Budowlanych w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska przeprowadzono tam w miniony piątek próby obciążeniowe.

- Najpierw przeprowadzone zostały próby statyczne, z udziałem kilku ciężarówek stojących na obiekcie, a obecnie kończą się próby dynamiczne - z ciężarówkami przejeżdżającymi przez wiadukt z różnymi prędkościami - mówi Konopacki.

Wygląda więc na to, że wykonawcy uda się dotrzymać terminu zakończenia prac w tym miejscu do końca 2014 roku. Kierowcom czekającym na przywrócenie ruchu na ul. Budowlanych pozostanie teraz już tylko poczekać na zakończenie procedur odbiorowych obu wiaduktów oraz nowej, czteropasmowej na tym odcinku ul. Budowlanych.

Przypomnijmy, że ruch tam odbywa się po łuku - objazdem.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (81) 5 zablokowanych

  • Nareszcie bedą mniejsze korki na dojazdach z Obwodnicy. (1)

    • 41 14

    • ahhahahahaahh

      no to pojechałeś po bandzie !! myślisz że taki z gka, gda sr* i tak będą jeździć PKM??? grubo sie mylisz

      • 5 0

  • Halo, a to miało ludzi wozić czy tylko wyglądać? (22)

    Szukanie działań zastępczych bo ludzi nie będzie, no bo ile osób dziennie na lotnisko jedzie? 200, 500? Toż to śmiech na sali.

    • 21 108

    • lotnisko-PKM (2)

      Licząc przewozy lotniska -ponad 3 mln rocznie oraz zatrudnieni na miejscu - wychodzi w obydwie strony ok. 10 tyś . dziennie. Tak że wyliczone przez ciebie 200-500 os. - to śmiech na sali .

      • 47 2

      • Do tego jeszcze kilka tysięcy osób pracujących w kompleksach biurowych po drugiej stronie drogi vis a vis lotniska.

        • 11 0

      • na pewno nie 1300 osob z budynków Allconu

        na pewno nie 1300 osob z budynków Allconu/Intel - oszczędzono i nie ma przystanku w Klukowie/Firoga w połowie drogi między Matarnią a lotniskiem. Wspomniane 1300 osób (wkrótce więcej) będzie chyba musiało wozić rower lub hulajnogi aby skorzystać z PKM.

        • 0 0

    • nie pisz o czymś o czum nie masz pojęcia

      • 22 1

    • bo to nie chodzi o pasazerow lotniska (8)

      a o nabywców mieszkan które stana tam w szczerym / obecnie/ polu.
      i po odrolnieniu gruntów deweloperzy sprzedaza tam mieszkania z kilkudziesieciokrotna przebitka. Wszak komunikacje zbuduje im Strug i kolesie za publiiczne pieniadze.

      • 14 16

      • Dziwny jesteś (3)

        To chyba dobrze że najpierw budują infrastrukturę, a potem osiedla?

        • 40 1

        • wiec po co to mydlenie (2)

          źe lotnisko i
          dojazd ze Euro2012
          ze ble ble ble
          kiedy tak naprawde interesy deweloperow decyduja o sposobach wydatkowania publicznych pieniedzy. A to przeciez najpierw deweloperzy powinni łozyc na powstanie infrastruktury a pozniej powinni budowac

          • 9 23

          • jakby deweloperzy mieli na to łożyć to Ty byś potem zapłacił za mieszkanie jeszcze więcej

            • 12 3

          • Od kiedy to obowiązkiem dewelopera jest budowanie dróg publicznych czy linii kolejowych? Deweloper może co najwyżej drogę wewnętrzną wybudować, reszta jest zadaniem samorządów czy organów centralnych.
            I jakie interesy deweloperów decydują? Miasto też ma interes, np. w sprzedaży gruntu jak jest właścicielem i w podatkach płaconych potem przez mieszkańców osiedla.

            • 10 1

      • (2)

        Czyli tak:

        - jeśli buduje się osiedla bez infrastruktury, to jest źle, bo nie ma infrastruktury

        - jeśli buduje się infrastrukturę, to też jest źle, bo "developerzy" zarobią.

        To kiedy jest dobrze, zrzędy?

        • 10 2

        • (1)

          Ależ to oczywiste, deweloperzy najpierw powinni finansować budowę dróg publicznych i innej infrastruktury transportowej (nie zapominając o wielkich parkingach), następnie budować osiedla, mieszkania w nich rozdawać za darmo (no dobra, za jedną średnią krajową) no i może jeszcze ewentualnie tak z jeden samochód na mieszkanie gratis dorzucić. Przecież tak jest na zachodzie i jak tam się dobrze ludziom żyje, można? Można! :)

          • 8 1

          • PRL i komuna mocno tkwią w narodzie. Słowo "zarobić" ma konotacje negatywne :D

            • 8 1

      • No i dobrze, zazrościsz?

        to będą dobrze wydane pieniądze. Od tego w pierwszej kolejności
        jest władza publiczna
        a nie od stawiania stadionów czy muzeów

        • 1 1

    • (1)

      Samoloty już od lat latają prawie puste, mimo ciągłego zwiększania liczby połączeń i rozbudowy terminali.

      • 1 16

      • Ironia. Sprawdzić w słowniku.

        • 4 0

    • Nawet ci nieliczni,

      którzy jeżdżą, skutecznie blokują autobusy linii 210. Zawalają bagażami przejścia i siedzenia i udają, że nie widzą stojących niepełnosprawnych, starych i z dziećmi. Jeśli już szkoda im kasy na taksówki, to może w końcu przesiądą się na PKM...

      • 5 2

    • (3)

      200 - 500 osób na lotnisko dziennie? Podczas gdy jeden samolot kodu C mieści 160-180 osób?

      Łatwo to policzyć. Np w sierpniu tego roku lotnisko obsłużyło 372 tysiące pasażerów. Czyli średnio 12 tysięcy dziennie. W listopadzie obsłużono 237 tysięcy pasażerów czyli średnio prawie 8 tysięcy dziennie.

      • 6 0

      • :6 (2)

        bo tylko z 1/6 moze dojezdza komunikacja publiczna a nie samochodem

        • 1 0

        • Jazda z walizką autobusem 210 to masakra. A pociągiem to zupełnie inna sprawa.

          • 1 0

        • Ale mówimy o stanie obecnym. Jak pociągiem praktycznie wjedziesz do terminalu to zmienia postać rzeczy.

          • 0 0

    • (1)

      Śmiech na sali to jest twoja głupota. Skoro lotnisko robi 3 mln paxów rocznie, to policz sobie ile to wychodzi średnio dziennie. Do tego jeszcze pracownicy lotniska i firm działających na lotnisku, pracownicy firm typu Intel czy innych działających w okolicy lotniska, mieszkańcy Matarni, Banina, Kiełpinka, Jasienia czy części Moreny.

      • 6 0

      • jasne, już wszyscy biegną po bilety na pekaemkę, pracownicy budyniodromu, miliona firm okoliczynych

        no i pół gdańska, co mieszka za zadoopiu za lotniskiem. Wagony będą normalnie doczepiali :) Będziegozej niż z pitolino - max 30% wypełnienia i to ciapągów w czasie szczytu.

        • 0 0

  • Dlaczego na przejeździe tymczasowym

    nie ma ani jednej studzienki? Dziwnie musi się tam jeździć!

    • 36 9

  • Morena to nie dzielnica!!! (8)

    Może po uruchomieniu PKM w końcu dziennikarze nauczą się dzielnic Gdańska.
    Piecki, Migowo, Brętowo, etc.

    • 44 48

    • idź spać dziadzie

      Nazwy są dla ludzi a nie ludzie dla nazw!

      Jeśli każdy wie gdzie jest morena to czemu nie używać tego słowa ?

      • 54 14

    • Gdzie jest rzetelność dziennikarska?

      Żeby to pierwszy raz na tym portalu.

      • 12 17

    • (1)

      Nigdzie nie jest napisane "dzielnica Morena". Mnie wkurza gdy jak mówię, że "mieszkam na Morenie" to często znajduję się jakiś ważniak co wyjeżdża z tekstami, że nie ma czegoś takiego, że Morena to nie dzielnica i takie tam. Natomiast ja mieszkam konkretnie w spółdzielni mieszkaniowej MORENA, czyli w skrócie na Morenie, trudno pojąć?

      • 41 7

      • migowo

        Mieszkasz w Pieckach :-) beka

        • 5 17

    • (2)

      przyjezdni nie rozumieją specyfiki miasta... pewnie też piją kawkę "w Śródmieściu na Długiej" hahahahaha

      • 18 2

      • i ta kawka

        nie jest przez to mniej smaczna ...;)

        • 2 0

      • beka to jest jak jedziesz Np

        z opery bałtyckiej tramwajem,a ktoś obok rozmawia przez telefon i mówi,że jedzie do Gdańska :D

        • 1 3

    • morena to nie dzielnica

      morena to stan umysłu...

      • 4 1

  • Próba odbudowy (6)

    Gdzie demokracja, gdzie głosowanie mieszkańców Gdańska za wyburzeniem starego mostu? Budyniowa samowola.

    • 20 68

    • Wiadukt sie sypal. I co? Za dwa lata trzeba by bylo ruch wstrzymywac bo

      Trzeba by bylo stary wyburzyc, watpie by wtedy powstal nowy, bo koszt budowy nowego nad czynna linia kolejowa bylby 4 krotnie wyzszy niz budowa nad nieczynna obecnie. Po za tym mamy doczynienia z linia dwutorowa a nie jak dawniej jednotorowa.

      • 23 5

    • Głupi jesteś.

      Pomysl nim coś napiszesz.

      • 14 4

    • A poza tym :

      wszyscy w domu? Patrz dzisiejsze motto Portalu : "są dwie rzeczy nieskończone - Wszechświat i ludzka głupota".

      • 8 0

    • Jakby o każdą rzecz miało być referendum to nigdy nic by nie powstało. Poza tym kto miałby finansować te referenda co chwilę?

      • 6 1

    • (1)

      Każdy mieszkaniec powinien mieć prawo Veta wobec takich wyburzeń! Jak można deptać najbardziej podstawowe prawa, jakimi Obywatel dysponował przed wojną?!

      • 2 5

      • Prawo veta to podstawowe prawo? Tzn jak 999 ludzi jest za, a 1 jest przeciw to ten jeden postawi na swoim?

        • 0 0

  • Mieszkańcy natychmiast nazwali mostem Weisera... (11)

    Ble ble ble
    Tak właśnie jest tworzona propaganda według szkoły WKP bolszewików.

    Jacy mieszkańcy i kiedy panie redaktor??

    • 62 29

    • (2)

      100/100
      też chciałbym wiedzieć co to za mieszkańcy i ilu ich było

      • 28 3

      • (1)

        Ci, co czytali powieść. Uwzględniając poziom czytelnictwa, rzeczywiście jest to znacząca mniejszość.

        • 19 3

        • Ci, co czytali powieść.

          podobała im sie i uznali ja godna zapamiętania....

          • 8 2

    • 100 % prawdy (1)

      Mieszkańcy to go nazywali Dużym mostem tak dla ścisłości

      • 23 2

      • Dokładnie

        Mieszkam tuż obok i od zawsze był to "duży most" a kawałek dalej za kościołem zm. pańskiego był mały most:)
        I tylko rozkmina gdzie na piwo:) Ale teraz niestety tylko duży zostaje do wyboru.
        A "Mostkiem Weisera" nazywają go właśnie czytelnicy p. Huelle

        • 18 1

    • uwaga

      Poscy antysemici znów nie chca popierać żydowskich wzorów literackich.
      W każdym mieście nad Wisłą powinno być jak najwięcej żydowskich symboli i wzroców aby wreszcie przyćmić ten polski szowinizm i antysemityzm.

      • 6 18

    • No właśnie (3)

      Powszechnie wiadomo, że mieszkańcy nazwali ten obiekt Mostem Lecha Kaczyńskiego, poległego pod Smoleńskiem

      • 15 11

      • I żony

        • 8 4

      • jesteś deb...em

        • 13 6

      • co ma piernik do wiatraka

        a twoja wypowiedz smolenska dokonujaca wrzuty antagonizmu popisowych.
        czyzbys teraz czekał na atak armii nowaka kolekcjonera?

        • 12 3

    • Odprowadzenie wody z mostu, jak widać na filmie, to mistrzostwo świata, gdzie był inspektor nadzoru? w pakamerze liczył kasę?

      • 1 1

  • Tak 3mać

    Oby nie było większych opóźnień....

    • 20 3

  • Pociągi co 30 minut - pojazdy do ruchu regionalnego a nie aglomeracyjnego.

    PKM odbije się czkawką. Zamówiony tabor dla PKM to pociągi posiadające tylko 2 drzwi służą do ruchu regionalnego o małym natężeniu ruchu a nie aglomeracyjnego.
    Dobry PR to sukces a rzeczywistość swoje.

    • 51 12

  • Moja opinia

    Czereśniactwo.

    • 9 20

  • Nie mogę się doczekać aż uliczni artyści je pokolorują. (1)

    Chawudepe w policji.

    • 7 38

    • .

      Część już jest pomalowana :/

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane