- 1 Wzrośnie liczba kontroli biletów w Gdańsku (55 opinii)
- 2 Ostatnia warstwa asfaltu na Chwarznieńskiej (50 opinii)
- 3 Śmiecimy, nawet o tym nie wiedząc (165 opinii)
- 4 Takie mogą być przystanki PKM Południe (36 opinii)
- 5 Zabytek na sprzedaż. Co najmniej 25 mln zł (255 opinii)
- 6 Auto rozbite na słupie w Orłowie (107 opinii)
Nowy woonerf. Piesi i auta na wspólnej przestrzeni przy dworcu

Nowy woonerf tuż przy dworcu w Sopocie powstanie za ok. 14,5 mln zł. Przebudowa ul. Kolejowej powinna rozpocząć się już w przyszłym miesiącu. Po zakończeniu robót budowlanych zniknie podział na chodnik i jezdnię, a piesi będą mogli poruszać się całą szerokością ulicy, wzbogaconej o nowe nasadzenia zieleni i elementy małej architektury.
Przypomnijmy najważniejsze założenia:
- układ drogowy będzie realizowany w standardzie woonerfu, czyli bez wydzielonych chodników i jezdni, a pieszy będzie mógł poruszać się całą szerokością ulicy,
- pojawią się nowe, liczne nasadzenia zieleni oraz elementy małej architektury,
- przewidziano montaż zdroju ulicznego,
- wykonane będzie nowe oświetlenie uliczne,
- całkowitej przebudowie zostanie poddana infrastruktura podziemna, w tym skanalizowane potoki Haffnera oraz Boh. Monte Cassino.
Wykonawca robót z Gdyni, 255 dni na prace budowlane
W przetargu ogłoszonym przez sopocki Zarząd Dróg i Zieleni wpłynęły oferty od dwóch przedsiębiorstw budowlanych:
- Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich k. Wrocławia na kwotę ok. 16 235 858,34 zł
- Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni na kwotę 14 470 351,01 zł
Na realizację inwestycji planowano przeznaczyć nie więcej niż 15,5 mln zł (w tym 15,2 mln zł pochodzi z rządowego programu Polski Ład).
Ostatecznie została wybrana oferta firmy z Gdyni, na korzyść której przemawia także kryterium terminu wykonania zadania - MTM zadeklarował zakończenie robót w ciągu 255 dni od momentu przekazania placu budowy, podczas gdy Eurovia proponowała 280 dni.

Rozpoczęcie prac budowlanych już w grudniu
Obecnie jeszcze nie została podpisana umowa z wykonawcą. Zakończenie kwestii procedur formalno-prawnych planowane jest do końca listopada.
- Zgodnie ze wstępnym harmonogramem, rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę nastąpi w grudniu od robót prowadzonych w ciągu pieszym pomiędzy ul. Kolejową a al. Niepodległości - zapowiada Anna Dyksińska, rzecznik sopockiego ZDiZ.

Drugi woonerf w Sopocie i trzeci w Trójmieście
Budowa woonerfu na ul. Kolejowej będzie kolejną inwestycją tego typu w Sopocie. W czerwcu otwarto woonerf na ul. Parkowej oraz przyległych drogach. Jest to obecnie najdłuższa realizacja tego typu w Polsce, choć nie pierwsza. Prekursorem była w 2014 r. Łódź, zaś w Trójmieście - Gdynia z przebudową ul. Abrahama w Śródmieściu w 2019 r.
Woonerf na ul. Parkowej w Sopocie
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-11-08 08:22
Kierunek dobry, zobaczymy, jak będzie z wykonaniem... (5)
Mieszkam w tej okolicy całe życie. Samo uporządkowanie tych uliczek jest bardzo potrzebne, ale żeby zmiana wyszła na dobre, koniecznych jest kilka rzeczy. Po pierwsze, w porównaniu z Parkową zieleni musi być znacznie więcej, gęstszej, wyższej i otoczonej niskimi palikami lub barierkami (jak przy Niepodległości) - tylko wtedy auta turystów jej nie
Mieszkam w tej okolicy całe życie. Samo uporządkowanie tych uliczek jest bardzo potrzebne, ale żeby zmiana wyszła na dobre, koniecznych jest kilka rzeczy. Po pierwsze, w porównaniu z Parkową zieleni musi być znacznie więcej, gęstszej, wyższej i otoczonej niskimi palikami lub barierkami (jak przy Niepodległości) - tylko wtedy auta turystów jej nie rozjadą. Po drugie, mniej miejsc parkingowych (wyłącznie płatnych) oraz progi zwalniające. Po trzecie, monitoring oraz niedużo oddalonych od siebie ławek (bo biwakowanie pijaczków to realny problem). Po czwarte, stojaki na rowery, śmietniki i przemyślane oświetlenie po zmierzchu. Po piąte, puszczenie bluszczu lub innej roślinności pnącej po płocie wzdłuż nasypu kolejowego i nasadzenie nowych drzew wzdłuż niego - żeby osłonić ciąg pieszo-rowerowy od hałasu i pyłu, który bez tego błyskawicznie wszystko obklei i zabrudzi. Jeśli te rzeczy będą, będzie dobrze. Jeśli ich nie będzie, to szkoda czasu i pieniedzy...
- 74 95
-
2022-11-08 08:44
Jak faceci dają w szyję to nie ma problemu dla prezesa (2)
A więc nie żałujcie im tych ławek
- 10 4
-
2022-11-08 09:06
Najlepsze ławeczki są na Żoliborzu.
- 7 2
-
2022-11-09 07:40
prawda w oczy kole
- 0 0
-
2022-11-09 07:54
(1)
Progi zwalniające na chodniku to słaby pomysł, będzie uciążliwe dla rowerzystów i rodziców z wózkami. Lepiej zamiast nich zrobić zygzakowanie poprzez budowę miejsc parkingowych raz z jednej raz z drugiej strony.
- 5 0
-
2022-11-09 08:14
Tak, to też mogłoby się dobrze sprawdzić. Celna uwaga a propos wózków.
- 3 0
-
2022-11-08 10:18
(7)
To nie jest droga tranzytowa (tam rolę drogi tranzytowej pełni Al. Niepodległości), więc tamtędy jeżdżą tylko ci, którzy mają tam start lub cel swojej podróży, czyli i tak jadą powoli. Dlatego jeśli ten woonerf nie zmniejszy liczby miejsc parkingowych to nie będzie tragedii.
- 26 60
-
2022-11-08 14:06
uwierz mi (2)
Mieszkam obok takiej uliczki. Wychodzi na to, że jak w pierwszej klasie na matematyce była liczba 30 to 90% uczniów była chora, a wrócili do szkoły jak mówiono o 50. Najgorsze, że co roku problem się powtarzał.
Nikt nie bierze pod uwagę, że to start podróży, a jak mu delikatnie zwrócisz uwagę, to jeszcze bardziej go zdeterminujesz do szybkich startów, bo przecież nikt mi nie będzie mówił co mam robić. Taką mamy mentalność- 4 7
-
2022-11-08 14:14
Odstaw twarde narkotyki (1)
- 4 5
-
2022-11-09 06:13
Argumenty
godne mistrza. Może masz coś merytorycznego do powiedzenia? Obraża ten, kto nie ma argumentów.
- 4 2
-
2022-11-08 15:32
Niestety, aktualnie to jest przede wszystkim parking... i to powinno się zmienić. (3)
W lecie i w weekendy jest masakra. A w tygodniu co rusz zdarza się pacan, który postanawia na tym króciutkim odcinku docisnąć gaz. Dlatego potrzebna jest redukcja liczby miejsc postojowych na rzecz zieleni (gęstej lub ogrodzonej, lub jedno i drugie) - i albo instalacja progów zwalniających, albo ułożenie klombów oraz miejsc postojowych "wężykiem", żeby nie dało się grzać w linii prostej.
- 9 11
-
2022-11-09 06:58
Powtarzasz się rowerowy egoisto. Nie tylko ty masz prawo do egzystencji w mieście; ci, którzy wybierają inny środek lokomocji (2)
- 5 5
-
2022-11-09 08:12
Nikomu nie chcę odbierać prawa do egzystencji, tylko możliwość speedowania na osiedlowej uliczce.
Do tego więcej równowagi między parkingiem a zielenią. Więc proponuję ochłonąć. Idź na spacer nad morze.
- 4 3
-
2022-11-09 09:13
wybranie samochodu jako środka lokomocji po mieście nie upoważnia do lekceważenia limitów prędkości
ich egzekwowanie nie powinno być traktowane jako forma dyskryminacji kierowców. Dostęp do miejsc parkingowych ograniczają nie tylko podmioty ograniczające liczbę miejsc do parkowania ale sami kierowcy blokując te miejsca swoimi terenochłonnymi pojazdami.
- 6 3
-
2022-11-08 07:08
Cudownie, takie piekne miejsce na spacery czy kawke w kawiarnianym ogródku, gratuluję ! (8)
- 58 113
-
2022-11-08 07:57
Co bierzesz? (3)
- 20 7
-
2022-11-08 08:26
Ironię, 2mg rano po kawie (2)
- 23 1
-
2022-11-08 09:04
Polacy (1)
Słabo potrafią w ironię, więc Cie nie zrozumieją :)
- 8 8
-
2022-11-08 16:27
Różnica pomiędzy ironią a agonią
może dlatego, że niektórzy za 20 groszy publikują takie posty na serio. To i trudno odróżnić ironię od moralnej agonii.
Ale wnerw będzie piękny.- 3 0
-
2022-11-08 09:57
gdzie tam niby kawiarnie i ogródki? (1)
na tej ulicy totalnie niczego nie ma
A jak chcesz restaurację, to tuż obok jest Podjazd i oczywiście całe Monte Cassino- 8 3
-
2022-11-08 15:07
Na Podjazd to chyba już nic nie zostało z gastronomii
- 5 2
-
2022-11-08 10:04
mozna usiasc z ajfonikiem i opowiadac, co sie akurat pije (1)
- 9 1
-
2022-11-08 13:22
Lepsze to niż jechać Passatem 500m do kościoła żeby sąsiedzi widzieli...
- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.