- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (162 opinie)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (69 opinii)
- 3 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (158 opinii)
- 4 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (108 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (108 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (242 opinie)
Nowy woonerf w Sopocie. Ul. Kolejowa atrakcyjna dla pieszych
porównać
Ulica Kolejowa tuż obok peronów dworca w Sopocie wkrótce zmieni się w atrakcyjną przestrzeń publiczną. Będzie to kolejny woonerf w mieście, w ramach którego przewidziano m.in. nowe nasadzenia drzew i elementy małej architektury. O ostatecznym kształcie ulicy zdecydują głosy mieszkańców. Urzędnicy czekają na nie przez najbliższe dwa tygodnie.
W najbliższych latach kształt ulicy ma ulec całkowitej metamorfozie. Będzie to kolejny w Sopocie woonerf, czyli przestrzeń pieszo-jezdna bez wydzielonych chodników i jezdni, gdzie pieszy może poruszać się całą szerokością pasa drogowego.
Wzdłuż ulicy, a także na łącznikach do al. Niepodległości przewidziano liczne nasadzenia drzew, krzewów i kwiatów. Istniejąca nawierzchnia zostanie rozebrana i zastąpiona nową z kostki kamiennej.
Czytaj też:
Wonnerf na ul. Parkowej w Sopocie będzie największy w Polsce
Mała architektura, oświetlenia oraz zdrój uliczny
Dodatkowo prace budowlane obejmują montaż elementów małej architektury (ławki, kosze na śmieci) oraz wymianę oświetlenia z oprawami emitującymi ciepłą barwę światła.
Przy zadaszonym wyjściu z peronów pojawi się zdrój uliczny, który będzie atrakcją niewielkiego placyku przewidzianego w tym miejscu.
Do zakresu robót włączono także wymianę chodników na ul. Podjazd (ulica zachowa swoją dotychczasową formę - nie będzie woonerfem) oraz ul. Marynarzy wraz z chodnikiem łączącym południowe przejście pod torami kolejowymi z tunelem pod Al. Niepodległości (projekt nie przewiduje budowy przejścia naziemnego).
Poprawa zabezpieczenia przeciwpowodziowego
Duże zmiany zaplanowano w zakresie instalacji podziemnych - przebudowę skanalizowanych potoków Haffnera i Bohaterów Monte Cassino, kanalizacji deszczowej oraz wodno-kanalizacyjnej. Nowe rozwiązania w tym zakresie mają zwiększyć bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.
Obecnie inwestycja jest na etapie gotowej koncepcji przebudowy, z którą można zapoznać się na stronie internetowej miasta. Urzędnicy na ewentualne uwagi czekają do 18 lipca pod adresem e-mail kan-deszcz@zdiz.sopot.pl
Rysunek techniczny z koncepcją zagospodarowania ul. Kolejowej (pdf)
Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie "woonerf" po niderlandzku oznacza "ulicę do mieszkania".
W Polsce pierwszy woonerf zrealizowano w 2014 r. w Łodzi, zaś w Trójmieście - w Gdyni na ul. Abrahama w 2019 r.
Co znamienne, obie inwestycje - w Łodzi oraz Gdyni - były realizowane w ramach środków budżetu obywatelskiego, ponieważ włodarzom brakowało odwagi politycznej, aby wprowadzić taką formę zagospodarowania, w której potrzeby kierowców nie będą stanowiły priorytetu w podziale przestrzeni.
Wciąż brakuje polskiego odpowiednika słowa "woonerf", zaś często przywoływana (także w komentarzach na naszym portalu) "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami typowego woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki.
Ponadto przestrzeń woonerfu powinna być projektowana przede wszystkim z myślą o potrzebach pieszych z uwzględnieniem elementów małej architektury oraz zieleni, czego "strefa zamieszkania" jako definicja z zakresu organizacji ruchu nie obejmuje.
W Łodzi próbowano stosować określenie "podwórzec miejski", które jednak nie zawsze odpowiadało charakterowi okolicznej zabudowy, czego najlepszym przykładem jest właśnie Sopot z zabudową willową, a nie zwartym zespołem kamienic z głębokimi podwórzami typowymi dla śródmieścia Łodzi.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-03 20:32
"Ruch pojazdów na przebudowanej ulicy Kolejowej zostanie utrzymany, ale piesi będą mogli poruszać się całą szerokością drogi -
Jak widać na zdjęciu i bez woonerfu czy co tam jest i tak się poruszają całą szerokością drogi.
- 60 7
-
2021-07-04 11:08
Władze Gdańska niech się uczą od Sopotu a nie jak np. na Pieckach Migowo
strefa zamieszkania z płyt bez pobocza i chodnika dla pieszych robi za jezdnię z dwoma pasami dla samochodów, bo Aleja Adamowicza tak została zaprojektowana, że pojazdy z ul. Cedrowej robią sobie skrót na ul. Piekarniczą tą nieprzystosowanym odcinkiem od Kartuskiej w Gdańsku
- 0 3
-
2021-07-04 10:30
Byle nie kostka (1)
Zobaczcie jak wygląda po 5 latach przy Metropolii czy na Lubuskiej w Gdańsku
- 22 2
-
2021-07-04 11:18
Bo to jest Eko-kostka a nie kostka. A to różnica!
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.