- 1 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (233 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (44 opinie)
- 3 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (177 opinii)
- 4 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (139 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (106 opinii)
- 6 Przestępca seksualny wpadł w porcie (23 opinie)
Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10
SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.
Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.
Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?
Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.
Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.
- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.
Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów
Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.
Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.
Czytaj też:
Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi
Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-06 13:48
Ten przetarg do dowód, że ani SKM ani organizator przewozów nie wie czym ma być SKM (26)
Po pierwsze pociągi będą droższe (4 kabiny zamiast 2), a dla pasażera mniej miejsca (2 kabiny zabiorą przedziały dla ludzi) oraz mniejsza funkcjonalność (brak przejscia miedzy składami).
Po drogie SKM dalej pcha się w pociągi regionalne, zamiast kupić tabor typowo miejski. Po co 120/140/160 km/h jeśli na linii 250 obowiązuje 70 km/h? SKMPo pierwsze pociągi będą droższe (4 kabiny zamiast 2), a dla pasażera mniej miejsca (2 kabiny zabiorą przedziały dla ludzi) oraz mniejsza funkcjonalność (brak przejscia miedzy składami).
Po drogie SKM dalej pcha się w pociągi regionalne, zamiast kupić tabor typowo miejski. Po co 120/140/160 km/h jeśli na linii 250 obowiązuje 70 km/h? SKM winna być jedynie koleją aglomeracyjną, od Wejherowa do Śródmieścia, ze składami przystosowanymi do takiej roli - dużo drzwi, sensowny układ wnętrza, mała kabina maszynisty, brak toalet (te winny być na każdym przystanku), mniejsza Vmax, za to duże przyspieszenie.- 255 13
-
2022-02-07 12:42
Na linii 250 powinno to być naziemne metro.
Powinni myśleć o dużej pojemności, ale też o zwiększeniu częstotliwości, w przyszłości ruch autonomiczny. Dużo drzwi, szerokie przejścia itd...
Trasy od Tczewa do Lęborka to już inna bajka, kolej podmiejska - więcej miejsc siedzących, toalety, większa prędkość. Wychodzi więc, że to 2 różne systemy transportu dla których zapewnić trzeba wygodne przesiadki. Teraz trzeba jednak na szybko wydać kasę UE by nie przepadła - bo kilka lat przegadano.- 0 0
-
2022-02-07 07:56
SKM dla Pruszcza (1)
Dlaczego SKM może jeździć do Wejherowa, a nie może do gdańskich dzielnic jak Orunia, Lipce albo do Pruszcza Gdańskiego skąd może swobodnie zawrócić?
- 5 1
-
2022-02-07 08:37
Bo maszynista się boi
- 5 1
-
2022-02-07 07:49
Skąd wiesz, że będą droższe?
Jakoś nikt nie podał ceny za ile chce dostarczyć długie ośmioczłonowe.
Zauważ że 4 członowe to standardowe pojazdy z półki i dlatego ich cena jest stosunkowo niska, nie trzeba też robić badań typu.
4 członowy ma też tę zaletę, że w razie jakiejś awarii wyłączasz 4 człony a pozostałe 4 są zdolne do jazdy. W przypadku długiego musiszJakoś nikt nie podał ceny za ile chce dostarczyć długie ośmioczłonowe.
Zauważ że 4 członowe to standardowe pojazdy z półki i dlatego ich cena jest stosunkowo niska, nie trzeba też robić badań typu.
4 członowy ma też tę zaletę, że w razie jakiejś awarii wyłączasz 4 człony a pozostałe 4 są zdolne do jazdy. W przypadku długiego musisz wyłączyć z ruchu cały 8-członowy skład.
A jak już bardzo chcesz oszczędzać to można wyposażać tylko jedną kabinę sterowniczą a drugą pozostawić pustą i łączyć skłądy po stronie tych pustych.- 4 1
-
2022-02-07 07:51
A skąd wysnułeś wniosek nt. (1)
tego czego chce organizator przewozów?
Organizator też przymierza się do przetargu i tam są zupełnie inne wymagania.- 1 0
-
2022-02-07 08:02
Organizator
Powiedz nam czego w takim razie chce organizator?
Bo na tę chwilę puszcza składamy SKM po aglomeracji po to, żeby za chwilę były na wsi w polu.
Przy tak zorganizowanej pracy potrzebny jest 'uniwersalny pociąg', a te jak już wielokrotnie nie nadają się ani do aglomeracji, ani na trasę po wioskach.
Nie wiem kto jest autorem tego posta, ale widać że jest w temacie- 0 0
-
2022-02-06 22:21
Między Rumią i Redą nawet kible jeżdżą ponad 100km/h.
- 2 4
-
2022-02-06 18:30
(2)
Małe sprostowanie, w pociągach nie ma kabin bo to nie samolot tylko wagony, a w wagonach albo są przedziały albo ich nie ma. Reszta opinii jak najbardziej OK. Stare modraki z Berlina EW 90.... były lepsze niż te współczesne Flirty czy Darty.
- 6 9
-
2022-02-06 18:59
(1)
Jestem przekonany że chodziło o kabiny / konsole / przedziały maszynisty jakkolwiek to się profesjonalnie nazywa
- 13 0
-
2022-02-06 21:43
po co wogóle kabina maszynisty?
przecież to poza tor nie wyjedzie. Mogłaby być zdalnie kierowana z centrum. Kamery mają już takie rozdzielczości że to nie problem, podczerwień w nocy też by pomogła i na dodatek mogłaby takiego maszynistę wspomagać AI, która mogłaby szybciej reagować na zbliżającego się do torów człowieka.
- 6 11
-
2022-02-06 15:57
Ale żeś odpłynął z tymi toaletami (4)
Zapraszam na Reda pieleszewo
- 18 5
-
2022-02-06 20:10
Reda Pieleszewo jest już poza linią SKM, (3)
która jest tam tylko gościem. Przystanek należy do pkp plk.skm akurat ostatnio zabrała się za modernizację przystanków i takie Janowo, czy Redłowo już wyglądają całkiem, całkiem.
- 13 1
-
2023-03-28 21:27
Ale toalet nie ma.
- 0 0
-
2022-02-07 11:21
Myślenie nie boli.
W Janowie pomyślano i schody są zadaszone, a w Redłowie nadal po staremu. Ktoś nadal nie pomyślał i schody po obu stronach (w końcu) są bez dachu i jak śnieg w nocy napada to wcześnie rano można sobie nogi połamać zanim ktoś go nie uprzątnie.
- 3 0
-
2022-02-06 22:19
Toaleta
Tyle że na zmodernizowanym przystanku Janowo możesz się odlać co najwyżej z peronu na tory, albo w windzie.
- 5 1
-
2022-02-06 15:40
100% racji! (2)
SKMka powinna byc jak metro - krotkie sklady i duza czestotliwosc kursow. Inaczej nigdy nie bedzie alternatywa dla transportu miejskiego
- 38 3
-
2022-02-07 09:36
Dyrdymały (1)
Metro ma krótkie składy ? Gdzie ?
- 5 1
-
2023-03-28 21:26
w Hanowerze.
- 0 0
-
2022-02-06 15:19
SKM nie jeździ tylko po linii 250 (4)
Od Wejherowa do Lęborka dozwolona prędkość to 140 km/h.
- 11 19
-
2023-03-28 21:25
Obecnie. W planach 200km/h.
- 0 0
-
2022-02-06 18:33
Po jednym torze, sukcesów przy spotkaniu kolejnej ciężarówki z cegłami na jakimś przejeździe w Lęborku.
- 9 2
-
2022-02-06 16:32
I dlatego tam nie powinni jeździć, bo to zadanie dla kolei regionalnej, czytaj Polregio. (1)
Niech się zajmą porządną obsługą aglomeracji czyli tym do czego zostali stworzeni przed wieloma laty. A tak jeżdżą po wiochach i tam łapią ciągłe opóźnienia.
- 58 6
-
2022-02-06 18:32
W punkt!
- 20 4
-
2022-02-06 13:49
(2)
Bo będą też jechać po torach PKM?
- 4 21
-
2022-02-06 18:32
(1)
Skoro tak to połączenie Gdynia Gdańsk znowu będzie niedoinwestowane. Na trasę PKM po elektryfikacji na początek niech puszczą stare składy i niech zbierają uwagi pasażerów.
- 7 4
-
2023-03-28 21:24
Bredzisz!
Na linię pkm nie ma sensu wysyłanie starych jednostek, bo nie podjadą! Może EN71-045 dał by radę, reszta jest za słaba. Na dodatek zakupione jednostki impuls będą typowo aglomeracyjnymi pojazdami. Z większą liczbą drzwi, bez toalet i z vmax 120km/h. A wielkość kabin wynika z wymogów bezpieczeństwa, nie samego chciejstwa skm.
- 0 0
-
2022-02-06 12:09
Ważne są parametry. (6)
Te dwa 4-członowe składy z Newagu nie nadają się na SKM. Są ciasne (wąskie) i mają za mało drzwi, nie ma poręczy dla stojących.
Nie neguję zakupu 4-członowych ezt Ale niech one będą przystosowane na SKM: duże przyspieszenie, 3 pary drzwi na wagon, szerokie pudło, poręcze dla stojących i brak "dziury" pomiędzy peronem i wejściem.- 199 9
-
2022-02-07 12:39
Jak masz problem to zrezygnuj z skmki i przesiadz sie na komunikacje miejska zawsze mozesz iść piechota
- 0 0
-
2022-02-06 14:18
Dziury nie ma, jest wysuwana platforma/schodek a to że jej często nie wysuwają to kwestia tego jak działa SKM, podobnie z zapowiedziami przystanków. A to zamiłowanie do dziesiątek par drzwi i samych niemal miejsc siedzących to bierze się chyba jeszcze z czasów jak wszyscy popędzali do stoczni. Tramwaje już niemal jako jedyni kupujemy bydlowozy z
Dziury nie ma, jest wysuwana platforma/schodek a to że jej często nie wysuwają to kwestia tego jak działa SKM, podobnie z zapowiedziami przystanków. A to zamiłowanie do dziesiątek par drzwi i samych niemal miejsc siedzących to bierze się chyba jeszcze z czasów jak wszyscy popędzali do stoczni. Tramwaje już niemal jako jedyni kupujemy bydlowozy z 25 krzesłami na 5 członowy tramwaj. SKM to mimo wszystko nie metro, porównywalnym do S Bahny. Natomiast lekarstwem na tłoki jest zwiększenie częstotliwości, w godzinach szczytu, gdy jeżdżą w miarę czesto, wbrew pozorom nie są przepełnione.
- 8 2
-
2022-02-06 14:17
Nie ilosc drzwi jest problemem (1)
Tylko to ze ludziw wysiadają gęsiego jeden za drugim zamiast dwójkami w dwuszeregu. Do tego wsiadajacy blokują wyjście wysiadającym. Może zrobić szersze wtedy zakumają.
- 7 11
-
2022-02-06 14:45
pociagi w metrze w Londynie maja szersze drzwi od naszych
i tam mozna swobodnie sie w nich minąć. u nas jest to kłopot.
- 21 0
-
2022-02-06 12:17
Dokładnie (1)
Dokładnie. Nie długość jest problemem. W Warszawie pociągi metra tez jeżdżą połączone. Ale No pociąg regionalny jak te Newagi to porażka, strata kasy i odstraszanie od komunikacji miejskiej.
- 33 2
-
2023-03-29 22:26
Może docelowo będą robiły Lębork.
- 0 0
-
2022-02-07 07:19
znając
życie beda krótsze i do tego mniej miejsca a co za tym idzie skoro nowoczesne to trzeba będzie podnieść ceny biletów- znowu i obciąć połąćzenia, vbo z tego slynie wojewoda
- 12 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.