• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OLT Express zaczyna działać jak tania linia

Michał Stąporek
26 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 16:23 (26 lipca 2012)
Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku. Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku.

Wszyscy chcemy latać po Polsce w rozsądnych cenach. Takie loty dotąd zapewniała m.in. linia OLT Express. Po czterech miesiącach działania wprowadza jednak zmiany w ofercie, by przetrwać i pozostać na rynku.



Aktualizacja, godz. 16.23 Na stronie OLT Express pojawiła się taka informacja:

"Informujemy, że w dniu dzisiejszym wszystkie połączenia wykonywane samolotami ATR zostały odwołane. Za wszystkie niedogodności serdecznie Państwa przepraszamy".

Jeszcze dzień wcześniej linie informowały, że loty obsługiwane samolotami ATR znikają z siatki połączeń od 11 sierpnia. Tymczasem już dziś na trasy nie wyleciały samolot z Katowic do Rzeszowa i Gdańska. Pasażerowie musieli skorzystać z komunikacji autobusowej. Inne loty, do których nie doszło: ze Szczecina do Katowic, z Poznania do Katowic, z Krakowa do Szczecina i z Krakowa do Poznania.

Portal pasazer.com poinformował, że samolot ATR, z którego na zasadzie leasingu korzystał OLT, odleciał do Kopenhagi, gdzie jest siedziba jego właściciela. Drugie z samolotów miał zostać przebazowany do Madrytu.

***


Amerykański ekonomista Milton Friedman powiedział kiedyś, że "nie ma darmowych obiadów", bo tak naprawdę zawsze ktoś musi zapłacić za posiłek, nawet jeśli nie ten, kto go ostatecznie zje. Podobnie jest z tanimi liniami lotniczymi: by część pasażerów mogła kupić bilet za symbolicznego funta, euro czy złotówkę, ktoś musi za to zapłacić. Oczywiście inni pasażerowie: albo kupujący znacznie droższe bilety, albo płacący za każdą usługę, która w zwykłych liniach jest darmowa. I większość tanich linii lotniczych tak właśnie robi. Ale nie OLT Express. Przynajmniej dotychczas.

W czerwcu linie OLT Express zaprosiły dziennikarzy na lot nad Trójmiastem. Ile to kosztowało? Samo paliwo ok. 10,5 tys. zł. Na to składa się ok. 2100 litrów paliwa, co daje ok. 7,5 tys. zł plus ok. 3 tys. zł akcyzy. Nie licząc opłat dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz opłaty dla lotniska.

Zobacz także: OLT Express poinformował o swoich wynikach. Zobacz ilu przewiózł pasażerów i jakie zmiany planuje (PDF)

Za dużo tanich biletów

Żeby móc reklamować "loty za 1 funta", tanie linie mają w swojej ofercie takie bilety, lecz zwykle maksymalnie kilka sztuk na każdy lot. Choć ich kupno graniczy z cudem (i wymaga bardzo wczesnego zaplanowania podróży), to teoretycznie są dostępne. Czy to uczciwe? OLT Express był znacznie uczciwszy, gdy ogłaszał, że w każdym samolocie połowa miejsc jest do kupienia za 99 zł. Tyle tylko, że właśnie się z tego wycofuje i redukuje liczbę najtańszych biletów do 30-45 miejsc w każdym samolocie.

Z jakich liini lotniczych najczęściej korzystasz?

Zapomnij o darmowej kanapce

Na swojej stronie internetowej linia chwali się - i słusznie - udogodnieniami dla pasażerów. Dla osób do 18 roku życia bilety są o 50 proc. tańsze, odprawa na lotnisku nic nie kosztuje, podobnie jak płatność kartą kredytową i nadanie jednej sztuki bagażu do 16 kg. To bardzo korzystne warunki, bo inne tanie linie lotnicze (np. Ryanair i Wizzair) każą sobie słono płacić za bagaż rejestrowy, płatność kartą i odprawę. Dodatkowo na pokładach ich samolotów wszystko jest płatne: napoje, jedzenie, a pasażerowie muszą wysłuchiwać informacji o loterii, w której mogą wziąć udział - oczywiście po wykupieniu losu. A w OLT? Dotąd pasażerowie otrzymywali od linii lotniczej kanapkę i napój. Teraz catering może ograniczyć się do podania wody.

Wypożyczalnia: tanio wynajmę niewygodne auto

Wiosną tego roku kierownictwo linii OLT ogłosiło, że latem lub jesienią ruszą wypożyczalnie samochodów dla klientów tej linii. W ich ofercie miały się znaleźć auta mini (60 zł za dzień) i renault clio (40 zł za dzień). To oferty znacznie niższe od rynkowych, bo wynajęcie najtańszego auta w Polsce nie kosztuje zwykle mniej niż ok. 100 zł za dzień. Do tego marka Mini, choć modna i otoczona pewną legendą, nie ma wiele wspólnego z solidnymi samochodami kombi, które zwykle wynajmuje się do podróży po odwiedzanym regionie lub kraju. Teraz, choć flota mini od kilku tygodni parkuje przed terminalem w Gdańsku, linia ogłosiła, że wycofuje się z pomysłu uruchomienia sieci wypożyczalni.

Zmiany, ale czy nie za późno

Jedynym działaniem OLT Express zgodnym z tym, do jakiego przyzwyczaiły nas tanie linie lotnicze, jest stosunkowo szybkie reagowanie na brak dochodowości i perspektyw niektórych tras. Dlatego linie właśnie ogłosiły, że likwidują 14 połączeń (w tym trzy z Trójmiasta), ograniczają częstotliwość trzech innych i ujednolicają swoją flotę (rezygnują z ATR-ów i pozostają przy Airbusach).

Czytaj więcej: OLT Express: mniej połączeń i kłopoty z licencją

Wszystkie te kroki są konsekwencją tego, że - jak właśnie ujawnił zarząd OLT Express - w okresie kwiecień - czerwiec spółka miała 47 mln zł przychodów, przy ok. 80 mln zł kosztów. Wychodzi na to, że każdego dnia do funkcjonowania linii spółka dokładała 330 tys. zł.

Czy ogłoszone właśnie decyzje sprawią, że linia poprawi swoją rentowność i uda jej się pozostać na rynku? Pożyjemy, zobaczymy. Pewne jest, że OLT skutecznie rozbudził apetyt Polaków na tanie podróżowanie samolotem po kraju i tego głodu nie będzie teraz łatwo zaspokoić.

Miejsca

Opinie (286) 1 zablokowana

  • dla piszacych o Amber (że to niby piramida) polecam bank i fundusz IDEA (6)

    tak bardzo sprawdzany przez KNF, taki solidny polski wielki biznesmen, a nawet inwestowali w bezpieczne OBLIGACJE

    i co... i są niewypłacalni - klienci musza czekać na pieniadze, o ile je dostaną

    wiec zastanówcie się przed atakowaniem trójmiejskich przedsiebiorców, bo BEZ nich tu bedzie 25% bezrobocie, a wy bedziecie mieć satysfakcję, ze kolejne inwestycje pojawiaja się w krakowie, łodzi czy wrocławiu

    • 11 5

    • (1)

      mój znajomy mimo moich ostrzeżeń podarował AG 40 000 zł i teraz czeka, dziś 65 dzień w którym to pewnie znowu odwiedzi biuro AG, nasłucha się jakiś bzdur i "przeszczęśliwy" pomyśli o urlopie który najprawdopodobniej zafundował komuś obcemu, bo jemu to plaża na Stogach pozostała.......i powiedz mu że AG to "niby piramida"

      • 2 2

      • a to była jakas ZMOWA, że o niewypłacalnosci milczano przez 2 miesiace?

        bo zaczeto o tym pisac/mówić dopiero pare dni temu

        • 2 0

    • W gospodarce kapitalistycznej każdy może zbankrutować... (1)

      "Idea Premium to teoretycznie dość bezpieczny fundusz, bo zaliczany do kategorii pieniężnych i gotówkowych. Nie inwestuje w akcje, a gros jego aktywów stanowią obligacje, które jeszcze do niedawna były uznawane przez inwestorów za bezpieczną przystań w kryzysowych czasach. Niestety, bankructwa firm budowlanych sprawiły, że wyniki części funduszy obligacji drastycznie się pogorszyły. Idea Premium jest jednym z trzech funduszy obligacji, którego udziały zostały mocno przecenione w kwietniu tego roku, kiedy upadła dolnośląska firma DSS. Wówczas jednego tylko dnia Idea Premium stracił na wartości 3,3 proc., czyli tyle, na ile pracował wcześniej przez pół roku.

      Więcej...

      • 0 0

      • ano własnie

        • 1 0

    • IDEA Bank to nie IDEA TFI.... (1)

      nie strasz ludzi.

      • 1 1

      • doprawdy te twory bankopodobne to nie Czarnecki...

        a drobnym druczkiem getin

        • 0 0

  • LOT przestraszony konkurencja tuz przed wakacjami mial cene 100 Euro w 2 strony do Frankfurtu (1)

    Teraz te gnoje podniosly szybciutko cene do 350 Euro, czujac klopoty OLT. Pprzona komusza firma! LOT nienawidze was palanty i zlodzieje!

    • 15 0

    • Jeszcze niedawno wszystkie lotniska musiały kupować drogie paliwo od innego monopolisty : Petrolot należącego do Orlenu

      W tej chwili również Lotos zaczął sprzedawać paliwo lotnicze na Gdańskim lotnisku, jest tańsze i tutaj widzę spore możliwości cięcia kosztów...

      • 2 0

  • dziennikarze w ataku na OLT? po co? latajmy dalej taniej!

    to niezrozumiałe. jest przewoźnik, ktory spowodował, że ludzie zaczęli latac po Polsce. ceny spadły bo monopolista Lot nie mógł juz żądać po 700zł za bilet do warszawy. atak na OLT i Amber jest az nadto widoczny. czarny PR i nagonka. powiniśmy im kibicowac , a nie dobijac na zlecenie rządu, który nie ma jak sprzedać lotowskiego bankruta. a jakie "poczęstunki" daje LOT? prince polo? Dajmy spokój z poczęstunkiem w locie, który trwa 40 minut.
    Niech OLT lata jak najdłużej. wszystkich poprzednich konkurentów LOT zniszczył. może teraz się nie uda ta nagonka. Ja osobiście lubię latac porządnym odrzutowcem zamiast starego śmigłowca !

    • 14 1

  • "wojna cenowa" - temat stary jak świat, w perspektywie dłuższego czasu wszyscy na tym tracą, ale ciągle znajdują się idioci co próbują tym zdobyć rynek. OLT to tylko kolejny przykład.

    • 0 7

  • a gazeta juz trabi jaki to LOT jest super bo wejdzie na likwidowane przez OLT połaczenia (2)

    no po prostu dobrodzieje

    pytanie tylko pozostaje pzrez cały czas to samo - a gdzie był LOT przed pojawieniem sie OLT...??????

    • 8 0

    • niestety pismaki maja taka samą mentalnośc jak tutejsi kononowiczowie forumowi - oby niczego nie było :))))

      • 0 0

    • jaaasne, wejdzie. Juz widze nowa siatka krajowych polaczen naszego LOTu. Tyle lat nie zrobili poalczenia GDNKRK, bo im sie nie opylao, ze teraz beda siatke rozbudowywac. A samolot do/z KRK byl pelen. Na 180 os nie lecialo moze z 20 pax. To o czym swiadczy. Raz w weekend, raz w srodku tygodnia, wiec gdzie tu sciema, ze ludzie nie lataja? Lataja tylko trzeba im dac dobra oferte, a nie za bilet 1300 zl. Kogo stac? A jak mam jechac PKP to wole w GDN zostac. A tak teraz mozna i inne miasta Polski zwiedzic, bo warto. Trzymajmy kciuki za OLT.

      • 0 0

  • (2)

    Halo, nie tylką Warszawa Pomorzanin żyje! O ile do Warszwy rzeczywiście latają inne linie, to już z loten do Krakowa, Poznania, Wrocławia nie było tak różowo. A podróż z Gdańska np. na weenekd do Krakowa czy Wrocka nie była tak prosta- albo zawalało się noc albo pól dnia albo kilkaset zł. Z OLT było to możłiwe. I racja, jak dla mnie mogą nic na pokładzie nie podawać, przez godzinkę czy dwie chyba nikt nie zejdzie z tego powodu. Dlatego ja im kibicuje, i niech sobie pompują te pieniądze skąd chca i dokąd chcą, bo wreszcie coś się w tym naszym pierdziszewie ruszyło.
    Polski BUS owszem, fajny jest i niedrogi i na poziomie- ale co 5-6 godzin to nie jedna.....

    • 8 3

    • a jak by zrobili publiczna sprzedaż akcji, to bym kupił.
      każdy 3mieszczak by kupil.
      nawet jak by mieli zdechnąć, ale mieli cień szansy i tak kupil bym,
      trzeba popierać odpipidówienie Trójmiasta

      • 0 1

    • jakie dwie godzinki? do KRk lecisz od nas 50-60 minut. Nie ma polaczenia OLT, ktore oferuje 2h lot, chyba, ze w obie strony;)

      • 0 0

  • Szkoda a chciałem jeszcze parę razy sobie polecieć (1)

    zdążyłem tylko raz:(

    • 1 1

    • to sobie polecisz, kto ci broni? nadal sa tanie bilety.

      • 0 0

  • a ciekawe co z pieniędzmi z "Multikasy"

    też było tanio,ale wpłaty nie docierały na właściwe konta

    • 6 1

  • niestety , realnie oni chyba toną (2)

    zrezygnowali z ATRów ? hi hi hi hi hi hi hi hi hi - czy im je zabrano bo nie płacili lub zapłacili

    coś czuję że w sierpniu będzie DYM na wielu polskich lotniskach :) ja jestem wierny LOT wolę zapłacić 50 zł więcej ale spać spokojnie że odzyskam kasę i że wylecę bo to gwarancja skarbu państwa , a olt jaką ma gwarancję ? sorry ale żadną .....

    • 6 4

    • a LO oferuje ci lot GDNKTW 50 zl drozej? fajnie masz. Ja takiego polaczenia nie znalazlam...ciekawe czemu? Moze dlatego, ze takich polaczen nie ma? Walkujesz temat Wawki, a to zadna atrakcja. OLT umozliwil podrozowanie na poludnie PL bez zadyszki w pociagach albo wlasnych autach.

      • 0 0

    • kłopot z pamięcią?

      chyba zapomniałeś , ze pół roku temu Lot kasował 700zł do wawy a lot jednego dnia do wrocka z powrotem kosztował 1100zł! i to wróci jak odstrzelą OLT,a nie żadne 50 zł.

      • 0 0

  • chyba naiwny tylko kupi bilety na ich przyszłe loty (3)

    wychodzą grube miliony na spoty telewizyjne i szastanie kasą na reklamę - kiedyś kasa musiała się skończyć .... jestem ciekaw kiedy ludzie dostaną zwrot kasy o ile dostaną

    POLAK to taki naiwniak jak w przypadku biur podróży - egipt 5* za 900 zł i póżniej płaczecie że zostaliście na lodzie - czego spodziewaliście się w przypaku tej lini zapomnieliscie jak w czerwcu w 2 tygodnie otwierali 100 tras :) już wtedy szukali kasy na bieżąca działalność :)

    • 3 4

    • ? (2)

      kupiłem tani bilet w kwietniu - poleciałem w maju - ze strony OLT wszystko było w jak najlepszym porządku - kupiłem w maju kolejny bilet na lot we wrześniu -
      wg Ciebie jestem naiwny, tak?

      • 0 0

      • OLT - trzymajcie się!!!

        i do wszystkiego w OLT traktują mnie jak pasażera.
        a w LOT jak bagaż.

        • 0 0

      • tak, bo już we wrześniu nie polecisz :)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane