Fakty i opinie

stat

ORP "Błyskawica" skończył 75 lat

Zobacz jak świętowano urodziny okrętu.


25 listopada 1937 roku w Cowes w Wielkiej Brytanii podniesiona została biało-czerwona bandera na jednym z najnowocześniejszych na świecie niszczycieli. ORP "Błyskawica" wszedł w skład Marynarki Wojennej RP. W niedzielę minęło 75 lat od tego historycznego wydarzenia.



Lubisz oglądać okręty wojenne?

nie, nie lubię niczego, co związane jest z wojną i militariami 9%
generalnie lubię statki i okręty 27%
tak, robią na mnie duże wrażenie 64%
zakończona Łącznie głosów: 354
Uroczystości rozpoczęły się dzień wcześniej na pokładzie okrętu-jubilata. W Salonie Kaprów odbyła się sesja historyczna poświęcona dziejom ORP "Błyskawica". Prelegenci zaprezentowali między innymi opracowania o historii okrętu, jego służbę podczas działań w II wojnie światowej oraz najważniejsze dokonania załogi.

W niedzielę o godz. 8, zgodnie z marynarską tradycją, załoga okrętu podniosła wielką galę banderową. W południe, w asyście honorowej Kompanii i Orkiestry Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej RP, rozpoczęły się uroczystości w centrum Gdyni przy Nabrzeżu Pomorskim, w miejscu cumowania okrętu-muzeum zobacz na mapie Gdyni. ORP "Błyskawica" została udekorowana medalem "Pro Memoria", odsłonięto tablicę upamiętniającą 75-lecie służby okrętu, a z pokładu oddany został świąteczny salut armatni złożony z siedmiu wystrzałów. Można było także zobaczyć pokaz musztry paradnej w wykonaniu Kompanii Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej RP.

Okręt wybudowany został w brytyjskiej stoczni J. Samuel White & Co. w Cowes na wyspie Wight. Stępkę położono w 1935 roku. Podczas tej ceremonii ambasador RP w Londynie, hrabia Edward Raczyński, wypowiedział znamienne słowa:

"Polska jest jak wielkie drzewo, którego korona tkwi w Karpatach, ośrodkiem pnia jest Wisła, a korzenie tkwią mocno w Bałtyku. Gdyby odciąć dostęp do morza - drzewo uschłoby, pozbawione korzeni. Dlatego morze to jest źródłem egzystencji Polski, a jej flota bynajmniej nie jest narzędziem wojny, ale z jednej strony strażniczką wolności morskiej, z drugiej - współpracowniczką innych marynarek na niwie utrzymania pokoju, jak zorganizowana i oparta na prawie siła."

Okręt wszedł do służby 25 listopada 1937 roku. W przededniu wojny, wraz z dwoma innymi niszczycielami, w ramach realizacji planu "Peking", opuścił port gdyński i skierował się do Wielkiej Brytanii. W czasie wojny przepłynął 150 tysięcy mil morskich, eskortował 83 konwoje, uczestniczył w 108 patrolach i operacjach morskich, brał udział w zniszczeniu dwóch i uszkodzeniu sześciu okrętów nawodnych oraz zniszczeniu dwóch statków handlowych przeciwnika, uszkodził trzy okręty podwodne i zestrzelił cztery samoloty na pewno i dwa prawdopodobnie. Trzykrotnie uległ uszkodzeniom podczas wypełniania zadań bojowych. W uznaniu swych wojennych zasług, ORP "Błyskawica" został odznaczony Orderem Virtuti Militari.

Po zakończeniu wojny okręt powrócił do Gdyni. Przez 20 lat eksploatowany był jako klasyczny niszczyciel. Od 1976 roku jest okrętem-muzeum, który rocznie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów z Polski i zagranicy.

30. rocznica podniesienia bandery na okrętach Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego.

Żaglowiec szkolny MW ORP "Iskra" oraz okręty hydrograficzne ORP "Arctowski" i ORP "Heweliusz" rozpoczynają czwarte dziesięciolecie służby pod biało-czerwoną banderą.

W piątek świętowali to przedstawiciele Dowództwa Marynarki Wojennej RP, Biura Hydrograficznego MW, lokalne władze oraz członkowie obecnych i byłych załóg okrętów obchodzących jubileusz.

ORP "Arctowski" i ORP Heweliusz" to jednostki hydrograficzne projektu 874 wybudowane w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku. Główne zadania tych okrętów polegają na wykonywaniu prac hydrograficznych dla potrzeb bezpieczeństwa żeglugi, prowadzeniu badań i pomiarów hydrograficznych oraz opracowywaniu bazy danych dla Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, które na ich podstawie przygotowuje mapy morskie, locje oraz wszystkie niezbędne pomoce nawigacyjne dla użytkowników morza.

Załoga okrętu ORP "Arctowski" wsławiła się m.in. odkryciem wraku słynnego liniowca "Steuben" oraz weryfikacją i identyfikacją wraku niemieckiego lotniskowca "Graf Zeppelin" - prawdopodobnie największego tego typu obiektu zalegającego na dnie Morza Bałtyckiego.

ORP "Iskra" jest trzymasztową barkentyną projektu B79/II. Okręt został skonstruowany i wybudowany w Stoczni Gdańskiej. Na jego pokładzie rejsy szkoleniowe odbywają przyszli oficerowie marynarki wojennej. Zazwyczaj ponad 200 dni w roku załoga i okręt są poza polskimi portami. "Iskra" budowała swój międzynarodowy autorytet biorąc udział w corocznych regatach Tall Ships Races. W 1990 roku ORP "Iskra" został wyróżniony przez Sekretarza Generalnego ONZ Medalem Pokoju. Okręt opłynął świat w latach 1994-1995, żeglował przez wszystkie oceany świata i większość mórz. Wielokrotnie odwiedzany przez Polonię rozsianą na całym świecie. Żaglowiec ORP "Iskra" w 1989 roku zdobył główną i zarazem najbardziej prestiżową nagrodę regat "Cutty Sark Trophy".

Opinie (82) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.