• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP "Błyskawica" skończył 75 lat

neo
25 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz jak świętowano urodziny okrętu.


25 listopada 1937 roku w Cowes w Wielkiej Brytanii podniesiona została biało-czerwona bandera na jednym z najnowocześniejszych na świecie niszczycieli. ORP "Błyskawica" wszedł w skład Marynarki Wojennej RP. W niedzielę minęło 75 lat od tego historycznego wydarzenia.



Lubisz oglądać okręty wojenne?

Uroczystości rozpoczęły się dzień wcześniej na pokładzie okrętu-jubilata. W Salonie Kaprów odbyła się sesja historyczna poświęcona dziejom ORP "Błyskawica". Prelegenci zaprezentowali między innymi opracowania o historii okrętu, jego służbę podczas działań w II wojnie światowej oraz najważniejsze dokonania załogi.

W niedzielę o godz. 8, zgodnie z marynarską tradycją, załoga okrętu podniosła wielką galę banderową. W południe, w asyście honorowej Kompanii i Orkiestry Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej RP, rozpoczęły się uroczystości w centrum Gdyni przy Nabrzeżu Pomorskim, w miejscu cumowania okrętu-muzeum zobacz na mapie Gdyni. ORP "Błyskawica" została udekorowana medalem "Pro Memoria", odsłonięto tablicę upamiętniającą 75-lecie służby okrętu, a z pokładu oddany został świąteczny salut armatni złożony z siedmiu wystrzałów. Można było także zobaczyć pokaz musztry paradnej w wykonaniu Kompanii Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej RP.

Okręt wybudowany został w brytyjskiej stoczni J. Samuel White & Co. w Cowes na wyspie Wight. Stępkę położono w 1935 roku. Podczas tej ceremonii ambasador RP w Londynie, hrabia Edward Raczyński, wypowiedział znamienne słowa:

"Polska jest jak wielkie drzewo, którego korona tkwi w Karpatach, ośrodkiem pnia jest Wisła, a korzenie tkwią mocno w Bałtyku. Gdyby odciąć dostęp do morza - drzewo uschłoby, pozbawione korzeni. Dlatego morze to jest źródłem egzystencji Polski, a jej flota bynajmniej nie jest narzędziem wojny, ale z jednej strony strażniczką wolności morskiej, z drugiej - współpracowniczką innych marynarek na niwie utrzymania pokoju, jak zorganizowana i oparta na prawie siła."

Okręt wszedł do służby 25 listopada 1937 roku. W przededniu wojny, wraz z dwoma innymi niszczycielami, w ramach realizacji planu "Peking", opuścił port gdyński i skierował się do Wielkiej Brytanii. W czasie wojny przepłynął 150 tysięcy mil morskich, eskortował 83 konwoje, uczestniczył w 108 patrolach i operacjach morskich, brał udział w zniszczeniu dwóch i uszkodzeniu sześciu okrętów nawodnych oraz zniszczeniu dwóch statków handlowych przeciwnika, uszkodził trzy okręty podwodne i zestrzelił cztery samoloty na pewno i dwa prawdopodobnie. Trzykrotnie uległ uszkodzeniom podczas wypełniania zadań bojowych. W uznaniu swych wojennych zasług, ORP "Błyskawica" został odznaczony Orderem Virtuti Militari.

Po zakończeniu wojny okręt powrócił do Gdyni. Przez 20 lat eksploatowany był jako klasyczny niszczyciel. Od 1976 roku jest okrętem-muzeum, który rocznie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów z Polski i zagranicy.

30. rocznica podniesienia bandery na okrętach Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego.

Żaglowiec szkolny MW ORP "Iskra" oraz okręty hydrograficzne ORP "Arctowski" i ORP "Heweliusz" rozpoczynają czwarte dziesięciolecie służby pod biało-czerwoną banderą.

W piątek świętowali to przedstawiciele Dowództwa Marynarki Wojennej RP, Biura Hydrograficznego MW, lokalne władze oraz członkowie obecnych i byłych załóg okrętów obchodzących jubileusz.

ORP "Arctowski" i ORP Heweliusz" to jednostki hydrograficzne projektu 874 wybudowane w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku. Główne zadania tych okrętów polegają na wykonywaniu prac hydrograficznych dla potrzeb bezpieczeństwa żeglugi, prowadzeniu badań i pomiarów hydrograficznych oraz opracowywaniu bazy danych dla Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, które na ich podstawie przygotowuje mapy morskie, locje oraz wszystkie niezbędne pomoce nawigacyjne dla użytkowników morza.

Załoga okrętu ORP "Arctowski" wsławiła się m.in. odkryciem wraku słynnego liniowca "Steuben" oraz weryfikacją i identyfikacją wraku niemieckiego lotniskowca "Graf Zeppelin" - prawdopodobnie największego tego typu obiektu zalegającego na dnie Morza Bałtyckiego.

ORP "Iskra" jest trzymasztową barkentyną projektu B79/II. Okręt został skonstruowany i wybudowany w Stoczni Gdańskiej. Na jego pokładzie rejsy szkoleniowe odbywają przyszli oficerowie marynarki wojennej. Zazwyczaj ponad 200 dni w roku załoga i okręt są poza polskimi portami. "Iskra" budowała swój międzynarodowy autorytet biorąc udział w corocznych regatach Tall Ships Races. W 1990 roku ORP "Iskra" został wyróżniony przez Sekretarza Generalnego ONZ Medalem Pokoju. Okręt opłynął świat w latach 1994-1995, żeglował przez wszystkie oceany świata i większość mórz. Wielokrotnie odwiedzany przez Polonię rozsianą na całym świecie. Żaglowiec ORP "Iskra" w 1989 roku zdobył główną i zarazem najbardziej prestiżową nagrodę regat "Cutty Sark Trophy".
neo

Miejsca

Opinie (82) 3 zablokowane

  • brawo jubilatka (12)

    duma naszej marynarki- następnych 75 lat

    • 66 7

    • Mamy słabą, malutką marynarkę wojenną a granica z morzem ogromna. (6)

      Nie lepiej zmodernizować i wdrożyć do służby ? Są jakiekolwiek na to szanse?

      • 6 4

      • Nie lepiej zmodernizować i wdrożyć do służby ? (4)

        Wypalić otwory w burtach, włożyć wiosła i zagonić np. alimenciarzy uchylających się od płacenia, chuliganów rozbijających wiaty czy pseudo-graficiarzy. Do wyboru do koloru. Mogą coś przewozić z pożytkiem dla innych. Albo jako tramwaj wodny. Paliwo- micha zupy.

        • 7 1

        • (3)

          75 letni okret i 100 letni czolg...duma i osiagniecie ministra MON, posla na sejm, Marszalka Sejmu III RP i Prezydenta Pana Bronislawa Komorowskiego!!!

          • 7 6

          • Za Lecha to byliśmy potęgą (2)

            • 4 5

            • (1)

              np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Nauki Kopernik...tylko dwa przyklady...

              • 5 0

              • Pan Prezydent Komorowski, np. w bulu i nadzieji...tylko dwa przyklady

                • 3 0

      • Bałtyk taktycznie jest sadzawką i okręty tej klasy mają w razie W krótki żywot.

        • 4 0

    • brawo jubilatka

      To chyba należy się dodatek pielęgnacyjny od ...ZUS-u :-))

      • 6 0

    • a może by ją uruchomić (1)

      będze i tak lepsza od tego co jest obecnie:-)

      • 7 0

      • No wlasnie o tym mowię. Wyposażyć w najnowsze systemy radarowe i inne zdobycze XXI wiecznej sztuki bojowej i będzie niezła korweta.

        Na pewno będzie to dużo tańsze niż zrobienie od podstaw tego typu okrętu.

        • 5 0

    • "Błyskotka"

      babcia bo babcia ale najlepszy okręt wojenny w naszej "flocie" !!!

      • 5 1

    • od 75 lat nieprzerwanie, wciąż szczyci się mianem najnowocześniejszego okrętu naszej marynarki wojennej.
      100 lat!

      • 2 0

  • 100 lat! (2)

    Chluba naszej Gdyni!

    • 36 19

    • (1)

      przeczytałem wEgetarianin ;P

      • 2 7

      • :) zdecydowanie nie!

        • 3 2

  • To były czasy! (5)

    Teraz to potrafią tylko kadłub wybudować... Najdroższy na świecie.

    • 47 6

    • panie S. (4)

      tak się skałada, że Błyskawicę budowali dla nas Anglicy - przed wojną niekwestionowani liderzy w przemyśle wojenno-stoczniowym.

      • 4 1

      • panie Rado (3)

        Koszty niedoszłego Gawrona już grubo przerosły cenę, za jaką mogliśmy sobie zamówić gotową korwetę poza granicami kraju.

        • 7 0

        • panie Gdynianinie (2)

          Nie masz pojęcia w temacie i pleciesz bzudury. Sam kadług owszem jest zbudowany za kwotę prawie dwukrotną (lecz jest to prototyp), jest wyposażony w siłownię siliniki + turbina gazowa i prawdopodobnie ten osprzęt już podbiją znacząco cenę - jaki pisza samego kadługa.
          Całkowicie wyposażona korweta może kosztować 2-3 więcej niż obecnie "goły kadłub" - kwestia dobrania elektroniki i uzbrojenia.
          Jak zwykle Nasz rząd podjemuje idiotyczne decyzje i buduje najdroższy okręt obrony wybrzeża lub patrolowy - bo jeszcze nie wiedzą jak go wyposażyć (za ile).
          Pajace i tyle w temacie serii Gawrona której miało być w sumie 6 potem 4 , 3 i wkońcu będzie 1 - cieniutki...

          • 3 0

          • (1)

            No może trochę przesadziłem, ale wybudowanie i wyposażenie Gawrona spokojnie miało przekroczyć 1,5 mld zł (o zmarnowanym czasie nie wspomnę) a zatem więcej niż kwota, za którą można zamówić "gotowca".

            • 1 0

            • Ludzie nie kloccie sie bo przynajmniej mamy

              tzw. polish experience w budowie jednostek wojennych. I mamy sie z czym na swiecie pokazac i pochwalic. Czesc i chwala NAM.

              • 0 0

  • Błyskawica OK, ale okręty hydrograficzne - co tu świętować (6)

    Co do okretó hydrograficznych - czy ktoś sobie stroi żarty ale nie bardzo rozumiem powód do dumy i świętowania z powodu 30 (!) letnich okrętów!??

    • 15 12

    • (5)

      30 lat dla okrętu to nie tak znowu dużo.

      • 3 5

      • mosz racja (1)

        30 letni samochód też się nadaje do jazdy

        • 4 3

        • jakim trzeba być ignorantem...

          żeby wiek okrętu porównywać do wieku samochodu?

          • 5 1

      • (2)

        30 lat to bardzo dużo dla okrętu, w ogóle dla jednostki pływającej każdego rodzaju. Po max 20 latach intensywnego użytkowania nadaje się już w zasadzie na złom. ORP Górnik po 23 latach poszedł w odstawkę. Wspaniałomyślnie darowane nam przez amerykańców korwety OHP sypią się na potęgę. A my od ponad 20 lat nie wprowadziliśmy do linii żadnego nowego okrętu.

        • 2 1

        • No.... (1)

          To może odkupimy od USA Nimitza w cenie złomu ? Bo przecież w służbie już 37 lat...więc tylko na żyletki prawda. Znawcy...

          • 1 1

          • Ty znawca, istnieje coś takiego jak resurs, zakładany czas "życia" eksploatacji statku/okrętu. Lotniskowca za miliardy dolarów raczej nie projektuje się z myślą o maksymalnym czasie użytkowania 30 lat. Raczej 50 i więcej. Średni czas życia tankowców to właśnie 25-30 lat i stocznia złomowa w Pakistanie czy Indiach.

            • 0 0

  • (1)

    To jest prawdziwy symbol Gdyni a nie gryzonie, infoboxy i inne bzdury.

    • 38 6

    • Dlaczego Gdyni?

      Calej Polski, akurat cumowal w Gdyni. Nie przypisuj sobie sukcesow innych!

      • 7 0

  • (5)

    szkoda że komunisci pocięli na żyletki Burzę,Żurawia, Sępa i Wilka... gdyby zachowano te jednostki i romieszconow nadmorkichmiatach bylibyśmy potega w muzealnictwie i kasa by płynęła.

    • 38 4

    • Sęp. (1)

      Mój dziadek służył na ORP Sęp.

      • 7 0

      • no ale dziadek to chyba się nie nadaje by wsadzc go do gabloty w muzem...?

        A moze sie myle? Wszedł by do gabloty w muzem przy plazy ?

        • 5 4

    • (2)

      Ile okrętów-muzeów można utrzymywać? Brytyjczycy przy całej swej historii morskiej mają bodajże trzy okręty (Belfast, Victory, Warrior), każdy z innej epoki.

      • 3 1

      • (1)

        lubie jak wypowiada sie ktoś kto nic nie wie o wielkiej brytanii
        tam samych okrętów wojennych zakonserwowanych jakomuzea jest kilkadziesiąt!!! od torpedowców po krążowniki i OP
        o ich odpowiednikach "Soldka" i starszych nie wspominając
        ale ty milosniku niszczenia historii wiesz że są trzy
        rozumiem że wyprawa do GB kosztuje ale angojęzyczny internet począwszy od wikipedii jest za darmo
        trzba tylko chcieć zajrzeć a nie kłapać ozorem bez minimum wiedzy

        • 2 0

        • Ty anglojezyczny w Wikipedii

          Nazwy krajow pisze sie z duzel litery. Wielka Brytania a nie wielka brytania.

          • 0 1

  • Dziękuję portalowi za - jak zwykle - odpowienio wczesną informację. (1)

    Może jeszcze zdążę zaśpiewać "sto lat", szkoda że po torcie.

    • 52 3

    • Informacja była wcześniej, bo już w czwartek, na stronie Gdyni.

      • 2 2

  • malować, szpachlować bo lepszych Marynarka Wojenna RP nie ma (2)

    • 39 2

    • malować, szpachlować

      I jak nówka nie śmigana...I wcale nie po dziadku lekarzu z Niemiec.

      • 6 0

    • smutne, ale prawdziwe

      gdyby naprawić kanał parowy oraz dorzucić trochę automatyki - Błyskawica byłaby najlepszym okrętem MW.

      • 2 1

  • Gdynia to piękne miasto.

    • 25 15

  • o jaa (6)

    mogli by sobie darować już i pochlastać to na żyletki..przydałoby się kupić kilkanaście nowych okrętów bo gdyby teraz doszło do wojny to słabo to widzę bo nie ma czym się bronić a czasy dzisiaj nie pewne.Się nie dziwię że polska siedzi jak mysz pod miotłą za smoleńsk skoro w razie W i tak dostaniemy w piernicz..Swoją drogą jaki jest sens służby zawodowej na okręcie przykręconym do kei??czyżby marnowanie państwowych pieniędzy?

    • 7 73

    • żal czytać (2)

      a wiesz cepie o to znaczy okręt- muzeum?

      • 23 2

      • wiem.. (1)

        okręt muzeum powinien stać w muzeum a nie przykręcony do bulwaru. Zanieczyszcza związkami chemicznymi wodę a dodatkowo koszty jego utrzymania są niewiarygodne!Nie wiem czy widziałeś kiedykolwiek jakikolwiek okręt(wątpię) ale po co na nim antena satelitarna cyfrowego polsatu?po co służą na nim marynarze skoro on już nigdy nigdzie nie popłynie bo nie ma silnika?w porcie na oksywiu stoi sporo takich zabytków które nic w środku nie mają a są tylko na pokaz dla ludzi żeby czuli się bezpieczniej.,po co na takim okręcie wachty?ci żołnierze powinni być na poligonie i ćwiczyć na wypadek wojny a nie tyć za cudze pieniądze!

        • 4 24

        • do lekarza

          ale uważaj, bo może cię nie wypuścić.

          • 10 1

    • Sam

      się pohlastaj butelką po denaturacie , cymbale !!!!!

      • 6 0

    • Przeczytaj...

      Małego formatu człowiekiem jesteś skoro potrafisz śmiać się z wielkich rzeczy. Już kiedyś poeta wpomniał "umrzeć przyjdzie gdy się kochało wielkie rzeczy głupią miłością...". Mądrzejszy od nas obu stwierdził też "naród ktory nie pamięta o przeszłości nie ma szansy na przyszłość...". Widać że chcesz zaistnieć, że widzisz potrzebę ochrony granicy morskiej i tradycji w której kraj nasz nie jest pozbawiony dostępu do morza, a kolebką tej szczytnej tradycji dla marynarki i Gdyni jest właśnie ORP "Błyskawica". Czy koszt jej utrzymania jest wysoki, tego nie wiem, ale wiem ze okręt ten zwiedza około 130000 osób w roku, niedługo na pokład wejdzie ponoć 6-cio milionowy zwiedzający. Bilet ulgowy kosztuje 4zł -w jakiś tam sposób okręt na siebie zarabia. Co do załogi-ja osobiście wolę tam widzieć marynarzy niż starszych Panów o laseczkach którzy nie są w stanie obsłużyć tego okrętu i zapewnić bezpieczeństwa zwiedzającym. Czy wiesz że marynarze z "Błyskawicy" ponad dziewięć raazy brali skuteczny udział w ratowaniu życia ludzkiego w basenie w którym stoi okręt? Tyle akcji jest udokumentowane. Powiedz teraz to tym wszystkim uratowanym i matkom których dzieciaki wyłowili marynarze że okręt i załoga nie są tam potrzebne. Chyba że jesteś też człowiekiem, który i życie ludzkie przelicza na złotówki.Perorując dalej, nawet wspomniana przez Ciebie Rosja ma swoją Aurorę, której chce nadać status okrętu prezydenckiego, a my mamy pozbyć się takiego skarbu jak OTP "Błyskawica" jedyny zachowany na świecie niszczyciel klasy "GROM" odznaczony - w tej chwili - już trzema medalami w tym jednym nadanym przez kapitułę działającą przy królowej Brytyjskiej Maritime Heritage Award ). Mają go tylko 24 jednostki na świecie, w tym "Błyskawica". Konkludując-czy jesteśmy narodem głupszym od Rosjan, którzy dbają o swoje symbole? Człowieku małego formatu-błagam Cię -DOROŚNIJ, DOJRZEJ, ZMĄDRZEJ. I wielkie sprawy kochaj mądrze, bo tylko w mądrości połaczonej z sercem jest zwycięstwo. pozdrawiam Gregor.

      • 20 1

    • mało wiesz

      to jest okręt muzeum z którego czerpiemy korzyści finansowe, oczywiście w porównaniu z tym co w niego wkładamy są małe ale to symbol o którego znaczeniu chyba nic nie wiesz. o symbole trzeba dbać nawet jeśli trochę kosztują. TROCHĘ bo porównuje to z pensjami darmozjadów w rządzie. tak więc jeśli Ci przeszkadza jego piękny widok spi..pszaj z naszego miasta i nie opisuj atrakcji turystycznej.I dla Twojej wiadomości -okręt ten nie jest przykręcony do żadnej kei.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane