• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP "Orzeł" przechodzi kolejny remont w Stoczni Marynarki Wojennej

erka
2 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
ORP "Orzeł" jest największą i najmłodszą zarazem polską jednostką podwodną. Okręt zaprojektowany został w radzieckim biurze konstrukcyjnym CKB-18, a zbudowany w stoczni Sudomech w Leningradzie. Do służby wszedł w 1986 roku. ORP "Orzeł" jest największą i najmłodszą zarazem polską jednostką podwodną. Okręt zaprojektowany został w radzieckim biurze konstrukcyjnym CKB-18, a zbudowany w stoczni Sudomech w Leningradzie. Do służby wszedł w 1986 roku.

Stocznia Marynarki Wojennej zawarła kolejną umowę z Komendą Portu Wojennego Gdynia na naprawę dokową okrętu podwodnego ORP Orzeł. To już trzeci remont okrętu przeprowadzany przez gdyńską stocznię.



Główne zadania "Orła" to zwalczanie okrętów nawodnych, podwodnych oraz transportowców przeciwnika, prowadzenie rozpoznania oraz transport grup specjalnych. Jednostka może osłaniać przejścia bojowych zespołów okrętowych oraz morskie linie komunikacyjne. Wykonuje również zadania stawiania min i przerywania zagród minowych. Główne zadania "Orła" to zwalczanie okrętów nawodnych, podwodnych oraz transportowców przeciwnika, prowadzenie rozpoznania oraz transport grup specjalnych. Jednostka może osłaniać przejścia bojowych zespołów okrętowych oraz morskie linie komunikacyjne. Wykonuje również zadania stawiania min i przerywania zagród minowych.
W ramach naprawy stocznia przeprowadzi wymianę baterii akumulatorowej. Jest ona podstawowym elementem układu napędowego okrętu. Eksploatowany do tej pory komplet baterii zostanie zastąpiony nowymi akumulatorami wraz z elementami systemów obsługujących i współpracujących.

Czynności związane z montażem zestawu nowej baterii wymagają bardzo dużej precyzji, dokładności i zachowania szczególnych wymogów bezpieczeństwa. Stocznia Marynarki Wojennej jako jedyna ze stoczni przeprowadzała dotychczas proces wymiany baterii akumulatorowych na okrętach podwodnych Marynarki Wojennej RP.

W chwili obecnej stocznia realizuje również umowę dotyczącą naprawy uzbrojenia sprzętu broni podwodnej. Natomiast w styczniu 2014 r. zakończono naprawę zbiorników balastowych wraz z regulacją windy kotwicznej oraz naprawy przetwornic.

W styczniu 2014 roku resort obrony rozpoczął dialog techniczny z firmami chcącymi zbudować nowe okręty podwodne dla Marynarki Wojennej RP. O kontrakt powalczą francuski koncern DCNS, hiszpańska Navantia, niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems GmbH oraz szwedzki Kockums w konsorcjum z rządową agencją Forsvarets Materielverk.

Marynarka Wojenna RP, zgodnie z przyjętym "Programem Modernizacji Technicznej 2013-2022", ma otrzymać trzy nowe okręty podwodne. Dwa trafią na jej wyposażenie do 2022 roku - trzeci do 2030 roku. Zakup tych jednostek, obok m.in. śmigłowców, systemu obrony powietrznej i antyrakietowej, bezpilotowców, jest jednym z 14 głównych programów operacyjnych, które mają unowocześnić polską armię. Aby temu podołać, rząd we wrześniu przyjął specjalną ustawę o finansowaniu tych programów, przygotowaną przez resort obrony narodowej. Dzięki temu pieniądze na zakupy sprzętu w ramach modernizacji wojska, niewydane w danym roku budżetowym, nie przepadną, lecz przechodzą na lata następne.

Kluczowym tematem jest również stopień i zakres "polonizacji" projektów. Założeniem resortu obrony jest bowiem, że potencjalni dostawcy mają zagwarantować jak największy udział polskich stoczni w budowie jednostek dla Marynarki Wojennej. Plan modernizacji Marynarki Wojennej zakłada też zakup trzech niszczycieli min projektu "Kormoran II". Kontynuowana jest również budowa okrętu patrolowego projektu "Ślązak", który trafi do MW w 2016 roku.

Film naszego czytelnika - ORP Orzeł wyszedł w morze

erka

Miejsca

Opinie (117) 3 zablokowane

  • wojna (1)

    szybciej remontowac bo wojna sie z ruskimi zapowiada

    • 5 2

    • Dzięki Bogu "Kaczor" nie decyduje o tym !

      • 3 1

  • okret ORZEŁ (4)

    dobrze , że coś sie dzieje w stoczni marynarki wojennej - mimo iz jest w upadłości układowej to jest szansa na uratowanie tej stoczni. inaczej niż znajdująca się po drugiej stronie kanału portowego - NAUTA. Stocznia Nauta zaprzepaściła swoją szansę na udział w wykonywaniu prac dla polskiej marynarki wojennej.dziś w Naucie nie wiadomo kto rządzi i co kto robi . budowa sejnera (690) to porażka Nauty, statek ten budowała śp. Konrem Nauta , którą to buc zwany nieukiem do spółki z TW i gąsiorem doprowadzili do upadłości i milionowych strat. statek miał być gotowy w sierpniu ubiegłego roku a może będzie w sierpniu ale 2014 chociaż i to nie jest pewne.tempo zaiście niesamowite. przy okazji straciła stocznia Kleven bo buc nie wywiązał się z wykonawstwa największego kontraktu jaki mógł być zrealizowany przez śp. Konrem Nauta.Na spółce zarobiła jedynie pani Ewa J. i jej firma na konstrukcji offshoreowej .Mewa nautowska kracze , że Nauta ma 4 mln straty za 2013 i gdyby nie okrety wojenne na jakich wykonywano prace to strata byłaby dwucyfrowa. po wygnaniu mr Greena z Nauty nie ma już szans na zlecenia specjalne bo nie ma ludzi w Naucie , którzy wiedzą o co chodzi i znają się na pracach dla wojska.szkoda stoczni ...

    • 13 4

    • Stocznia MW już od dosyć dawna nie jest w upadłości układowej tylko sądowej. Obowiązkiem syndyka jest zaspokojenie wierzycieli stoczni z jej majątku. Syndyk ociąga się w swoich dzialaniach mimo, że chętni na majątek są. Podsyłanie stoczni jakichś sporadycznych robótek nie uratuje jej, a co najwyżej może trochę przedłużyć jej agonię. Port od samego początku upadłości stoczni jest gotów kupić cały jej teren.

      • 5 4

    • (2)

      bzdury waść piszesz niemiłosierne. Przetarg na remont orła SMW wygrała tylko dlatego, że dramatycznie zaniżyła wartość prac. Za to co zaproponowała stocznia tego remontu NIE DA SIĘ zrobić. Więc albo SMW będzie stratna parę ładnych milionów, albo remont zostanie przeprowadzony jedynie na papierze. Komisja przetargowa ma to w nosie, a pani syndyk nie pisnęła nawet słowem.

      • 3 3

      • autor (1)

        a skąd wiesz co się za tym przetargiem kryje ? byc może masz rację ale wtedy powinienieś zawiadomić odpowiednie organa.

        • 3 1

        • jak rozumiem obywatelu organie ta sami z ustawy nie maja obowiązku pilnowania rozsądnego wydatkowania pieniędzy?
          czyli wszystko w normie

          • 1 0

  • Bezrobocie szaleje, a oni (politycy) nakręcają konflikt

    Teraz wiadomo dlaczego te 130 mld Tusk chce wydać na zbrojenie. Teraz gdy jest szansa na rozwój i podskoczenie do standardu zachodniego to oni pakują cała kase na zbrojenia i ochronę - nawet nie wiadomo kogo, bo ukraińskie wojsko sie poddaje bez walki. Rosja nic od Polski nie chce a oni nas pchają w konflikt, Ukraina zawsze była powiązana z Rosją językiem, kulturą i religią. A tak na marginesie to wiadomo jakie mamy doświadczenia z ukrainą z czasów wojennych.

    • 6 2

  • Popieram

    Popieram ,w aktualnej sytuacji politycznej i gospodarczej potrzebne sa małe i zwinne kutry torpedowo rakietowe .Era kolosów już mineła przy dzisiejszej technice morze bałtyckie jest zbyt małe na duże i bardzo duże jednostki.

    • 4 0

  • ... (2)

    to zdjęcie nie powinno się ukazać. Ale w Polsce wszystko jest możliwe. Niestety

    • 5 1

    • (1)

      Dlaczego nie powinno? Okręt jak okręt. Klasa Kilo. Nic specjalnego. Ruscy mają takich kilka. Ci którzy mogli by być tym faktycznie zainteresowani mają od lat całą dokumentację. Zdjęcia są tylko dla ludzi. Sprzęt wojskowy to nie żadna tajemnica.

      • 3 0

      • raczej brak sprzętu to żadna tajemnica
        :-)

        • 0 0

  • po co w ogole polsce armia ?

    • 6 3

  • Żeby zdążyli na wojnę o Krym !

    • 3 1

  • Jeśli nie my to kto ? Jeśli nie teraz to kiedy ?

    Tylko dlaczego robi to Komenda Portu Wojennego ? Tak tylko pytam :)

    • 0 1

  • ja pier****e jaki zenujacy (2)

    stan marynarki i wopsjak polskiego....kilkanascie tysiecy zolnierzy ;)))

    • 6 0

    • Do tego pilnowanych przez agencje ochrony

      • 4 0

    • ja pier****e, jaki żenujący

      poziom staranności w pisaniu za pomoca klawiszy :)))

      • 1 0

  • Ciekawe dla mnie jest do czego (3)

    służy te sześć dziór z przodu okrętu podwodnego. Jak ktoś wie to proszę odpisać.

    • 1 2

    • Chyba wpadaja tam ryby ktore potem je załoga

      • 6 1

    • (1)

      Te otwory doprowadzają wodę do turbiny w środku okrętu i z tyłu ta woda z rozpędem wypływa napędzając okręt. Dzięki temu, że turbina jest w środku okrętu, okręt jest bezszelestny i niesłyszalny dla jankeskich łodzi podwodnych. Ot taki radziecki wynalazek.......

      • 5 0

      • Turbina przy okazji mieli wpadające w nią ryby, które następnie puszkują marynarze, robiąc z nich zapasy na tajne misje.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane