- 1 Podejrzany o morderstwo w Jagatowie zatrzymany (73 opinie)
- 2 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (78 opinii)
- 3 Podejrzany o morderstwo może być groźny (162 opinie)
- 4 Koniec pętli pod oknami mieszkańców (76 opinii)
- 5 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (387 opinii)
- 6 Lotnisko zarabia najwięcej w historii (151 opinii)
ORP Ślązak wszedł do służby. Uroczystość w Gdyni
Podniesienie bandery na ORP Ślązak
Uroczystość odbywała się 28.11.2019 r. w Porcie Wojennym w Gdyni.
Okręt ORP Ślązak już oficjalnie wszedł w skład Marynarki Wojennej. Podczas uroczystości w gdyńskim porcie wojennym po raz pierwszy podniesiono na nim biało-czerwoną banderę.
Uroczystość w Gdyni zorganizowano nieprzypadkowo właśnie dziś.
"Z dniem 28 listopada 1918 roku rozkazuję utworzyć marynarkę polską, mianując jednocześnie pułkownika marynarki Bogumiła Nowotnego, szefem Sekcji Marynarki Wojennej przy Ministerstwie Spraw Wojskowych" - taki rozkaz wydał 101 lat temu Naczelnik Państwa Józef Piłsudski.
Od chwili jego ogłoszenia datuje się powstanie Polskiej Marynarki Wojennej, która obchodzi tego dnia swoje 101. urodziny. Z tej okazji szacowna jubilatka otrzymała dziś prezent - w jej skład wcielono bowiem wyjątkowo długo oczekiwany nowy okręt.
Ślązak podnosi banderę, Błyskawica oddaje salut
Uroczystość podniesienia bandery na okręcie patrolowym ORP Ślązak odbyła się w zamkniętym dla postronnych Porcie Wojennym w Gdyni. Szkoda, że nie dotrzymano wcześniej składanych obietnic, że zostanie ona zorganizowana przy ogólnodostępnym Skwerze Kościuszki. Być może, by takie wrażenie podtrzymać, do Portu Wojennego przyholowano ORP Błyskawicę, z pokładu której oddano w czasie uroczystości 21 salw.
Ślązak czy Błyskawica - kto wygrałby morskie starcie?
W uroczystości wzięli udział Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak i dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, generał Jarosław Mika. Jako gospodarz witał ich Inspektor Marynarki Wojennej, wiceadmirał Jarosław Ziemiański.
Podczas Apelu Pamięci wspomniano oficerów i marynarzy, którzy tworzyli polską flotę oraz kierowali nią podczas II wojny światowej. Nie zapomniano również o poległych, także tych, którzy zginęli już po zakończeniu wojny.
Rozkaz nr 560 - Ślązak wcielony do polskiej floty
Najważniejszym punktem czwartkowej ceremonii było odczytanie rozkazu nr 560 mówiącego o wcieleniu korwety patrolowej "Ślązak" w skład polskiej floty. Dowódca okrętu, komandor podporucznik Sebastian Kała, wraz ze swoim zastępcą, odebrali z rąk ministra Błaszczaka poświęcone wcześniej przez kapelanów rożnych wyznań banderę i proporzec Marynarki Wojennej.
Chwilę później nastąpiło tak długo wyczekiwane pierwsze podniesienie bandery i ostatecznie ORP "Ślązak" stał się najnowszym okrętem Marynarki Wojennej. Jednostka weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.
Ślązak wypływa z gdyńskiego portu. Film archiwalny
Minister zapowiada nowe-stare okręty podwodne ze Szwecji
Podczas uroczystości Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak ogłosił informację, która od kilku dni pojawiała się już w mediach. Po zakończeniu "procesu analitycznego" już oficjalnie zdecydowano się na nawiązanie współpracy ze Szwecją. Dotyczy ona kupienia od Szwedów używanych okrętów podwodnych typu Södermanland. Mają one służyć w polskiej flocie do czasu, aż za sprawą programu Orka kupimy nowe okręty podwodne.
Według nieoficjalnych informacji portalu Defence24.pl chodzi o dwa okręty typu A17/Södermanland: HSwMS "Södermanland" i HMwMS "Östergötland". Oba weszły do służby w 1989 roku. Zanim jednostki trafią do Polski mają zostać wcześniej wyremontowane i zmodernizowane w rozwiązania z nowej generacji okrętów A26. Do 2026 roku oba Södermanlandy mają być przez naszą Marynarkę Wojenną leasingowane, a następnie przekazane na własność.
Patrolowiec ORP "Ślązak"
Decyzję o budowie okrętu podjęto w 1998 r. Budowa jednostki, która miała stać się korwetą, ruszyła w 2001 roku. Wejścia jednostki do służby ciągle przekładano, kolejno na rok 2012, 2014, 2015. W 2012 r., po wydaniu ok. 400 mln zł uznano, że okręt nie będzie naszpikowaną uzbrojeniem korwetą, lecz znacznie ubożej wyposażonym patrolowcem. Jednocześnie zaproponowano dla niego nazwę ORP Ślązak. Po zakończeniu prac ich łączny koszt sięgnął ok. 1,1 mld zł.
Typ: Gawron
Projekt: 621
Numer burtowy: 241
Wyporność: 2200 t;
Długość: 95,37 m;
Szerokość: 13,3 m;
Zanurzenie: 4,4 m;
Prędkość: 30 w;
Zasięg: 4500 Mm
Uzbrojenie:
- 76 mm armata OTO MELARA SR
- dwie 30 mm armaty MARLIN-WS
- cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm
- cztery wyrzutnie rakiet PPZR Grom
Opinie (156) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-28 18:23
Tak rządzi III RP że ma teraz MarWoj - Marynarkę Rowerową
- 7 1
-
2019-11-28 18:27
Żarty?
Słucham i wzruszyłem się, jak gleba po orce. Polskie stocznie są w stanie budować okręty? 18 lat to sporo czasu i aż mi dzieciaki do pełnoletności doszły, super sprawa. No to niech pierwsza zacznie Nauta budować te obiecane okręty podwodne, tylko na suchym lądzie bo czasem doki pływające lubią tonąć.
- 10 2
-
2019-11-28 18:32
podobna w przyszłym roku mają go przekazać do Muzeum MW w Gdyni
- 9 2
-
2019-11-28 18:46
Brawo pis
- 7 6
-
2019-11-28 19:03
Ten okręt to definicja wstydu dla polskiego rządu i marynarki wojennej
- 6 2
-
2019-11-28 19:32
Bardzo ładny kuter.
- 3 1
-
2019-11-28 19:43
orp
Tylko po co te stolcmundy? Z samego zdjęcia widać, że to jakieś dziwaczne wykręty. Kupić jednego Orła po modernizacji i już będzie czy się przeciwstawić.
- 1 2
-
2019-11-28 19:46
Chwila, moment
i już czuję się bezpieczny. Siła ognia przytłacza. Nic poniżej T34 nie ma szans.
- 3 2
-
2019-11-28 20:28
Dzielne polskie wojsko pod dowodztwem Dudy i Błaszczaka
Czuje się bezpiecznie. Śpię spokojnie.
- 8 3
-
2019-11-28 21:01
boniek (1)
wszystko juz napisali
dodam zapytam ile zarobili budowniczowie firmy kooperujace przez 18 lat
Szlanta robil kontenerowca w 4 miechy- 1 4
-
2019-11-29 07:16
No i
Szlanty i jego stoczni Gdynia nie ma. A Stocznia Marynarki w zasadzie jest :))))
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.