• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd kolejowy na Kaszuby ma być gotowy za 2,5 roku

Michał Brancewicz
25 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym miejscu nastąpi rozwidlenie linii PKM i pociągi wjadą na tor, który będzie elementem trasy objazdowej - tzw. bajpasu kartuskiego. W tym miejscu nastąpi rozwidlenie linii PKM i pociągi wjadą na tor, który będzie elementem trasy objazdowej - tzw. bajpasu kartuskiego.

PLK ogłasza drugi przetarg na stworzenie objazdu kolejowego na Kaszuby, którym pociągi pojadą w trakcie elektryfikacji linii 201. Przy tej okazji kolejarze ograniczają zakres prac, by zmieścić się w budżecie ok. 100 mln zł. Wkrótce również PKM ogłosi przetarg na swoją część zadania. Roboty mają się zakończyć jesienią 2022 roku.



Najczęściej pociągami jeździsz:

Przypomnijmy: tzw. bajpas kartuski ma stanowić objazd dla pociągów kursujących na trasie Gdańsk - Kartuzy na czas planowanej rozbudowy i elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Maksymilianowem pod Bydgoszczą.

Po stronie spółki Polskie Linie Kolejowe jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, zaś za odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki odpowiadać ma spółka Pomorska Kolej Metropolitalna.

Pierwszy przetarg kolejarze z Warszawy musieli jednak unieważnić, bowiem najtańsza oferta - 216 mln zł - była i tak o 35 mln zł wyższa, niż zakładał budżet inwestycji.

Teraz rozpoczęło się drugie postępowanie. Przy tej okazji PLK ograniczyła zakres prac do niezbędnego minimum, by zmieścić się w kwocie ok. 100 mln zł (bez VAT).

- W ramach prac zmodernizowany zostanie dziewięciokilometrowy odcinek linii 229, a remont przejdzie siedmiokilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h - zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Przebudowane zostaną perony w Gdańsku-Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które dzięki wygodnym pochylniom zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na siedmiu przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń - wylicza.
Inwestycja powstanie w formule zaprojektuj i zbuduj. Całość ma zostać zrealizowana w okresie styczeń 2021 - listopad 2022.

W podobnym terminie swoją część inwestycji ma zrealizować również PKM. W tym jednak przypadku projekt jest już na ukończeniu. Do zrealizowania pozostały prace budowlane. Według najnowszych zapowiedzi przetarg ma zostać ogłoszony już w czerwcu. W tym miejscu należy wspomnieć, że z projektu wykrojony został na razie przystanek PKM Karczemki, ale rezerwa terenu pod peron zostanie zachowana.

Z kolei na drugą połowę roku zapowiadane jest poszukiwanie wykonawcy elektryfikacji trasy PKM (linia 248 i 253) i budowy nowego przystanku Firoga, co ma zostać zrealizowane w latach 2021-2023.

Lini 201 będzie elektryfikowana etapami do 2025 roku. Dlatego PKM dąży do porozumienia, by PLK w pierwszej kolejności zelektryfikowała dwukilometrowy odcinek od Gdańska-Osowej do Rębiechowa, żeby elektryczne pociągi PKM mogły dojechać do stacji w Osowej.

Opinie (171) 6 zablokowanych

  • a od kiedy pojedziemy z Gdańska przez Pruszcz do Kartuz,marszałek i ta cała spółka tego nie chce bo widzą tylko trójmiasto

    • 4 0

  • Patrząc na tę mapę, aż się prosi, żeby zrobić tory w świetle obecnej DK 20 od Chwaszczyna do Żukowa. To byłoby COŚ

    • 0 0

  • Nie ma co się martwić o przepustowość.

    Skoro PKM jadą raz na godzinę, trudno spodziewać się zatorów. Zrobili wcześniej dwutorową linię, by nie wyglądała nietęgo.

    Tylko Karczemek żal. Firoga na pewno potrzebne? Na oko mniej mieszkańców niż okolice Gdańsk Rębiechowo. A pracownicy tych malutkich biurowców są zamożni.

    • 6 0

  • Reaktywować linie Stara Piła-Pruszcz Gdański

    Bardzo duży obszar który się mocno zaludnia, Kolbudy, Straszyn i Juszkowo.

    • 9 1

  • To jeszcze długa droga...

    • 0 1

  • A kiedy będzie połączenie Gdynia Główna - Gdynia Obłuże. Tory są a realizacja ????????

    • 1 0

  • 2,5 ROKU?

    Jak nie potrafią dziury na Gołębiej zakopać już chyba z rok... ;)

    • 1 0

  • arek

    super

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane