• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obostrzenia w komunikacji miejskiej. Gdynia przywraca strefy, Gdańsk nie planuje

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Od środy, 19 stycznia, w pojazdach gdyńskiej komunikacji miejskiej przywrócono strefy bezpieczeństwa i wyłączono "ciepłe guziki". Od środy, 19 stycznia, w pojazdach gdyńskiej komunikacji miejskiej przywrócono strefy bezpieczeństwa i wyłączono "ciepłe guziki".

W związku z rosnącą liczbą zakażeń i obawą przed zachorowaniami na COVID-19 ZKM w Gdyni zdecydował o przywróceniu w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdyni stref bezpieczeństwa i o wyłączeniu ciepłych guzików. W Gdańsku zdecydowano się tylko na to drugie rozwiązanie. Jak tłumaczy magistrat, wyłączenie przedniej części pojazdu znacznie ogranicza pojemność pojazdów i może powodować większy tłok w autobusach i tramwajach.



Czy strefy buforowe sprawiają, że w komunikacji czujesz się bezpieczniej?

O przywrócenie stref bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej między pasażerami a prowadzącymi pojazdy zaapelowali we wtorek, 18 stycznia, związkowcy gdyńskiej komunikacji w piśmie skierowanym do wiceprezydent Gdyni Katarzyny Gruszeckiej-Spychały.

Stanisław Taube z Komisji Współdziałania Związków Zawodowych zwrócił uwagę na rosnącą liczbę zakażeń na COVID-19 wśród pracowników komunikacji, a także na negatywne prognozy ministra zdrowia dotyczące piątej fali koronawirusa.

W środę, 19 stycznia, odnotowano ponad 30 tys. nowych zakażeń (w tym 2,3 tys. na Pomorzu).

- Wnioskujemy o wyłączenie pierwszych rzędów siedzeń i oznaczenie ich strefą buforową. Wnosimy również o wstrzymanie sprzedaży biletów przez kierowców autobusów i trolejbusów - napisał Taube i podkreślił, że wprowadzenie powyższych obostrzeń jest zgodne z oczekiwaniami gdyńskich kierowców obawiających się znacznego wzrostu zachorowań.
Na reakcję Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdyni nie trzeba było długo czekać, bo jeszcze tego samego dnia Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni, podpisał zarządzenie, na mocy którego ponownie wyłączono z użytku pierwsze drzwi w pojeździe, wyznaczono też strefy bezpieczeństwa przy kabinie kierowcy (między szybą działową a tylną ścianą kabiny kierowcy) oraz zawieszono działanie ciepłego guzika (wszystkie drzwi poza pierwszymi mają być otwierane przez kierowców).

Co ciekawe, mimo przywrócenia stref bezpieczeństwa i wyłączenia pierwszych siedzeń utrzymano sprzedaż karnetów biletowych przez kierowców. Z kolei na wyświetlaczach kierunkowych we wszystkich pojazdach podczas przejazdów ma być prezentowane hasło "Gdynia się szczepi".

W Gdańsku stref bezpieczeństwa na razie nie będzie. Zdaniem ZTM ich wydzielenie znacznie wpływa na pomniejszenie pojemności pojazdów. W Gdańsku stref bezpieczeństwa na razie nie będzie. Zdaniem ZTM ich wydzielenie znacznie wpływa na pomniejszenie pojemności pojazdów.

Gdańsk nie planuje, ale analizuje



Jak mówi nam Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, ZTM nie planuje wprowadzania stref buforowych przy kabinach kierowców i motorniczych.

- Nie jest też brane pod uwagę wyłączenie z użytku pierwszych drzwi w pojazdach. Natomiast do odwołania na przystankach będą otwierane automatycznie wszystkie drzwi w autobusach i tramwajach, co służyć będzie lepszemu przewietrzaniu pojazdów - mówi Sieliwończyk.
Jednocześnie w środę ZTM w Gdańsku przekazał operatorom polecenie otwierania wszystkich drzwi w pojazdach przez prowadzących.

- W przypadku przystanków warunkowych pasażer nadal musi zasygnalizować przyciskiem chęć wysiadania - natomiast jeśli autobus zatrzyma się już na przystanku "na żądanie", to kierowca ma obowiązek automatycznego otwarcia wszystkich drzwi. Wyłączenie pierwszych drzwi z użycia spowodowałoby, że wnętrze pojazdów byłoby mniej skutecznie przewietrzane, co w warunkach pandemii nie jest korzystne - dodaje Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Według ZTM wydzielenie strefy buforowej ograniczyłoby przestrzeń pasażerską i spowodowałoby dodatkowe zagęszczenie osób w pojeździe.

- Trzeba pamiętać, że nie obowiązują w tej chwili limity napełnienia pojazdów - a to oznacza, że tyle samo pasażerów musiałoby się pomieścić na mniejszej powierzchni - dodaje Zomkowski.
Z myślą o bezpieczeństwie osób prowadzących pojazdy ZTM w Gdańsku znacząco zmniejszył sprzedaż karnetów biletowych w autobusach. W tramwajach możliwości kupna biletu w ogóle już nie ma.

- Kontakt osoby prowadzącej z pasażerem został dzięki temu ograniczony. Sprzedaż karnetów pozostaje utrzymana jedynie w ok. 15 proc. autobusów na liniach, które obsługują sąsiednie gminy, gdzie nie ma biletomatów - przypomina Sieliwończyk.
W okresie od stycznia do listopada 2020 r. wartość sprzedaży biletów przez aplikacje mobilne wyniosła: 8,6 mln zł, a w analogicznym okresie 2021 r. - 16,1 mln zł.

- Ten sposób zakupu biletów jest najszybszy i najwygodniejszy. Do wyboru pozostaje sześć aplikacji - przypominają urzędnicy i zaznaczają, że stref buforowych nie ma między innymi w Warszawie, Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu czy Katowicach.
Zomkowski: - Oczywiście obserwujemy sytuację związaną z liczbą zakażeń. O wszystkich zmianach dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej będziemy informować na bieżąco.
14:39 19 STYCZNIA 22

Otwieranie drzwi w pojazdach ZTM (23 opinie)

Po co w tramwajach i autobusach znowu są otwierane wszystkie drzwi na przystankach? ZTM chce aby wszyscy byli chorzy?
Po co w tramwajach i autobusach znowu są otwierane wszystkie drzwi na przystankach? ZTM chce aby wszyscy byli chorzy?

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (389)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane