• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: co najmniej 1,5 mld za budowę całości

Michał Brancewicz
16 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Jeden z wariantów węzła Miszewo w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Jeden z wariantów węzła Południe, gdzie Obwodnica Metropolitalna łączyć się będzie z Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska.
  • Wiadukt o długości 934 m biegnący nad doliną rzeki Raduni linią kolejową 229 i DK nr 7.

Od 715 mln do 1 mld 121 mln zł oraz od 777 do 1 mld 270 mln zł - taka jest rozpiętość ofert na projekt i budowę dwóch odcinków, które razem stworzą Obwodnicę Metropolitalną Trójmiasta. Dla każdego odcinka było po 11 ofert, ale tylko dwie mieszczą się w budżecie GDDKiA.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Obwodnica Metropolitalna - budowa podzielona na dwa zadania:

  1. Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km,
  2. Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.

Do pierwszego zadania złożonych zostało 11 ofert:

  1. Budimex SA - 715 169 700 zł,
  2. Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 767 976 717 zł,
  3. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 774 974 674 zł,
  4. Polaqua - 797 650 082 zł,
  5. Konsorcjum: Mostostal Warszawa SA (Lider) i Acciona Construcción SA (Partner) - 807 944 377 zł,
  6. Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 857 782 249,
  7. Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 900 845 044 zł,
  8. Strabag - 933 201 988 zł,
  9. PORR SA - 991 365 572 zł,
  10. Mota-Engil Central Europe SA - 1 063 326 688 zł,
  11. Konsorcjum: Gülermak(Lider), Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş (Partner) i Mosty Łódź SA(Partner) - 1 121 795 670 zł.

Do drugiego zadania złożonych zostało 11 ofert:

  1. Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 776 999 999 zł,
  2. Polaqua - 822 800 249,
  3. Budimex SA - 966 220 336 zł,
  4. Strabag - 1 003 119 661 zł,
  5. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 1 058 074 844 zł,
  6. Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 1 061 719 520 zł,
  7. PORR S.A - 1 083 982 403 zł,
  8. Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 1 091 513 773 zł,
  9. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska (Lider) i Aldesa Construcciones SA (Partner) - 1 122 062 134 zł,
  10. Mota-Engil Central Europe SA - 1 125 977 765 zł,
  11. Konsorcjum firm: Polbud-Pomorze (Lider), Mosty Łódź SA (Partner), Masfalt (Partner), DROGOMEX (Partner) - 1 269 704 030 zł.

Jak oceniasz oferty na budowę Obwodnicy Metropolitalnej?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że zamierza przeznaczyć na budowę Obwodnicy Metropolitalnej - 771 mln zł na zadanie pierwsze864,4 mln zł na zadanie drugie.

To oznacza, że tylko po dwie oferty z każdego postępowania mieszczą się w budżecie (zostały wytłuszczone na liście).

O wyborze wykonawcy zadecyduje w 60 proc. cena, w 30 proc. przedłużenie gwarancji na wszystkie elementy trasy - maksymalnie o 5 lat, a w 10 proc. termin realizacji - 41 miesięcy, który można skrócić maksymalnie do 38 miesięcy. Z zastrzeżeniem, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

Wszystkie firmy i konsorcja zadeklarowały maksymalne wydłużenie czasu gwarancji oraz maksymalne możliwe skrócenie terminu realizacji. A to oznacza, że jedynym kryterium wyboru pozostanie cena.

Według zapowiedzi Obwodnica Metropolitalna ma być gotowa w 2025 r.

Zadanie nr 1 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o długości ponad 32 km. Trasa połączy węzeł PołudnieMapka, na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, z węzłem ChwaszczynoMapka, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej. OMT biec będzie równolegle do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta, ale przejdzie przez miejscowości położone na zachód od tej ekspresówki.

Opinie (225) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Obwodnica Żukowa (11)

    Z treści nie wynika, aby obwodnica Żukowa miała się łaczyć z drogą wojewódzką 211 do Kartuz. To samo widać na wizualizacjach powielanych od lat w tematach związanym z OMT. Czy naprawdę nikt nie pomyślał o budowie łacznika miedzy Dk20 a DW211, który miałby niecały kilometr długości, a znacząco poprawiłby ruch w tamtym rejonie? I prosze nie gadać, ze Jar Raduni i rezerwat, bo taki łacznik mógł y przebiegać chociażby w okolicy ulicy kolejowej, gdzie przeprawa juz jest.

    • 74 3

    • Hmm... (5)

      Obwodnica nie ma służyć lepszemu dojazdowi GKA do 3CITY i tworzeniu się jeszcze większych korków.

      • 7 25

      • (1)

        Poluzuj majty

        • 3 3

        • Ty pierwszy.

          • 0 0

      • Jak czytam opinie taka jak tą to piszacy nie widzial świata a co dopiero choc troche europy. Pomyśl co będzie za 15, 20 lat (2)

        • 7 4

        • rudy dyzma mówił że zaaresztują budowy dróg :)))))))

          rudy - wo do bist jetzt?

          • 3 8

        • co będzie?

          • 3 3

    • No nareszcie się obudzili entuzjaści

      A tyle było krzyków że bez tej obwodnicy Żukowo się zadusi takie lobbowanie prawem i lewem a dopiero teraz ktoś popatrzył na mapę i zrozumiał że żadnych korków w Żukowie ta pseudo obwodnica nie rozwiąże. A jak krytycy tej drogi to mówili to nikt nie wierzył tylko robiono na nich nagonkę. I tak dobrze że Żukowianie się zorientowali po 9 latach od prezentacji projektu bo Gdańszczanie się jeszcze nie zorientowali ale się jeszcze tak samo Gdańsk zdziwi że nowy łącznik Straszyna z Chwaszczynem pod pompatyczną nazwą Metropolitalnej Obwodnicy Trójmiasta (!) nie rozwiąże problemu korków na obwodnicy. Ale będzie wtedy krytyka ! proporcjonalna do wieloletnich nacisków w stylu, " nie gadać, protesty olać, budować budować." Budować trzeba z głową, ot co.

      • 1 0

    • taki łączni musiał by iść nad jarem Raduni (obszar natura 2000) co byłoby ciężkie i kosztowne. no i będzie to jedyny ruch przez żukowo bo pozostałe kierunki ogarnie obwodnica - takie tłumacznie gddkia....

      • 2 0

    • miejscowy plan zagospodarowania

      w miejscowym planie zagospodarowania takie rozwiązanie istnieje , więc to pewnie melodia przyszłości

      • 0 0

    • Już jest

      Przez Przodkowo.

      • 0 0

    • Będzie

      Witam, ale to już zadanie dla zarządu dróg wojewódzkich. Rozmowy i list intencyjny podpisany proszę poczytać.

      • 8 0

  • Konsekwencje Obwodnicy Metropolitanej (37)

    dalsze rozlewanie sie miasta, wiecej aut w Centralnym Pasie Usługowym, w OBC i w Śródmieściu, korki, korki, korki na drogach dojazdowych i lobbowanie za szersza Słowackiego, Spacerową, dalszy wzrost cen mieszkań w centralnych czesciach miasta, koszty zdrowotne: spaliny i wiecej wypadków

    • 55 163

    • Wprost przeciwnie (9)

      TIR'y i mniejsze pojazdy jadące w kierunku Słupska Koszalina i dalej ominą starą obwodnicę. To mniej spalin i hałasu w południowych dzielnicach Gdańska. Stara obwodnica może nabierać charakteru miejskiej przelotówki - więcej zjazdów, wolniejszy ruch. Osiedla przy niej mogą stać się większe i bardziej samowystarczalne (jak np. Osowa) co zmniejsza ruch bo często wszystko da się załatwić na miejscu, a praca też znajdzie się gdzieś przy obwodnicy. A w centrum w końcu tak czy inaczej będzie tak gęsto, że szybciej będzie PKM'ką i tramwajem niż własnym autem.

      • 21 7

      • Opinia wyróżniona

        Obawiam sie, ze pozbycie sie tego tranzytu nie bedzie stanowilo zauwazalnego odciazenia ruchu. (1)

        Wiekszosc z poludnia i wschodu jedzie jednak do Gdanska lub Gdyni, rownie duzy roch mamy z Gdanska i Gdyni w rozne rejony Polski. Poza tym przebieg obwodnicy metropolitalnej niespecjalnie zacheca do skorzystania z niej, jesli planuje sie jechac pozniej S6 albo trasa kaszubska, bo stara obwodnica bedzie ze 20-30 km krocej. Czyli w praktyce z obwodnicy skorzystaja na razie przede wszystkim mieszkancy okolicznych gmin, a w przyszlosci mieszkancy Gdanska, ktory "wypelni" te przestrzen miedzy stara obwodnica a nowa. I wtedy faktycznie przebieg tej nowej obwodnicy bedzie mial uzasadnienie :)

        • 24 20

        • Czesciowo zgadza sie

          Dlatego od dłuższego czasu mowa jest o rozpoczęciu modernizacji obwodnicy po wybudowaniu tejże. Nie mniej już po oddaniu można wymusić przerzucenie TIRow na nową obwodnicę.

          • 0 0

      • (1)

        Ta sama liczba ludzi mieszkajac na wiekszym obszarze co oznacza koniecznosc wiekszej liczby szkół, dróg, strazy pozarnych itp - takie miasto jest srednio 30% drozsze w utrzymaniu. Plus wiekszosc tych osob i tak jedzie do centralnych dzielnic co oznacza wiecej samohodów w miescie.
        Zamiast tej nowej obwodnicy powinnien byc wiekszy takt PKM i wiezły integracyjne tam. A w obecnym planie za 4 lata beda tu teksty: Słowackiego wymaga poszerzenia o dodatkowe pasy...i tak o kazdej ulicy w miescie. Mozna dojsc do modelu amerykanskeigo czyli po 7 pasów w kazda strone i rano/wieczorem mega korki + absolutny brak zycia w centrum zajetym przez drogi i parkingi

        • 9 3

        • Byłbym za!

          Jakim trzeba być masochistą, by mieszkać w centrum?

          • 0 0

      • Byłoby szybciej PKM-ką (4)

        Gdyby stacje były w normlanych miejscach, a nie na zad*piach dzielnic, tak jak na Matarni, Morenie, czy w Osowej. Drugim warunkiem musiałyby być pociągi jeżdżące z czestotliwoscia SKM, a nie co godzinę. Dlatego sory, ale wybieram auto, bo wole mieć godzinę więcej dnia dla siebie.

        • 17 9

        • A jak szybko pojedziesz to nawet 1,1h (3)

          • 2 3

          • Nie wiem ile Ty masz szybciej (2)

            Ja jak wyjeżdżam autem do pracy to jade ok pół godziny. Jak planować wyjadz PKM, to muszę wyjść z domu nawet 40minut szybciej., więc w dwie strony wychodzi mi różnica nawet 1h20min. Sory, ale to jest ogrom czasu, który można wykorzystać na życie. Na tydzień wychodzi 6godzin i 40min.

            • 15 1

            • Zycie czyli maszerowanie na bieżni na siłowni bo zamiast iść na pkm stało się w korku.

              • 2 3

            • Za chwilę będziesz stał w korkach.

              • 5 5

    • konsekwencje (11)

      a jak chcesz zatrzymać ekspansję miasta, urbanizację? Zobacz co w Chinach się buduje. To dopiero szok...Nie zatrzymasz ludków w Biskupcu...

      • 33 7

      • (10)

        budowanie na dolnym tarasie gdzie jest mnostwo terenu. Mamy super rozlane miasta czyli duzy teren a malo ludzi na nim mieszka przez co musisz utrzymac duzo wiecej lini trmawajowych, drog, szkoł co oznacza ze jest to drogie i nieefektywne. Problem całej Polski - Warszawa ma powierzchnie Paryza a ponad 5 razy mniej mieszkanców na tej samej powierzchni

        • 18 8

        • Szuflandia? (2)

          to proponujesz?

          • 3 1

          • Gdansk - 262 km kw., 471 tys. mieszkancow. Barcelona - 101 km kw., 1621 tys. mieszkancow. (1)

            Troche, jak widzisz, moglibysmy sie scisnac, a nadal do Szuflandii sporo by brakowalo :)

            • 5 0

            • Dlaczego zmuszasz innych do czegoś czego nie wszyscy chcą?

              • 0 0

        • Jest proste rozwiązanie Twoich lamentów - niech miasto nie utrzymuje tego transportu zbiorowego ani edukacji kolektywistycznej.

          • 0 0

        • (4)

          Paryż to przeludniony syf i zawsze tak było.

          • 14 4

          • Paryż = 25 tys ludzi/km2

            To jest masakra...

            • 2 0

          • Paryż jest przereklamowany (1)

            W Islandii jest ładniej a gęstość zaludnienia jest mniejsza jak w Trójmieście.

            • 9 3

            • Mniejsza NIZ w Trojmiescie, tak powinien napisac Polak.

              • 1 2

          • kompleksy z ciebie wychodzą

            • 6 1

        • Cena!

          Zaporowa na dolnym tarasie. Jak będzie odpowiednio większy popyt to i nerwy ludziom puszczą i zaczną budować i na dolnym

          • 7 2

    • Zapraszamy do nas (2)

      czyli do Pierdziszewa Dolnego. Drogi mamy nieutwardzone, mieszkamy w szałasach, spalin nie ma i wszędzie miła woń gnojówki.

      • 1 0

      • No i samochodem jeździcie codzień do miasta (1)

        W tym problem

        • 0 1

        • Nie mam z tym problemu.

          • 0 0

    • Co jest złego w "rozlewaniu się" miasta?

      • 0 0

    • Jest proste rozwiązanie - zakaz wjazdu dla pojazdów spalinowych, wpuścić tylko elektryczne. (5)

      Ludzie chcą stać w korkach przy OBC i na Starym Mieście? Ok, mogą sobie stać, ale bez trucia miasta spalinami - Tdi niech sobie trują na Kaszebe, a do miasta zezwolić tylko na wjazd samochodów elektrycznych, i niech sobie ludkowie stoją w korkach ile dusza zapragnie!

      • 9 22

      • A dlaczego i jakim prawem chcesz ludziom odbierać wolność?

        • 0 0

      • A skad prąd się w Polsce bierze? (3)

        Czy nie węgla?

        • 10 2

        • Ja biorę z gniazdka ? (2)

          • 3 6

          • Mnie sie pytasz?!

            • 1 0

          • Czyli mówisz, ze potrzebujemy więcej drzew i siedlisk dla ptaków

            Aby być bardziej eko energetycznie?

            • 3 0

    • Zobaczysz konsekwencje durnego rzadzenia z zamykaniem wszystkiego co chwile dookola. Cena zwyklego mieszkania poszybuje w gore ze zapomnisz o tym, ze mozna zyc inaczej. Zamieszkasz gdzies pod ekranem akustycznym kredytujac swoje wnuki na 40 lat, slonce bedziesz ogladal w tvp, tak bedzie.

      • 0 3

    • To nie jest zadna obwodnica tylko dwie drogi dojazdowe do Zukowa. Zukowianie z pewnoscia zyskaja a dla Trojmieszczan ta droga jest raczej bez znaczenia.

      • 8 6

    • Wyprowadź się na wieś!

      • 4 3

    • To wyprowdz się na Hel i nie stękaj trollu

      • 7 3

    • dla czego lepszy dojazd do centrum ma w nim zwiększyć cene mieszkań?

      cena mieszkań wzrośnie przy budowanej obwodnicy a w centrum wzrośnie ruch i zanieczyszczenie powietrza...

      • 9 8

  • Ciekawe (7)

    Jak to jest ze jedna firma może zrealizować inwestycje za prawie 500 mln mniej niż inna ? Taka delikatna rozbieżność...

    • 54 5

    • To proste. Nie zapłacą podwykonawcą

      • 1 0

    • (2)

      Bo jedni robią dobrze, a drudzy szybko.

      • 17 3

      • To ja zrobie za 100 mld (1)

        Nie mam doświadczenia ale za 10 mld zatrudnię najlepszych fachowców na rynku

        • 8 0

        • Wplac wadium (3% od poltora miliarda? hmmmm) i skladaj oferte, szkoda zycia :)

          • 5 0

    • Jedna ryzykuje aby wygrać i mniej zarobić, druga wie że przynajmniej jak wygra to zarobi dużo. Do tego jedna firma może dzięki pewnym właściwościom mieć taniej koparki i ludzi, druga musi zapłacić dopiero agencjom HR itp.

      • 8 1

    • Spółki każda chce zarobić

      Ten co ma cały sprzęt spółek nie potrzebuje i ceny nie bierze z kosmosu

      • 9 1

    • Prezes

      Jeździ oplem..

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Stop tirom na starej obwodnicy (3)

    Po wybudowaniu obwodnicy metropolitalnej powinien być zakaz wjazdu na starą obwodnicę ciężarówkom powyżej 12 ton. Jedyne odstępstwa dla tych co mają pozwolenie. Inaczej budowa obwodnicy metropolitalnej nie ma sensu. Tiry rozjadą nam za chwilę starą obwodnicę.

    • 42 43

    • Biedronka

      Gdyby nie tiry to nie miałbyś co kupić w tej twojej biedronce.

      • 0 0

    • Stop osobowym

      A którędy mają dojechać do portów? Po to są drogi aby obsługiwać potrzeby gospodarcze. Jak rozjadą starą obwodnicę to trzeba będzie zrobić jej remont. Jak Ci przeszkadzają to wybierz inny środek transportu niż samochód osobowy.

      • 5 0

    • ok pod warunkiem ze w miescie bedzie zakaz jazdy osobowkami

      tylko rowery

      • 12 5

  • Szkoda że przetnie spory kawałek lasu (3)

    Między Widlinem a Lublewem :( czy nie można było zrobić estakady przez las? Czy będzie wystarczająco dużo przejść dla zwierząt? Mają coraz mniej przestrzeni do życia :(

    • 17 44

    • Bar

      Właśnie. Można by jak najbardziej skrajem tych lasów i bliżej strzelnicy w Kolbudach...

      • 0 0

    • To nie ma sensu. (1)

      Koszt estakady byłby kosmiczny a hałas i tak pozostanie. Ale lasu rzeczywiście żal, to bardzo ładne i spokojne tereny.

      • 6 0

      • Nie chodzi o hałas tylko o swobodne przemieszczanie się zwierząt.

        Żyjemy w antropocenie dążymy do zagłady... i już jesteśmy bliżej niż dalej końca.

        • 4 1

  • Węzeł Lublewo

    Jak dokładnie będzie przebiegać obwodnica? niedaleko jakich ulic? To będzie gdzieś koło biedronki?

    • 0 0

  • Strzelnica lublewo (1)

    Czy strzelnica w lublewie zostanie zamknieta ze wzgledu na bliskosc z obwodnica?

    • 2 11

    • Nie

      • 0 0

  • Nie rozumiem po co dublowanie obwodnicy (2)

    duzo duzo szybciej łatwiej i taniej ( duzo taniej ) byloby rozbudowac odcinkami istniejaca do trzech pasow z wezłami ...... a tak minie kolejne 5 lat i beda dalej ... plany i kolejne terminy

    • 3 4

    • Choćby po to żeby drogi szybkiego ruchu nie przebiegały przez tereny zamieszkałe. Rusz troszkę szarą masą , którą inni nazywają mózgiem. Ale ty zapewne jej już nie masz - sprzedałeś to coś za pięćsetplusy.

      • 0 0

    • Po to aby rozbudowac obecna o 3ci pas . A rozbudowa pociaga zamkniec ie jednego , wyobrazoasz to sobie?

      • 1 0

  • Obwodnica obwodnicy (4)

    Troche jeżdże po Europie ale nie spotkałem obwodnicy obwodnicy. Z obwodnicy S6 zrobiono ulice osiedlową.

    • 9 12

    • Widać jeździłeś po innej europie.

      • 0 0

    • To gdzie Ty byłeś w tej Europie?

      Prawie każde większe miasto ma kilka obwodnic/ringów wokół (np. Berlin, Mediolan, Rzym, Barcelona) !!!

      • 2 0

    • Na razie to obwodnica lasu i lotniska. W przyszloscitereny miedzy obiema obwodnicami zostana zagospodarowane, to nieuchronne.

      • 2 1

    • Berlin wewnętrzny i zewnętrzny ring?

      • 10 0

  • a dojazd do 3 city?

    Potrzebna jest nowa spacerowa jeśli to wszystko ma mieć sens!
    Może nowa słowackiego, albo kolejna noga przez owczarnię, osowę
    Kolejne pasy na obwodnicy są potrzebne - już, bo zapcha się wszystko jak odpływ prysznicowy po kąpieli dziewczyny z długimi włosami.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane