• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna. Budowa ruszyła

Michał Brancewicz
25 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (251)
W czwartek wbito symboliczną pierwszą łopatę na terenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż prace przygotowawcze trwają już od października. W czwartek wbito symboliczną pierwszą łopatę na terenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż prace przygotowawcze trwają już od października.

W czwartek oficjalnie wystartowała budowa pierwszej części Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na liczącym 16,3 km odcinku węzeł Chwaszczyno - węzeł Żukowo. Przez ostatni miesiąc wykonawca realizował prace wycinkowe, archeologiczne, geodezyjne i przygotowawcze. Budowa całej ekspresówki ma się zakończyć wiosną 2025 r.



Myślisz, że uda się ukończyć budowę obwodnicy do wiosny 2025 r.?

- Realizacja kontraktu obejmuje 3 mln m sześc. w zakresie prac ziemnych z wykorzystaniem 26 obiektów inżynierskich, 6,5 tys. ton stali, 45 tys. m sześc. betonu oraz 280 tys. ton nawierzchni ścieralnej. Prace te wykonujemy, posługując się własnym sprzętem, m.in. przebudowę kolizji podziemnych, którą właśnie rozpoczęliśmy. Do pracy ruszyło dzisiaj 20 jednostek sprzętowych - poinformował podczas inauguracji prac Przemysław Czaja, dyrektor kontraktu firmy Budimex SA.
To właśnie ta firma jest odpowiedzialna za wybudowanie pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej. Chodzi o fragment o długości 16,3 km między węzłem Chwaszczyno a węzłem Żukowo, o wartości 715,2 mln zł.

Roboty przygotowawcze rozpoczęły się już w październiku, ale w pierwszych tygodniach wykonawca skupił się na pracach wycinkowych, archeologicznych i geodezyjnych. Powstają już też pierwsze nasypy i wykopy. Trwa usuwanie kolizji - instalacji energetycznych i gazociągów oraz wyburzenia.

  • Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nabiera rozpędu.
  • Prace na budowie Obwodnicy Metropolitalnej toczą się od października.
  • Do pracy ruszyło dzisiaj 20 jednostek sprzętowych - informuje dyrektor kontraktu z firmy Budimex.
  • Ciężki sprzęt na placu budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Prace na budowie Obwodnicy Metropolitalnej są prowadzone od października.
Warto wspomnieć, że budowa ruszyła w dość niewdzięcznym momencie, bowiem większość kontraktów dotyczących dróg zakłada przerwę zimową w okresie między 15 grudnia a 15 marca.

- Wykonawcy mogą zawiesić roboty budowlane na czas przerwy zimowej, ale nie muszą tego robić. Jeżeli warunki na to pozwalają, to ten czas może być przez nich wykorzystany do niektórych prac. W praktyce jest tak, że żaden wykonawca nie zaprzestaje całkowitego prowadzenia robót w tym okresie, chyba że warunki atmosferyczne są naprawdę bardzo złe - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
OMT zadanie nr 1 - w jego ramach powstanie:

  • dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy ruchu w każdym kierunku
  • rezerwa pod trzeci pas
  • węzeł drogowy "Miszewo"
  • część węzła drogowego "Chwaszczyno"
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi
  • 25 obiektów inżynieryjnych, w tym: estakada nad linią kolejową nr 201;
  • estakada nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • drogi lokalne i dojazdowe obsługujące tereny przyległe do obwodnicy



Obwodnica Metropolitalna: drugi odcinek czeka na zezwolenia



Druga część obwodnicy obejmuje odcinek o długości 16 km - od Żukowa do węzła Gdańsk-Południe. Inwestycja wciąż czeka na wydanie tzw. ZRiD-ów, czyli zezwoleń na realizację inwestycji drogowej. W tym przypadku zadanie podzielono na trzy mniejsze odcinki i dla każdego z nich ZRiD wydawany jest osobno.

- To jest trudniejszy odcinek pod względem technicznym, dlatego wnioski o wydanie ZRiD-ów zostały złożone później niż w przypadku pierwszego odcinka. Spodziewamy się, że zostaną one wydane na przełomie roku lub w styczniu i wówczas prace będą mogły już ruszyć - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Obecnie wykonawca już się do nich szykuje. Przygotowuje zaplecze budowy, zwozi materiały i sprzęt. Prowadzone są też tam, gdzie to możliwe, ratownicze prace archeologiczne.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy
  • budowa pasów włączeniowych o łącznej długości 1,8 km

Wykonawcą wartych 826,5 mln zł prac będzie konsorcjum: Mirbud SA i Kobylarnia SA.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (251)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane