• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Michał Stąporek
28 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna). Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna).

Ponad 1,1 miliarda złotych kredytu udzieli Europejski Bank Inwestycyjny na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Trasa ma powstać do 2025 r.



Najlepszy sposób finansowania budowy dróg to:

EBI udzieli kredytu w wysokości 240 mln euro na budowę 32-kilometrowej drogi, mającej połączyć węzeł PołudnieMapka - na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska - z węzłem ChwaszczynoMapka, powstającym w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej.

Dodatkowo z kredytu sfinansowana zostanie także 7-kilometrowa obwodnica Żukowa.

Budowę OMT finansuje państwo za pośrednictwem Krajowego Funduszu Drogowego



Kredyt z EBI zasili Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), zarządzany przez państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego. Finansuje on budowę i przebudowę dróg krajowych w Polsce, w tym przede wszystkim autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.

Umowę w tej sprawie podpisano w czwartek, 28 października, podczas konferencji Impact'21 w Poznaniu.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta


Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska tak skomentowała podpisanie umowy:

- Nowa droga zlikwiduje wąskie gardła w rejonie Trójmiasta na istniejącej zatłoczonej obwodnicy, co pozwoli na lepszy przepływ ruchu i poprawi jakość życia i jakość powietrza w trzech miastach. Jest to kolejny już projekt w ciągu ostatniej dekady wspierany w dużej części przez EBI, który przyczyni się, w ramach inicjatywy UE, do modernizacji polskich dróg jako integralnej części sieci transeuropejskiej łączącej Morze Bałtyckie z Adriatykiem.
Z kolei Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK, polskiego banku rozwoju, stwierdziła:

- Budowa obwodnicy Trójmiasta zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży dla mieszkańców regionu oraz turystów. Usprawni również międzynarodowe połączenie tranzytowe będące częścią Transeuropejskiej Sieci Dróg.

Dwa odcinki i dwaj wykonawcy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej



Przypomnijmy: umowy z wykonawcami na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej podpisano w kwietniu tego roku. Łącznie koszt prac wyniesie prawie 1,5 mld zł. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa finansowana jest z budżetu państwa.

Wykonawców jest dwóch, bo prace podzielono na dwa zadania.

16-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk-Południe do Żukowa wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa zbuduje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Otrzymają za to 777 mln zł.

16,3-kilometrowy odcinek z Żukowa do Chwaszczyna zbuduje Budimex. Firma otrzyma za to ponad 715 mln zł.

Budowa OMT ruszy prawdopodobnie w przyszłym roku, bo od podpisania umów wykonawcy opracowują dokumentację projektową, uzyskują opinie, uzgodnienia i decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (213)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane