• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Maciej Naskręt
18 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Droga wykonana w technologii betonowej. Droga wykonana w technologii betonowej.

Nawierzchnia planowanej Obwodnicy Metropolitalnej zostanie wykonana z betonu. Zmiana technologii ma sprawić, że pierwsze naprawy ekspresówki powinny nastąpić najszybciej 20 lat po jej oddaniu do ruchu. Wybór nawierzchni betonowej nie spotęguje kosztów budowy, a ma być bezpieczniej.



Czy drogi betonowe powinny być standardem?

Władze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziały podczas targów w Kielcach pn. "Drogi Betonowe", że co trzecia droga powstająca w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 będzie miała nawierzchnię betonową. Częściowe odejście od dotychczasowej technologii - dróg asfaltowanych - jest możliwe dzięki zrównaniu się cen asfaltu z cementem, a także rozwojem w Polsce technologii wykonywania dróg betonowych.

Najbardziej znaną dotychczas drogą szybkiego ruchu zbudowaną przez polskich inżynierów o nawierzchni betonowej był odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko. 106-kilometrowa autostrada 1 grudnia 2011 r. połączyła Polskę z siecią autostrad niemieckich. Prawie 600 km autostrad i dróg ekspresowych, które zostały zbudowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach to jednoznaczny dowód na to, że potrafimy budować nie tylko w technologii asfaltowej.

Nie powinno być drożej

Wielu kierowców, mimo otwartych nowych autostrad i ekspresówek w Polsce, z zazdrością spogląda na niemieckie autostrady, na których nie tylko można jechać samochodem "tyle ile fabryka włożyła pod maskę", ale też bez ryzyka, że zaraz wpadnie się w dziurę czy też w poślizg, jadąc w wypełnionej wodą koleinie. To właśnie dzięki bardzo trwałym nawierzchniom betonowym tak bardzo przez polskich kierowców chwalone są niemieckie drogi.

Ma się to zmienić, przynajmniej częściowo i to w województwie pomorskim. Teraz ekspresowa droga z nawierzchnią betonową zgodnie z założeniami GDDKiA ma powstać także tutaj. W technologii tej będzie wykonana 33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna.

- Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton - mówi Robert Marszałek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Gdańsk.

Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.

Na zdjęciu widać, jak bardzo kolorystycznie różni się nawierzchnia betonowa od asfaltowej. Na dwujezdniowej drodze jest pierwsza (jasna) nawierzchnia. Natomiast na wiadukcie ułożono (ciemniejszy) asfalt. Na zdjęciu widać, jak bardzo kolorystycznie różni się nawierzchnia betonowa od asfaltowej. Na dwujezdniowej drodze jest pierwsza (jasna) nawierzchnia. Natomiast na wiadukcie ułożono (ciemniejszy) asfalt.
Długa żywotność drogi betonowej

Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. - Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat - mówi Robert Marszałek.

Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt.

Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.

Betonowa nawierzchnia jezdni przez minimum 20 lat nie wymaga napraw. Betonowa nawierzchnia jezdni przez minimum 20 lat nie wymaga napraw.
Oszczędności na oświetleniu, liczba wypadków maleje o ok. 18 proc.

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA widzą jednak więcej korzyści z budowania obwodnicy z betonu. - Drogi w tej technologii są zdecydowanie bardziej jasno-siwe. Dlatego nie musimy ich oświetlać tak intensywnie, jak jest to w przypadku dróg, których nawierzchnię stanowi masa bitumiczna. To są znaczące oszczędności - mówi Marszałek.

Ponadto jasna nawierzchnia betonowa wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Łatwiej dojrzeć na nich przeszkodę, poprawia się widoczność. Badania w krajach Europy Zachodniej pokazują, że liczba zdarzeń maleje o ok. 18 proc. w stosunku do drogi, która posiada praktycznie czarną nawierzchnię.

Nie ma też obaw o hałas. Ostatnia wierzchnia warstwa betonu jezdni jest zacierana w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy samochodów. Do tego jest ona bardzo szorstka, co sprawia, że jest podobnym nośnikiem dźwięków spod kół jak droga asfaltowa.

Wizualizacja korytarza, którym pobiegnie Obwodnica Metropolitalna


Obwodnica Metropolitalna za ok. 3 mld zł

33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna ma odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta i usprawnić podróże po Kaszubach.

Ten odcinek trasy S7 będzie zaczynać się w Chwaszczynie, na skrzyżowaniu z planowaną Trasą Kaszubską (S6). Dalej, w kierunku na południe, ekspresówka ominie od wschodu Miszewo i Żukowo. Na północ od wsi Przyjaźń powstanie węzeł w kształcie koniczyny, umożliwiający zjazd na Obwodnicę Żukowa, która powstanie w ramach tej samej inwestycji. Nowa obwodnica dotrze do Lublewa i Borkowa w gminie Kolbudy, gdzie połączy się z Południową Obwodnicą Gdańska i Obwodnicą Trójmiasta. Szczegółową mapę można pobrać ze strony internetowej inwestycji.

Na wbicie pierwszej łopaty przy budowie Obwodnicy Metropolitalnej mieszkańcy i kierowcy będą musieli jeszcze poczekać. Inwestycja będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj", czyli tak, jak wszystkie inwestycje w naszym województwie. Przewidujemy, że prace budowlane uda się rozpocząć w 2018 r. i potrwają do 2020 r. Droga ma kosztować ok. 3 mld zł.

Opinie (180) 2 zablokowane

  • Kolega dyektor Marszałek picuje z tymi cenami

    Jak firma Heilit WOERNER remontowała obwodnicę to chciała budować obwodnicę jako betonową za te same pieniądze co asfaltową ale wtedy Genialna Dyrekcja kazała budować w technologii asfaltowej. A firma miała już duże doświadczenie nawt w Polsce bo budowała A4 jako betonową. Teraz taki mądry i oświecony.

    • 2 3

  • Tyle, że w przetargu będzie decydowała najniższa cena więc beton będzie nie na drogi ale taki do ogródka i po kilku latach droga się rozpadnie.

    • 3 4

  • hitler budował z betonu.. (1)

    ..autostrady.Trzymają się do dzisiaj.Ba! są używane!

    • 3 6

    • NIemcy budują lotnisko pod Berlinem od kilkunastu lat

      drogi, o których piszesz, już dawno zostały przebudowane w dużym stopniu, zarówno w RFN jak i w Polsce. Takie teksty sugerują stosowanie przenośni tępoty umysłowej: beton w głowie. Ale i on daje się skruszyć.

      • 4 0

  • uwaga

    Jeśli to będzie "polska robota", to nawierzchnia zacznie się kruszyć już po pół roku, a nasypy rozmyją się po roku...

    • 2 4

  • Kasa Misiu, kasa (4)

    Czyli damy zarobić Niemcom, którzy mają są właścicielami większości cementowni w Polsce, a nie damy zarobić Lotosowi, firmie płacącej ogromne pieniądze do budżetu centralnego i pomorskiego i zatrudniającej sporo ludzi z Pomorza? Tak ma wyglądać polityka przemysłowa?

    • 3 11

    • (3)

      Masz rację budujmy gorsze, ale nasze. Zapłacimy trzy razy i git!

      • 2 0

      • A lotos skąd kupuje ropę? (2)

        Głównym dostawcą jest chyba Rosja. Zresztą co za różnica cementownie są zarejestrowane w Polsce i tu płacą podatki, wiec kasa i tak pójdzie do budżetu A nie na jakąś odprawę dla prezesa.

        • 1 1

        • Serio/.? (1)

          Podatki to ulamek procenta z zyskow wlasciciela cementowni...Pytanie :Jak to sie stalo ,ze polskie cementownie zostaly wysprzedane? i o ile wiecej bylo by tanszych drog w Trojmiescie gdyby Gdansk,Gdynia i Sopot mialy wykupiona taka cementownie na wlasnosc? Jak to sie stalo ze w BIURZE LEgislacjii rzadu w 2004 roku przyjeto tak kompromitujaca i korupcyjna propozycje lobbystow?Gdansk byl by dzisiaj o wiele szybciej rozwikajacym sie miastem ,gdyby,,zyski i podatki..ale przede wszystkim zyski..zostaly wygenerowane i pozostawione dla miasta...Nie pili byśmy wody oddajac czesci zysku Francuzom czy nie ogrzewali bysmy sie w domach placac do kasy niemieckiego Lipska.Oplaty z kar za bilety zasilaly by budżet miasta powodujac jego szybszy rozwoj i prawdziwa rewitalizacje zapomnianych dzielnic i drog ,,,a ile takich ur=użytecznych cementowni,elektrowni sprzedano lub podzielono na mniejsze spolki wyprowadzajac z nich majątek?PKP PKP REGIONALNE,PKP INETRCITY..WLASCICIELE TOROW,PERONOW WAGONOW I ICH WIELOTYSIECZNE APANAZE..

          • 0 1

          • cementownie

            Procesy wyprzedawania cementowni rozpoczął się w latach 90-tych. A 2004 było już po ptakach. A tak na marginesie to na Kujawach cementownie powstała nie tak dawno a więc najbliższa jest oddalona o 400-600 kilometrów. To daleko wiec koszta transportu są znacznie wieksze.

            • 0 0

  • i po co pisać o czymś, co i tak nie postanie? (1)

    • 1 5

    • oby nie powstało...

      • 1 0

  • a kiedy zwykle ekrany dzwiekowe w Wielkim Kacku...

    ja nie jestem w stanie pojac dlaczego nie ma zwyklych ekranow na wysokosci Wielkiego Kacka i Karwin, zyc sie nie da taki halas...

    • 2 0

  • Ach,jakie to odkrywcze !!!!!!

    Po prostu sikać w majty z wrażenia !!!!!!! 23 września 1933 roku,czyli 83 lata temu kanclerz pewnego sąsiadującego z nami państwa wbił symboliczną łopatę na budowie drogi budowaną wg tej technologii. To wyważanie otwartych od dawna drzwi po prostu powala.

    • 1 6

  • drogi betonowe

    bo i cementownie już w obce ręce sprzedane

    • 3 3

  • Oby tylko z dobrej jakości beton został użyty.

    Żeby nie było problemów z okruchami betonu fruwającymi w szyby, tak jak to miało miejsce na pasie w Modlinie. Sól i mróz potrafią niestety bardzo szybko zniszczyć źle wykonany beton nawierzchniowy.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane