• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Maciej Naskręt
18 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Droga wykonana w technologii betonowej. Droga wykonana w technologii betonowej.

Nawierzchnia planowanej Obwodnicy Metropolitalnej zostanie wykonana z betonu. Zmiana technologii ma sprawić, że pierwsze naprawy ekspresówki powinny nastąpić najszybciej 20 lat po jej oddaniu do ruchu. Wybór nawierzchni betonowej nie spotęguje kosztów budowy, a ma być bezpieczniej.



Czy drogi betonowe powinny być standardem?

Władze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziały podczas targów w Kielcach pn. "Drogi Betonowe", że co trzecia droga powstająca w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 będzie miała nawierzchnię betonową. Częściowe odejście od dotychczasowej technologii - dróg asfaltowanych - jest możliwe dzięki zrównaniu się cen asfaltu z cementem, a także rozwojem w Polsce technologii wykonywania dróg betonowych.

Najbardziej znaną dotychczas drogą szybkiego ruchu zbudowaną przez polskich inżynierów o nawierzchni betonowej był odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko. 106-kilometrowa autostrada 1 grudnia 2011 r. połączyła Polskę z siecią autostrad niemieckich. Prawie 600 km autostrad i dróg ekspresowych, które zostały zbudowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach to jednoznaczny dowód na to, że potrafimy budować nie tylko w technologii asfaltowej.

Nie powinno być drożej

Wielu kierowców, mimo otwartych nowych autostrad i ekspresówek w Polsce, z zazdrością spogląda na niemieckie autostrady, na których nie tylko można jechać samochodem "tyle ile fabryka włożyła pod maskę", ale też bez ryzyka, że zaraz wpadnie się w dziurę czy też w poślizg, jadąc w wypełnionej wodą koleinie. To właśnie dzięki bardzo trwałym nawierzchniom betonowym tak bardzo przez polskich kierowców chwalone są niemieckie drogi.

Ma się to zmienić, przynajmniej częściowo i to w województwie pomorskim. Teraz ekspresowa droga z nawierzchnią betonową zgodnie z założeniami GDDKiA ma powstać także tutaj. W technologii tej będzie wykonana 33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna.

- Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton - mówi Robert Marszałek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Gdańsk.

Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.

Na zdjęciu widać, jak bardzo kolorystycznie różni się nawierzchnia betonowa od asfaltowej. Na dwujezdniowej drodze jest pierwsza (jasna) nawierzchnia. Natomiast na wiadukcie ułożono (ciemniejszy) asfalt. Na zdjęciu widać, jak bardzo kolorystycznie różni się nawierzchnia betonowa od asfaltowej. Na dwujezdniowej drodze jest pierwsza (jasna) nawierzchnia. Natomiast na wiadukcie ułożono (ciemniejszy) asfalt.
Długa żywotność drogi betonowej

Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. - Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat - mówi Robert Marszałek.

Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt.

Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.

Betonowa nawierzchnia jezdni przez minimum 20 lat nie wymaga napraw. Betonowa nawierzchnia jezdni przez minimum 20 lat nie wymaga napraw.
Oszczędności na oświetleniu, liczba wypadków maleje o ok. 18 proc.

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA widzą jednak więcej korzyści z budowania obwodnicy z betonu. - Drogi w tej technologii są zdecydowanie bardziej jasno-siwe. Dlatego nie musimy ich oświetlać tak intensywnie, jak jest to w przypadku dróg, których nawierzchnię stanowi masa bitumiczna. To są znaczące oszczędności - mówi Marszałek.

Ponadto jasna nawierzchnia betonowa wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Łatwiej dojrzeć na nich przeszkodę, poprawia się widoczność. Badania w krajach Europy Zachodniej pokazują, że liczba zdarzeń maleje o ok. 18 proc. w stosunku do drogi, która posiada praktycznie czarną nawierzchnię.

Nie ma też obaw o hałas. Ostatnia wierzchnia warstwa betonu jezdni jest zacierana w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy samochodów. Do tego jest ona bardzo szorstka, co sprawia, że jest podobnym nośnikiem dźwięków spod kół jak droga asfaltowa.

Wizualizacja korytarza, którym pobiegnie Obwodnica Metropolitalna


Obwodnica Metropolitalna za ok. 3 mld zł

33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna ma odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta i usprawnić podróże po Kaszubach.

Ten odcinek trasy S7 będzie zaczynać się w Chwaszczynie, na skrzyżowaniu z planowaną Trasą Kaszubską (S6). Dalej, w kierunku na południe, ekspresówka ominie od wschodu Miszewo i Żukowo. Na północ od wsi Przyjaźń powstanie węzeł w kształcie koniczyny, umożliwiający zjazd na Obwodnicę Żukowa, która powstanie w ramach tej samej inwestycji. Nowa obwodnica dotrze do Lublewa i Borkowa w gminie Kolbudy, gdzie połączy się z Południową Obwodnicą Gdańska i Obwodnicą Trójmiasta. Szczegółową mapę można pobrać ze strony internetowej inwestycji.

Na wbicie pierwszej łopaty przy budowie Obwodnicy Metropolitalnej mieszkańcy i kierowcy będą musieli jeszcze poczekać. Inwestycja będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj", czyli tak, jak wszystkie inwestycje w naszym województwie. Przewidujemy, że prace budowlane uda się rozpocząć w 2018 r. i potrwają do 2020 r. Droga ma kosztować ok. 3 mld zł.

Opinie (180) 2 zablokowane

  • Może tak najpierw naprawić wszystkie lokalne drogi? Po 80% z nich nie da się

    jeździć. Zawieszenie można naprawić, a samochód wymienić. Kręgosłupa, który nieustannie przejmuje uderzenia, już nie.
    Megalomania pogania megalomanię.
    Obwodnica już jest. 3 i 4 pas do wykonania to zaledwie 10% kosztów tej Obwodnicy Metropolitalnej. A Kaszuby tylko zyskują, kiedy wolniej się po nich jeździ.

    • 8 4

  • (2)

    droga z znikąd donikąd
    - nie rozładowuje korków w Żukowie i Chwaszczynie
    - zaczyna się na zakorkowanej wielkopolskiej
    - jest tak długa że wszyscy podróżujący na trasie Gdynia Gdańsk wybiorą "starą" obwodnicę
    - nie będzie do niej tak jak i do obecnej obwodnicy żadnych przepustowych zjazdów
    jednym słowem będą to pieniądze wyrzucone w błoto...

    dużo taniej można by poszerzyć obwodnicę
    i rozbudować stare oraz zbudować nowe do niej dojazdy
    zbudować obwodnice Żukowa i Chwaszczyna
    to rozwiązałoby całość lokalnych problemów komunikacyjnych
    za wyłączeniem tragicznego stanu dróg w trójmieście...

    • 8 6

    • Akurat korki w Żukowie rozładuje, bo będzie obwodnica w prawie wszystkich relacjach (poza DW211(?) na Kartuzy)

      • 2 0

    • nie zgodze się z tobą

      Obwodnica metropolitalna jest pomyślana tak, aby oddzielić ruch tranzytowy ciężarówek z południa i wschodu od ruchu miejskiego aglomeracyjnego. Obecnie obwodnica ledwo zipie , bo ruch dalekobieżny i miejski splata się ze sobą . Droga prowadzić będzie do trasy kaszubskiej S 6 na Szczecin i dalej do Niemiec, Holandii przez niemiecką A 20 . Ona się nie zaczyna na Wielkopolskiej . Z Wielkopolskiej i ze starej obwodnicy będzie się kierował ruch na zachód na Lębork, Słupsk, Koszalin , Kołobrzeg, Szczecin. Wielkopolska to będzie wylot tylko dla Gdyni i to tylko dla rejony Orłowa Redłowa . Dla Chylonii , Grabówka będzie to trasa Kwiatkowskiego. Dlatego obwodnica metropoltalna nie jest dla podróżujących z Gdyni do Gdańska, ale dla ruchu tranzytowego, który chce ominąć całą aglomeracje trójmiejską. Tzw poszerzenie starej obwodnicy do trzech pasów oznacza w praktyce budowę tej obwodnicy od początku, gdyż w czasie remontu w roku 2000 jakoś nikomu nie przyszło do głowy, że ruch bardzo wzrośnie i nie zostawili rezerwy na trzeci pas. Tak więc albo wydajemy takie same pieniądze na drogę alternatywną , albo na starą . I tak nie uzyskalibyśmy takiego samego efektu, gdyż dalej ruch miejski i tranzytowy splatałby się ze sobą. Nowa obwodnica metropolitalna będzie zaś miała rezerwę pod trzeci pas i będzie być mogła bez większych nakładów rozbudowana. Budowa obwodnicy oznacza poza tym budowę obwodnicy Chwaszczyna i Żukowa

      • 0 0

  • taa , akurat wytrzyma 20 lat....

    jak to zwykle u nas bywa, ukradną połowę składników tej mieszanki, zastąpią jakimś badziewiem, a resztę załatwię ja

    • 4 3

  • droga betonowa to standart Uni (1)

    samochody ciezarowe Tiry o zwiekszonym nacisku na os w Uni jezdzą po betonowych drogach imy tez musimy to zastosowac ... tylko kto w Polsce to ptrafi prawidłowo zrobić

    • 1 0

    • No ciekawe

      dużo jeżdżę po Europie i tam przeważają drogi asfaltowe. Autostrady betonowe są wrozpowszechnione w Niemczech i zaczynają być powszechne w Polsce. Obecnie betonowe odcinki dróg szybkich to A 2 Nowy Tomyśl - granica niemiecka, A 1 w budowie Stryków-Tuszyn, będzie też Rząsawa -Pyrzowice. A 4 Wrocław-Legnica- granica niemiecka, S 8 Walichnowy -Łódź i Piotrków -Rawa Mazowiecka. Tak więc w Polsce już dużo jest nawierzchni betonowych. Wczesniejsza niechęć do nich wynikała najprawdopodobniej z nieopanowania technologii. Po ułożeniu kilkuset kilometrów nawierzchni drogowcom beton się spodobał.

      • 0 0

  • zdrada

    Czyli Lotos czy Orlen nie zarobią, być może upadną. Zarobią cementownie, które w większości w Polsce są w obcych rękach. Uzasadni się to oczywiście wyższością betonu nad asfaltem, a ciemny lud to kupi. By żyło się lepiej !

    • 2 6

  • Nie z betonu tylko przepłacona z naszych podatków

    • 0 1

  • Wybudujcie najpierw OPAT

    Ta droga jest bardziej potrzebna w pierwszej kolejnosci niz obwodnica metropolitalna

    • 2 2

  • a kiedy wyburzenia? kiedy wykup?

    a kiedy wyburzenia? kiedy wykup? człowiek żyje jak w kraterze wulkanu....niech w końcu zaczną budować...

    • 1 1

  • Moze i pomysł dobry ale jak będzie z wykonaniem? Znamy naszych budowlańców.

    • 1 0

  • Będzie kłośno w aucie i nierówno, jechałem na takich drogach, ciekawe jak przyczepność w razie wypadku??

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane