• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta. Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta.

Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.



Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.

Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach. Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach.

Które inwestycje drogowe mogą najbardziej przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy po Trójmieście?

Dwie pierwsze bez wątpienia przyczynią się do polepszenia codziennego funkcjonowania mieszkańców trójmiejskiej metropolii. Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim, co z kolei pozwoli zmniejszyć ruch na drodze krajowej nr 6 w stronę "Małego Trójmiasta". Natomiast Obwodnica Metropolitalna odciąży istniejącą obwodnicę, która - szczególnie latem - dochodzi do granic swojej przepustowości, a w przyszłości umożliwi jej rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu.

Prawomocne decyzje

W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy KaszubskiejObwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.

- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.

Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?

Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku. Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku.
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.

W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.

Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.

Kilkaset drobnych uwag

GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.

Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.

Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową zobacz na mapie Gdyni, choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV zobacz na mapie Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej.

- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.

Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • Może dożyję :( (21)

    Szkoda że będzie trzeba jechać do Gdyni a potem cofać się na trasie. Brak połączenia na wysokości Osowy to porażka.

    • 151 35

    • Droga Zielona... (5)

      A inaczej też Nowa Spacerowa, która została storpedowana. Brawo Gdańsk i Jaworski :))

      • 38 19

      • Nic nie stoi na przeszkodzie żeby zbudować odcinek od ZOT do TK (2)

        W zaprojektowanym układzie Gdańsk nic nie zyskuje w podróży na zachód. Jest pominięty i sytuację mógłby uratować OPAT.

        • 8 20

        • co Ty wygadujesz ? (1)

          Opat jest od Morskiej w Gdyni, przez Rumię i Redę w stronę Wejherowa. To już chyba lepiej jechać Kaszubską z Chwaszczyna do Słupska. Jaki pominięty ten Gdańsk ? No nowa Kielnieńska by się przydała, ale dojedziesz i starą.

          • 11 0

          • super, już jestem w stanie sobie wyobrazić ul Kielnieńską w tym układzie - nikt nie bedzie chciał nadrabiać drogi przez Gdynię i wszystko się równo zablokuje - ludzie nie będą jak mieli do Gdańska dojchać

            • 7 1

      • Porażka to ten cały Jaworski i ludzie co go popierają i jego poglądy

        • 29 7

      • Droga Zielona w ksztalcie proponowanym byla nie do przyjecia

        Ludzie, ogarnijcie sie. 2mld zlotych, czyli mniej wiecej tyle, co za Tunel pod Martwa Wisla i Obwodnice Poludniowa.

        I to w estymatach urzednikow, ktore najczesciej okazuja sie zbyt male. Gdzie te samochody mialyby zniknac po wjechaniu na dolny taras? Na Grunwaldzkiej?

        Nie rozumiecie, ze nie ma sensu poszerzac jednej drogi, jesli pozniej ludzie nie maja jak z tych drog rozjechac sie?

        Budowa Drogi Czerwonej, aby przyjac ten ruch? Ok, a gdzie wtedy zaparkowac?

        Czy dzisiejszy stan nawierzchni drog w miescie jest dobry? Jesli nie, to skoro nie stac nas na utrzymanie w dobrym stanie aktualnych drog, skad ma byc nas stac na utrzymanie jeszcze 2x wiekszej ilosci tras?

        Poza tym - miasto to cos wiecej niz tylko trasy przelotowe. Polska specjalnosc - trasy przelotowe w centrum miasta...

        Opamietajcie sie i budujcie miasto, a nie autostrade z kilkoma blokami.

        • 17 13

    • Lepiej jakby nie było, będę mieć spokój, a w nocy ciemno.

      A tak pojawi się hałas i poswiata od lamp.

      • 16 10

    • ale przecież z Osowej można dojechać do Chwaszczyna (6)

      a stamtąd wbić się na Trasę.

      • 21 4

      • jak ruszy trasa to będzie mega korek do Węzła Chwaszczyno (5)

        obwodnica powinna mieć bezpośrednie połączenie na wysokości Gdańska

        • 14 10

        • patrz Nowa Kielnieńska (1)

          • 6 2

          • przecież "osowianie" zablokowali

            rozbudowę drogi obok siebie, dlatego powstaje TK do węzła na Karwinach

            • 2 1

        • Najwieksze korki beda w okolicach Żukowa (1)

          Wogle cała to pseudo obwodnica metropolitalna specjalnie niczego nie rozwiąże. Nikt nie będzie robił wielkiego koła i nadrabiał kilometrów względem starej obwodnicy. Obie trasy Metropolitalna i Kaszubska powinny łączyć się w okolicach węzła Koleczkowo a nie Chwaszczyno. Dodatkowo powinni rozbudować droge do Wejherowa czy to z węzła Szemud czy Koleczkowo wtedy miałoby to jakiś większy sens bo część turystów właśnie tamtędy jechałaby nad morze zamiast przez Redę

          • 8 2

          • Tez tak uwazam. To nie jest zadna obwodnica tylko 2 drogi z zukowa do gdyni i gdanska. Jak zukowo jej potrzebuje to niech samo kase wylozy.

            • 1 2

        • Ten korek nie będzie mega on będzie kosmiczny. Czy ktoś w ogóle przemyślał to jak włączył S6 do ul. Kielnieńskiej ?

          • 0 0

    • Początkowo ta trasa miała zaczynać swój bieg na węźle w Osowej ale mieszkańcy optotestowali (3)

      Teraz przez ich głupotę trzeba będzie budować ten odcinek z budżetu Gdańska

      • 26 8

      • (2)

        Kłamiesz jak pies. Nie było takiego wariantu.

        • 1 5

        • był z 10 lat temu...

          przez protest upadł pierwotnie caly projekt. później wrócono do niego ale już bez opcji przez osowę.

          • 2 0

        • błazen

          • 0 1

    • Pisiory wbijali łopatę i na tym się skończyło.

      • 5 4

    • nei narzekaj

      to nie sa nie wiadome jakie ilosci km :/ gdybys musial jezdzic po 50 km to bys mogl narzekac ciesz sie ze bedziesz mogl szybciej sie poruszac niz stara dk6 mordowac :/

      • 2 0

    • to takie typowe...

      Pomarudzić po polsku... :-(

      • 0 0

  • (13)

    Ok tylko po Co. Ruch nie wzrasta, ta obwodnica wystarczy, korków nie ma. Więcej pieniędzy dla mieszkańców, ścieżki rowerowe, baseny itd

    • 42 356

    • (2)

      Jezus, burak...

      • 32 11

      • procz osobistych wycieczek jakis argument rzeczowy? (1)

        1. Liczba ludnosci nie wzrasta.
        2. Liczba samochod uzywanych na co dzien juz dzis za duza.
        3. Nalezy rozwijac siec polaczen kolejowych do centrum miasta.

        Podaj teraz swoje argumenty, ale prosze inne niz
        A. Golf prawem, nie towarem.

        • 14 13

        • Pedalarstwo fetyszyzuje samochód

          Jak zwykle zresztą. Samochód jest przedmiotem codziennego użytku służącym do przemieszczania się z miejsca na miejsce.

          • 9 5

    • Janusz przyspałeś czy forma spada? (2)

      Pozdrowienia od SSC

      • 16 3

      • (1)

        Tczew płonie

        • 10 0

        • mają lagi na necie haha

          Janusz myślał że startuje z jedynki, a Internet go strollował.

          • 9 3

    • Ślepy jesteś???

      • 1 3

    • I na drugię "pińset" na twarz....

      Całe szczęście , że Unia kontroluje swoją kasę bo inaczej tacy jak ty przeżarli by wszystko w try miga ....

      • 12 3

    • Scieżki rowerowe???

      Po co? Matoły jak już ją mają, to dalej jadą ulicą. Szkoda kasy.

      • 18 12

    • (2)

      Przecież tej inwestycja nie jest finansowana z budżetu Miasta tylko z budżetu Państwa. to droga ekspresowa...Miastu nic do tego

      • 2 3

      • miastu wszystko do tego (1)

        bo taka droga zmieni radykalnei wplywy w gmnie, migracje na przedmiescia oraz przyzwyczajenia transportowe mieszkancow i uzytkowników miasta. I będzie gwoździem do trumny

        • 10 1

        • Właśnie napisałem, że przez to czeka nas los umierającego Detroit.

          • 6 6

    • .......

      ale tak serio, zdarza ci się jeździć obwodnicą inaczej niż do rodziny na niedzielną mszę?
      Bo korek jest codziennie - w sumie czasem kilka, a jak jest źle to tylko dwa. Jeden od Chwarzna do Karczemek, drugi od Straszyna do Dąbrowy. Za mało?

      • 9 2

  • Pamietam ze Tunel pod Martwą Wisłą miał byc oddany na Euro 2012... (17)

    • 176 43

    • jak i PKM (3)

      • 27 4

      • podaj mi link do artykulu, gdzie realnie oceniano szanse oddania PKM (2)

        Roboty zaczely sie w 2011 czy 2012 roku i mialy potrwac 3 lata.

        Biadolisz jak potluczony. Cos Zenek mowil, ale nie pamietasz co, wiec na wszelki wypadek to wina Polski. Bo jesli to nie wina "tego kraju" to oznaczaloby, ze twoje niepowodzenia zyciowe sa tylko twoje, a nie premiera czy prezydenta.

        Bredzisz czlowieku. PKM, kiedy zaczeto mowic o niej powaznie, jako nie tylko idei, ale jako projekcie i srodkach, mialo powstac po Euro. Nikt zaczynajac budowe nie mowil o Euro2012.

        Co innego, ze PKM zostalo zbudowane w oparciu o specjalna ustawe na Euro2012. Ale to sa dwie calkowicie rozne rzeczy.

        • 8 9

        • Znaczy nie oklamali tylko oszukali? (1)

          Dwa różne kłamstwa?

          • 1 5

          • z czym i kogo oszukali?

            Z ustawa? Skoro ta ustawa tak przyspieszala wszystkie procedury powstaje jedynie pytanie, dlaczego nie zastapila normalnej ustawy. Najwidoczniej dziala lepiej.

            • 3 0

    • Dokladnie (8)

      Przecież wiadomo, że metropolitalnej de facto obwodnicy tylko Gdańska nie zbudują. PO zapowiadalo budowę dróg za 200 mld a kasy jest na 100 mld. I metropolitalna jest wycieta co wiedzą dokładnie w GDDKIA

      • 8 6

      • (7)

        PiSowska manipulacja. Koszty są liczone z całego programu budowy dróg do 2030 roku ale pieniądze przeznaczane na budowę są liczone tylko do 2023 roku. Jeżeli uwzględnimy środki z następnej perspektywy unijnej i CEF-u wszystko się bilansuje.

        • 6 6

        • Gdzie to przeczytałeś, na blogu KOD? (5)

          • 12 14

          • (4)

            Wystarczy przeczytać kilka dokumentów i dodać kilka cyferek.

            • 5 4

            • ku scislosci - dodajemy liczby (3)

              cyfry sluza do zapisu liczb.

              • 7 4

              • Cyfry 1 do 9 , liczby 10 do nieskonczonosci. (2)

                1 + 1 to dodawanie cyfr panie matematyk

                • 0 7

              • To wynik jest dwie cyfry, 5+5 = też dwie cyfry .

                Z Ciebie matematyk nigdy nie był i nie będzie.

                • 1 0

              • Bredzisz, cyfra jest tylko znakiem pisarskim służącym do zapisywania liczb. Cyfra nie przedstawia żadnej wartości matematycznej.
                1+1 to jest dodawanie liczb gamoniu. Liczby mogą być jedno- jak i wielocyfrowe.

                • 1 0

        • a co chcesz uwzględnić w tej następnej perspektywie?

          Bo na razie to jej nie ma, a poza tym zmieniły się im priorytety, na takie bardziej opalone

          • 1 1

    • Tunel nie miał byc oddany na e2012 (2)

      • 15 3

      • Ale tristar mial byc :)

        • 6 0

      • Ani PKM, ale niestety obie inwestycje ostatecznie beda sukcesem

        A Januszom nie podoba sie, jak w Polsce cokolwiek sie udaje. Bo wtedy oni sa jeszcze bardziej nijacy.

        • 10 0

    • laiku

      nie masz pojęcia o czym piszesz. Umowa na budowę tunelu została podpisana
      w 2011 roku.

      • 0 0

  • Droga za kilka mld zł a 3.6 mln nie ma? (9)

    "Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV przy ul. Chwaszczyńskiej.

    - Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł"

    • 16 60

    • i to jest właśnie typowe, zdegenerowane myślenie polo-coctowców (2)

      Co szkodzi parę milionów w te czy wewte.
      Jak wydajecie parę miliardów, to i mi moglibyście sypnąć.

      • 14 3

      • Drogę budują dla innych, dla nas budują przeszkodę w codziennym zyciu (1)

        • 9 4

        • teraz to wy stanowicie przeszkodę dla innych w ich codzinnym życiu

          • 2 10

    • A czego nie rozumiesz w cytowanym tekscie? (1)

      Maja finansowac kazdy pomysl, bo i tak pieniadze beda wydawac?

      • 6 4

      • Maja finansowac to, co powinni, gdy odcinają mieszkańców

        Czego nie rozumiesz? Jakby tobie zamurowali drzwi do domu z mówili, że za drogo jest aby zrobić nowe z boku, to też byś głupka udawał?

        • 7 4

    • ""Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej" (3)

      co to znaczy nie ma szans ? Szanse są, bo inaczej rowerzyści i ludzie którym zależy na zrównoważonym rozwoju zablokują tę nieprzemyślana do końca budowę. To skandal, ze GDDKiA coś takiego podnosi dla nich widać człowiek to zwykły śmieć liczy się blacho-smród:((

      • 5 4

      • Te słowa to kolejny dowód na stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu.

        • 2 3

      • Se zablokuj (1)

        Tyłek pompką

        • 3 2

        • swoje fetysze zostaw dla siebie

          • 0 0

  • A coś słychać odnośnie nowej Kielnienskiej? (9)

    Jako łącznik z obwodnicą?

    • 46 7

    • Nie będzie Drogi Zielonej... (8)

      Bo Jaworskii spółka przekonali Gdańszczan, że jest to zbędne :)
      Droga Zielona = "autostrada" nadmorska + Nowa Kielnieńska + Nowa Spacerowa.

      Dziękujemy!!!! Męczarnie do końca żywota!

      • 22 22

      • głupi jesteś i mieszasz (7)

        odcinek miejski z tunelem pod Pachołkiem nie uwzględniał odcinka za obwodnicą

        • 11 12

        • Ehh, posłuchaj... (6)

          Uwzględnial pisiarzu... Nowa Kielnieńska jest zależna od Nowej Spacerowej... Poczytaj projekt. Nowa Kielnieńska jest bezsensowna bez Nowej Spacerowej, bo wszystko będzie się blokować w Oliwie...

          Zadanie 1 projektu odnosili się do Nowej Kielnieńskiej i Nowej Spacerowej budowanej RAZEM.

          • 15 14

          • bzdury odcinek miejski ma budować miasto a za obwodnicą GDDKiA (2)

            to są dwa odrębne projekty

            • 3 9

            • To wstaw link do tego. Czekam.

              • 5 0

            • Nowa Kielnienska to zadanie miasta.

              • 1 10

          • tak nowa spacerowa jak i nowa kielnienska (2)

            beda sie blokowac w oliwie.. to waskie gardlo tak czy inaczej, z tunelem czy nie. co wiecej - nowe K i S to wiekszy ruch wiec wiecej samochodow przez oliwe..

            • 6 9

            • Bo dla drogi zielonej potrzebna jest jeszcze droga czerwona. (1)

              A ta nigdy nie powstanie.

              • 1 1

              • Oby nigdy idiotyczna wizja z lat 50 nie powstala

                Droga czerwona jest bardzo kosztowna i ekstremalnie bledna idea. Przedluzyc Nowa Walowa do Siennickiej, ucywilizowac Podwale i Jagiellonska, zbudowac siec tramwajowa z lokalnymi drogami na Poludniu oraz N. Bullonska z N. Politechniczna i szybkich tramwajem w opcji miejskiej, a nie trasy tranzytowej.

                Droga Zielona od Stadionu do Ergo Erany jako nadmorska aleja. Bulwar, ktory moglby sie stac wizytowka Gdanska, a nie "wschodnia obwodnica", co byloby idiotyczne. Kto chce puszczac ruch tranzytowy przez Zaspe, Przymorze, Zabianke i Oliwe?! Po to budowano za ponad 2mld zlotych drogi z Portu dookola miasta, aby tranzytu nie pchac miastem.

                • 5 2

  • jak tak dalej pójdzie... (10)

    to będziemy chodzić na pieszo.
    Ilość samochodów jest przerażająca.
    W Berlinie lub Pradze jest mniej aut niż w Gdyni....

    • 74 58

    • a miasto udaje że nie widzi problemu (5)

      zamiast poszerzać ulice i budować wszędzie parkingi to chcą deptaki robić i parkometry stawiać

      zamiast inwestować w infrastrukturę dla samochodów to robią wszystko pod rowery których jak na lekarstwo

      z taką polityką cofamy się w rozwoju i nigdy nie dogonimy Europy Zachodniej

      • 29 45

      • Miasto widzi problem i reaguje

        Problemem nie jest brak parkingów i za wąskie ulice.
        Problem jest nadmiar samochodów.

        • 37 14

      • Już ją przegonilismy (1)

        Mamy w Trójmieście więcej aut niż w Berlinie.

        • 25 3

        • A byłeś kiedyś w Berlinie ???? Mają tam infrastrukturę robioną na zlecenie urbanistów a nie na zlecenie ludzi typu Jaworski

          O czym tu w ogóle mowa ??? przychodzi do władzy inna partia i wywraca do góry nogami dobre projekty, które miały usprawnić i uspokoić ruch miejski i w zamian daje wizję kompletnego chaosu ??? Strach pomyśleć co nas czeka za 5 lat. Chyba pora się stąd zwijać bo ktoś tych idiotów wybrał aby nami rządzili. Rozsądni już dawno wyjechali z Polski....

          • 4 2

      • Gdybyś choć troche myślał to wiedziałbyś, że w mieście, inwestując w infrastrukturę samochodową

        nigdy nie rozwiążesz problemu korków. Chyba że mowa o 30tys. mieszkańcow

        • 19 8

      • Jest coraz wiecej otylych ludzi

        A panstwo nie kupuje im szerszych spodni i nie daje talonow na jedzenie w Macu.

        Licze na to, ze pisales sarkastycznie. Nie sadze, aby ludzie byli az tak nie ogarnieci.

        Rozwiazaniem problemow komunikacyjnych (takze stosowanym na zachodzie) jest ulatwianie dojazdu do miasta transportem zbiorowym - najlepiej koleja/tramwajem. Platne parkingi w centrum, ograniczanie liczby miejsc parkingowych i platne wjazdy do centrum.

        Przestrzen w centrum jest droga, bo jest na nia duzy popyt. Jesli na cos jest duzy popyt to automatycznie cena rosnie. Takie sa prawa rynku. W Gdansku brakuje kilku drog, ale to na pewno nie sa wlasnie te, o ktorych traktuje artykul.

        • 6 5

    • (1)

      To ty w Berlinie nie byłeś kłamco. Co za burak.

      • 3 8

      • rozumiem, ze wycieczki osobiste to jedyna twoja bron

        Sprawdz prosze liczbe samochodow na 1 000 mieszkancow w Berlinie czy Hamburgu.

        Berlin ma 3mln mieszkancow. Byloby dosyc dziwne, jesli w liczbach bezwzglednym bylo tam mniej samochodow niz w Gdansku gdzie jest 500k mieszkancow.

        Warto jednak zauwazyc, ze Berlin fizycznie zajmuje wiekszy obszar.

        • 10 0

    • Głosowałes na PIS to masz (1)

      teraz przez 4 lata żadnych inwestycji wszystko na 500+ pójdzie. Jest dobra zmiana nie ma co

      • 15 12

      • będziesz(?) miał drogi

        ale nie będziesz mial za co kupić paliwa bo zabraknie pokolenia które pracowałoby na twoją przyszłą emeryture...

        • 4 3

  • dot ankiety i sama prawda (7)

    wszystkie pod punkty powinny być realizowane ! płacimy podatki nie małe ,viatol , podatek w paliwie , pobieranie pieniędzy nie małych za autostradę i w dodatku tam łapie cie nas aby tam wystawiać mandaty. To co w ankiecie to powinno być już na rok 2000 czemu w Szwecji nie ma dziur

    • 35 14

    • Golf prawem, nie towarem!

      Placem za paliwo, to sie mnie wszystko należy!

      • 5 5

    • (2)

      Szwedzi mają prędkość poza obszarem zabudowanym 80. I Szwed raczej pojedzie 79 niż 81.

      • 6 0

      • (1)

        Na takich drogach jakie są w Szwecji w "dziczy" (tzn. gruntowe) to 80 spokojnie wystarcza, a o autostrady koło miast się nie martw, stoi znak dopuszczający więcej.

        • 0 0

        • czyli wczesniejszy komentarz o drogach bez dziur jest klamstwem?

          Na zachodzie sa dziury? I z kranu nie leci piwko? I w ogole trzeba pracowac?!

          Co to za zachod :( Nie o takim zachodzie cale lata mowil dziadek, babcia i tatko.

          • 0 0

    • Podpunkty, niemałe

      • 0 0

    • Szwecja to nie Szwajcaria, slabe tradycje serowarskie, to i dziur nie ma..

      • 2 0

    • Ponieważ w Szwecji ni ma TW Bolek i TW Balbina.

      Ponieważ jak polityk da ciał to leci z urzędu.
      http://wpolityce.pl/polityka/171443-europejscy-politycy-skladaja-dymisje-jesli-jest-chocby-cien-podejrzenia-o-korupcje-u-nas-przechodzi-duzo-wiecej

      • 4 2

  • S7 do wejherowa? (5)

    nie wiedziałem że S7 dotarła już do wejherowa - myślałem że kończy się w chyloni?

    • 48 9

    • W tej chwili obwodnica to droga S6...

      • 9 2

    • chyba, że chcą przez Rumię i Redę ekspresowkę zrobić;)

      • 2 2

    • 7 formalnie jest do Żukowa... hehe
      do Wejherowa to faktycznie by musiała zaznaczona S6 być, w końcu dwupasmówka jest więc się nie czepiaj :)

      • 3 1

    • s 7

      s 7 obecnie prowadzi do Zukowa a nie chyloni

      • 1 0

    • takie są plany na przyszłość.po wybudowaniu OM i TK obecna obwodnica s6 od węzła gdańsk południe w stronę północną zostanie oznaczona jako s7, a nowe OM i TK będą s6.tak ogólnie to OT jest błędnie oznaczona.powinna mieć liczbę nieparzystą.nieparzyste dla dróg północ-południe, a parzyste numery są dla dróg wschód-zachód,

      • 0 0

  • Budować !!!!!! (12)

    Bo chce jeździć !!!

    • 54 30

    • glosowales na pisisisi to teraz plac na 500 na dziecko bo nie ma szmalu na to (7)

      zabieraja szmal bo musza rozdac na 500 na dziecko a nie na drogi. Nie pojmujesz tego naiwny wyborco ?

      • 14 15

      • głosowałem na POpaprańców i przez 8 lat nie wybudowali (4)

        • 18 10

        • taaa ) dzis kazdy bredzi ze nie glosowal na pisiorow )

          zaraz beda placic 500 to kazdy lape wyciagnie jak menel. Jakie to zalosne ze polakow mozna kupic za 500 zeta .

          • 8 9

        • bo rzeczywiscie A1, obwodnica poludniowa, PKM, dokonczenie W-Z, Trasa Sucharskiego (2)

          nie istnieja.

          • 5 7

          • patrzac po minusach - nie istnieja

            Jezdze po drogach urojonych.

            • 3 4

          • Masz rację. A1 ciągle nie ma w całości.

            • 0 0

      • i dobrze (1)

        Dzieci są ważniejsze od asfaltu eunuchu

        • 5 8

        • Jak najbardziej!

          W pelni popieram. Ale jak ktos chce miec dzieci, to panstwo nie powinno go okaradac jedna reka, aby dac druga.

          Zwiekszenie kwoty wolnej od podatku dla rodzicow. Promowanie pelnych rodzin, pracujacych i wychowujacych swoje dzieci na porzadnych obywateli. A nie promowanie ilosci.

          • 4 0

    • Włącz PlayStation

      • 4 1

    • Gdanska GDDKiA najwieksze zolwie w Polsce (1)

      Szczecinski oodzial migiem oglosil przetargi na znacznie wieksza ilosc odcinkow S6

      • 4 2

      • To wszystko POlityka

        Bo my lemingi jesteśmy ideowo wierne naszej matce, przewodniej sile narodu i nam nic nie trzeba dawać, żebyśmy głosowali jak trzeba.
        A Zachodniopomorskie było coraz słabsze i potrzebowało kiełbasy wyborczej, to im dali S6 i parę kawałków S3 na północ od Goleniowa.
        A poza tym, to obiektywnie patrząc, ta OMT jest obwodnicą, ale Żukowa, żeby "ełyty" miały łatwiejszy dojazd na dacze. Za te same pieniądze możnaby spokojnie poszerzyć naszą ZOT o dwa pasy i przebudować węzły oraz zrobić połączenie przez Osową do Chwaszczyna z Trasą Lęborską.

        • 5 2

    • trwaj

      twoje pospawane BMW GWE moze tego nie doczekać ...

      • 0 0

  • (5)

    OPAT sniegu by się przydał

    • 59 12

    • Zbędna... (3)

      Jak i Nowa Kielnieńska i wiele innych dróg w 3mieście ;)

      • 9 15

      • szczególnie ta pod twoim domem

        • 14 3

      • No co Ty??? (1)

        Przecież nawet "słoneczko Peru" i jego przydupasy mogły się mylić.
        A tak na serio OPAT-u nie dali na złość temu paskudnemu gryzoniowi za karę. Za jego samodzielność.
        Tego w PO nigdy nie tolerowano - przypomnijcie sobie, jak szybko prysł mit "trzech tenorów". Tak naprawdę, to nasza PO była taka samą partią wodzowską jak pisiory, tylko o tym nie wolno było mówić ze względów czysto "pijarowych". Póki I Sekretarz, sorry, Donek, trzymał towarzystwo krótko za pysk, to się jeszcze jako tako, choć słabiutko kupy trzymało. Ale jak zwiał do Brukseli, to szybko piardło i teraz mamy, to co mamy.
        Problemem jest teraz to, że niepotrzebnie napompowaliśmy balonik KOD, który już się usamodzielnia i za kilka miesięcy zostaniemy tylko w parlamencie i strukturach lokalnych - za to bez elektoratu i członków. Nikt nie jest głupi i nie będzie kurczowo trzymał się brzytwy, kiedy obok jest jakakolwiek szalupa, choćby śmierdząca moralnie (największy w Polsce dłużnik alimentacyjny ma czelność mówić o uczciwości i tp.). Popierając tę bandę, sami sobie kopiemy groby, w dodatku z takim wodzem jak Grzesiu i wygadującym coraz większe bzdury Sławkiem, to daleko nie zajedziemy.

        • 6 4

        • gryzoń jest bardzo samodzielny

          samodzielnie wybudował wspaniałe lotnisko, użyteczny infobox i inne bardzo ważne dla mieszkańców inwestycje

          • 2 0

    • można się zastanawiać gdzie ta ciężka ka$a idzie z paliw, bo na pewno nie w drogi
      jaja se robią, z każdego litra dziś prawie 90% ceny to podatki
      dziki kraj

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane