• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna od 10 miesięcy bez prawomocnej decyzji środowiskowej

Maciej Naskręt
4 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Choć kilka dni temu ogłoszono przetargi na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej, to decyzja środowiskowa pozwalająca na jej budowę wciąż nie jest prawomocna, bo złożono do niej aż 12 odwołań.



Czy odwoływałeś się kiedykolwiek od decyzji urzędników?

Przypomnijmy, że do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować 3 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić wiosną przyszłego roku. Wtedy też rozpocznie się projektowanie drogi. W 2018 r. natomiast ma się rozpocząć budowa.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa.
12 odwołań od decyzji środowiskowej

Sęk w tym, że wciąż nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej, która pozwalałaby na rozpoczęcie prac budowlanych. Kiedy w grudniu 2014 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydawała ten dokument, szefowa RDOŚ Hanna Dzikowska zastrzegała, że trzeba się liczyć z odwołaniami. I nie pomyliła się.

- Od wydanej decyzji wpłynęło 12 odwołań. Złożyły je osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną oraz jednostki organizacyjne administracji publicznej. Treść odwołań nie podlega upublicznieniu - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Nieoficjalnie wiadomo, że odwołania dotyczą zapisów w raporcie środowiskowym, na podstawie którego została wydana decyzja środowiskowa.

Odwołania to rzecz normalna i drogowcy nauczyli się z nimi żyć. Bardziej martwi fakt, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, czyli organ drugiej instancji, aż cztery razy odraczała termin rozstrzygnięcia odwołań. Pierwszy termin przypadał w czerwcu, potem były dwa kolejne, a najbliższy wyznaczono na 16 listopada.

Dlaczego na rozstrzygnięcie w tej sprawie trzeba czekać tak długo?

- Postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku od 2010 r., co wpływa na wydłużenie czasu rozpatrywania sprawy - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk.
Zobacz także: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Inwestor ma jeszcze zapas czasu, ale...

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej od decyzji środowiskowej.

- Dotychczas nie byliśmy wzywani do złożenia wyjaśnień. Niemniej jednak lepiej byłoby dla nas, gdyby decyzja środowiskowa była już prawomocna - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy mogą kontynuować prace m.in. nad koncepcją programową dla Obwodnicy Metropolitalnej z tego względu, że decyzja wydana przez RDOŚ w pierwszej instancji otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności.

Miejsca

Opinie (122) 2 zablokowane

  • (1)

    Obecna obwodnica jest już na granicy swej przepustowości. W dodatku staje się ona drogą wewnętrzną, a nie obwodnicą, gdyż coraz więcej dzielnic trójmiasta buduje się już po drugiej stronie obwodnicy. Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska to prawdziwe obwodnice. Pozwalają ominąć Trójmiasto, Rumie, Redę, Wejcherowo szerokim łukiem, tym którzy jadą z Warszawy lub z A1 w kierunku Szczecina. W dodatku daje dogodne połączenie w kierunku Kaszub, co zwiększa atrakcyjność tych terenów dla inwestycji. Jest dodatkową trasa między Gdynią, a Gdańskiem. Gdy na obwodnicy zdarzy się wypadek można będzie z Gdyni do Gdańska dojechać OM. Naprawdę nie rozumiemy narzekaczy i entuzjastów OPAT. Tiry i ruch tranzytowy powinny być wyprowadzane daleko poza miasto tak jak to robi OM. Poszerzenie obecnej obwodnicy byloby bardzo trudne w praktyce, gdyz trzeba byloby wylaczac pasy z ruchu i taka budowa trwalaby latami. Przez lata mielibysmy wiec ogromne korki ! Taniej i lepiej jest zbudowac nową obwodnicę.

    • 3 1

    • brawo

      Wreszcie jakis konkretny i merytoryczny wpis, zgadzam się z tymi argumentami całkowicie. Mieszkam w okolicy i często podróżuje okolicach Osowa-Chwaszczyno Żukowo

      • 0 0

  • Niech ktoś mi wyjaśni czemu służyć ma ta trasa?? (21)

    Bo na moje oko tylko pogłębi problemy komunikacyjne Gdańska - więcej samochodów na niewydolnej obwodnicy, niewydolnych dojazdach i w samym mieście...

    Jedyny argument jaki do mnie dociera to aby dać możliwość rozbudowy obwodnicy do 3-4 pasów bo przy obecnym natężeniu ruchu jest to niewykonalne. Ale czy taki zamiar istnieje?

    • 67 75

    • Po co 3-4 pasy (1)

      lepiej i taiej zbudować Multikino, 2 centra handlowe po 100 000 m2 w Żukowie i będzie po problemie przepustowości obwodnicy.

      • 13 0

      • Oh yea

        I jeszcze molo jak w Zoppot, te z tym doczepionym deptakiem jak mu tam, no tym z klubami, i ja, i szwagier z Zukowa nie wyjezdzamy jusz never.

        • 0 0

    • dodatkowy pas obwodnicy trójmiasta

      Poszerzenie obwodnicy Trójmiasta jest niemożliwe ze względu na zbyt wysokie koszty przebudowy wszystkich wiaduktów. Niestety projektując je nie przewidziano dodatkowych pasów na przyszłość

      • 1 0

    • patrzysz swoim pryzmatem, swoimi potrzebami nie majac na uwadze, ze inni ludzie maja inne miejsca docelowe w swoim (1)

      • 6 7

      • No to proszę, powiedz, komu konkretnie ta obwodnica ma służyć. Tranzyt? Do Gdyni się nie jedzie przez Miszewo. Do Gdańska też nią nie wjedziesz, no chyba, że pracujesz w Lipcach. Trzeba będzie skręcić z powrotem na starą obwodnicę, żeby dojechać do zjazdu do centrum.

        • 4 0

    • (1)

      "Durni" to są wyborcy PiS skoro piszą takie bzdety ! Dzięki tej obwodnicy tysiące TIR-ów mniej jadących przez tak zwane " małe Trójmiasto". Zresztą PiS nic nie budowało jak nieudolnie rządzili więc moherom bez różnicy .Poza tym oni mają teraz problem z księdzem- gejem !

      • 8 17

      • Bzdury

        Nie ma żadnych "tysięcy" tirów jadących przez małe Trójmiasto. Tiry na obwodnicy jadą w zdecydowanej większości do portu w Gdyni. Co im pomoże autostrada do Miszewa?

        • 5 1

    • (1)

      Pojedź do Chwaszczyna lub Żukowa. 45 minut bedziesz stał w korku na bank. Chyba że pojedziesz w środku nocy.

      • 11 6

      • A co pomoże OM, skoro korkują się dojazdy z Trójmiasta na zapupie? Będziecie Traktem do Obwodnicy Południowej jeździć żeby do swojego Żukowa ładne kółko zrobić?

        • 4 1

    • Obecna obwodnica jest nią tylko z nazwy, (6)

      wiec poszerzanie jej wiekszego sensu nie ma. Nie lepiej puścić tranzyt z dala od metropolii?
      Nie bardzo rozumiem w jaki sposób budowa metropolitalnej ma pogłębić problemy komunikacyjne Gdańska.

      • 29 17

      • W tym kształcie nic nie da (3)

        żaden tranzyt nie będzie robił wielkiego koła bo jest dalej. Każda nawigacja i tak najkrótszą drogę wskaże przez starą obwodnicę. Poza tym metropolitalna, będzie zakorkowana bo coraz więcej ludzi mieszka w tamtych rejonach i należy traktować ją jako dogodny wyjazd z trójmiasta na kaszuby a nie jako obwodnice czegokolwiek.

        • 17 8

        • hehe bedzie robil bo bedzie mial zakaz wjazdu na obwodnice. i co teraz

          • 3 0

        • wyjazd dogodny tylko przez jakiś okres

          koszty utrzymania ponoszone przez wszystkich przez długi okres

          Warto kwestionować pomysły na rozbudowę przewymiarowanej infrastruktury drogowej zanim ona powstanie.

          Budowa połączenia drogowego zwiększa ruch na sąsiednich arteriach ruchu drogowego - prowadzi w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju

          • 11 4

        • Właśnie mieszkam w Gdańsku i często jeżdżę na kaszuby.

          Ale patrząc na tą planowana trasę nijak nie widzę siebie w przyszłości na żadnym z jej odcinków. Chyba że faktycznie kupił bym przecinak i chciał poszaleć na dłuższym odcinku jadąc bez celu.

          • 13 0

      • jaki tranzyt? (1)

        Jedyny znaczący tranzyt na obwodnicy między węzłem z S7 a W. Kackiem to "tranzyt" do Gdyni.

        • 15 7

        • Też się właśnie zastanawiam

          o jakim tranzycie opowiadają trolle. "Tranzyt" na obwodnicy to głównie tiry do portu Gdynia. co tutaj pomoże autostrada do Miszewa?

          • 10 3

    • (3)

      ta trasa ma służyć temu ze generalna zrzuci na barki Gdańska utrzymanie obecnej obwodnicy a sama utrzymywać będzie nową OM. Gdańsk oczywiście nie utrzyma obecnej obwodnicy na poziomie jaki jest więc postawi ograniczenia 50-70km/h + znak A-11.

      • 35 4

      • Może wreszcie się pasy dla pieszych pojawią jak niegdyś na osowej było. (1)

        • 6 6

        • I jeszcze koniecznie kontrapas dla pedalarzy

          • 12 3

      • i własnie wtedy bedzie mozna ją zwęzyć do jednego pasa, wybudowac upragnione drogi rowerowe, przjescia dla pieszych, zwierzyny...

        • 24 3

    • A czemu miała służyć obecna obwodnica ?

      • 11 1

  • Nie ma się co napinać wybory idą. (6)

    PO wyborach PiS i tak wykreśli tą durną inwestycje z realizacji :)

    • 43 68

    • pachołki PO myślcie że wam to straszenie pomoze? Banda nieudaczników

      • 0 1

    • idioto

      Głowe sobie wykreśl

      • 6 2

    • (2)

      Wlasnie i dalej tysiace kierowcow beda sie tloczyc na niewydolnej obwodnicy.

      • 13 14

      • A co da tym tysiącom autostrada do Miszewa

        Nadłożą drogi żeby z Gdańska do Gdyni dojechać?

        • 4 4

      • a OMT rozwiąże właśnie TEN problem?

        Śnij dalej. Nie rozwiąże.

        • 16 8

    • ta bo POparańcy na pewno to przyśpieszą

      • 5 12

  • Nowa droga do Centrum Gdyni. (1)

    Ponad 3 lata czekaliśmy na decyzje środowiskową dla Trasy Kaszubskiej (koszmar!), co w tej skali znaczy 10 miesięcy oczekiwania na Obwodnice Metropolitalną?
    Wszystkie drogi zbiegną sie w Karwinach, samochody z Lęborka , Zukowa, Gdańska , Rumii , Redy itp. ...dla tych co pojadą prosto do ul. Wielkopolskiej to będzie koszmar . Na Karwinach cały czas powstają nowe osiedla i od wielu lat żadnej nowej drogi ! Jak ta cała masa pojazdów ma sie poruszać na ul. Wielkopolskiej ? TRISTAR nic nie pomoże.

    • 6 0

    • W węźle Kack będzie połączenie OM i TK z obwodnicą więc dalej samochody mogą nią pojechać nie muszą tylko Wielkopolską. Poza tym OM i TK mają głównie służyc do ominięcia Trójmiasta.

      • 0 0

  • (3)

    Trzeba jak. najszybciej uzyskać tą decyzję!!! Wszyscy czekamy na szybką realizację tej obwodnicy !

    • 35 42

    • zeby jeszcze (2)

      Gdansk z Zukowem (czy kto tam) poprawily dojazdy do tej OM to by bylo juz fajnie pod Gdanskiem...

      • 0 0

      • To musi powstac (1)

        To musi powstac, bo jest tragedia na dzien dzisiejszy z dojazdem tam

        • 0 0

        • A w jaki sposób ta droga niby Ci pomoże w dojeździe?

          Do centrum Gdańska nią NIE DOJEDZIESZ!!! I tak będziesz musiał skręcić w starą obwodnicę, no chyba, że te setki ludzi codziennie próbują dojechać do pracy w Gdańsku Lipce.

          • 1 0

  • tylko jak z Chwaszczyna (1)

    nie będzie dobrej drogi dalej, to już widzę, jakie ładne będą tam korki :)

    • 1 0

    • Ogar ?

      A o Trasy Kaszubskiej to kolega słyszał.

      • 1 0

  • Wybory Pane Wybory

    PO odpowiadająca za tę całą GDDKiA przed wyborami rzuciło wszystkie przetargi nawet z nieprzygotowanych dróg. W skali kraju takich spraw jest więcej, a nowy rząd będzie zmuszony po prostu odwołać postępowania, żeby nie narazić się na odszkodowania dla wykonawców.

    Wówczas wyjdzie opozycja z PO i powie - za naszych czasów to było nie do pomyslenia...

    żałośni nieudacznicy..

    • 3 2

  • Eko terroryści (2)

    Tu chodzi o kase, zieloni zrobili sobie z tego doskonale prosperujący biznes, szantażują wszystkich

    • 14 9

    • (1)

      Tyle ze masz procedurę zrid

      • 3 0

      • I co z tego skoro decyzję środowiskową i tak musisz uzyskać??

        • 1 0

  • obwodnica obwodnicy...

    • 4 0

  • Beton na budowę dróg jest niedobrym rozwiązaniem.

    Sól nie działa na betonie i poniżej -10stopni to już nic nie działa. Nikt tego nie zauważa? Koszty utrzymania z tego tytułu idą bardzo w górę. A może to jak już chcemy eksperymentować: http://www.rynekinfrastruktury.pl/mobile/prezes-tpa-nawierzchnia-dlugowieczna-to-odpowiedz-na-potrzeby-rynku-51232.html

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane