• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna od 10 miesięcy bez prawomocnej decyzji środowiskowej

Maciej Naskręt
4 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Choć kilka dni temu ogłoszono przetargi na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej, to decyzja środowiskowa pozwalająca na jej budowę wciąż nie jest prawomocna, bo złożono do niej aż 12 odwołań.



Czy odwoływałeś się kiedykolwiek od decyzji urzędników?

Przypomnijmy, że do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować 3 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić wiosną przyszłego roku. Wtedy też rozpocznie się projektowanie drogi. W 2018 r. natomiast ma się rozpocząć budowa.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa.
12 odwołań od decyzji środowiskowej

Sęk w tym, że wciąż nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej, która pozwalałaby na rozpoczęcie prac budowlanych. Kiedy w grudniu 2014 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydawała ten dokument, szefowa RDOŚ Hanna Dzikowska zastrzegała, że trzeba się liczyć z odwołaniami. I nie pomyliła się.

- Od wydanej decyzji wpłynęło 12 odwołań. Złożyły je osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną oraz jednostki organizacyjne administracji publicznej. Treść odwołań nie podlega upublicznieniu - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Nieoficjalnie wiadomo, że odwołania dotyczą zapisów w raporcie środowiskowym, na podstawie którego została wydana decyzja środowiskowa.

Odwołania to rzecz normalna i drogowcy nauczyli się z nimi żyć. Bardziej martwi fakt, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, czyli organ drugiej instancji, aż cztery razy odraczała termin rozstrzygnięcia odwołań. Pierwszy termin przypadał w czerwcu, potem były dwa kolejne, a najbliższy wyznaczono na 16 listopada.

Dlaczego na rozstrzygnięcie w tej sprawie trzeba czekać tak długo?

- Postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku od 2010 r., co wpływa na wydłużenie czasu rozpatrywania sprawy - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk.
Zobacz także: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Inwestor ma jeszcze zapas czasu, ale...

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej od decyzji środowiskowej.

- Dotychczas nie byliśmy wzywani do złożenia wyjaśnień. Niemniej jednak lepiej byłoby dla nas, gdyby decyzja środowiskowa była już prawomocna - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy mogą kontynuować prace m.in. nad koncepcją programową dla Obwodnicy Metropolitalnej z tego względu, że decyzja wydana przez RDOŚ w pierwszej instancji otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności.

Miejsca

Opinie (122) 2 zablokowane

  • tylko jak z Chwaszczyna (1)

    nie będzie dobrej drogi dalej, to już widzę, jakie ładne będą tam korki :)

    • 1 0

    • Ogar ?

      A o Trasy Kaszubskiej to kolega słyszał.

      • 1 0

  • Nowa droga do Centrum Gdyni. (1)

    Ponad 3 lata czekaliśmy na decyzje środowiskową dla Trasy Kaszubskiej (koszmar!), co w tej skali znaczy 10 miesięcy oczekiwania na Obwodnice Metropolitalną?
    Wszystkie drogi zbiegną sie w Karwinach, samochody z Lęborka , Zukowa, Gdańska , Rumii , Redy itp. ...dla tych co pojadą prosto do ul. Wielkopolskiej to będzie koszmar . Na Karwinach cały czas powstają nowe osiedla i od wielu lat żadnej nowej drogi ! Jak ta cała masa pojazdów ma sie poruszać na ul. Wielkopolskiej ? TRISTAR nic nie pomoże.

    • 6 0

    • W węźle Kack będzie połączenie OM i TK z obwodnicą więc dalej samochody mogą nią pojechać nie muszą tylko Wielkopolską. Poza tym OM i TK mają głównie służyc do ominięcia Trójmiasta.

      • 0 0

  • (1)

    Obecna obwodnica jest już na granicy swej przepustowości. W dodatku staje się ona drogą wewnętrzną, a nie obwodnicą, gdyż coraz więcej dzielnic trójmiasta buduje się już po drugiej stronie obwodnicy. Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska to prawdziwe obwodnice. Pozwalają ominąć Trójmiasto, Rumie, Redę, Wejcherowo szerokim łukiem, tym którzy jadą z Warszawy lub z A1 w kierunku Szczecina. W dodatku daje dogodne połączenie w kierunku Kaszub, co zwiększa atrakcyjność tych terenów dla inwestycji. Jest dodatkową trasa między Gdynią, a Gdańskiem. Gdy na obwodnicy zdarzy się wypadek można będzie z Gdyni do Gdańska dojechać OM. Naprawdę nie rozumiemy narzekaczy i entuzjastów OPAT. Tiry i ruch tranzytowy powinny być wyprowadzane daleko poza miasto tak jak to robi OM. Poszerzenie obecnej obwodnicy byloby bardzo trudne w praktyce, gdyz trzeba byloby wylaczac pasy z ruchu i taka budowa trwalaby latami. Przez lata mielibysmy wiec ogromne korki ! Taniej i lepiej jest zbudowac nową obwodnicę.

    • 3 1

    • brawo

      Wreszcie jakis konkretny i merytoryczny wpis, zgadzam się z tymi argumentami całkowicie. Mieszkam w okolicy i często podróżuje okolicach Osowa-Chwaszczyno Żukowo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane