• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: w 10 minut z Chwaszczyna na południe Gdańska

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Z budową Obwodnicy Metropolitalnej GDDKiA chce zdążyć do końca 2016 r. Z budową Obwodnicy Metropolitalnej GDDKiA chce zdążyć do końca 2016 r.

Choć budowa Trasy Kaszubskiej jeszcze się nie zaczęła, drogowcy z GDDKiA przygotowują kolejną inwestycję, która ma ułatwić życie mieszkańcom trójmiejskiej aglomeracji. Obwodnica Metropolitalna ma powstać w ciągu sześciu lat.



Dopiero studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe odpowie, którędy przebiegnie w przyszłości Obwodnica Metropolitalna. Dopiero studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe odpowie, którędy przebiegnie w przyszłości Obwodnica Metropolitalna.
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, zwanej też przez projektantów Obwodnicą Trójmiasta Bis, nie jest dokładnie wytyczony. Wiadomo, że nowa trasa ma połączyć niezrealizowaną dotąd Trasę Kaszubską z obwodnicą Trójmiasta na wysokości Borkowa. Istnieją dwa warianty przebiegu drogi: jeden na zachód, drugi na wschód od Żukowa.

Skąd pomysł na budowę takiej trasy? Rozwój terenów na zachód od Trójmiasta, nie tylko tuż przy istniejącej obwodnicy, ale także dalej od niej. - W gminach Żukowo, Szemud mieszka coraz więcej osób. Widzimy potrzebę realizacji nowej drogi, która odciąży obwodnicę Trójmiasta, a także drogi krajowe nr 20 [Kościerzyna - Gdynia] i nr 7 [Żukowo - Gdańsk], które już teraz są przeciążone - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Obwodnica Metropolitalna będzie trasą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni oraz pasami awaryjnymi. Trasa będzie miała charakter drogi ekspresowej. Pojedziemy po niej nawet 110 km/h.

Czy Obwodnica Metropolitalna jest potrzebna?

Czy doczekamy się jej budowy, czy to tylko kolejna inwestycja z terminem realizacji w odległej przyszłości? Drogowcy nie chcą podać kosztów ani konkretnego terminu rozpoczęcia inwestycji. Nie zasypiają jednak gruszek w popiele: lada dzień ma zostać wyłoniony wykonawca studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które odpowie, którędy przeprowadzić nową trasę. Za to opracowanie GDDKiA zapłaci ok. 200 tys. zł.

- Nowa trasa zgodnie z harmonogramem ma być ukończona do 2016 r. Dopiero przygotowane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe odpowie nam, ile będziemy musieli zapłacić za budowę nowej drogi - wyjaśnia Piotr Michalski.

Konsultacje społeczne w sprawie przebiegu Trasy Kaszubskiej przeciągały się w nieskończoność. W przypadku nowej obwodnicy ma nie być takich kłopotów. - Mamy już doświadczenie w rozmowach z mieszkańcami, które zdobyliśmy przy okazji ustalania właśnie kształtu Trasy Kaszubskiej. Tym razem konsultacje w sprawie nowej inwestycji będą bardziej sprawne - zapowiada rzecznik prasowy GDDKiA.

Po wybudowaniu Obwodnicy Metropolitalnej trasy nr 20 i nr 7 pozostaną drogami krajowymi. Mieszkańcy Chwaszczyna dojadą samochodem do południowych dzielnic Gdańska w ciągu 10 minut.

Miejsca

Opinie (311) 5 zablokowanych

  • świetnie, choć ja bardziej bym się cieszył z domknięcia gdanskiego ringu oraz przyłożenia większej uwagi do obwodnicy poludnie (28)

    i trasy sucharskiego

    • 156 13

    • (7)

      Wydaje mi się że to tylko kolejne obiecanki aby pokazać że coś się dzieje.W rzeczywistości będzie to oddalane jeszcze kilka dobrych lat, chyba że władza miasta się zmieni.

      • 18 9

      • (2)

        Z tego typu inwestycjami zawsze jest tak, że od pomysłu do jego realizacji mija szmat czasu.

        • 4 1

        • (1)

          Więc dobrze że pomysł jest teraz a nie za szmat czasu.

          • 10 1

          • obawiam się

            że znowu paru cwaniczków którzy nie będą chcieli sprzedać ziemi zrobi ludziom wodę z mózgów i założy komitet protestacyjny tak jak to było na osowej a reszta bedzie im przyklaskiwac wbrew swojemu interesowi

            • 6 1

      • co ma piernik do wiatraka?

        GDDKiA i władze miasta to dwie różne sprawy. grunt żeby ponarzekać i marudzić

        • 13 0

      • mamy rok wyborczy

        i wszystko jasne

        • 4 4

      • czasu

        zawsze potrzeba czasu... sama budowa idzie szybko największe problemy są z wywłaszczaniem ziemi, ustaleniami odszkodowań i sprawami sądowymi które są tego efektem...
        cała procedura trwa i trwa....

        • 6 0

      • to jest inwestycja GDDKIA ...

        a nie miasta...

        • 4 0

    • haha!

      Haha! To juz nie mogli trasy kaszubskiej wytyczyć bardziej na południe. Już kiedyś tu pisałem, żeby myśleć przyszłościowo. jak widać miałem racje :D

      • 3 5

    • Obwodnica Południowa Gdańska jest już w trakcie budowy. czy to masz na myśli mówiąc o obwodnicy poludnie?

      • 7 0

    • W niewielkim stopniu odciąży obwodnicę Trójmiasta

      patrząc na trasę takie mam zdanie, specjalistą nie jestem, po prostu dedukuję

      • 2 7

    • adamowicz specjalnie chyba takie artykóły kaze pisać (1)

      zobaczcie co ten człowiek zrobił z Gdańskiem miał tyle.... lat na zrobienie głupiej słowackiego nie zrobił nic czas na zmianę prezydenta i tyle a prace ruszą

      takie artykóły to kiełbasa wyborcza. smacznego

      • 4 6

      • artykuł

        ciekawe na kogo bedziesz głosował i jak napiszesz jego nazwisko ale jestem pewny że przez Ó

        • 2 1

    • oby na planach sie nie skonczylo (3)

      Ja zamieszkuje tamte okolice i jestem jak najbardziej za; kilka faktow z ostatnich tygodni:
      * zamknieto droge przy lotonisku (kawalek Slowackiego);
      * korki na Nowatorow dla mieszkancow Banina nie-do-zniesienia (w Gdansku kilku urzednikow za to powinno "poleciec");
      * mieszkancy zamiast Obwodowa (do ktorej po prostu nie moga sie dostac) jezdza "20" do Gdyni;
      * korek do ronda w Chwaszczynie od Tuchomia;
      * od Tuchomia do Karczemek jest skort - teoretycznie dluzsza droga, ale i tak ludzie jezdza, bo pierszenstwo wjazdu na rondo maja samachody od strony Bojana/Szemudu; korek do ronda od w/w strony od Karczemek...

      W sumie trasa 5min. zajmuje mi od 2-3tyg. ok. 30min...

      A "wystarczylo" (wiem ze sie "latwo mowi", ale przynjamniej podac "perspektywe"...) zgrac zamkniecie Slowackiego z otwarciem Trasy Kaszubskiej.
      Trasa Kaszubska "niewybudowana"? Ludzie ta trasa nawet nie jest jeszcze wytyczona! Temat byl medialny przy okazji tarczy rakietowej, a teraz Amerykanie sie wycofali i temat "ucichl" i nie wiadomo kiedy wroci na wokande, ale sadzac po ciszy w protestach mieszkanow Bojana "jest po ich mysli".

      • 11 3

      • Oby na planach się skończyło (2)

        W korkach będziesz stał tak czy siak. Nizależnie od ilości zbudowanych dróg. Tak jest na całym „cywiizowamym” świecie. Co najwyżej zniszczy się przyrodę. Jak tego nie zrozumiesz to ta ziemia długo tego nie pociągnie.

        • 4 4

        • gdyby byl dobrze zorganizowany transport publiczny z miejsca bym sie przesiadl (1)

          1. To sie ekonomicznie nie oplaci nikomu - dojazd z Pruszcza Gdańskiego do Chwaszczyna - kto uruchomi takie pojazdy "rejsowe". 3City nawet nie zbliza sie do akcji "Park&Go" (czyli jak im tam - chodzi o zostawianie samochodow na parkingach przy jakis terminalach)
          2. Drogi i tak beda budowane bo Polska sie jest coraz bardziej "ucywilizowana".
          3. Jezeli chodzi o ochrone srodowiska..., przeprowadzilem sie na tzw. wioske i wierz mi zniszczenia srodowiska spowodowane drogami beda tu duzo mniejsze niz:
          * permanentne spalanie smieci w piecach, glownie przez ludnosc "rdzenna" - na jesieni i w zimie taki smord, ze nie mozna wyjsc z domu,
          * "szamba bez dna" sa na porzadku dziennym (dodatkowo dowiedzialem sie o praktykach wypompowywania szamba na pola uprawne zamiast zamawiania szambiarki)
          Fakty z ostatniej konferencji dot. srodowiska na Kaszubach - jezioro Tuchomskie jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych w Europie (podobno).
          P.S.
          Jezeli "dobrze pojdzie" to za kilka lat nie bede stal w korkach - po prostu bede prowadzil swoja firme w domu (za wzgledu na charakter mojej pracy wyjazdy potrzebne by byly sporadycznie), ale poki co mnie na to "nie stac".

          Podsumowujac - ludzie i tak beda jezdzic samochodami (w tym ja), miasta sie rozwijac i potrzebowac nowych drog, a czas spedzony w korkach uwazam za jeden z najbardziej "bezsensownie" straconych (a szambo mam betonowe z atestem i nie spalam smieci (mam piec na gaz) a nawet je segreguje; taki moj mni-wklad w podtrzymanie zdrowia "Matki Ziemi").

          • 5 1

          • kaban

            ad. 1
            Ekologia nigdy się nie będzie opłacać, bo ekologia to zupełnie inna wartość, wykraczająca poza klasyczne krótkowzroczne myślenie. To, że w Trójmieście i w Polsce nie ma akcji "Parks&Go" świadczy właśnie o naszym zacofaniu mentalnościowym społeczeństwa, dla którego jedyną miarą rozwoju są wskażniki wrozstu motoryzacji i zurbanizownia. Nie znaczy to jednak, że w krajach gdzie system "Park&Go" nie buduje się wciąż nowych dróg, a terenów zielonych nie ubywa. Tam po prostu zaczyna się o tym mówić, a u nas nie.
            ad. 2
            Czy miarą cywilizacji jest ilość zmniejszania się terenów zielonych?
            ad. 3
            Na wieś, szczególnie tę bliską miastu nie warto się przeprowadzać, gdyż za parę lat i tak takie tereny staną sie miastem, co dzieje się obecnie z Kaszubami. Ilośc terenów zielonych w Polsce i na świecie się zmniejsza. Takie są fakty.
            2010-04-23 08:21 0000-00-00 00:00 gdyby byl dobrze zorganizowany transport publiczny z miejsca bym sie przesiadl

            1. To sie ekonomicznie nie oplaci nikomu - dojazd z Pruszcza Gdańskiego do Chwaszczyna - kto uruchomi takie pojazdy "rejsowe". 3City nawet nie zbliza sie do akcji "Park&Go" (czyli jak im tam - chodzi o zostawianie samochodow na parkingach przy jakis terminalach)
            2. Drogi i tak beda budowane bo Polska sie jest coraz bardziej "ucywilizowana".
            3. Jezeli chodzi o ochrone srodowiska..., przeprowadzilem sie na tzw. wioske i wierz mi zniszczenia srodowiska spowodowane drogami beda tu duzo mniejsze niz:

            "* permanentne spalanie smieci w piecach, glownie przez ludnosc "rdzenna" - na jesieni i w zimie taki smord, ze nie mozna wyjsc z domu,
            * "szamba bez dna" sa na porzadku dziennym (dodatkowo dowiedzialem sie o praktykach wypompowywania szamba na pola uprawne zamiast zamawiania szambiarki)"

            To świadczy wyłącznie o prymitywnej mentalności naszegośpołęczeństwa w odniesieniu do środowiska naturalnego, W tym przypadku ludzie na wsi czy wmieście niewiele się różnią.

            "Fakty z ostatniej konferencji dot. srodowiska na Kaszubach - jezioro Tuchomskie jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych w Europie (podobno)."

            Jezioro Tuchomskie wkrótce będzie czyste, za to będzie całkowicie zabetonowane i otoczone powstającymi osiedlami. Jezioro to stanie się miejskim lub osiedlowym stawem.

            "Podsumowujac - ludzie i tak beda jezdzic samochodami (w tym ja), miasta sie rozwijac i potrzebowac nowych drog, a czas spedzony w korkach uwazam za jeden z najbardziej "bezsensownie" straconych (a szambo mam betonowe z atestem i nie spalam smieci (mam piec na gaz) a nawet je segreguje; taki moj mni-wklad w podtrzymanie zdrowia "Matki Ziemi")."

            A co się stanie jak już zabraknie miejsc na nowe drogi i osiedla?

            Pozdrawiam

            • 1 1

    • ECS !!!

      a ja...to bede sie cieszyl "baranim glosem" jak juz w koncu powstanie ECS

      • 2 1

    • Droga dojazdowa do obowdnicy trojmiasta, a nie obowdnica metropolitalna (9)

      uwazam ze najpierw powinni zrobic droge dojazdowa do obowdnicy trojmiejskiej miedzy slowackiego a spacerowa z ul.grunwaldzkiej.. tu jest najwiekszy problem i nalezy cos z tym zrobic bo jak narazie to nie ma jak sie wydostac z gdanska w godzinach szczytu.. slowackiego stoi spacerowa stoi kartuska tez.. a bedzie coraz wiecej aut przybywac..

      Co nam po tej obowdnicy metropolitalnej jak bedziemy stali 2 godziny zeby do niej dojechac.

      • 3 3

      • to teraz, (3)

        jak już to palnąłes to sprawdź, jak to wygląda na mapie. najlepiej fizycznej. i spróbuj zrozumieć, ze jest to praktycznie niemożliwe. a nawet jeśli, to przedłużenie abrahama(bo to jedyny na pół sensowny wariant) byłoby nie tylko koszmarnie drogie(budowa przez las po terenie bagnistym i wzgórzach), ale spotkałoby się z protestami mieszkańców (a tam w okolicy kilka szych mieszka, które zablokowałyby to łatwiej i szybciej niż osowiacy trasę kaszubską u siebie), ekologów i chyba każdego normalnego, bo chcesz wytyczenia niepotrzebnej w sumie drogi przez trójmiejski park krajobrazowy.
        spacerowa i słowackiego są wbrew pozorom blisko siebie. to, co jest rzeczywiście potrzebne, to przebudowa słowackiego, która udrożni tą arterię, a przynajmniej przeniesie korek na kilka mniejszych w centrum miasta:) i budowa drogi łaczącej strzyzę/vii dwór z niedźwiednikiem(w przebiegu kolei metropolitarnej-najlepiej w tunelu pod:D), co pozwoli dojechać do słowackiego ludziom z oliwy/przymorza bez koniecznosci stania w korkach na grunwaldzkiej.
        podobną drogę przydałoby sie wytyczyć przez starą oliwę od polanek do zoo, ale to chyba jest skazane na niepowodzenie...

        • 2 2

        • ja

          To może zaproponujmy wycięcie trójmiejskich lasów i przeznaczenie ich na drogi szerokopasmowe i osiedla. Wszak tyle terenu się marnuje i przezkadza w rozwoju. Po co komu lasy trójmiejskie jak przybywa ludzi i samochodów w takim tempie? Nieprawdaż?

          • 2 3

        • (1)

          chlopie kto mowi o wycieciu calego lasu.. chyba ty.. to ciekawe jak bedziecie chcieli dojechac do tej obowdnicy metropolitalnej.. za pare lat bedzie to samo na slowackiego co jest teraz.. ;) gdansk potrzebuje nowych drog NOWYCH.. bo niedlugo to z wlasnego domu nie wyjedziemy,

          • 0 0

          • Sim

            Zawsze potrzebował, potrzebuje i będzie potrzebować. Skoro ludzi przybywa i samochodów przybywa to korki jak były tak będą, pomimo rozbudowywanej infrastruktury. Tak jest na całym świecie. Nie tędy droga. A lasy i tak trzeba będzie w końcu wyciąć gdyż zabraknie miejsca na rozwój i inwestycje.

            • 1 1

      • Sim (4)

        To co proponujesz? Wycięcie lasów trójmijeskich, aby można wygodnie dowieźć cztery litery do obwodnicy?

        • 1 1

        • Gdańsk potrzebuje zakazu wjazdu do centrum (3)

          albo wjazdu za wysoką opłatą - tak jest np. w Zurychu.
          możesz sobie wjechać do centrum ale nie zaparkujesz sobie za darmo ani tanio. Opłaty są na tyle wysokie (mandaty jeszcze bardziej) że większość korzysta z "Park&go" i nie ma marudzenia :) A po mieście można sie szybko przemieszczać rowerem, pieszo, komunikacją miejską która nie stoi w korkach.

          Wtedy nie będą nam potrzebne nowe i szersze dojazdówki do obwodnicy bo samochody będziemy przy niej zostawiać. Już teraz obwodnica to dla niektórych centrum - jadą z okolicznych miejscowości do "centrum na zakupy" czyli do marketów przy obwodnicy.

          • 2 1

          • aparat

            I o to właśnie mi chodzi, ale dziś samochód dla Polaka to ręka Boga

            • 0 0

          • (1)

            no ale widzisz sam sobie przeczysz.. zamknijmy centrum i co ? kierowcy beda zmuszeni omijac wlasnie centrum i powstana gi gantyczne korki do dojazowek do obwodnicy ktorych nie mamy teraz zadnej porzadnej.. Dobrze ze urzednicy nie maja takiego myslenia jak ty bo to juz byla totalna klapa.. mozna sobie pozwolic na takie cos jak zamknac centrum miasta dla samochodow tylko i wylacznie wtedy kiedy jest dobrze rozbdowana siec drog.. i jesli gdansk taka bedzie mial to wtedy sie z toba zgodze 100% ze mozna zamknac centrum.. bo sam nie mam nic przeciwko temu zeby centrum gdanska odciazyc od samochodow przejazdzajacych i pozostawionych na parkingu.. ale gdansk nie moze sobie na to pozwolic przez najblizsze pare lat..

            • 1 0

            • Sim

              Samochodów jest i tak wszędzie pełno. Czy w centrum, czy na obrzeżach. A będzie jeszcze więcej i więcej. Korki nie znikną. Tu potrzebna jest zmiana świadomości, a nie rozwiązania techniczne.

              • 2 0

  • Wytyczenie trasy przyszłej drogi jak najbardziej zasadne (42)

    Czy nie powinniśmy jednak najpierw inwestować w Drogę Czerwoną i Drogę Zieloną. A jeśli finansowo nierealna jest budowa tych dróg, to może dążyć, by sukcesywnie - zaczynając od Alei Zwycięstwa - przekształcać naszą trójmiejską magistralę (korki, liczne światła) w drogę szybkiego ruchu? Realizacja tego przedsięwzięcia powinna przebiegać w kilku etapach...

    • 54 43

    • chlopie! (16)

      droga szybkiego ruchu przez centrum miasta?? po to buduje sie obwodnice

      • 25 11

      • Oczywiście można mieć inną koncepcję (8)

        Ja uważam, że wytyczona trasa wewnątrz-miejskiej autostrady zwanej Drogą Czerwoną jest jak najbardziej zasadne. Można sobie wyobrazić,w jak ogromnym stopniu odciążyłaby ona nasze drogi, w jak ogromnym stopniu zmniejszyłyby się korki na AI. Zwycięstwa i ul. Grunwaldzkiej.

        • 14 5

        • jak już mieszkasz na wsi, to sobie tam pozostań i jeździj w kółko po A1. (7)

          W centrum miasta nie buduje się dróg szybkiego ruchu. To zabija miasto i jego strukturę. Tworzą się getta, zamknięte dzielnice, menelstwo i syf. Widać, że masz komunistyczne myślenie.

          • 13 12

          • (4)

            Widać jesteś bardzo obyty. Zauważ że przez centrum Katowic idzie autostrada, a ile razy bym nie był w Katowicach to nie widziałem tam korków podobnych do tych w Gdańsku.

            W Berlinie, Madrycie i innych dużych zachodnich miastach autostrady "wchodzą" do centrum miasta i jest lepiej. A Ty "zuo" powinieneś się właśnie na wieś przeprowadzić jeżeli nie lubisz dróg szybkiego ruchu.

            • 12 4

            • Katowice - no rewelacyjny przykład!

              • 7 4

            • Kozioł - popieram

              Fakt, że w Trójmieście przez "centrum miasta" nie przebiega jeszcze żadna droga szybkiego ruchu wynika głównie z braku funduszy - takich planowanych i realizowanych (gdańska trasa W-Z) tras jest dość sporo. Prędzej czy później powstanie np. droga szybkiego ruchu biegnąca od skrzyżowania al Zwycięstwa - Hallera do obwodnicy. Może wówczas Zuo doceni walory takich dróg.

              • 4 3

            • yhm ... jasne (1)

              tylko że taką drogę trzeba zrobić w wykopie żeby nie psuć widoku żeby nie straszyły bariery dzwieko chłonne itp a w gdansku jest z tym problem taki że wody gruntowe sa blisko powierzchni gruntu

              • 0 2

              • Dxx, piszesz o planowanej wrzeszczańskiej trasie W-Z?

                Równoległa do ul. Sobieskiego, w dość sporej odległości od nielicznych w tamtym rejonie starych kamienic mieszkalnych, wysoko nad poziomem morza... drogi wprawdzie nie są ładne tym niemniej uważam, że zamysł budowy tej arterii jest bardzo dobry.

                • 1 0

          • No to sobie pojedź np. do Poznania

            Poznań ma sieć dróg, którą górnolotnie można nazwać "szybkiego ruchu" (więcej niż jeden pas w jedną stronę). Są korki, ale nie aż takie , jak w Gdańsku, gdzie podczas podróży można się zdrzemnąć, zjeść śniadanie i się ogolić. Jak to nazywasz "gett" jest chyba nawet mniej. No i ludzie jeżdżą spokojniej. Szkoda tylko, że większość tych dróg pobudowano za czasów PRL.

            • 4 3

          • chyba nie byłeś nigdzie poza Trójmiastem

            własnie na swiecie żeby rozładować korki buduje się ringi (obwodnice) wewnątrz aglomeracji które łączą się z głównymi drogami miasta oraz obwodnice zewnetrzne pozwalające objechać miasta (tzw sieć pajęcza). Trójmiasto ma z jednej strony morze więc trzeba budowac inaczej i trasy łaczące główne drogi z obodnicą są niezbędne co pokazują korki na słowackiego spacerowej i w gdyni na witominie i kacku. Mieszkałem w Brukseli i tam ring wewnetrzny z tunelami pozwala objechać stare miasto dookoła a także wyjechać poza centrum ograniczając stanie w korkach

            • 5 4

      • (6)

        Obwodnice to sie buduje dla ludzi którzy nie chcą do miasta wiechać tylko minąć je z boku. ale niestety brak sprawnej trasy przelotowej w środku miasta zmusza nas mieszkańców tri-city do wpychania sie mega zakorkowanymi dojazdami na obwodówkę która z racji tego jest juz u kresu swojej przepustowości a powinna służyć tylko do tranzytu. Moim skromnym zdaniem włodarze miejscy powinni zajac sieusprawnieniem ruchu wewnatrz miasta bo to dopiero poprawi nam komfort życia na codzień. Ja w ciagu dnia musze po kilka razy znaleść sie a to w Gdańsku a to w Gdyni czy Sopocie i oczywiście przydaje sie obwodnica gdy całe miasto "stoi" ale ile tracimy na dojazd do wspomnianej a potem ponowny powrót do centrum i tak w kółko. Jestem jak najbardziej za udrożnieniem Grunwaldzkiej Niepodległości i Zwycięstwa ! i żeby jeszcze tak rózową dalej pociągneli :] Ooooj rozmarzyłem sie z rana :D

        • 13 1

        • moim zdaniem (5)

          ludzie powinni zająć się zmianą myślenia i przesiąść do komunikacji miejskiej.

          • 11 5

          • Najpierw to myślenie muszą zmienić władze miasta (1)

            Jedyny w miarę sensowny transport miejski to SKM, ale niestety wszędzie nie zajedzie. No i oszczędności na ilości wagonów powodujące tłok.
            Autobus: jadę wolniej niż samochodem.
            Tramwaj: wieczna awaria.
            Ceny biletów miesięcznych , jak za apartament.
            Poza tym od czasu, gdy przesiadłem siędo samochodu, to zacząłem po prostu mniej chorować.

            • 13 2

            • W niektórych polskich miastach zbudowano i planuję budować linie "szybki tramwaj".

              • 2 2

          • CIEKAWE

            CZASEM CHCĘ POJECHAĆ KOMUNIKACJĄ MIEJSKĄ ALE PO KILKU WYCIECZKACH WRÓCIŁEM DO SAMOCHODU. POWÓD? KILKA - CHAMSTWO (KIEROWCA, POSAŻEROWIE) TŁOKI W GODZINACH SZCZYTU, JAKIEŚ BANDY KONTROLERÓW TRAKTUJACE CIEBIE JAK ZŁODZIEJA BO SKASOWAŁES BILET ZA 2,2 A NIE 2,5 ALBO BILET GDYNSKI W GDAŃSKU I ODWROTNIE, ŻADNEJ PORZĄDNEJ INFORMACJI OD KIEROWCY, PICIE PIWA PRZEZ PASAŻERÓW, MAŁOLACI RZUCAJĄCY MIESEM, OGÓLNIE GLEBA WIĘC ZAMIAST TEGO WOLE SAMOCHÓD W GODZINACH PRACY A PO POŁUNIU ROWER

            • 7 3

          • Komunikacja Miejska (1)

            hmmm, a jak sobie wyobrażasz pracę przedstawiciela handlowego jeżdzącego SKM. Bo sądzę że wtey moja sprzedaż spdała by o połowę. A ilość przesiadek i sprawdzanie czym mam pojechać chyba by więcej głowy mi zawracała niż sprzedaż.

            • 0 2

            • Fa

              I czy tylko przedstawiciele handlowi jeżdżą samochodami i tworzą korki?

              • 1 0

    • Towarzyszka feministka tradycyjnie pierwsza DDD (12)

      Feministki znają się na wszystkim... tutaj towarzyszka uważa, że wytyczenie trasy przyszłej drogi jak najbardziej niezasadne? Ale towarzyszki są specjalistkami nie tyle w budowaniu, co w burzeniu. Przykładowo feministki to specjalistki od zdrady pięknej idei emancypacji i sprawiedliwości społecznej. Feminizm ma tyle wspólnego z pomaganiem matkom i emancypacją, co socjalizm z pomaganiem robotnikom i równością społeczną, a krzesło elektryczne z krzesłem. Każdy terroryzm ubiera swoje ideologie w dobroczynność, każdy walczy o pokój i dobro...

      • 14 9

      • (3)

        Nieźle masz w głowie nas@rane.

        • 6 13

        • Dziękuję za ciekawą opinię (2)

          Teoria "autorytatywnej osobowości" wykazała, że (rzekomo) człowiek wychowany w tradycyjnym kontekście kultury łacińskiej (chrześcijańskiej) jest "z natury" (czyli w sposób konieczny) skłonny do antysemityzmu, rasizmu, nietolerancji czy faszyzmu, a mężczyźni mają skłonność do dyskryminacji kobiet. Feministki i masoni (jako ci "zdrowi") dostrzegając masowość tych schorzeń głoszą konieczność terapii: emancypacja kobiet ratunkiem dla świata i trzeba "poprawić" myślenie każdego, kto odbiega od normy obowiązującej "poprawności politycznej". I najlepiej zrobią to kobiety- feministki. A świat męski ma się dostosować, a jak nie, to... do ZOO!

          • 6 7

          • Ale o co biega? (1)

            Drogi jeszcze nie zbudowano i nie wiadomo jak będzie dokładnie przebiegać.

            Ty już chcesz się EMANCYPOWAĆ, nawet nie wiesz czy na poboczu będzie się można zatrzymać a i tak gdy droga powstanie to będziesz już stara.

            • 3 1

            • Nasze życiowe drogi są często kręte i ślepe, a kiedy odkryjemy tą prowadzącą do celu, jesteśmy często już starzy

              Czy dążenie do osobistego szczęścia (rozumiane jako cel sam w sobie) jest drogą właściwą? Czy feministka może być szczęśliwa? Namawianie, by dołączyć do tej ideologicznej wspólnoty mnie nie przekonuje patrząc na ruch feministek. Nie słyszałem jeszcze, by któraś z nich była zadowolona i szczęśliwa. Feministki walcząc z tą podłością mężczyzn mają sukcesy (8 marca, cmoknonsens), sprowadziły mężczyzn-samców do poziomu pieska-faceta itd., a mimo to nic feministkę nie cieszy. Wyprzedzają nas już w wielu elementach, a one dalej niezadowolone. Bo niestety taka jest prawda, my mężczyźni na tle kobiet jesteśmy mało poważni. Powaga płci silniejszej (żeńskiej) polega na tym, że one potrafią sprecyzować swoje interesy i konsekwentnie je realizować również w zmieniających się okolicznościach zewnętrznych. W swojej solidarności płci idą drogą zmierzającą ku jedności. Nie ma w tym nic złego tak długo, jak długo te cele nie są zdobywane kosztem innych, np. przywileje emerytalne kosztem mężczyzn, albo w Polsce wymaganie kobiet, by mężczyzna ją traktował wyjątkowo bo ona uważa, że jest "wybrana" – niektóre twierdzą nawet, że to sam Bóg kobietę wywyższył. A przecież to nie jest droga prowadząca do nieba, gdzie hierarchia jest inna od tej obowiązującej na ziemi; tam "pierwsi będą ostatnimi, a ostatni pierwszymi", już na zawsze. A (nas sądząc) Bóg nie ma względu na osoby.

              • 1 2

      • chłopie, (1)

        ty masz jakiś uraz do kobiet? mama cię molestowała? wszystkie osoby, które mają zdanie odmienne to twojego są (nie wiem na jakiej podstawie) 1. kobietami, 2. feministkami, 3. komunistkami.
        Sam masz myślenie narodowo-katolicko-radykalno-socjalistyczne. Niezły miks przeciwieństw, co?

        • 6 4

        • Nie krytykuję kobiet! Nie mam żadnego urazu do kobiet! Nie krytykowałem żadnej osoby, która miała zdanie odmienne od mojego!

          Jak typowa towarzyszka-feministka nie krytykujesz uzasadniając żadnego z moich stwierdzeń, tylko krytykujesz mnie jako osobę. Prymitywna insynuacja, że mama mnie "molestowała" świadczy o Twoim podejściu do debaty z osobą, która ma odmienne zdanie do Twojego.

          W damsko-męskich relacjach doktrynalną moją zasadą jest dążenie do równowagi płci, byśmy na nowo odkryli ducha kultury łacińskiej. Tak jak słusznie czynią to kobiety, tak i ja krytykują (między innymi) wszelkie próby zmierzające do dominacji jednej płci; krytykuję egoizm męski też. Przykładowo: czy są w ogóle możliwe dobre relacje w sytuacji, kiedy jedna z płci dąży do wyłączności w pierwszeństwie zawsze i wszędzie? Albo: akceptując zasadę, byśmy otworzyli się i podzielili się sobą pisałem, że wg mnie bez respektowania Boga wskazówek (uważajcie drugich za wyższych od siebie) nie uda się nic. Co w tego typu stwierdzeniach i apelach jest złego?

          • 1 4

      • ZMIEŃ STACJE (3)

        KAZDY MA PRAWO MYSLEC JAK CHCE WEDŁUG MNIE NIEJEDNA FEMINISTKA MA BARDZIEJ OTWARTY UMYSŁ OD CIEBIE... SAME INWEKTYWY ZERO KONKRETÓW A BRONIĄC KOBIET POWIEM TAK JAREK NIE MA ŻONY I JEST UPARTYM OSŁEM A LECH MIAŁ ŻONĘ I TO ONA SPRAWIAŁA ŻE BYŁ CIEPLEJSZY I BARDZIEJ OTWARTY NIŻ BRAT ROZUMIESZ? OD CZASU JAK KOBIETY WESZŁY DO POLITYKI NA SWIECIE JEST MNIEJ WOJEN... NIE ZGADZAM SIĘ ZE WSZYSTKIM TYM CO MÓWIĄ FEMINISTKI ALE MAJĄ DUŻO RACJI I PANIE JARUGA NOWACKA, ŚRODA, DUNIN, PARANDOWSKA, SZCZUKA, KRZYŻANOWSKA, JANDA, HUNBNER I INNE SĄ WAŻNYMI POSTACIAMI DLA MNIE I DLA WIELU MĘŻCZYZN

        • 0 5

        • JESCZE JEDNO (1)

          NIE SIL SIĘ NA PSEUDOINTELEKTUALNE WYWODY BO WYCHODZI BEŁKOT... I WIEM DLACZEGO BO TO PISZE TEOLOG ALBO KSIĄDZ

          • 1 5

          • Czym się różni mężczyzna od faceta?

            Mężczyzna jest wyrazisty (logiczny) i ustawia się przed każdą narzucaną mu ideologią. Facet jest mglisty (pantoflarz lub tyran), zniewolony różnymi ideologiami (kultem kobiet, kultem seksu) które nim rządzą. Zatem facet to wyłącznie surowiec, który jest przetwarzany przez ideologię-maszynę pod kątem założonej przez różnych złych ludzi idei sfaceciałego człowieka.

            Takim urabianiem chłopców i mężczyzn na facetów zajęły się niektóre redakcje. W różnych brukowcach bardzo często czytamy sfaceciały poziom artykułów w sam raz dla beztroskich, miernych i biernych konsumentów seksu, dla ludzi bez zasad.

            • 2 0

        • Facetka tradycyjnie ani słowem na poruszane tematy. Teraz "wysłała w bój" swojego wiernego kundla, co wabi się facet. Gada,

          typowa feministka DDD Bądźmy sobą! Ale bądźmy i wielcy w tym ukazywaniu wielkości drugiego, w tym okazywaniu szacunku drugiemu. Przykładowo, witajmy się zawsze stojąc, wtedy dajemy tej osobie swoim postępowaniem informację, że traktuję ją/jego z szacunkiem. Siedząc, dalibyśmy do zrozumienia, że nie znaczy ta osoba dla mnie zbyt wiele. Niby oczywiste, ale nie dla wszystkich: niektóre osoby uważają, że z racji urodzenia (np. kobietą) one "nie muszą", bo to tylko inni wobec niej "muszą". Czyli moralność nie chrześcijańska (jednakowa dla wszystkich), a talmudyczna (inna dla "wybranych" i inna dla nas goi).

          • 1 0

      • ??? (1)

        Dlaczego niezasadne? Ja uważam że powinien przejść wariant czerwony! ponieważ połączy więcej dróg i więcej miejscowości.

        • 2 1

        • na tej trasie jest zwyczajnie największy ruch pojazdów

          • 1 0

    • Podstawy... (8)

      Pomijając idiotyzm drogi szybkiego ruchu w centrum miasta, to zainteresuj się tym, kto odpowiada, za które drogi. Droga Czerwona i Droga Zielona to sprawa miasta, a Obwodnica Metropolitalna leży w gestii GDDKiA. Więc jedna budowa z drugą nie ma nic a nic wspólnego.

      • 11 2

      • (5)

        tylko miasta zacofane nie mają dróg szybkiego ruchu w centrum miasta

        • 3 8

        • Jaasne (4)

          No tak amerykańskie mista to dla Ciebie wzór. Łącznie z ciągłymi korkami na 8-pasmowych drogach szybkiego ruchu :)

          • 8 3

          • (3)

            Wiewior. W mojej ocenia ten Twój wywód jest nielogiczny. Sugerujesz, że decydenci amerykańskich miast źle uczynili budując 8-pasmowe drogi szybkiego ruchu? Twój argument - bo są tam korki?!

            • 3 2

            • Czego nie rozumiesz? (2)

              Że budowa nowych dróg wcale nie zlikwiduje korków? Że mamy wybór albo miasto albo drogi i parkingi? Ja nie chcę betonu i estakad w centrum Gdańska czy we Wrzeszczu.
              Budowa drogi równoległej do Grunwaldzkiej - a i owszem, ale w standardzie Grunwaldzkiej - ze skrzyżowaniami i zabudową pierzejową. Ew. fragmenty w tunelach.
              Do tego rozwój komunikacji miejskiej, płatne parkingi i Straż Miejska spełniająca swoje obowiązki.

              • 6 4

              • (1)

                Planują budowę Trasy Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, dalej droga ma iść w wykopie i bezkolizyjnie przecinać ul. Marynarki Polskiej... jak myślisz, co decydenci chcą zyskać planując tak trudną w realizacji i tak kosztowną inwestycję?

                Dla mnie oczywistym jest, że ta nowa droga sprawi, że na ulicach Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie będzie takich korków, jakie mamy teraz.

                • 1 0

              • errata DDD

                ...nie będzie takich korków...

                • 0 0

      • Droga szybikego ruchu w centrum nie jest zła. (1)

        Dla mnie Zwycięstwa już taka jest (70km/h). Problem w tym,że jest właściwie tylko jedna droga północ południe. Przydałaby się jakaś sensowna alternatywa.

        • 3 1

        • Alternatywą są planowane Trasa Sucharskiego + Droga Zielona i Droga Czerwona. Za komuny planowano zbudować Bulwar Akademicki.

          • 2 1

    • ...

      absolutnie nie! :) zadne zielone ani czerwone drogi nie odciaza miasta. tylko obwodnice wyprowadza ruch z centrum. a ta o ktorej pisza bardzo sie przyda gdyz obwodnica trojmiejska jest juz przeladowana. a gdy polacza ja z obwodnica poludniowa... szkoda gadac, juz teraz wystarczy jeden przykorkowany zjazd, jedna zlapana guma i kilkukilometrowy korek gotowy. i to kilka razy w tygodniu. :)

      • 2 3

    • potrzeba drogi dojazdowej do obowdnicy trojmiasta a nie obowdnicy metropolitalnej (1)

      uwazam ze najpierw powinni zrobic droge dojazdowa do obowdnicy trojmiejskiej miedzy slowackiego a spacerowa z ul.grunwaldzkiej.. tu jest najwiekszy problem i nalezy cos z tym zrobic bo jak narazie to nie ma jak sie wydostac z gdanska w godzinach szczytu.. slowackiego stoi spacerowa stoi kartuska tez.. a bedzie coraz wiecej aut przybywac..

      Co nam po tej obwodnicy metropolitalnej jak bedziemy stali 2 godziny zeby do niej dojechać.

      • 5 0

      • Będzie lepiej.

        Trasa Słowackiego już się buduje, tak samo, jak końcówka Trasy Armii Krajowej do Obwodnicy.

        • 0 0

  • (7)

    No to super. Jedyna konkretna informacja to taka, że ktoś przytuli 200 kawałków. Potem okaże się, że jakieś wieśniaki nie pozwolą, żeby trasa przebiegała blisko nich i cały pomysł szlag trafi. Ale przynajmniej ktoś zarobi kasę.

    • 77 35

    • fajny nick

      • 12 2

    • Zazdrośnik

      • 3 0

    • to jest to, trzeba zarabiać, a frajerzy niech sie tym przejmuja

      • 6 0

    • sam jestes wiesniakem buraku z miasta (1)

      • 1 5

      • UDERZ W STÓŁ...

        NIESTETY TO PRAWDA PRZYKŁAD TRASY KASZUBSKIEJ POKAZUJE ŻE LUDZIE NIE MAJĄ O TYM ZIELONEGO POJECIA PANIE WIESNIAKU

        • 2 0

    • PROWADZENIE TAK TEJ OBWODNICY JEST W NAJWYZSZYM STOPNIU NIEWLASCIWE

      • 0 2

    • ...no tylko nie wieśniaki !

      ...a faktem jest,że chętnych na 200 kawałków nie trzeba szukać. Sami znajdują sobie robote - patrz ten projekt ( że nie wspomnę o trasie " redzikowskiej" z jej wariantami) też ładna kaska poszła...

      • 0 1

  • najpierw opat (10)

    zaorac kilka kosciolow sprzedac grunty a oszczednosci jeszcze na metro starczy

    • 101 99

    • (1)

      ta droge buduja 60 lat

      • 2 0

      • Mowi sie "tę drogę" losiu

        • 0 0

    • typowe dla tego POrtalu "mądre" opinie gratulacje dla cenzorów

      • 7 5

    • (5)

      Nie trzeba orać.

      Wprowadzić dla "kościoła" podatek dochodowy i od nieruchomości wystarczy :)

      Czerwono, CZARNA mafia ;)

      • 17 7

      • (2)

        typowe myslenie polaczka
        sam nie mam to innym też odebrać

        • 6 16

        • dobrze mówi

          kler to plaga, i trzeba to tępić w zarodku.
          bez oczywiście dyskryminacji ze względu na religię czy takie tam.

          ustawa konkordatowa - do piachu, i sie znajda pieniądze na drogi, leczenie i wszystko ważne dla życia społeczeństwa.

          PL - kraj, o największym nasyceniu kościołów na 100tys mieszkańców :)

          • 9 6

        • to nie

          myślenie Polaka tylko komuszka czyli jak najwięcej ukraść (patrz historia komuny na świecie)

          • 9 4

      • a specjalnie

        dla Ciebie wprowadzić podatek od posiadania myszki

        • 1 5

      • a co Cie to boli? To nie są "twoje" pieniądze. Kościół ma ta kasę od wiernych a Ty pewnie ani grosze nigdy nie dałeś, więc co sie rzucasz.

        • 0 3

    • KTOŚ

      Ci chyba coś wcześniej zaorał

      • 2 6

  • (2)

    Trasa nie powstanie za 6 tylko za 60 lat, ale to i tak będzie szybko jak na nasze warunki...

    • 71 20

    • i to wystarczy, bo wtedy dopiero wschodnie dzielnice trójmiasta, będą tak wielkie, że ta obwodnica się przyda.

      • 1 3

    • na wąchockie warunki, to może tak

      ale tutaj sołtys na noc asfaltu nie zwija.

      • 3 0

  • ale borkowo jest troche w innym miejscu !!!!! (5)

    borkowo jest w innym miejscu niez na tej mapce !

    • 7 22

    • do bb

      chlopie ty nic nie wiesz

      • 3 0

    • Widocznie i Borkowo da się przenieść ;-)

      • 7 0

    • są dwa Borkowa (2)

      • 6 1

      • Borkowo tzw Łostwockie i Borkowo za Zukowem (1)

        • 4 0

        • Dwa Borkowa! Kolejna sciema!

          .....

          • 0 3

  • Najpierw Polnocna Obwodnoca Trojmiasta (10)

    60 lat temu zostala zaprojektowana Polnocna Obwodnica Trojmiasta na ktora czekaja do dzisiaj mieszkancy Gdyni Rumi Redy Wejherowa Pucka Wladyslawowa Helu i wszyscy kierowcy udajacy sie na zachod i polnoc itp.
    U nas sie potrafi gadac 60 lat o jednej drodze i jej nigdy nie zbudowaqc i zaraz rzucac projekty lub wizje nastepnych drod - tu jest slowo dla slowa tylko by oglupic ludzi i stworzyc nadzieje - z takiego kraju dlatego ludzie uciekali uciekaja i uciekac beda bo tu sie nic nie robi tylko gada - slowa bez pokrycia. ludzie uciekaja ba tu nie ma przyszlosci i pracy, bo tu jerst bezrobocie i bieda

    • 118 17

    • Mieszkancy RUMI (5)

      mieszkancy RUMI od II wojny swiatowej czekaja na Obwodnice Polnocna Trojmiatanie poniewaz nie moga dojechc do Gdyni bo w Gdansku ciagle cos mieszaja i udaja papierowych wizjonerow nowych drog.

      • 11 2

      • (4)

        Co ma Gdańsk do odcinka Rumia-Gdynia?

        • 4 4

        • a na przykład to, ze to właśnie tam znajduje się oddział GDDKiA...

          • 8 3

        • nie Gdańsk tylko urzędnicy z gdańskiej GDDKiA (1)

          -

          • 4 1

          • tak, pewnie miało być w zamyśle "bo w Gdansku (urzędnicy) ciagle cos mieszaja i udaja..."

            • 5 1

        • A CO TO JEST TA RUMIAREDAWEJHEROWO?

          SKORO NIE POTRAFIA TO NIECH SOBIE WYBIORĄ NOWE WŁADZE BO TO ONE MAJĄ ZNALEŻĆ KASE NA NOWE DROGI A PRETENSJE DO GDYNI I SZCZURKA BO TO Z NIM POWINNI STARAC SIE O KASE NA OBWODNICE PÓŁNOCNĄ

          • 3 2

    • (1)

      Kos - Bardzo mądra wypowiedź, cały czas ściemniają a nic nie robią.Pora zmienić władze miasta

      • 10 0

      • tak, władze Rumi, bo nie potrafią lobbować w Generalnej Dyrekcji Dróg.

        a jak się nie podoba, że oddział jest w Gdańsku, to w Warszawie niech się starają.

        • 6 2

    • nie twierdzę, że nie jest potrzebna, ale... (1)

      jednak chyba większość ruchu idzie w kierunku Lęborka, Słupska itd... i Trasa kaszubska powinna rozładować właśnie ten ruch tranzytowy i wtedy może okazać się, że ta obwodnica Północna nie jest, aż tak bardzo potrzebna

      • 2 3

      • wiekszy ruch idzie w kierunku rumi - samoluby

        wiekszy ruch idzie w kierunku rumi ta droga leborska do droga dla tych co sie wybudowali na wsi pomiedzy gdynia a leborkiem i chca szybko dojechac do gdyni do roboty i oni maja silne lobby - samoluby robia scieme

        • 2 0

  • Budować, budować i jeszcze raz budować, bo niedługo obwodowa stanie! (1)

    Drodzy Drogowcy! Proszę o szybką realizację znakomitego pomysłu!

    • 57 7

    • Wybory za pasem!

      • 4 0

  • (11)

    Współczuję mieszkańcom Żukowa. To małe miasteczko za kilka lat będzie jednym wielkim skrzyżowaniem. Co do Gdańska nie podoba mi się, że w południowej części Gdańska obwodnica przebiega przez las

    • 25 46

    • (1)

      Aby miasto mogło się rozwijać trzeba wydrzeć niektóre tereny przyrodzie i nic na to nie poradzisz.Po prostu uroki cywilizacji a i mieszkańcom będzie lżej.Przyroda aż tak na tym nie ucierpi.Wystarczy pojeździć np. po Niemczech a zobaczysz jak pięknie są tam wykonane drogi przez las i jak są bezpieczne dla ludzi i dla zwierząt

      • 9 2

      • Tam sa rezerwaty ściśle chronione...

        Więc nie poprowadzą przez las.

        • 4 0

    • przeciez ta droga ma isc po obzezach zukowa a nie przez jego centrum.. (2)

      popatrz na mape, sprawdz skale a poznije sie wypowiadaj..

      • 6 3

      • A czy ja napisałem, że ta planowana obwodnica przebiega przez centrum Żukowa ? Chodziło mi ogólnie o Żukowo.

        • 6 4

      • rondo

        a ronda w zukowie mialy byc przebudowane juz kilka lat temu.....do dzisiaj sie nic nie zmienilo

        • 3 0

    • jaki las?

      tam jest taki syf, że słowo las to nadużycie :)

      • 3 3

    • Gdańsk w ogóle ma niewiele zieleni. Tylko lasy oliwskie i kilka parków. Lasy w Gdańsku powinny powstać głównie przy obwodnicy i tej planowanej tutaj i południowej i na nieużytkach w okolicach dzielnic Kokoszki, Bysewo, Szadółki, Barniewice, Jasień, Migowo, Klukowo, Zakoniczyn i Łostowice.

      • 3 3

    • to miasto już jest jednym wielkim skrzyżowaniem

      • 2 0

    • a przez co ma przebiegać ? (1)

      przez wsie, osiedla a może przez pola ?

      • 1 0

      • najlepiej byłoby przez pola --> z dala od lasów i domów

        • 3 0

    • CHYBA JELEN W MIESCIE

      ZRESZTA JAKIE TO MIASTO ŻUKOWO, A TRASA NIE BEDZIE PRZEBIEGAŁA PRZEZ CENTRUM, WIESMAKI POWINNY SIE CIESZYC BO BEDĄ MOGLI DOJECHAC DO PRACY W 10 MINUT

      • 3 2

  • Zasypywać gruszki w popiele. Nie zasypują gruszek w popiele (2)

    j.w.

    • 7 27

    • Najpierw sie doucz, skąd się wzięło to wyrażenie i co oznacza (1)

      bo się osmieszasz...

      • 7 0

      • Faktycznie, nie doczytałem :)

        jw

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane