• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Południowa: ruszyła budowa wielkiej estakady

Maciej Naskręt
22 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Choć z głównych ulic tego nie widać, prace przy Obwodnicy Południowej idą pełną parą. Choć z głównych ulic tego nie widać, prace przy Obwodnicy Południowej idą pełną parą.

Wykonawca Południowej Obwodnicy Gdańska rozpoczął właśnie budowę najdłuższej estakady w Polsce. Prace, póki co gruntowe, widać już na całej długości realizowanej trasy.



Przebieg Obwodnicy Południowej. Estakada w ciągu Obwodnicy Południowej będzie miała 2,8 km długości i będzie najdłuższa w Polsce. Przebieg Obwodnicy Południowej. Estakada w ciągu Obwodnicy Południowej będzie miała 2,8 km długości i będzie najdłuższa w Polsce.
Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska to przedsięwzięcie, które pochłonie aż 1,133 mld zł. W ramach inwestycji powstanie prawie 18 km drogi ekspresowej. Wybudowana zostanie również estakada o długości 2778 m, 10 wiaduktów i most nad Motławą, a także sześć węzłów dwupoziomowych: w Straszynie, Borkowie, Przejazdowie, Koszwałach, na gdańskiej Olszynce i Lipcach.

Budowa Obwodnicy Południowej rozpoczęła się w październiku ub.r. - Od tego czasu w ciągu budowanej trasy zostały wyburzone budynki. W wielu miejscach ściągnięty z terenu został humus, wierzchnia organiczna warstwa gleby. Przeprowadzono również liczne badania geotechniczne - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja jest realizowana na całym 17-kilometrowym odcinku. - Od miejscowości Koszwały do Przejazdowa rozpoczęto roboty przy usunięciu gruntów nienośnych, bowiem ten teren jest wyjątkowo trudny, mocno nawodniony. Podobnie jest na wysoczyźnie, w okolicach Borkowa - mówi Piotr Michalski.

- W miejscu, gdzie powstanie estakada, prowadzone jest palowanie przy użyciu potężnych młotów, tzw. kafarów. Pod każdym z kilkudziesięciu filarów, które będą podpierać dwupasmową jezdnię, musimy wbić ok. 50 pali betonowych, aby usztywnić i wzmocnić grunt. Musi on przyjąć ogromny ciężar estakady - opowiada inżynier, nadzorujący prace budowlane.

Kafary trzęsą ziemią na gdańskich Lipcach.



Estakada przebiegnie nad torami kolejowym , a później sięgnie wzgórz morenowych, widocznych na drugim planie. Estakada przebiegnie nad torami kolejowym , a później sięgnie wzgórz morenowych, widocznych na drugim planie.
Budowa obwodnicy to też liczne prace melioracyjne. Pracownicy wykopują liczne rowy odwadniające i zmieniają koryta kilku wodnych kanałów.

Budowlańcy nie ustrzegli się jednak kłopotów przy pracach gruntowych. - Teren na wzgórzu, nieopodal Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, gdzie estakada przetnie wzgórze morenowe, jest bardziej niestabilny niż wydawało się przed rozpoczęciem prac. Będzie trzeba wykonać więcej wzmocnień, aby grunt był trwalszy - wyjaśnił Piotr Michalski.

Obwodnica Południowa to nie tylko formowanie niezliczonych ton asfaltu i betonu. To również realizacja okablowania czy sieci teletechnicznych. Nowa trasa ma zostać objęta systemem inteligentnego sterowania ruchem Tristar. W tym celu zostanie wybudowana też infrastruktura kanalizacyjna.

Inżynierowie zapewniają, że Południową Obwodnicą Gdańska pojedziemy w maju 2012 r.

Miejsca

Opinie (216) 3 zablokowane

  • Odciąży gdańską trasę WZ, tym niemniej Hucisko nadal będzie węzłem gordyjskim gdańskiej komunikacji (34)

    Położenie Starego i Głównego Miasta nad Motławą, której ujście jest częścią portu gdańskiego wymusiło takie wytyczenie głównych ulic, które na planie wyglądają jak rozerwana pajęczyna ze swoim centrum - węzłem Hucisko. To tędy przejeżdża najwięcej pojazdów - wszak z jednej strony dzielnice Wrzeszcza, Oliwy, Nowego Portu, Brzeźna..; z drugiej Stogi, Orunia, Chełm..; z trzeciej ulice Nowe Ogrody i Kartuska ze swoimi dojazdami do nowych osiedli mieszkaniowych (Suchanino, Morena...); z czwartej połączenie ze Starym i Głównym Miastem. W godzinach szczytu już teraz samochody nie mieszczą się na archaicznym, a co to będzie za dziesięć lat?!

    • 159 19

    • Chodzi o archaiczne rondo DDD (12)

      Do rozwiązania tego zakorkowanego węzła nie wystarczy użyć miecza. Niezależnie od planowanego odciążenia projektowaną "Drogą Czerwoną" - do realizacji której nikt nie wie, kiedy dojdzie – powinno się już "wczoraj" przebudować to skrzyżowanie na dwupoziomowe. Olbrzymi ruch kołowy i pieszy, kilkudziesięcioletnie drzewa, zabytki, kanał Raduni, liczne instalacje wodociągowe, kanalizacyjne, elektryczne i inne podziemne "niespodzianki", to najważniejsze elementy utrudniające realizację tego przedsięwzięcia. Tym niemniej coś z tym trzeba zrobić. Proponowane warianty mam na rysunkach DDD.
      Linie tramwajowe z Siedlec możnaby "przebić" z ul. Kartuskiej do ul. Armii Krajowej (wyraźnie widać, że taki był zamiar przed "erą Adamowicza".
      Główna lokalizacja pętli autobusowej w zamian za zlikwidowaną na Targu Siennym (wg mojego projektu przebiegałby tędy jeden z dwóch wiaduktów bezkolizyjnego skrzyżowania) miałaby miejsce na Okopowej przy Urzędzie Wojewódzkim lub (i?) w okolicach Targu Rybnego nad Motławą. Wg mnie dobrym rozwiązaniem (z punktu widzenia wygody pasażerów) byłoby wydłużenie linii autobusowych np. Wrzeszcz - Morena - Siedlce - Brama Wyżynna - Orunia; Niedźwiednik - Morena -Suchanino –Targ Drzewny - Targ Rybny; Wrzeszcz - Suchanino - Brama Wyżynna - Dolne Miasto.
      Dodatkowym atutem całego planu byłoby zyskanie miejsca (np. parkingowego lub na działalność handlową) po byłej pętli autobusowej na Targu Siennym.

      • 23 20

      • jak najwięcej skrzyrzowań bezkolizyjnych to fakt szkoda tylko że na nowej łódzkiej o tym zapomnieli (7)

        po jakiego budują trasy ekspresowe (trasa wz) jak w jej środek wlepia się tradycyjne skrzyżowania gdzie szukać sensu w głupich rozwiązaniach projektantów i pozwoleniach na realizacje złych założeń decydentów którzy z braku wyobraźni pozwalają na to.

        • 33 5

        • (6)

          Bo to jest miasto, jeżeli wszędzie będą skrzyżowania bezkolizyjne będziemy mieszkać w betonowej dżungli jka jest np. w Los Angeles, a chyba nie o to chodzi

          • 22 13

          • Adam, ktoś chce "wszędzie"? A Ty chcesz "nigdzie"? (1)

            Tak jak napisał Opserver ten racjonalnie niepojęty brak wiaduktu na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką sprawia, że cała trasa od ul 3 Maja do Trójmiejskiej Obwodnicy nie może się kwalifikować jako droga ekspresowa (szybkiego ruchu). A może Ty znasz powód, dla którego tego wiaduktu nie ma?

            • 13 4

            • "...a później sięgnie wzgórz morenowych, widocznych na drugim planie."

              Na drugim planie to ja widzę nasyp kolejowy, za to wzgórza morenowe widzę w tle. Panie redaktorze...

              • 0 1

          • (3)

            Wyobraźmy sobie, że w miejscu obecnie istniejących skrzyżowań dwu- i trzy-poziomowych byłyby ronda... takie bardzo duże ronda.

            • 1 13

            • ruch nieznacznie by się zmniejszył (2)

              bo część "kierowców" baa by sie na nie wjechać.

              Poza tym byo by jakieś 7 razy częściej zablokowane przez stłuczki.

              Mówimy o rondzie z kilkoma pasami wewnątrz. min 3.

              • 7 0

              • Jak by zrobili rondo turbinowe z DOBRZE I TRWALE namalowanymi pasami wymuszającymi, to by nie było żadnej stłuczki (1)

                • 1 0

              • ech, a gdyby tu była szkoła

                i tu przechodziło wasze dziecko

                • 0 0

      • z Moreny trzeba zbudowac tramwaj na Kartuską (3)

        planowany od ponad 40 lat

        Sama budowa obwodnicy południowej niewiele pomoże - im wygodniejsze drogi dla samochodów tym skłonność do korzystania z nich nawet na krótkie odległości rośnie i miasto jako całość się dusi. To widać we wszystkich miastach - za wyjątkiem tych, które stawiają na komunikację putliczną, rowerową i rozszerzanie stref pieszych (pieszo-rowerowych) w centrum.

        Od kilku lat to się robi w wielu miastach USA - zamiast budowy estakad się je burzy , lub korzysta z tego że burzą je trzęsienia ziemi (por. San Francisco).

        W Nowym Jorku jezdnie się zwęża i przeznacza na strefy piesze.
        Miasto powinno być dla ludzi, a nie dla pojazdów.

        Równolegle z budową obwodnicy za ponad miliard trzeba rozbudowywać inne elementy systemu miasta za ułamek tej kwoty, a nie tylko pielęgnować w wyobraźni wielopoziomowe węzły, które się korkują natychmiast po zbudowaniu, a miasto zaczyna rozpadać się na niepołączone kawałki - tak jak Dolne MIasto odpadło od Głównego MIasta po zbudowaniu "Podwala Przedmiejskiego" (dla starszych: Aleja Leningradzka).

        wyłączcie czasem silnik a włączcie myślenie

        • 22 4

        • Niektórzy ludzie - chyba słusznie nazywani "mali" - w każdym swoim poście podkreślając swoją wyższość i innych niższość (2)

          Nie będzie rozwoju komunikacji miejskiej, jeśli w parze z unowocześnianiem taboru autobusowego i tramwajowego nie będą unowocześniane torowiska i - równolegle - jezdnie. Miasto Gdańsk co roku remontuje fragmenty ulic, skrzyżowań - buduje całe odcinki dróg. Ważne jest, by wszystkie te zamierzenia uwzględniały interes komunikacji miejskiej. Konieczne jest własne silne stanowisko, by racje ZTM nie były drugoplanowe, by zwłaszcza tramwaj, ale i autobus były pojazdami uprzywilejowanymi! Już dzisiaj nasze główne drogi są zatłoczone, tworzą się olbrzymie korki, a ilość pojazdów (zwłaszcza samochodów osobowych) stale wzrasta.
          Jednym ze sposobów tych korków ulżenia jest rozwój komunikacji miejskiej, która to doktrynalna idea jest szansą dla takich przedsiębiorstw jak ZTM.
          Oczywiście wiele pomysłów przedstawionych jest w obecnym finansowo stanie miasta nierealnych do spełnienia, utopijnych, tym niemniej prędzej czy później pieniądze na ten cel będą, bo okaże się, że komunikacja w godzinach szczytu jest niedrożna i jako taka priorytetowa. Wiele przedstawionych koncepcji wyraża doktrynalną myśl, by unowocześniać zwłaszcza te odcinki dróg, które są wspólnymi z pojazdami komunikacji miejskiej. W razie ich zaakceptowania (jako same w sobie dobre) trzeba zakazać wydawania pozwoleń na budowę lub inwestycje dla tych terenów, by w przyszłości te (lub inne) projekty były możliwe w realizacji bez konieczności wyburzeń i zbędnych dodatkowych kosztów. Przykładem krótkowzroczności w tym względzie jest skrzyżowanie ulicy Grunwaldzkiej z ulicami: Jaśkowa Dolina i Partyzantów. Zbudowany Manhattan zajmuje teren, który mógłby służyć w celu budowy dwupoziomowego skrzyżowania z rondem, szerokimi przystankami tramwajowymi i autobusowymi i dogodnymi przejściami dla pieszych. Niech nie łudzą się ci, którzy sądzą, że samo podziemne przejście dla pieszych rozwiąże problem - nie rozwiąże.
          Jeśli zgodzimy się ze stwierdzeniem, że zlokalizowanie głównej zajezdni autobusowej na końcu ulicy Wałowej jest pomysłem chybionym (tak duża ilość autobusów na tej niekrótkiej trasie jeździ bez pasażerów), to warto chyba czynić starania o zmianę tego nieekonomicznego stanu.
          Nową koncepcją byłaby zmiana spojrzenia na rozmieszczenie przystanków autobusowych i tramwajowych w przypadku ich wspólnych tras. Znakomite przyśpieszenie tych pierwszych (nowego typu), jak i możliwość ustalania przystanków jako "na żądanie" sugeruje, by tramwaje miały przystanki rzadziej, a autobusy gęściej - czyli odwrotnie, niż to jest dotychczas.
          Piętą Achillesową linii tramwajowych jest torowisko, dlatego nie rozumiem, dlaczego nie montuje się torów kolejowych jak dla pociągów?

          • 3 5

          • @To Ja: (1)

            Dobre słowo, ale ten fragment o skrzyżowaniu wielopoziomowym w miejscu CH Manhattan jest zupełnie nie ma miejscu, jak kupa na środku chodnika. Takich rzeczy absolutnie nie powinno być w mieście. Kluczem do poprawy sytuacji nie jest wylewanie milionów ton betonu, a zmiana mentalności ludzi. A to się stanie dopiero kiedy frustracja związana ze staniem w korkach osiągnie punkt krytyczny.

            • 11 3

            • Nie twierdzę, że mam rację, tylko ukazuję swoją propozycję pod rozwagę

              Trudno jest opisać plan: na trasie Dmowskiego - Jaśkowa Dolina podziemny przejazd pod Grunwaldzką, a w miejscu obecnego Manhattanu rondo łączące Dmowskiego i Jaśkową Dolinę z planowanym Bulwarem Akademickim, czyli Matejki i Partyzantów. Nierzadko jadę autobusem Jaśkową Doliną - korki są ąz do strzelnicy, czasami nawet do przychodni na Morenie.

              • 3 4

    • za dziesięć lat będzie: (9)

      obwodnica południowa i północna, nowa łódzka, łąkowa, słowackiego, w-z dociągnięta do do obwodnicy, i może poszerzona obwodnica (w niektórych miejscach) i pare innych inwestycji oraz drogi przez młode miasto. Myślę, że i tak będziemy mieli najlepsze drogi i komunikacje w Polsce...

      • 17 12

      • (3)

        w tej chwili to jestesmy 10lat za poznaniem

        • 5 13

        • Za Poznaniem? Chyba żartujesz.

          • 6 1

        • nieuku

          jakieś kilkaset lat przed poznaniem . Dlatego teraz mamy problem z drogami , bo ci co tworzyli Gdańsk pojęcia nie mieli , że będzie coś takiego jak samochód

          • 5 2

        • chyba nie jeździłeś po Poznaniu przez ostatnie 10 lat - to jest WIECZNIE ZAKORKOWANE miasto

          • 0 0

      • (3)

        Poszerzona obwodnica.... ktoś zapomniał filary mostów nad obwodnicą zrobić szerzej.... ech wierzyć się nie chce, że ktoś myślał że stać nas tylko na dwa pasy....

        • 4 0

        • brana jest pod uwagę opcja bez pobocza (pod wiaduktem) (2)

          cóż Polacy nigdy na przyszłość nie planowali.
          nasza autostrada tez jest z takimi wiaduktami więc jak za 30 lat będziemy chcieli ja poszerzyc to bedziemy od nowa budowac kilkadziesiat nowych wiaduktow

          • 6 2

          • etam, ceny się podniesie za przejazd

            i się problem ureguluje

            • 0 1

          • nieprawda!

            A1 na całej długości pomorskiego odcinka ma rezerwę pod 3 pas. Jak nie wiesz, to nie pisz głupot. Dobranoc.

            • 0 0

      • o ile powstanie spójny system widzialnej i niewidzialnej infrastruktury dla rowerów

        • 2 1

    • Rozwiązanie problemu jest dosyć proste... (2)

      ...i zaplanowane, tylko urzędnicy jak zwykle są opieszali a i w skarbonce pusto. Po pierwsze Trasa Sucharskiego z tunelem pod Wisłą. Jak tylko zostanie wybudowana - cały ruch ciężkich pojazdów do większości nabrzeży w Porcie Gdańsk pójdzie nową trasą, tak samo do zakładów położonych pomiędzy Martwą Wisłą a ul. Marynarki Polskiej - to po pierwsze, a niesamowicie odciąży Hucisko. Po drugie zaś, kto wie, czy nawet nie ważniejszą inwestycją jest Nowa Wałowa z przebiciem do Elbląskiej. Ta droga przejmie wszystkie ciężarówki jadące do portu w Gdańsku i zakładów przyportowych, których nie przejmie Trasa Sucharskiego. Poza tym większość samochodów osobowych jadących od strony Warszawy do Wrzeszcza, czy bardziej północnych dzielnic Gdańska pojedzie właśnie albo Sucharskiego (pod warunkiem, że powstanie również w miarę szybki przejazd Trasą Zieloną), albo Nową Wałową. Zakładając, że obwodnica południowa powstanie jako pierwsza, to jeżeli dojdą jeszcze te dwie drogi, wspomniane wyżej, Hucisko przyjmie ogromny ruch od strony Łodzi, ale nie będzie już takiego zamieszania ze zjeżdżającymi z Warszawy. Wtedy będzie można dobrze zaplanować przebudowę węzła, bo w tej chwili nie ma to za bardzo większego sensu, gdyż nie do końca wiadomo jak rozłoży się ruch po oddaniu tych 3 dróg... Właśnie sobie uświadomiłem co napisałem ;) śmieszne to, bo napisałem w tonie eksperta z tej dziedziny, a ja tylko geografem jestem :) I na drogach znam się jak świnia na gwiazdach... ale już to wyślę, skoro zmęczyłem klawiaturę...

      • 36 1

      • została tylko jedna zagadka...

        jaki ruch będzie na obwodnicy jak cały ruch zostanie na nią przerzucony.
        może dwa pasy jeszcze sobie poradzą ale drogi wyjazdowe to już w korkach będą

        • 3 0

      • Jak Powstanie Sucharskiego to Nowa Wałowa

        nie będzie tak istotna.
        Niestety z powstaniem Słowackiego i Sucharskiego wzrosną problemy we Wrzeszczu.

        • 2 1

    • co ma jedno do drugiego ? (6)

      • 1 3

      • właściwie to nic... (2)

        ale pajac TO JA, musi jakies bzdury napisac

        • 3 2

        • Towarzyszko feministko, nienawiść zaślepia - zgadzacie się z tym stwierdzeniem? (1)

          Znacie się choć trochę na planowaniu infrastruktury drogowej, jej wieloaspektowej (przykładowo w poście Columbusa ukazanej) złożoności? Tego typu niuanse sprawiają, że "jedno do drugiego" ma bardzo wiele.

          • 3 3

          • Towarzyszka feministka woli się nie wypowiadać, żeby nie został odkryty jej marazm duchowo-intelektualny?

            Towarzyszko, a znacie się na dziurach? Chyba nie wymyślimy nic bardziej prozaicznego niż dziura w jezdni ze względu na masowe jej występowanie na naszych jezdniach. Występowanie o każdej porze roku ze szczególną intensywnością w okresie wiosennym, mimo upartych działań służb drogowych starających się to zjawisko zlikwidować. Angażuje się do tego wiele wysiłku ludzkiego, różnego rodzaju sprzętu specjalistycznego, przeznacza się na to niemałe pieniądze; wszystko bezskutecznie. Zjawisko występuje uparcie. Jak myślicie, dlaczego?

            • 1 3

      • (2)

        To ma do tego, że już teraz jest problem zjechać z obwodnicy, niektórych miejscach. Przykład Straszyn, jakić debil zrobił z jednej strony (od wyjazdu na Mackowe) piękne rodno, które legancko spełnia swoją role, ale z drugiej strony jest zwykła skrzyżowanie. Korkuje sie zjazd z obwodnicy z tej strony, wjazd do Straszyna od strony Gdańska i cąły Straszyn.
        Daj boże że coś z tym zrobią w ramach inwestycji obwodnicy Południowej. dobrze ze ja do Straszyna tylko dojeżdżam, ale jakbym miał tam mieszkać to tego ciecia co to planował to bym za jaja powiesił.

        • 1 1

        • debilem to jestes tylko ty, to co mieli zrobić miszczu może tunel pod obwodnicą???

          jest zrobione rondo kilka lat temu w zamian niewydolnego skrzyżowania i ciesz się że jest, bo inaczej byś na trakcie juz stał.
          A teraz Cie dobiję, planowane jest drugie rondo w straszynie przed estakadą od strony starszyna, wiec szukaj drzewa i mocnej linki...

          • 2 0

        • Bo tam jakiś k...a pajac zaplanował "rondelek" nie rondo, niczym z przyszkolnego miasteczka rowerowego!!!! W tym pięknym kraju nie potrafią rond budować to to co jest na drogach to najwyzej jakieś powyginane skrzyzowania !!!!

          • 2 1

    • Wyburzyć zabytki wokół i budować tylko drogi aby wszyscy dojeżdżali do pracy, sklepów, restauracji, kin, barów i parków...

      samochodami... Już to gdzieś perzerabiano chyba co?

      O refleksie i uzywaniu kierunkowskazów na rondach przez wielu kierowców nie wspominam.

      • 6 1

  • sposób na biznes (10)

    w pobliżu budowy postawić niewielki sklep, a nawet kiosk z piwem, bułkami i kefirem. interes 100 %

    • 79 41

    • (1)

      wypij lepiej ten kefir...ciekawe że kierowcy zatrzymują się tak często pod sklepikiem spożywczym...nie wiem skąd masz takie dziwne dane

      • 11 16

      • Ten sklep miałby być dla budowlańców, a nie dla kierowców .
        Czytajcie ze zrozumieniem...

        • 9 1

    • to już nie te lata, gdzie budowlańcy do śniadania popijali bronksy (3)

      teraz się pracę szanuje

      • 18 8

      • masz Prawie rację;)

        • 12 0

      • No to chyba nie widziałeś budowy hali sportowej na Żabiance

        Tam mój Drogi, chłopaki przed pracą (którą może nawet szanują) kupują po dwa mocne Specjale i ćwiarę wódy. Masz zatem częściowo rację. TYLKO bronxów przed pracą nie popijają.

        • 9 2

      • jasne

        w trakcie budowy budynków komunalnych na jednym z osiedli w sklepiku osiedlowym w kolejce często stało się za budowlańcami, którzy na śniadanie kupowali po 2 piwa

        • 2 0

    • tylko

      zapomnieli o tojtojkach a szofery gdzieś musza oddawac mocz..

      • 5 1

    • sklep w Lipcach

      przy Trakcie - już stał; po tłoku przed sklepem sądzę, że obroty wzrosły tam kilkukrotnie :D

      • 3 0

    • na pewno ...

      ... i znając naszych ''budowlańco-drogowców" sklep przez 30 lat zagwarantowane będzie miał klientelę ... bo pewnie tyle potrwa ta budowa

      • 2 0

    • zarobek i szacunek

      na budowach w niemczech śmiało można obok kierownika piwo wypić i zjeść frytki itd. no ale jak sie pojawili Polacy to niestey piwo w większości zostało zakazane przez imbissy i kierownictwo bo pospólstwo n******* chodziło bo budowie

      • 0 0

  • Za 10 lat ? Z buta albo rowerem szybciej sie bedziesz poruszał po mieście i tyle.

    Wszystko utknie w jednym wielkim korku bo samochód przestał być luksusem dla nielicznych.

    Pozdrawiam ;)

    • 73 21

  • ... pochłonie aż 1,133 mld zł.... ?????????????????????? (12)

    widac dla autora milon i milard to to samo Szkoda, że nie mamy poczucia wartości pieniądza

    • 19 134

    • wczesna pobudka ???

      A co dziwnego widzisz w tym 1,133 mld zlotych? Bo nie bardzo moge skumac gdzie zauwazyles blad.

      • 47 1

    • wydaje mi sie że autor dobrze wiedział co pisze... 1 miliard 133 miliony zł , taka jest cena tej inwestycji

      • 29 1

    • Chodzi o miliard. ;] (3)

      Windują koszty budowlańcy jak cholera. Nawet w USA są sużo tańsze drogi niż u nas. ;]

      • 5 16

      • (2)

        a skąd wiesz ile kosztują w stanach? w artykule jest mowa o trudnym terenie i najdłuższej estakadzie w polsce

        • 14 3

        • (1)

          najdłuższa estakada w polsce jest w gdyni i tak zostanie

          • 1 4

          • To się będziecie musieli zrzec tytułu najdłuższej estakady w Polsce dla Gdańska :P

            • 2 0

    • Kolega nie zna cen (2)

      Za 1,113 mln to mogą koledze 100m drogi osiedlowej z kostki brukowej położyć.

      • 35 0

      • (1)

        Albo kibel ma Monciaku.

        • 38 0

        • ..

          hahahah :D

          • 3 0

    • tam jest przecinek chłopcze a nie kropka...

      to znaczy że, jest jeden miliard (1) i 133 milionów (,133) a nie tysiąc mld.
      wracaj do podstawówki podszkolić matmę. a wypowiadaj się na forum tam gdzie masz wiedzę...

      co do cen... zobacz ile jest wiaduktów i jaka długa jest estakada...

      • 28 2

    • milion to kibel w sopocie ma kosztować :)

      • 1 0

    • To Ty nie masz poczucia wartości pieniądza.

      • 1 0

  • I tak (3)

    Nikt nie będzie nią jeździł, bo wszyscy będą chcieli z bliska zobaczyć jedyny taki w Polsce most wantowy.

    • 13 68

    • każdy most jest jedyny w swoim rodzaju... (2)

      poza tym jak byś nie był internetowym trollem, to byś wiedział, że teraz most wantowy będzie miał sens, bo właśnie z południową obwodnicą ma być połączony...

      • 8 2

      • Pieprzysz Pietrze (1)

        • 1 2

        • sam pieprzysz
          będzie połączony ;)))

          • 1 0

  • oby tylko nie zawalili bo tniemy koszty i oby obyło się bez większych wałków i ekoterrorystów

    a tak to super :)

    • 74 4

  • Czy to Pan Michalski kiedyś był rzecznikiem w ZTM Gdańsk? (1)

    Jeżeli to ten sam człowiek to pamiętam jak się ośmieszał swoimi wypowiedziami :)

    Typowy niedorzecznik

    • 26 9

    • Nigdy nie był rzecznikiem ZTM Gda drogi Karolu :)

      • 1 1

  • Nie moge się doczekać kiedy przemknę obwodnicą moim oplem 92r.;p (11)

    • 73 15

    • (2)

      Ten Opel raczej tego nie doczeka:-(

      • 17 3

      • może to będzie jego ostatni kurs na 20lecie jego produkcji...:( (1)

        zamieniłbym na nowego ale co zrobić.

        • 18 0

        • Mój przed miesiącem własnie dożył żywota - 1989r

          wiec Twój w 2012 powinien jeszcze pojechać

          • 14 0

    • A ja nie moge się doczekać kiedy przemknę obwodnicą swoją Syrenką z 1978 r :) (1)

      Ps.
      Jest już na zołtych tablicach

      • 21 3

      • a żółte papiery też

        (na nią) masz?

        • 0 0

    • Predzej kaszlaka oddasz na szrot !

      • 4 0

    • .... a ja juz zaczynam zbierać puszeczki i buteleczki ! :) - sprzedam i kupie sobie rowerek !

      ... i przejade sobie rowerkiem te trasę (mam nadzieje,że scieżki rowerowe też będą.... - w końcu to Europa...podobno ! - a nie zadupie/komuna - jak za czasów "propagandy i sukcesów". Do przodu !!! - Polsko ! - do przodu !!

      • 4 1

    • A ja moim nowym golfem III 1.4. GTi !!! (1)

      na pięknych alumfelgach z takim: |--------------------------------------------| randem

      • 6 6

      • GTI

        1,4 GTI ? No pieknie, to ja też takiego chce.

        • 0 0

    • Mój Kadett nie doczekał... :( (1)

      jw.

      • 4 0

      • Poldożer 1.6

        ja już zacieram rdzę na moim drogowym demonie: Caro 97 1.6 LPG żeby pokazać na co nas stać na nowej obwodnicy ;-) może doczeka....

        • 3 0

  • Niech GDDKiA zacznie remontować swoje drogi (2)

    • 30 10

    • Ja mam sierre 2.0 90r

      Na 22 lecie przejade sie po niej okragle 2 paki w te i nazad

      • 0 0

    • plagiat

      To już dzisiaj było

      • 0 0

  • wyrazy współczucia dla mieszkańców domu z drugiego planu (2)

    wyrazy współczucia dla mieszkańców domu z drugiego planu

    • 42 18

    • "Zaczęliśmy teraz bardziej spektakularne prace, jak np. palowanie" (1)

      Spektakularne dla kogo? ;)

      • 5 4

      • spektakularne dla dziennikarzy nieuków

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane