Fakty i opinie

Obwodnica Trójmiasta: spadek ruchu o 1/3

Najnowszy artukuł na ten temat

Poranny paraliż obwodnicy po serii stłuczek

W ostatnich czterech tygodniach ruch na obwodnicy wyraźnie zmalał. Na podobnym poziomie utrzymuje się tylko ruch ciężarówek.
W ostatnich czterech tygodniach ruch na obwodnicy wyraźnie zmalał. Na podobnym poziomie utrzymuje się tylko ruch ciężarówek. fot. Trojmiasto.pl

Wprowadzone w połowie marca ograniczenia spowodowane koronawirusem odkorkowały Obwodnicę Trójmiasta, po której już dawno nie jeździło się w tak komfortowych warunkach. Jak wskazują wyniki, dobowy ruch pojazdów między węzłem Gdańsk Południe a zjazdem na Trasę Kwiatkowskiego spadł niemal o 1/3. O ponad połowę zmalał też ruch na autostradzie A1.



W czasie epidemii koronawirusa z auta korzystam:

tak samo jak przed wprowadzonymi ograniczeniami 34%
zdecydowanie rzadziej, bo siedzę w domu 57%
o wiele częściej, bo unikam korzystania z komunikacji miejskiej 9%
zakończona Łącznie głosów: 861
Największy wpływ na radykalny spadek liczby aut, które każdego dnia przemieszczają się obwodnicą, miało zamknięcie w połowie marca szkół oraz ograniczenie usług i handlu. Z dnia na dzień na wszystkich drogach krajowych ruch spadł o kilkadziesiąt tys. aut na dobę. Wyjątkiem jest ruch pojazdów ciężarowych, który w porównaniu do analogicznego okresu z 2019 r. pozostał na podobnym poziomie.

- Przeanalizowaliśmy ruch w marcu 2020 r. i porównaliśmy go z ruchem w analogicznym okresie w latach ubiegłych. Znaczny spadek ruchu pojazdów osobowych świadczy tylko o tym, że, respektujemy ograniczenia związane ze stanem epidemii. Ruch pojazdów ciężkich, które mogą się swobodnie przemieszczać, nadal utrzymuje się na wysokim poziomie w stosunku do pozostałych pojazdów - informuje Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA.
Natężenie ruchu na obwodnicy od początku marca do połowy kwietnia w 2019 i 2020 r.
Natężenie ruchu na obwodnicy od początku marca do połowy kwietnia w 2019 i 2020 r. graf. Trojmiasto.pl

Spadek ruchu w całym kraju



Z badań drogowców wynika, że najbardziej widoczny jest spadek ruchu samochodów osobowych. Średnia suma tego ruchu na drogach krajowych w Polsce, w poszczególnych dniach tygodnia w marcu 2019 roku, wahała się pomiędzy 520650 tys. poj./dobę, podobne wartości zarejestrowano również na początku marca. Z dniem wprowadzenia pierwszych ograniczeń, tj. 15 marca, ruch ten spadł do poziomu ok. 250-350 tys. poj./dobę w dni robocze. Jeszcze większe spadki obserwowane są w weekendy - z poziomu ok. 550 tys. poj./dobę do ok. 160 tys. poj./dobę w ostatnią niedzielę marca 2020 r.

W przypadku pojazdów ciężarowych z naczepą ruch zmniejszył się nieznacznie, tj. z ok. 140 tys. poj./dobę w roku 2019 do ok. 120-130 tys. poj./dobę w analizowanym okresie roku 2020.

Podobnie małe zmiany obserwowane są dla pojazdów ciężarowych bez przyczep oraz z przyczepami. Nieznaczny jest również spadek ruchu pojazdów dostawczych, zmniejszył się on z ok. 110-120 tys. poj./dobę do ok. 80-90 tys. poj./dobę.

Obwodnica: niecałe 60 tys. aut na dobę



Na tle dróg w kraju podobnie wypada Obwodnica Trójmiasta, gdzie od połowy marca ruch zmalał o 1/3.

- Dane z natężeń ruchu z punktu pomiarowego na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta pokazują to, co zapewne widzą na co dzień użytkownicy tej trasy - jest zdecydowanie mniejszy ruch. O ile przed wprowadzeniem ograniczeń ze względu na pandemię ruch w dzień powszedni oscylował wokół 80-85 tys. pojazdów na dobę, to po wprowadzeniu ograniczeń spadł poniżej 60 tys. Warto przy tym zauważyć, że wliczony w to ruch samochodów ciężarowych pozostaje na tym samym poziomie ok. 10 tys. pojazdów na dobę - komentuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak informują drogowcy, ruch na obwodnicy radykalnie spadł także w czasie Wielkiego Tygodnia. W porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku naszą ekspresówką przejechało 45 proc. mniej pojazdów (spadek o 33 tys. pojazdów w ciągu doby). Tym samym obwodnica na odcinku między zjazdem z Obwodnicy Południowej a węzłem Gdynia Port zajęła drugie miejsce w kraju. Większe spadki odnotowano tylko na autostradzie A4 na odcinku Kostomłoty-Wrocław Płd., gdzie dobowa różnica wyniosła 36 tys. pojazdów. (spadek o 63 proc.).

Mniejszy ruch także na autostradzie A1



Jeszcze większe spadki zanotowano na bramkach wjazdowych i zjazdowych na autostradzie A1. O 60 proc. spadł ruch pojazdów lekkich, a o ok. 20 proc. - ciężarowych.

Opinie (90) 5 zablokowanych

  • Wioleta

    Troszkę większy ruch od 2 dni na o wodnicy i już co chwila jakieś stłuczki po kilka aut

    • 1 0

  • jest wyjątkowo spokojne na drogach. ostatnio trasę Warszawa - Gdańsk zrobiłem w 2 h 35 min (8)

    auto BMW 750 iL 390 KM LPG

    • 14 64

    • Gd Honda Civic 2000 rok 16 gaz benzyna 24 minuty 86 sekund

      • 0 1

    • oooooooooooooo 750 iL w LPG.......

      to tak jak byś pił ciepłą wodę ognistą vol 40% przez słomkę

      • 2 0

    • Ja tyle samo pijac kawke w pociagu

      • 2 0

    • Passat B4 KOMBI 1.9 TDI 140 KM (2)

      93 min na trasie Gdańsk-Warszawa tydzień temu w nocy

      • 4 6

      • 31 min. 2 sek.

        Fiat 126p.

        • 18 0

      • a ja w 55 minut Warszawa - Gdańsk

        bombardier q400

        • 12 0

    • Łe ja na pieszo w 15 min.

      I to bez specjalnego pospiechu

      • 13 0

    • Słabo

      Ja swoją Audi A4 B5 w Tdiku dokonałem w 1 godzinę 55 minut.
      Pozdro.

      • 15 6

  • samochodowi lobbyści, wiecie co robić (5)

    Zamiast budować autostrady w mieście, wystarczy że co trzecia osoba zamiast jechać do pracy samochodem pójdzie tramwajem lub pociągiem. Jeśli komuś zależy żeby odkorkować miasto, powinien lobbować za nowymi liniami kolejowymi, częstszymi połączeniami i wygodnymi drogami dla rowerów

    • 5 6

    • W Polsce nie ma ani jednej autostrady w mieście. (3)

      Widziałem takie w Hamburgu, Bonn, Antwerpii, Liverpoolu, Bolton, Manchesterze... Ale w Polsce nie.

      • 2 1

      • jeszcze dodaj, że dzięki tym autostradom, w tych miastach nie ma korków

        każdy jedzie zadowolony, dookoła pusto, miliony parkingów w samym centrum, wszystko za darmo, miód, malina.

        • 0 0

      • jak zwał tak zwał (1)

        rozumiem, że czepiasz się terminologii, ale jak pomyślisz to zrozumiesz przekaz

        • 1 1

        • Drogi mamy z lat 60 ubiegłego wieku

          A komunikację zbiorową z lat 30. Nikt nie pomyślał o objazdach. Cały ruch wali przez centra. Dzisiaj z Oruni do Oliwy szybciej jest przez obwodnicę niż przez centrum. W tych warunkach jazda autobusem to koszmar.

          • 0 0

    • i jeszcze tiry na tory

      • 1 0

  • teraz moge spokojnie jechać dwie stówki. (3)

    szybko ale bezpiecznie

    • 51 41

    • dziś cena baryłki ropy -36$ /słownie: MiNUS trzydziści sześć dolarów (1)

      producenci ropy teraz Dopłacają - byś od nich tą ropę odebrał - bo wszystkie zbiorniki rezerwowe w krajach zach. są już pełne full.
      dlaczego wobec tego cena paliw w Polsce nie spadła do 2zł/L ????

      • 1 0

      • bo mamy takie duże podatki.

        • 0 0

    • jedź jedź już czekają na ciebie żeby prawko zabrać i mandat dosolić

      a będzie łatwiej wyłapać bo mniejszy ruch

      • 6 4

  • dodatkowy plus (4)

    dzięki temu więcej ludzi przeżyje (mniej ginie w wypadkach), niż umrze na koronę

    • 1 5

    • (2)

      Przeciez ludzie nie umieRaja na korone tylko a inne, towarzszace dolegliwosci, O ktorych teraz nie mowia. A ze Wy wierzycie w telewizje I lykacie wszystko Co mowia to juz inna bajka. Ludzie, ogarnijcie sie I zrozumcie ze oni teraz kazdy zgon podciagaja pod to wymyslone ustrojstwo! :)

      • 0 3

      • Dokładnie. Większość ludzi, która ginie na drogach też ma choroby współistniejące, dlatego nie można mówić, że giną na drogach

        • 0 0

      • zgoda nie na koronę - ale korona przyspiesza zgony z innych powodów - powiedzmy więc brak zgonów samoistnych na koronę

        • 1 1

    • ojjj wątpie. na drogach ginie koło 3tys osób rocznie

      koronawirus kierofczykowirusa nie dogoni raczej.

      • 1 0

  • W mieście komfort jazdy jak w latach 70. (3)

    Spokojna jazda, przed światłami stopniowe wytracanie prędkości, można jeździć płynnie. Nie ma palantów, którzy wyprzedzają cię tylko po to, żeby przed czerwonym zajechać drogę. Zużycie paliwa oscyluje wokół 6 l. Po prostu rewelacja.

    • 11 1

    • Polecam przejazd ul. Beethovena (1)

      Nie ma spokojnej jazdy - jest stress, kilka sekund zielonego i bez żadnej przyczyny kilkadziesiąt sekund czerwone, żadnej regularności nie ma.
      Innymi słowy zrobili czerwoną falę a raczej czerwoną blokadę i tak od marca.
      Bez względu na prędkość ( 20-60 km/h ).
      Spalanie przy tak małym ruchu większe niż w zimę zanim popieprzyli tą sygnalizację.
      Ale zatrzymanie + rozpędzanie = wiecęj spalonego paliwa = większa sprzedaż, więcej VAT-u, lepsza koniunktura, większy PKB a więc lepiej.
      Spaliny i kurz gratis.
      Urzędasy zapewne wytłumaczą swoje głupawe wymysły bezpieczeństwem i uspokajaniem ruchu, a telefony w ZDiZ milczą - pewnie są bardzo zapracowani.

      • 1 1

      • Przecież tristar powstał po to, żeby. ruch hamować, nie usprawniać

        Kiedyś była zielona fala z Gdańska do Gdyni. Zapalały się informacje: 40, 50, 60. Jadąc z tą prędkością trafiało się na zielone. Dzisiaj jest program, który tym zawiaduje i nawet najprostszych rzeczy nie ogarnia

        • 3 0

    • Głupiś. Może góra jak 15 lat temu.

      • 0 3

  • Szkoda że tylko w czasie epidemii da się zachować odstęp (7)

    Nikt się nie wbija nam przed maskę itp. Dopiero teraz można tę drogę obwodnicą nazwać

    • 63 1

    • To znaczy, że robisz za mały odstęp. (4)

      • 2 0

      • Zrób prawilny 3s odstęp. (3)

        Weź stoper i zmierz czy uda Ci się tak jechać przez minutę bez żadnego Janusza który się w niego wciśnie.

        • 5 0

        • Skoro Janusz się wciska w kilkudziesięciometrowy odstep (1)

          To znaczy, ze Janusz Cię wyprzedził, czyli jechał szybciej. Nielogiczny ten Twój problem.

          • 1 1

          • Wyprzedził, zwolnił, teraz ja muszę hamować, żeby wrócić do odstępu.

            Jadący za mną musi hamować mocniej, jadący za nim jeszcze bardziej i w ten sposób 500m za nami masz już korek.

            Za to Janusz oszczędził 5s...

            • 0 1

        • nie potrzebujesz mieć samochodu

          stań w kolejce z 2m odstępem od poprzednika - to zaraz przyjdzie jakaś dziadek babcia i się na bezczelnego wciśnie po za kolejnością

          • 0 1

    • Co to za bzdury? (1)

      "Szkoda że tylko w czasie epidemii da się zachować odstęp"
      Co ty bredzisz trollu? Co ma jedno z drugim wspólnego?

      • 1 11

      • Sam bredzisz

        Kiedy ty ostatnio tam jechałeś?

        • 6 2

  • Nareszcie!

    Oby to trwało na wieki.

    • 1 1

  • Spadek

    to spodka na podłogę. Tutaj zmniejszenie.
    Pozdr garstkę osób lubiących język ojczysty.

    • 1 1

  • czy szklanka jest do połowy pełna czy zapełniona tylko w połowie?

    optymista powie: do połowy pełna, pesymista (i malkontent) uzna, że jest zapełniona tylko w połowie. Inżynier z wykształceniem ekonomicznym powie: szklanka jest o 50% za duża. Baczmy, by tworząc system transportowy regionu nie znaleźli się w sytuacji USA w którym to kraju budżet nie ma środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej, na której codziennie miliony ludzi tracą czas, zdrowie i pieniądze tkwiąc w korkach na dojazdach do miejsc pracy położonych w odległości dwóch godzin jazdy od domu na przewymiarowanych przedmieściach udających miasto.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.