• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • No chyba nie (1)

    wgl teraz pytanie ile z nas, jeżdżących ZOT wybierze OMT?
    OMT nie wiele pomoże, bo chyba 70% ruchu na odcinku Karwiny POG pochodzi/zjeżdża na węzłach pomiędzy (a więc i tak musi jechać starą ZOT). jeśli tranzyt powiedzmy 30% ruchu odejdzie na OMT, to pewnie za rok, dwa nawet tego nie zauważymy, po przyjdą kolejne nowe SUVy w leasingu, janusze, karyny oraz NOLe i inne takie.

    jak dla mnie trzeba ZOT przebudować na coś w stylu S8 w warszawie (2 pasy tranzyt + 3 lokalsi) i tak codziennie to stoi (w szczycie Most Grota-Roweckiego zapchany zawsze :), ale zobaczcie, że tam jest więcej autek (chyba 135 tys na dobe)

    jedynym rozwiązaniem dla mnie to mieszkać blisko "centrum" gdanska, mieć w miarę blisko do SKM czy PKM, a z obwodowej korzystać z okazji zakupów, wyjazdów na wakacje itd, ale broń boże 10x w tygodniu w drodze do pracy

    zbiorkom w gdańsku jest fatalny, dlatego kierowcy musicie wybrać między dżumą a cholerą.

    • 28 3

    • Masz rację - szkoda, że w artykule nie poruszono tematu komunikacji miejskiej.
      Czemu nikt ni pomyśli, aby odciążyć obwodnicę właśnie przez sprawny system komunikacji miejskiej?
      Brak normalnego wspólnego biletu w Trójmieście, SKM z muzealnymi składami, które nigdy nie były dostosowane do ruchu aglomeracyjnego (to jest prowizorka trwająca od pierwszej połowy lat 70-tych!), PKM - bez komentarzy.
      Ciekawe, ile osób wybrałoby SKM, gdyby:
      1. Była pełna integracja z pozostałymi środkami komunikacji - od biletów po rozkłady kazdy
      2. Skrócono czas przejazdu - a pomogłyby choćby pociągi naprawdę aglomeracyjne, na wzór np. berlińskich S-Bahn. Więcej drzwi, podłoga na wysokości peronu.. i już mamy szybszą wymianę podróżnych oraz krótszy czas postoju. Ale tu nic się zmieni - bo nowe pociągi SKM też nie spełniają tych wymagań.
      3. Zapewniono punktualność - a w razie opóźnień lub awarii sprawny system komunikacji. Kto utknął kiedyś w SKM między stacjami bez żadnej informacji dlaczego i kiedy pojedzie się dalej, ten wie, o co chodzi.

      • 0 0

  • Drogi tak ale

    dużo ważniejszym i tańszym sposobem byłaby sprawna komunikacja międzymiejska, bezpłatne parkingi na węzłach przesiadkowych oraz wspólny bilet. Ale oczywiście włodarze Trójmiasta nie mogą się dogadać bo myślą tylko o sobie i własnych kolesiach i nic się nie da.

    • 23 6

  • To fakt

    Jak jadę czasami do Gdańska czy w kierunku Gdyni i np.. jest kolizja czy zwykła stłuczka i niektórzy kierowcy patrzą na to co się stało i niestety oni mogą powodować że tworzy się jeszcze większy korek niż jest, a drugie jest intensywny rozwój motoryzacji a nasze drogi niestety są jakie są i budowa Obwodnicy Metropolitarnej powinna nastąpić szybciej niż planują a po za tym nie wszyscy kierowcy stosują się do dozwolonej prędkości która obowiązuje na obwodnicy

    • 10 0

  • Brak wyobraźni , glupota I brak znajomosci podstawowych przepisówruchu

    To główne przyczyny wypadków. Ponadto panowie i panie w suwach są przekonani ze tylko oni mają patent na nieśmiertelność

    • 13 2

  • (2)

    Tak, wspierajmy suburbanizacje i budujmy drogi dojazdowe dla Januszy z kaszub, co zrobili biznes życia i kupili tanio ziemie, a teraz oczekują dogodnego dojazdu do miasta.

    • 16 16

    • możwe zamiast do egiptu czy bułgari

      proponuje wybrać się z wycieczką "bliżej" (bliżej to trochę dalej od miejsca gdzie zawraca czerwony autobus)

      • 1 1

    • Pomysł jak coś zeskrobierz z Twojego durnego mózgu

      Są ludzie którzy mieszkają od dzieciństwa właśnie na tych wioskach.

      • 0 0

  • Głowny problem - niestety coraz więcej agresywnych kierowców !! (12)

    Nie wiem z czego to wynika, ale kierowców siedzących na zdeżakach i to nie przy prędkościach 120 a 140-160 jest coraz więcej. Natomiast kierowcy jadący 120-130 i trzymający odległości nawet nie 70 a 50 metrów uważani są za zamulaczy lewego pasa i publicznie obrażani przez tych kretynów przez których później stoi całe miasto....
    Jeżdżę obwodnicą do pracy pn-pt od węzła karczemki do karwin i średnio podczas przejazdu taką trasą widzę 3-4 kierowców dojeżdżających pod zdeżak przy prędkościach ok 160 km/h. Nigdy natomiast nie widzę policji w nieoznakowanych radiowozach wyłapujących i tępiących takie zachowanie. W godzinach szczytu w ogóle prawie ich nie widzę.
    Może podpytajcie w policji jako dziennikarze ile interwencji tego typu podjęła nasza kochana policja od monentu zakupu pięknych "trójek" za ciężkie pieniądze...

    • 82 4

    • no ale nikt nie broni jechać te 120-130 na prawym pasie,razem z odstępami itd.itp (6)

      • 2 28

      • W Niemczech, Czechach czy we Francji

        to byś sobie tak szybko lewym nie pojechał na zderzaku.
        Jak nie chcesz żyć to twoja sprawa.
        Może jesteś nieświadomy, że ciągnie ciebie do śmierci.
        Samobójca nawet nieświadomy nie musi jednocześnie być potencjalnymmordercą.
        Tak, tak nazywajmy rzeczy po imieniu.

        • 21 0

      • w uk takie cos to agresywne zachownie mandat ok 800 -1500funtow (1)

        nawet ci prawko zabiora, bo straszysz innych, pododujesz zagrozenie zycia innych. Jestes tym zachowaniem pokazujesz ze nie zdajesz psychotestu i nienadajesz sie do kierowania pojazdami mech.

        • 23 0

        • Jak to jest że za granicą takie zachowanie jak jazda na zderzaku jest bezproblemowo karane i policja nie potrzebuje skomplikowanych urządzeń żeby w razie czego udowadniać, że odstęp był 1,65m a nie 2,81m...
          A u nas jak zwykle - "nie da się...", "ale jak to zmierzyć..?", "jak to udowodnić...?" itd.
          Może sedno tkwi w zaufaniu społecznym jakie ma policja na Zachodzie w porównaniu z nieufnością i brakiem szacunku u nas (w końcu nazwę "kulsony" sami sobie wymyślili). Jak policjant mówi że ktoś jeździ niebezpiecznie to nikt tego nie podważa, bo wszyscy domniemują że się zna i mówi prawdę. A jak ma się prawda do tego co mówi policja u nas widać choćby po słynnej sprawie Igora Stachowiaka...

          • 3 0

      • lewy to masz beret debilu

        przy zatłoczonej drodze nikt nie bedzie ci zjezdzal na prawy bo chesz jechac szyciej, wyjedz szybciej jak jest duzy ruch.

        • 24 0

      • Na prawym pasie nie pojedziesz 120 (120 - a nie 130!) choćby z uwagi na liczne samochody ciężarowe.
        Właśnie przez idiotów uważających, że obwodnica to mityczna niemiecka autostrada bez ograniczeń, ruch nie jest płynny.
        Przypominam też, że na sporym odcinku jest ograniczenie do 100 km/h. Ale wyprzedzanie prawym pasem z ta prędkością niemal gwarantuje, że zaraz będzie tam ktoś siedział na zderzaku i poganiał.
        Podsumowując - tak, lewy jest "szybszych". ale jadących zgodnie z przepisami.

        • 1 0

      • Lewy

        Szybszych czyli dla ciebie i twoich braci w idiotyzmie. Szerokiej drogi ale i tak kiedys złe ocenisz swoje mistrzostwo a wowczas bedzie za pozno.

        • 0 0

    • dokładnie! w Punkt!

      • 8 0

    • pewnie masz dużą wiedzę (2)

      ale wyobraźnia szwankuje. następnym razem wyobraź sobie że jeden z tych idiotów to np. lekarz jadący pilnie do szpitala, żołnierz, lub zwykły zatroskany rodzic. Uwierz mi są tacy ludzie. Możliwe że część kierowców to idioci. ale zdecydowanie nie wszyscy. może warto czasem zmienić pas na prawy i stosować się do przepisów ruchu drogowego..

      • 1 16

      • Apelujesz do "driver'a" czy do tych na lewym pasie jadacych 160 km/h?

        • 5 0

      • Śmieszne są te argumenty typu "lekarz jadący pilnie do szpitala", "zatroskany rodzić". Czas każdego kierowcy jest cenny i każdy jest równy wobec zasad ruchu drogowego.

        • 1 0

    • zderzaki

      Poza meritum, ktore trudno kontestować, warto byłoby podszkolić troszeczkę zasady pisowni w ojczystym, niełatwym jednak jezyku

      • 0 0

  • (2)

    Gdybyśmy mieszkali w Rosji to droga by już dawno powstała a u nas 20 lat załatwiania dokumentacji, formalności, walki z wyłudzaczami jak najwyższych odszkodowań żeby 3 lata budować

    • 15 12

    • homo sovieticus

      tak. świetnie jest w rosji. coś dla twojej wschodniej mentalności. może czas na przeprowadzkę?

      • 4 0

    • w Rosji i USA

      zarówno w Rosji jaki w USA - to, co jest związane z dobrem publicznym jest bardzo ważne, juz dawno by ta droga była,

      • 1 0

  • Ta obwodnica powinna być od roku w budowie. Pisiorstwo wstrzymało inwestycję w naszym regionie

    • 25 18

  • debile trójmiejsckie (1)

    Nie od dzis wiadomo że na trójmiejskich drogach jeżdzi bydło pajace i debile którzy powodują wypadki to sobie stójcie dalej w korkach na obwodnicy...hit żeby na 3 pasmówce był korek to spotykane chyba tylko u nas..poj**miasto

    • 23 6

    • obwodnica puki co ma tylko dwa pasy

      • 0 3

  • Póki co postawić znaki zmiennej treści. Na ZOT S6 sytuacja jest tak dynamiczna, że bez bieżącej informacji panuje kompletna (1)

    • 5 1

    • Po co zmienna tresc? Wypisac na stale, ze korek/spowolnienie ruchu.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane