- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (46 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (231 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy
Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.
Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.
Jak zatem zapobiec tej sytuacji?
Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż
Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.
Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .
Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.
Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.
Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.
Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.
Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.
W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.
Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
- planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
- planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
- planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
- planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
- planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.
A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz
Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.
Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.
Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.
Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.
Kierowcy wciąż popełniają te same błędy
Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.
Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.
W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.
Miejsca
Opinie (501) ponad 20 zablokowanych
-
2018-07-18 21:35
... (4)
Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska tylko spotęgują te problemy wyrzucając cały ruch na obwodnicę w już dziś zakorkowanej okolicy Chwaszczyna i Wielkopolskiej
są to drogi znikąd donikąd które jedyne co nam dadzą poza większymi korkami to dewastację Kaszub czyli miejsca w którym wypoczywamy
co zrobić?
- zainwestować w transport publiczny nowe składy kolejowe i autobusy wraz z liczniejszymi rozbudowanymi połączeniami
- zbudować małe proste (i tanie!) obwodnice Chwaszczyna i Żukowa (4 ronda na drogach dojazdowych w każdym przypadku)
- zbudować w Trójmieście ze dwie nowe drogi dojazdowe do obwodnicy możliwie wykorzystując już istniejącą infrastrukturę
- wyremontować Wielkopolską, Kartuską oraz tę drogę przez Osowę
- poszerzyć Spacerową, Malczewskiego/Sopocką (odcinek leśny)
- połączyć Hutniczą z Obwodnicą na osi Północna Południowa
- zbudować OPAT
- połączyć Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną poza obszarem metropolii gdzieś w okolicach Czeczewa i nie nadawać tej trasie statusu ekspresówki!
- ograniczyć prędkość na obwodnicy i ją egzekwować...- 28 7
-
2018-07-19 06:03
bzdury (2)
- 3 3
-
2018-07-19 08:13
(1)
dla kogoś kto nie jeździ obwodnicą ani nie był na Wielkopolskiej ani w Chwaszczynie to na pewno...
masz udziały w tych wielkich państwowych budowach że ich bronisz?- 4 1
-
2018-07-19 08:16
Ja jeżdżę i zgadzam się, że to bzdury.
- 2 2
-
2018-07-27 15:00
nareszcie ktoś madry bo czytając tego durnia Przekręta można pomyśleć że już w kraju rozsądnych ludzi brakuje
- 0 1
-
2018-07-18 21:36
gang Olswna
Mam plan Rodacy z 3 miasta i 6 Miasta z Rumia Reda i Wejherowem ... dajemy wreeeescie 3 trzeci slownie pas obwodnicy bo to jest aorta a jak nie to ..dziadkow lesnych w samorzadach wymieniamy niech szczu..er kuudlaty i buudyn cos zaczna robic w tej sprawie
- 8 3
-
2018-07-18 21:39
Wprowadzić nowy przepis prawny !! (1)
Wprowadzić nowy przepis prawny dający policji możliwość ukarania kierowcy siedzącemu na zdeżaku i sklasyfikowania takiego wykroczenia jako stważanie zagrożenia w ruchu lądowym niższego stopnia. Za takie wykroczenie mandat 1000 zł i zatrzymanie prawa jazdy na 30 dni.
- 20 6
-
2018-07-18 21:40
wypad na prawy
i nie ma problemu z siedzeniem na zderzaku
- 4 16
-
2018-07-18 21:39
3 i 4 pas rozwiązałby sytuację (2)
nie trzeba żadnych metropolitarnych.
- 12 11
-
2018-07-18 21:56
Kilka miesięcy i się zapcha.
- 4 4
-
2018-07-19 06:04
czy umiesz czytać artykuły prasowe ze zrozumieniem?
- 0 0
-
2018-07-18 21:39
Milicje z radarem rozstawic co kilometr taniej wyjdzie
- 8 0
-
2018-07-18 21:39
Milicje z radarem rozstawic co kilometr taniej wyjdzie
- 8 0
-
2018-07-18 21:40
Dodatkowe pasy, i poprawione zjazdy!!!
To jedyny ratunek na tak dużą falę aut...nawet po 4czy 5 pasów jak w stolicy zrobili i inaczej się jeździ. ..
- 8 3
-
2018-07-18 21:42
A moze po prostu pomyslec o komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej (2)
Kursy pkm co 10-15 minut.
Wiecej autobusow i wiecej linii.
SKM do Pruszcza i Tczewa oraz na polnoc Gdyni. Wspolny bilet na wszystkie srodki komunikacji (zarowno jednorazowy jak i okresowy, kartkowy i elektroniczny).
Wiecej polaczen komunikacja zbiorowa i duza czestotliwosc to tez lepsza synchronizacja - wszystko jedno ktorym kursem sie pojedzie, krocej sie bedzie czekac na przesiadke. Niezaleznie w ktorym kierunku sie jedzie. To tez wiekszy komfort - brak tloku.
Ktos powie, ze autobusy stoja w korkach jak auta wiec lepiej wybrac komfortowe auto. Tyle ze czesc osob, ktore obwcnie jadac autem tworzy korek, przesiadze sie do autobusu, wiec nie zwiekszy korka.- 29 5
-
2018-07-18 21:46
bez 1 biletu nic z tego
tu ktoś się uparł że ma być GAiT i nie chcą konkurencji pkm/skm- 7 0
-
2018-07-18 22:08
Jakby było więcej połączeń SKM z/do Pruszcza i Tczewa
to by przynajmniej drogowa część Gdańska odetchnęła.
- 5 0
-
2018-07-18 21:42
Zrobić bramki i pobierać opłatę za przejazd i po sprawie. Skończy się podwożenie dzieci do szkół.
- 12 4
-
2018-07-18 21:42
(1)
Obwodnicy nie trzeba zwężać dla jej poszerzenia.
Najpierw po obu stronach dobudować dwie jezdnie jednokierunkowe, dwupasmowe. Miejsce pod wiaduktami jest. Potem skierować na nie ruch i poszerzyć do trzech pasów ruchu w każdą stronę istniejące czynne jezdnie obwodnicy.
W efekcie otrzymamy drogę o 4 jezdniach - 2x2 oraz 2x3.
Pomyślcie- 14 7
-
2018-07-19 06:06
czy ty jechałeś kiedykolwiek ZOT S6 że wypisujesz takie bzdury?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.