• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 1 maja trolejbusy na Skwerze Kościuszki

Michał Sielski
21 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy bez szelek mogą pokonać nawet 15 km na zasilaniu z akumulatorów. Trolejbusy bez szelek mogą pokonać nawet 15 km na zasilaniu z akumulatorów.

1 maja wykonany zostanie pierwszy rozkładowy kurs trolejbusu bez szelek w śródmieściu Gdyni. Nowe Solarisy po 1,55 mln zł każdy wjadą na Skwer Kościuszki i Molo Południowe zobacz na mapie Gdyni. Testowa trasa linii 21 obowiązywać będzie do października.



Trolejbusy na Skwer Kościuszki to dobry pomysł?

- Trolejbusy ruszają w długi weekend majowy, który w tym roku zaczyna się w piątek 1 maja - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Do testów posłużą dwa nowe trolejbusy Solaris, które kosztowały po 1,55 mln zł. To cena tradycyjnego nowego trolejbusa, bo jeszcze niedawno nowatorska technologia baterii pozwalających jeździć bez zasilania z "szelek" bardzo szybko się upowszechnia i przez to tanieje. Zakupione pojazdy mogą przejechać na prądzie z baterii 15 kilometrów. Nie będzie to jednak potrzebne, bo cała trasa linii 21 w jedną i drugą stronę przez Skwer Kościuszki i Molo Południowe do Akwarium Gdyńskiego wyniesie ok. 1 kilometra.

Czytaj również: Trolejbusem do Ergo Areny?

- Z ekonomicznego punktu widzenia to optymalne rozwiązanie. Trolejbusy będą zajeżdżać na Skwer Kościuszki i Molo Południowe, jadąc z Sopotu do dworca PKP w Gdyni - zapowiada profesor Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

Dojazd komunikacją publiczną będzie więc możliwy nie tylko pod Akwarium, ale również do popularnego Daru Pomorza czy ORP Błyskawicy. Jeżeli podróże trolejbusów bez szelek się sprawdzą, Gdynia będzie się starać o unijną dotację na zakup większej liczby ekologicznych pojazdów. Pomoże to uruchomić od dawna planowane i konsultowane linie na Fikakowo i Demptowo, a także do Ergo Areny na granicy Sopotu i Gdańska. Na razie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest ponad 40 pojazdów z bateriami starszego typu, które pozwalają na przejechanie ok. 5 km bez zasilania z sieci trakcyjnej.

Zobacz także: Nowa era trolejbusów w Gdyni.

Testy nowych trolejbusów wypadły nadzwyczaj pomyślnie. ZKM pochwalił się na swoim profilu na Facebooku, że dzięki nowoczesnej technologii po 54 latach, gdański tramwaj i gdyński trolejbus znów się spotkały. Testy pokazały, że baterie li-ion pozwalają pokonać ponad 20 km z prędkością do 70 km/h, a kolejne ładowanie "do pełna" zajmuje nie więcej niż jedną godzinę.
Gdyński trolejbus w Oliwie. Gdyński trolejbus w Oliwie.

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • (1)

    bardzo 'fajnie'

    • 0 0

    • \taaa\

      • 0 0

  • Tradycja i nowoczesność! Super pomysł! (2)

    Moja babcia w końcu będzie mogła się wybrać na sam koniec Mola Południowego, usiąść sobie na ławce, popatrzeć na piękną Gdynię, na młodych radosnych ludzi, zobaczyć zachodzące zmiany, popatrzeć na Dar Pomorza i na polskie morze. Teraz jeszcze czekam na kolejkę na Kamienną Górę!

    • 4 4

    • (1)

      A co nigdy nie mogłes babci zawieźć np samochodem na skwerek , jezeli ma problemy z chodzeniem?? teraz ma to za ciebie trajtek zrobic?? no co za wnuczek!

      • 0 0

      • nie wszyscy mają samochody

        j.w.

        • 0 0

  • Dość klepania biedy (15)

    W Gdyni trzeba w końcu postawić na tramwaje.

    • 37 149

    • OMG! (1)

      Tramwaje to przeżytek który funkcjonuje dzięki braku odwagi żeby podjąć decyzję o ich likwidacji, Lobby producentów, głównie francuzów w całej europie, robi swoje.

      W XIX wieku ktoś sobie wymyślił żeby pociągi jeździły po mieście. Totalna porażka. Drogiei głośne, tragedia.

      Takie bogate Chiny czy USA nie budują tramwajów, bo to przeżytek a u nas się inwestuje w durną ideę.

      • 3 4

      • Większość dużych miast w Europie ma linie tramwajowe.

        A i w USA można je spotkać. A co do metra, opłaca się tylko przy dostatecznie wysokiej cenie gruntu, w Polsce taka ma tylko Warszawa.

        • 0 0

    • (2)

      Kto dzis inwestuje w tramwaje? To nie XIX wiek. Albo metro, albo buspasy.

      • 5 3

      • (1)

        Cały nowoczesny świat, tramwaje w przeliczeniu na 20 lat eksploatacji kosztują tyle samo co autobusy a przewożą dużo więcej ludzi i są mniej awaryjne i przede wszystkim punktualne. Metro jest najlepsze ale koszty są zaporowe-druga linia metra w stolicy(6 km) kosztuje prawie 6 mld złotych(!!!) a 17km PKMki ledwo przekracza miliard...

        • 3 2

        • "Cały nowoczesny świat" - gdzie?! Gdzie pytam stawia sie linie tramwajowe od zera? Nigdze gosciu: tramwaje to jest, powtorze, XIX wiek. Albo metro albo buspasy i kropka.

          • 1 0

    • To znaczy, że Szwajcaria i Austria klepią biedę!?!

      -O co chodzi?
      -O ten tramwaj co nie chodzi!
      -I wszystkie stoją?
      -Tak, jak zawsze i znów spóźnię się do pracy!
      -Trzeba było samochodem!
      -Samochodem też się spóźniam, bo przez tramwaje brakuje dodatkowych pasów ruchu, a korki takie że ja pier...

      • 3 1

    • Proponuje by pierwszą linie poprowadzić tak by była alternatywą dla Estakady Kwiatkowskiego (7)

      • 19 5

      • Pierwsza powinna być z centrum przez Sopot do pętli w Oliwie (6)

        • 17 2

        • Dublowanie skm?

          • 1 2

        • I niby gdzie jest miejsce na tory? (3)

          Zwłaszcza w Sopocie?

          • 11 7

          • pod ziemią (2)

            • 9 2

            • Toś od tego jest SKM geniuszu.... (1)

              Ina kwestia że tram z zasady jest mnij wydolny od Pociągu i jest wolniejszy... :) wiec taka trasa wiele by zaiste nie dała..

              co innego połączenie np Obłuża z Centrum ciekawa inwestycja;)
              Inna kawetia że bardziej sesownie by było wydrążyć tunel pod portem, tak ajj w gdańsku pod Wisłą

              • 5 9

              • Najlpiej tunel dwie rury

                Moze byc w stylu sopocko prusackim, czy jak mu tam.

                • 0 0

        • zdecydowanie tak

          Widać zresztą na zdjęciu, że do Kościuszki, czy Miszewskiego tez by dojechał.

          • 2 0

    • Tramwaje ???

      Agdzie znajdziesz miejsca na obszerne torowiska ????

      • 7 5

  • Po co trajtek ma jeździć po Skwerze? Przecież skwer jest do spacerowania a nie do jeżdżenia trajtkiem po nim! Poroniony pomysł, zamiast ograniczać tam ruch samochodów , to szczur wprowadzi tam tarajtki jeżdżące co 6min!? Po co??? Chyba tylko dla leniwych moherów, którym z przystanku przy Skwerze , nie chce sie tyłka ruszyć aby się przejść.

    • 1 0

  • Tramwaje w Gdyni to bardzo dobry pomysł

    Może warto zastanowić się jak zintegrować tą formę transportu szczególnie tam, gdzie PKMka nie dotrze a codziennie przemieszcza się wiele ludzi?

    • 0 1

  • Pomyślcie

    Ci wszyscy młodzi i sprawni egoiści co piszą że lepiej się przejść niech pomyślą o ludziach mających problemy z chodzeniem. Nie jest ich wcale tak mało i nie koniecznie są to ludzie w podeszłym wieku.

    • 0 1

  • a potem już tylko SKM na Bulwar !

    • 1 0

  • (1)

    Też myślałam, że to blisko i o co tyle halo.
    Do czasu aż moje dziecko szło w śnieżycy ze swoją klasą na lekcje do Oceanarium.
    Tak. Połączenie końca Skweru z miastem to bardzo dobry pomysł. Obu przetrwał dłużej niż cczas trwania projektu

    • 2 1

    • Sorry , taki mamy klimat. Nieraz sie chodzi w śnieżyce bo człowiek musi do szkoły czy pracy itd.

      • 0 0

  • Trolejbus podłączając się później z powrotem do trakcji ładuje się! (3)

    Trolejbusy mogą ładować baterie podczas jazdy, a autobus elektryczny musi zjechać z trasy i ładuje się podczas postoju. To po pierwsze, po drugie czytając komentarze, to widzę, że sami znawcy - jak zawsze.
    P.S. W bogatej Szwajcarii od lat stawia się na trolejbusy, a w Europie Zachodniej powstają nowe trasy. W Łodzi też będą trolejbusy!

    • 3 2

    • W bogatych krajach (1)

      stawiają na energię atomową. U nas inteligencja kończy się na przekonywaniu, że prąd z węglowego czadu to ekologia.

      • 1 1

      • Serio? A ja sadzilem, ze w energie atomowa inwestuje sie tylko tam, gdzie potrzebne sa materialy rozszczepialne do produkcji broni atomowej. No ale co ja tam wiem. :D

        • 0 0

    • ci co się znają na temacie wiedzą że trolejbusy z 2010 i 2011 roku niektóre już cieniutko na tych bateryjkach jadą bo pełzanie 15 czy 20 km/h trudno nazwać jazdą pomijam już całkowicie że kierowcy muszą jak palanty poginać w kamizeleczkach jak dzieci nakładac drążki z powrotem na sieć gdzie w innych miastach które jeszcze niedawno były lata świetlne za gdynią coś takiego jak daszki do podpinania się do sieci jest powszechne.U nas chyba w zajezdni to założyli jako wielką ciekawostkę przyrodniczą

      • 0 0

  • PO jasną holere tam komunikacja ?- toż to jeden z najlepszych traktów pieszo- spacerowych w Polsce!!! (1)

    Po zatem kto pytał mieszkańców ? - może skończyć wreszcie z realizacją każdego nieprzemyślanego, utopijnego osobistego pomysłu jakiegoś "ważnego" tam urzędasa z za naszą kase ! Takie projekty powinny być realizowane badż nie po szerokiej konsultacji i akceptacji mieszkańców miasta !!!Czy ktoś {autor i pomysłodawca!} odpowiedzą za Tristar Bubla jaki nam zafundoano? -po jasną cholerę wywalone pieniądze na Infobox, ? "Wyciąg" na Kamienną Góre - gdzie istnieje doskonały wiazd autokarowy {!} . Po co Muzeum Emigracji? - póki co Emigracja za chlebem i tułaczka po Swiecie Polaków trwa w najlepsze. Ewidentnie widać ,że włodarze Miasta włącznie ze Szczurkiem za długo są już przy władzy Która mocno uderzyła im do głowy ! - .W tym Mieście jest dużo ważniejszych i pilniejszych spraw do załatwienia a nie - zawracać mieszkańcom głowe i tłuc piane trolejbusem na Skwer !

    • 3 1

    • napisałeś "PO" z wielkiej litery... brawo! musisz być wielkim i mądrym człowiekiem.. i dobrym.. i jeszcze walczysz o dobro innych.. brawo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane