• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 32 do 76 mln zł za Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Mevo wciąż źle lokalizuje parkowanie
Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo. Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo.

Do przetargu stanęły trzy podmioty. Najkorzystniejsza cenowo oferta należy do konsorcjum spółek Full Speed, Telfourth i Liber Bike z Irlandii (32,6 mln zł), druga do firmy NB Tricity (40,3 mln zł), a trzecia do konsorcjum Egis Bike, Home Port i BikeU (76,7 mln zł). Jednak o wyborze nie decyduje wyłącznie cena, ale także liczba rowerów, głównie pojazdów elektrycznych - a tych najwięcej oferuje NB Tricity. System zostanie uruchomiony częściowo jesienią.



W przetargu na Mevo wpłynęły trzy oferty na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji systemu przez 78 miesięcy:

  1. Konsorcjum firm Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd. z Dublina, które zaproponowało cenę 32 mln 563 tys. zł. Konsorcjum oferuje 5000 rowerów, z czego 500 szt. elektrycznych.
  2. Nextbike poprzez spółkę NB Tricity zaoferował za kwotę 40 mln 272 tys. zł w sumie 4080 rowerów i wszystkie elektryczne.
  3. Konsorcjum Egis Bike Polska, Homeport Praga, i BikeU zaproponowało 3900 rowerów, w tym 100 proc. pojazdów elektrycznych. Wartość oferty wynosi 76 mln 675 tys. zł


Każda firma postawiła na co innego (cena, liczba rowerów elektrycznych, całkowita liczba rowerów). W efekcie największą liczbę punktów zgarnęła spółka-córka Nextbike utworzona do udziału w tym przetargu. Ta oferta obejmuje 100% floty ze wspomaganiem elektrycznym. Jeśli zostanie faktycznie zatwierdzona, to taki system może okazać się hitem, który z nawiązką zrekompensuje wprowadzone opłaty abonamentowe. Wyzwaniem jest, by rowery działały a akumulatory były sprawnie wymieniane. Nastawiam się na naprawdę duży eksperyment, ale warto trzymać kciuki - komentuje na gorąco Roger Jackowski z kampanii Rowerowa Metropolia
efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii. efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii.
Na sfinansowanie tego zadania przeznaczyliśmy 56 mln zł - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Teraz komisja przetargowa zweryfikuje oferty. Ich analiza potrwa około dwóch tygodni.
O wyborze zwycięzcy zadecyduje:
  • cena (60 proc.)
  • liczba rowerów elektrycznych (35 proc.)
  • zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu (5 proc.)


Liczba rowerów elektrycznych musi stanowić przynajmniej 10 proc. całościowej liczby pojazdów, a tych musi być minimum 3866. Dwa podmioty zadeklarowały, że rowery elektryczne będą stanowiły 100 proc. ich floty. Gdyby tak się stało byłby to pionierski system nie tylko na skalę Polski.

Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze 30 proc. rowerów pojawią się jesienią tego roku. Całość sytemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 roku.

Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019. Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019.
Nie wszyscy byli jednak zadowoleni z założeń projektu. Przypomnijmy. Aktywiści kampanii Rowerowa Metropolia krytykowali brak bezpłatnych minut. Ich zdaniem ustalona cena usługi wciąż jest zbyt wysoka, nie spodobał im się również brak dodatkowych zniżek dla posiadaczy biletów okresowych komunikacji publicznej oraz opóźnienia w pracach nad wprowadzeniem Biletu Metropolitalnego. Ostrożnie podchodzili też do systemu składającego się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie.

Niedawno analizowaliśmy na ile cena poruszania się Mevo będzie faktycznie korzystna,
w porównaniu z innymi rodzajami mobilności w Trójmieście. Porównaliśmy też koszty na tle innych systemów roweru publicznego w Polsce

W międzyczasie firma Nextbike złożyła odwołanie od warunków przetargu., które wycofała dosłownie na godzinę przed posiedzeniem Krajowej Izby Odwoławczej nie informując o przyczynie swojej decyzji. Firma chciała domagać się, aby wszystkie rowery musiały mieć obowiązkowo komputery pokładowe i klawiaturę. Obecnie komputer z klawiaturą jest dla oferenta opcjonalny. Rowery mają być wypożyczane głównie poprzez aplikację w telefonie komórkowym.

Rzekomą konieczność posiadania internetu oraz smartfona do wypożyczenia roweru krytykowali z kolei niektórzy seniorzy skupieni dookoła Przewodniczącego Rady Dzielnicy Śródmieście. Jednak jak się okazuje, niepotrzebnie.

Rower będzie można wypożyczyć nie tylko za pomocą smartfona, ale także karty bezstykowej, na przykład Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, karty kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna - wyjaśnia Grzegorz Krajewski z Urzędu Miasta Gdańska, reprezentujący komisję przetargową - Dla identyfikacji konieczna będzie jedynie rejestracja przez internet. Każdy, kto będzie miał z tym kłopot, będzie mógł otrzymać pomoc pracowników Centrum Kontaktu. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład Kartę Mieszkańca, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę. Ponadto rowery elektryczne w systemie mają właśnie seniorom ułatwić korzystanie z roweru.
O systemie roweru metropolitalnego Mevo

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (324) 7 zablokowanych

  • hmmm (25)

    Dla mnie wciąż to są zawrotne kwoty. Nawet nie wiem czy to dużo czy mało i jakie to będzie miało przełożenie na ulicach.

    • 60 19

    • (7)

      W ładne dni np. w Warszawie wypożyczane są te rowery ok. 50 000 razy dziennie, a więc to oznacza tyle mniej dziennie na ulicach samochodów lub ludzi w ścisku komunikacji miejskiej.

      • 19 11

      • Błędy: (6)

        1) Wypożyczeń 50 000 a nie wypożających
        2) Założenie, że wszyscy ci ludzie używają własnych samochodów. Bzdura. A jeśli jeżdżą komunikacją zbiorową, to ona będzie jeździć tak samo często bez nich

        A co do samego pomysłu samych elektryków to jest tak szalony, że nawet mi się pisać nie chce

        • 17 20

        • Dobrze, że ludzi z tak małą wyobraźnią jak Twoja jest mało

          i są tacy, ktorzy patrzą trochę dalej oraz nowocześniej

          • 24 7

        • Błędy: (3)

          1) Nigdzie nie pisałem o wypożyczających, a o wypożyczeniach.
          2) Nigdzie nie pisałem, że wszyscy ci ludzie używają własnych samochodów, a dodałem, że mogą też jeździć komunikacją miejską.

          Polecam czytanie ze zrozumieniem.
          Miłego dnia.

          • 14 8

          • Martwi mnie tylko co będzie późną (2)

            jesienią i zimą. Czy akumulatory nie zdechną z pierwszym mrozem? Co z ładowaniem ? To nie Kalifornia.

            • 6 3

            • Chińczycy jeżdżą okrągły rok i nic im nie zdycha (1)

              • 5 1

              • w tym właśnie szkopuł że tam jeżdżą cały rok

                • 1 1

        • spróbuj odróżnić komunikację zbiorową jeżdżącą tak samo gęsto

          od komunikacji zbiorowej która jest mniej zatłoczona niż dotychczas.

          Myślenie analityczne ma przyszłość.

          • 0 0

    • Czy 10 zł za miesiąc dojazdów do pracy to dużo? (2)

      • 19 2

      • Cena nie jest tu kluczowa. Pytanie jak w praktyce się to sprawdzi. (1)

        Jak będzie z dostępnością tych rowerów, niezawodnością itd itp

        • 5 2

        • No to bardzie dostępny będzie z opłatą 10 zł miesięcznie niż gdyby miał być bezpłatny do 15 min

          • 6 1

    • pazerność (3)

      badania, statystyki z innych miast wykazały większe zainteresowanie, jeśli są bezpłatne minuty Miały być tu również ale........... myślę ż będzie zainteresowanie i pójdą zarządzający po rozum do głowy i będą bezpłatne pierwsze minuty.

      • 5 9

      • O czym tym mówisz? Mogę płacić 150 (2)

        zł miesięcznie za elektryka przy założeniu, ze będzie to sprzęt utrzymywany w należytym stanie, a na to potrzebna jest kasa. To jedynie zmusi mnie do przesiadki z auta na rower. Za darmo to będzie dobity syf, bo znajdą się chytrusy które żeby zmieścić się w darmowym przedziale będą dobijać rower - po trupach do celu.

        • 20 2

        • (1)

          I zawsze ta niepewność czy dojedziesz nim do pracy bo może być tak ze skończą się na stacji ładowania i będziesz czekał pół godziny aż ktoś przyjedzie i zostawi rower i tyle spóźnisz się do pracy. Cudownie!

          • 1 1

          • a te elektryczne rowery, nie mają przypadkiem też pedałów ?

            • 1 0

    • Skoro piszesz, że nie wiesz czy to dużo czy mało (3)

      To skąd ta zawrotna kwota ?

      • 5 0

      • wie coś tam coś tam

        ale nie powie

        • 1 0

      • 10000+ za rower... (1)

        • 0 2

        • No pewnie

          Bo przecież stacje ładowania czy pracownicy będą za darmo.

          • 0 0

    • A ten od zegarków to w Sopocie ma rowery? (3)

      • 0 6

      • A Jarek ma rowery czy limuzyną jeździ (2)

        • 5 0

        • na kocie (1)

          • 3 0

          • wierzchem!

            • 3 0

    • Dziwne (1)

      NEXTBIKE POLSKA SP Z O O spólka wykreślona w 2017 roku z KRS reprezentowana przez NB TRICITY SP Z O O zarejestrowaną 18 kwietnia 2018 roku. Jak to możliwe???

      • 2 5

      • Nextbike zostało spółką akcyjną, stąd wykreślenie.

        A zakładanie spółek córek do kazdej inwestycji to niestety standard nad wisłą.
        Wtedy w razie czego może zdechnąć, nie ciągnąc za sobą innych miast.

        • 5 0

  • A ja się pytam co następuje: (34)

    Na co komu uruchomienie systemu jesienią?To nie jest dobry okres do jazdy na rowerze.
    A co ze ścieżkami rowerowymi?Np. z Chyloni do Gdyni Redłowa, jazda częściowo morską, częściowo tymi pseudo ścieżkami, tak się nie da !

    • 98 32

    • To jest dobry pomysł (3)

      Łatwiej przetestować system na mniejszej liczbie użytkowników, czyli właśnie jesienią.

      • 28 9

      • (2)

        Lepiej poczekac do wiosny i kupic nowoczesniejszy sprzet

        • 2 17

        • System w pełni rusza wiosną 2019

          A sprzęt jest obecnie najnowocześniejszy

          • 7 1

        • Najlepiej poczekać tak z kilkadziesiąt lat

          Może nawet rowery nie będą potrzebne bo opatentują sposób na teleportację.

          • 2 0

    • Do jazdy rowerem nie jest potrzebna ściezka rowerowa (16)

      Rower to pojazd i może poruszac się po jezdni.
      Pozdrawiam.

      • 26 23

      • (5)

        np. Grunwaldzką albo podwalami ;)

        • 16 4

        • (3)

          To jest Podwale, a nie Podwala.
          Etymologię sobie sam znajdź.

          • 5 4

          • Myślę, że mogło chodzic o różne Podwala. Np Staromiejskie czy Przedmiejskie (1)

            • 7 0

            • Grodzkie i Przedmiejskie

              • 3 0

          • Etymologia jest na wyprawie z Profesorkiem Nerwosolkiem

            • 5 2

        • To jest dobra zagadka, bo teoretycznie w stronę Głównego z Wrzeszcza Grunwaldzką można

          Nie, żebym miał myśli samobójcze i chciał to robić, ale przepisy są :D

          • 1 1

      • (9)

        Np swietokrzyska czy Jabłoniowa dzieki czemu korki beda ciagnely sie od stogow.

        • 8 5

        • Korki będą dłuższe, gdy na ulicy będzie mniej aut? (5)

          Co za logika!

          • 11 6

          • gdy nie wiesz, o jakiej ulicy mowa, (2)

            trudno zapewne Ci zrozumieć sens wypowiedzi...

            • 6 6

            • Tam w szczycie jeździ się szybciej niż 25km/h? :) (1)

              • 5 1

              • Tak

                • 0 1

          • korki będą dłuższe (1)

            będą dłuższe jeśli samochody omijające rowerzystów przy ruszaniu będą starały się zachować metr odległości od wyprzedzanego rowerzysty ;-)

            • 1 2

            • Polikwidować wszelkie przejścia dla pieszych

              bo przez nie są korki. Auta muszą stawać aby przepuścić jakichś ludzi, totalny bezsens.

              • 1 1

        • akurat na tych ulicach rower niczego nie będzie spowalniał. Raczej będzie najszybszym pojazdem (2)

          • 14 3

          • A ja luubię korki. Im gęstsze tym lepiej. (1)

            jak puszki stoją, a ich zawartość się pekluje,
            ja mijam cały ten złom bez problemu i czuję się wtedy najbezpieczniej,
            gdy wzzyscy ci furiaci i mordercy stoją w klinczu

            • 6 2

            • ja jeszcze lubię patrzeć jak żałują piątaka i krążą jak sępy szukając kawałka trawnika

              czuję się jakbym w zoo małpy oglądał
              i to za darmo :)

              • 4 0

    • przeprowadz sie do Gdańska

      mamy lepszą infrastrukturę dla rowerów ;)

      • 14 7

    • (9)

      Rower miejski nie służy do jazdy na tak długich odcinkach, ale maksymalnie 2-3 km od najlbiższego przystanku np. SKM.

      • 7 14

      • to dlaczego jest metropolitalny? żeby sobie np pojechać wzdłuż morza z Gdyni do Gdańska.

        • 7 3

      • Ja do pracy mam 5 km. Nawet na całej długości jest ścieżka rowerowa (2)

        Niby dlaczego mam nie jeździć nim do pracy? 1,5 h dziennego limitu spokojnie mi wystarczy

        • 14 0

        • (1)

          "nim" to rowerem na abonament, czy własnym?

          chyba celem ćwiczeńia z tym abonamentem jak w barcelońskim Bici było podzielenie środowiska, ale spokojna wasza rozczochrana, przetrwamy upadek kolejnego roweru publicznego, raczej nieodwracalny przy takiej taryfie

          • 0 2

          • A czytać umiesz? Nie widzisz, że to była odpowiedź na komentarz o rowerze miejskim?

            • 1 0

      • 2-3 kilometry czy przeszedłes tyle kiedykolwiek? (4)

        przecież rowerem to 5 minut max, nawet nie opłaca się bujac z uruchamianiem aplikacji

        • 7 6

        • jasne, będziesz jechał z prędkością ponad 36km/h to tak (3)

          • 1 1

          • dla roweru elektrycznego 25km/h to taka bazowa prędkość, którą jedziesz bez wysiłku (2)

            więc te 36 nie jest aż takie kosmiczne.

            • 1 2

            • Będzie, bo powyżej 25km/h to jest zwykły rower.

              Wspomaganie wyłącza się powyżej tej prędkości, a jeśli nie, to jedziesz motorowerem.

              • 4 1

            • to policzmy razem, z jaką "minimalną" prędkością musisz jechać, żeby "co najwyżej" 5 minut zrobić 3km

              v = s/t = 3km/(1/12 h) = 3*12 = 36 km/h

              dziękuję

              • 0 1

    • Budyniowi potrzebne do kampanii (1)

      • 3 11

      • wdech, wydech, wdech , wydech

        i trzymaj się płotu to może nie popuścisz

        • 1 1

  • Nie ma ważniejszych wydatków? (17)

    Tyle pieniędzy na tak na prawdę zbędną fanaberię...
    A chodniki dziurawe, drogi dziurawe.
    Poza tym ile niedożywionych dzieci można by za to nakarmić, ile podręczników szkolnych kupić i tak dalej...

    • 98 156

    • (1)

      nie

      • 28 10

      • A ile przedszkoli wybudować

        a ile ziemniaków zasadzić.

        Dobrze, że byli tacy „odważni” ludzie, którzy starali się coś zmienić bo byśmy nadal w epoce kamienia łupanego żyli.

        • 2 0

    • dobrze zaplanowany rower publiczny jest świetną inwestycją (1)

      pozwala lepiej wykorzystać potencjał komunikacji miejskiej (tam, gdzie komuś nie opłacało się czasowo jechać SKM rower potrafi bardzo pomóc - 2km pieszo to 20 minut, rowerem 5-7).

      Tylko, czy ten rower będzie rzeczywiście dobrze zaplanowany. Mam wątpliwości.

      • 28 5

      • Juz jest

        • 2 1

    • władze Gdańska już nie wiedzą co z pieniędzmi robić

      taki mamy dobrobyt

      • 11 23

    • (6)

      Jam mam 1,5 km z domu do SKM i mniej więcej tyle samo z SKM do pracy. Teraz podjadę w chwilę rowerem z domu na dworzec, a jak dojadę SKM to do pracy dojadę sobie drugim rowerem i to wszystko za 10 zł za miesiąc.

      Teraz jeżdże samochodem. Próbowałem wozić swój rower w SKM ale to się średnio sprawdzało

      • 20 2

      • (4)

        Czy Ty przyjacielu myślisz że ten rower będzie u Ciebie pod domem stał żebyś mógł dojechać nim do skm? Ty tak serio?

        • 7 6

        • Jest mapa stacji. (3)

          Ja na przykład będę miał 50m od domu.
          Do pracy wolę swoim, blisko mam, ale na starówkę, gdzie nie ma jak zostawić, dużo lepsza opcja z miejskim,

          • 3 0

          • (2)

            Nie bedzie stacji. Rowery bedziesz lokalizowal na mapie. Jak nikt nie zostawi w okolicy to nigdzie nie pojedziesz

            • 2 2

            • Ech, i wcięło linka ;p

              Był na trójmieście artykuł z mapą stacji, z końca zeszłego roku.
              Coś się zmieniło od tamtej pory?

              • 0 0

            • Taa, nie będzie stacji

              i same elektryczne rowery. A akumulatory będą się ładowały z piorunów w trakcie burzy.

              • 1 1

      • O ile bedzie wolny rower w okolicy. Bo nie przewidziano stacji gdzie beda dostepne

        • 2 2

    • a ile by można z pensji Jaworskiego biednych dzieci nakarmić? (3)

      a ile z tej kasy co rząd PiS przekazał Rydzykowi???

      • 8 2

      • a ile km autostrad można by wybudować za wały z VATem ? (2)

        A ile co roku kasy trafiało by do budżetu z firm nalezących do Skarbu Państwa, które zostały oddane za promil wartosci byłym agentom UB ? Ile kasy byśmy zaoszczędzili na gazie ? Dlaczego umowy związane z budową autostrady A2 jest nadal tajna ?

        • 0 2

        • a ile lekcji religi można zakupić u szamana

          żeby dobrobyt i inteligencję narodu wymodlić

          • 1 0

        • Czemu mówisz w czasie przeszłym?

          Jakoś nie widać potężnego wzrostu przychodów z VATu, więc gdzie teraz trafiają te pieniądze?

          • 1 0

    • A co ma piernik do wiatraka? O jakich niedozywionych dzieciach mówisz? W afryce? Ja nie słyszałem o niedozywionych dzieciach w Gdansku i bez podrecznikow. Za to widzialem program 500+ i rodzicow ze swoimi pociechami w weekend Majowy, ktorzy szturmuja wszystkie mozliwe atrakcje. Dzieci bez zabawek,podręcznikow, to może i byly w Polsce, ale jakies 30 lat temu. A jesli chodzi o drogi to ich ilosc i stan, jest w tej chwili super. Przejedz sie po europie, a docenisz nasze drogi. Tylko narzekać...

      • 4 3

  • To chyba ze zlota te rowery (6)

    Albo to kwoty brutto, z uwzglednieniem prowizji haha

    • 51 34

    • zwykły rower miejski kosztuje od 5 do 10 tysięcy zł (5)

      • 15 13

      • chyba niezwykły (1)

        • 12 13

        • Zadziwia mnie takie prostackie myślenie,

          że system to zakup rowerów i nic więcej. A gdzie koszt stacji, gdzie koszt aut do przewożenia rowerów (mają być redystrybuowane w przypadku zbytniego nagromadzenia albo braku w jakimś miejscu), gdzie koszt stworzenia i utrzymania aplikacji i obsługi internetowej, gdzie koszt komputera pokładowego i zamka elektronicznego na każdym rowerze, gdzie koszt wynajmu i obsługi budynków z biurem i magazynem części zamiennych, gdzie wreszcie koszt pracy ludzkiej aby ten system utworzyć?

          Po takich wypowiedziach widać od razu, że bladego pojęcia o prowadzeniu działalności gospodarczej nie macie ale „mądrować się” to wam nie przeszkadza.

          • 4 0

      • mam nadzieję że będziecie korzystać z

        Tych rowerów. Bo męczy mnie stanie W korkach, a jeśli będę coś pożyczać to tylko rower elektryczny. Nie mam zamiaru się pocić i śmierdzieć.

        • 6 2

      • (1)

        Hipsteriada

        • 1 7

        • Słaby troll

          • 2 1

  • System powinni uruchomić zimą, 13 grudnia. Tak uważam! (3)

    • 77 9

    • 13 grudnia to jeszcze jesień?

      13 grudnia to jeszcze jesień?

      • 13 1

    • Nie bo Kaczyński by przespał

      • 9 1

    • To wcale nie jest głupie

      Każdy system powinno się uruchamiać przy najmniejszym możliwym ruchu, żeby dopracować szczegóły, nie przy pełnym obłożeniu od razu po starcie.

      • 2 0

  • żeby to miałao sens, to pierwsze 20 minut powinno być darmowe, jak w Warszawie. (8)

    • 88 46

    • Czy w ramach abonamentu 100zł rocznie nadal za wypożyczenie się płaci? (2)

      Czy też za abonament 100zł rocznie ma się dziennie 90 min darmowych?

      • 3 2

      • za te 100zł masz 90min na dzień

        za każdą kolejną minute jest opłata

        • 8 0

      • 1,5 h dziennie jest za maksymalnie 10 zł miesięcznie bądź maksymalnie 100 zł rocznie. Jak chcesz jeździć dłużej niż 1,5 h jednego dnia to dopłacasz 0,05 zł za minute

        Ja będę jeździć do pracy, czasami pewnie gdzieś do sklepu podjechać czy coś załatwić. 1,5 powinno spokojnie starczyć

        • 7 0

    • Warszawa płaci za to jak za zboże (2)

      I Ty sobie przyjeżdżasz i jeździsz za darmo a płaci za to mieszkaniec Warszawy.

      Już sobie wyobrażam ten lament gdyby u nas miało tak być...

      • 15 10

      • (1)

        Nagle przyjedzie cała Warszawa I wsiada na wszystkie rowery.

        • 9 2

        • Warszawa to mnie

          Gorzej że Kartuzy i inne wioski nie będą korzystać bo oni są ułomni i nie potrafią jeździć na rowerze. Wola blokować nasze ulice

          • 7 4

    • oczywiście że masz racje - było o tym poprzednio (1)

      były też FAKTY czyli wyliczenia - ile dopłaca się do roweru a ile do komunikacji miejskiej w Warszawie czy ile osób korzysta przy systemie jak w Warszawie (minuty bezpłatne) a ile MNIEJ w Krakowie (płatne)

      ale u nas znowu spieprzą tak jak z PKM - miała jeździć często i stanowić srodek komunikacji miejskiej, jeździ co godzine i jest w sumie jak atrakcja turystyczna...

      • 10 5

      • Z PKM powoli

        Zelektryfikują to i częściej będzie jeździć. Na razie to zachęta dla developerów do budowania przy przystankach.

        • 1 0

  • po czym te rowery mają jeździć??? (10)

    w tym roku w Gdyni nie powstanie żadna nowa droga dla rowerów!
    Nawet w roku wyborczym nie udają, że coś robią!!!

    • 77 17

    • W Gdańsku tez od 3 lat nic nie powstało, a ile zlikwidowali..... (6)

      • 11 16

      • i po co tak kłamiesz

        • 10 8

      • (4)

        Nie piep... głupot w Gdansku jest gdzie jezdzić.

        • 12 8

        • ale ja chce jechac do obranego przez siebie celu, nie po to by jezdzic byle jezdzic

          • 10 5

        • a na lotnisko z Wrzeszcza to jak? (2)

          na przykład

          • 6 2

          • Straty pi..daty a może by do Berlina to jak.

            • 3 3

          • Tak jak samochodem

            • 1 1

    • Może i dobrze

      Jak już powstają, to i tak psa z kulawą nogą na nich nie ma.

      • 0 6

    • Wszystko źle....

      W roku wyborczym coś robią- źle, w roku wyborczym nic nie robią- też źle. Takiemu nigdy nie dogodzisz.....

      • 2 0

    • Kłamiesz

      • 0 0

  • (9)

    Jestem kierowcą szczerze niecierpie rowerzystów.....

    • 82 102

    • jesteś po prostu zacofany (1)

      ale nie martw się, jestes w większości

      • 52 13

      • to nie to, rowerzyści nie znają przepisów i łamią przepisy staowiąc zagrożenie dla siebie i wszystkich innych

        • 2 1

    • to smutne masz życie

      • 36 10

    • Jestes po prostu typowym nosaczem

      • 34 9

    • nie cierpisz też przecinków

      i pisowni rozłącznej. Niecierpiętnictwo masz we krwi.

      • 33 4

    • I wzajemnie

      • 5 2

    • (1)

      Jestem kierowcą :D podejrzewam, ze 80% komentujacych sa kierowcami. Nie musisz sie dzielic na kierowce /rowerzyste. Wiesz, że możesz byc obydwoma?Zapewniam Cie, ze sporo rowerzystow ktorych mijasz, to kierowcy samochodowi. Taki 2w1 ma duzo szerszą wyobraźnię na drodze. Polecam spróbować, zeby zostac pełniejszym kierowcą, jak sie dumnie nazwałeś :-)

      • 5 2

      • dokładnie

        W tym roku częściowo przesiadłam się na rower- kilka dni w tygodniu dojeżdżam do pracy rowerem i komentarze w pracy typu: " jak ja nie cierpię rowerzystów" itd są normą- więc pytam się co ze mną bo dzisiaj jestem kierowcą samochodu, odpowiedź: " nie no dzisiaj jest ok"- to jest naprawdę meeega ograniczenie i brak wyobraźni.....współczuję i już nie mogę się doczekać żeby wskoczyć na rower!

        • 1 1

    • jestem kierowcą i rowerzystą

      Nie mam nic do żadnej z tych grup jako ogółu - nie lubię jednak szczerze gamoniowatych nie myślących ludzi których spotyka się wszędzie. Przy każdym zachowaniu staram się postawić w tej drugiej sytuacji. Od tego zależy czy wole przepuścić samochód zwalniając dużo szybciej rower zanim dojadę do skrzyżowania czy wiem, że i tak nie ma wyjścia więc lepiej jak na rowerze przyspieszę, żeby nie utrudniać samochodom - tego samego oczekuje będąc za kierownicą. Gdyby było mniej egoistów na drogach to wszystkim funkcjonowałoby się łatwiej ...

      • 3 0

  • od 30 do 70 milionów, biorąc pod uwagę takie widełki cenowe obstawiam, że.. (2)

    ostateczna cena, uwzględniająca wszelkie "prowizje" wyniesie około 500 milionów...

    • 41 15

    • ja myślę ze 50 miliardów

      • 8 1

    • Idiota

      • 1 0

  • Mega rozbieżne te oferty (5)

    Pytanie jak będą działać te elektryczne? Więcej będą musiały stać niż jeździć.

    • 38 6

    • (3)

      Najprawdopodobniej zostana zastosowane najgorsze ogniwa bo tego nie da sie sprawdzic inaczej niz empirycznie. Pewnie po 0.5 roku straca polowe swojej pojemnosci a po roku nie beda sie do niczego nadawac. Zwycizca przetargu bedzie ocztwiscie reklamowal towar u chinczykow. Wszystko bedzie sie przeciagac w czasie. Urzednicy dadza jakies smieszne kary potem odpuszcza bo zwyciezca konkursu dogada sie z budyniem. Za dwa lata kolejny konkurs na uzupelnienie bazy rowerow.

      Swoja droga kiedy uruchomia tristar? Infomaty w manhatanie czy w madisonie nadal nie dzialaj. System mial byc sprawny na euro 2012

      • 27 2

      • mandaciki

        nie ma kto mandatow wystawiac , policja tego nie chce

        • 1 1

      • Kary w tym przetargu są akurat konkretne. i wymogi też. Jak dla mnie są nawet zbyt wygórowane.

        • 1 0

      • No patrz

        A powinno być tak, że raz zakupione musiałyby jeździć w nieskończoność.

        • 0 1

    • Dokladnie tak rowery elektryczne w 100% to totalna porazka!!

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane