• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 32 do 76 mln zł za Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo. Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo.

Do przetargu stanęły trzy podmioty. Najkorzystniejsza cenowo oferta należy do konsorcjum spółek Full Speed, Telfourth i Liber Bike z Irlandii (32,6 mln zł), druga do firmy NB Tricity (40,3 mln zł), a trzecia do konsorcjum Egis Bike, Home Port i BikeU (76,7 mln zł). Jednak o wyborze nie decyduje wyłącznie cena, ale także liczba rowerów, głównie pojazdów elektrycznych - a tych najwięcej oferuje NB Tricity. System zostanie uruchomiony częściowo jesienią.



W przetargu na Mevo wpłynęły trzy oferty na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji systemu przez 78 miesięcy:

  1. Konsorcjum firm Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd. z Dublina, które zaproponowało cenę 32 mln 563 tys. zł. Konsorcjum oferuje 5000 rowerów, z czego 500 szt. elektrycznych.
  2. Nextbike poprzez spółkę NB Tricity zaoferował za kwotę 40 mln 272 tys. zł w sumie 4080 rowerów i wszystkie elektryczne.
  3. Konsorcjum Egis Bike Polska, Homeport Praga, i BikeU zaproponowało 3900 rowerów, w tym 100 proc. pojazdów elektrycznych. Wartość oferty wynosi 76 mln 675 tys. zł


Każda firma postawiła na co innego (cena, liczba rowerów elektrycznych, całkowita liczba rowerów). W efekcie największą liczbę punktów zgarnęła spółka-córka Nextbike utworzona do udziału w tym przetargu. Ta oferta obejmuje 100% floty ze wspomaganiem elektrycznym. Jeśli zostanie faktycznie zatwierdzona, to taki system może okazać się hitem, który z nawiązką zrekompensuje wprowadzone opłaty abonamentowe. Wyzwaniem jest, by rowery działały a akumulatory były sprawnie wymieniane. Nastawiam się na naprawdę duży eksperyment, ale warto trzymać kciuki - komentuje na gorąco Roger Jackowski z kampanii Rowerowa Metropolia
efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii. efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii.
Na sfinansowanie tego zadania przeznaczyliśmy 56 mln zł - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Teraz komisja przetargowa zweryfikuje oferty. Ich analiza potrwa około dwóch tygodni.
O wyborze zwycięzcy zadecyduje:
  • cena (60 proc.)
  • liczba rowerów elektrycznych (35 proc.)
  • zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu (5 proc.)


Liczba rowerów elektrycznych musi stanowić przynajmniej 10 proc. całościowej liczby pojazdów, a tych musi być minimum 3866. Dwa podmioty zadeklarowały, że rowery elektryczne będą stanowiły 100 proc. ich floty. Gdyby tak się stało byłby to pionierski system nie tylko na skalę Polski.

Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze 30 proc. rowerów pojawią się jesienią tego roku. Całość sytemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 roku.

Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019. Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019.
Nie wszyscy byli jednak zadowoleni z założeń projektu. Przypomnijmy. Aktywiści kampanii Rowerowa Metropolia krytykowali brak bezpłatnych minut. Ich zdaniem ustalona cena usługi wciąż jest zbyt wysoka, nie spodobał im się również brak dodatkowych zniżek dla posiadaczy biletów okresowych komunikacji publicznej oraz opóźnienia w pracach nad wprowadzeniem Biletu Metropolitalnego. Ostrożnie podchodzili też do systemu składającego się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie.

Niedawno analizowaliśmy na ile cena poruszania się Mevo będzie faktycznie korzystna,
w porównaniu z innymi rodzajami mobilności w Trójmieście. Porównaliśmy też koszty na tle innych systemów roweru publicznego w Polsce

W międzyczasie firma Nextbike złożyła odwołanie od warunków przetargu., które wycofała dosłownie na godzinę przed posiedzeniem Krajowej Izby Odwoławczej nie informując o przyczynie swojej decyzji. Firma chciała domagać się, aby wszystkie rowery musiały mieć obowiązkowo komputery pokładowe i klawiaturę. Obecnie komputer z klawiaturą jest dla oferenta opcjonalny. Rowery mają być wypożyczane głównie poprzez aplikację w telefonie komórkowym.

Rzekomą konieczność posiadania internetu oraz smartfona do wypożyczenia roweru krytykowali z kolei niektórzy seniorzy skupieni dookoła Przewodniczącego Rady Dzielnicy Śródmieście. Jednak jak się okazuje, niepotrzebnie.

Rower będzie można wypożyczyć nie tylko za pomocą smartfona, ale także karty bezstykowej, na przykład Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, karty kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna - wyjaśnia Grzegorz Krajewski z Urzędu Miasta Gdańska, reprezentujący komisję przetargową - Dla identyfikacji konieczna będzie jedynie rejestracja przez internet. Każdy, kto będzie miał z tym kłopot, będzie mógł otrzymać pomoc pracowników Centrum Kontaktu. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład Kartę Mieszkańca, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę. Ponadto rowery elektryczne w systemie mają właśnie seniorom ułatwić korzystanie z roweru.
O systemie roweru metropolitalnego Mevo

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (324) 7 zablokowanych

  • no już widzę ten rower metropolitalny w Sierakowicach czy Somoninie (1)

    jak nawaleni Antek ze szwagrem jadą po gorzałę do GS-u
    idę o zakład - połowa rowerków demolka po roku

    • 12 2

    • Stąd taka cena.

      • 0 0

  • elektryk to nie jest rower ekologiczny (4)

    zwykły rower na mięśnie jest eko...

    • 18 4

    • Nikt ci nie zabroni pedałować samemu (3)

      • 3 2

      • (2)

        chodzi oto że produkcja ogniw i samego prądu nie jest Eco.

        • 4 2

        • Ale lepsze to niż bym miał samochodem jeździć

          • 4 2

        • Produkcja prądu może być eko

          • 0 0

  • racjonalizator (1)

    lepiej wybrac jednegp metropolitalnego prezydenta bedzie taniej

    • 15 0

    • byle nie budynia - bo będzie drożej!

      • 1 1

  • A może coś kiedyś

    • 0 1

  • Czemu taki roztrzał cenowy? BUDYŃ, GRYZOŃI SZOPEN - liczą na łapówki

    • 4 4

  • wybaczcie ale co to za przetarg? jak można dowolnie wybrać czy 10 czy 100% elektryków (4)

    przecież to NIE MA sensu

    przypominam, ze to nie od oferentów zależy rezultat, ale od zamawiającego

    jeśli ktoś nie potrafi przedstawić jasnego, uniemożliwiającego kombinowanie (obojętne z której strony) przetargu, jego warunków, to nie powinien pracować w takiej jednostce

    od razu przychodzą mi na myśl remonty ulic w Gdyni - to samo - gdyby przetarg był jasny i potem egzekwowany, to nie byłoby takiego bajzlu jak obecnie i nie byłoby dziur w wyremontowanych jezdniach już po roku

    • 6 6

    • teraz zauważyłem grafikę - jezu - 4 lata myślenia zanim ogłosiło się przetarg - to nadaje się do księgi guinnessa

      • 1 1

    • kryteria oceny ofert były i są jawne (2)

      • 2 1

      • czytanie ze zrozumieniem sprawia ci 'bul'? (1)

        co się potem dziwić, że ktoś przygotowuje taki idiotyczny przetarg - już nie wspomnę o ilości rowerów (dowolnej)

        • 0 2

        • Liczba rowerów jest określona

          • 2 0

  • Narodzie obudź się! (1)

    Im wyżej urzędnik, tym bardziej nim gardzę za szastanie kasą. W demokracji zabrakło wzmianki, że każdy rządzący będzie surowo rozliczany za swoje chore i kosztowne pomysły. Z odpowiedzialnością karną i cywilną oczywiście i za przejadanie kasy i przerabianie jej na kiełbasę wyborczą.

    • 10 3

    • Jesteś idiota.

      • 0 0

  • Ale PiS po raz kolejny pokazal jak sie robi przetargi. (4)

    Taka kasa za rowery. Sprawdzalem na alibabie ile kosztuje dobry rower elektryczny, a oni przycinaja 10K za rower ? Masakra.

    • 6 7

    • pis? (1)

      już w trójmieście karty rozdaje?

      • 3 2

      • PiS jest teraz wszedzie. SKOK, mowi co to cos ?

        Z rowerami to naprawde niezly walek.

        • 0 0

    • zawsze tam gdzie sa publiczne pieniadze jest strzyzenie owiec czyli miast

      • 0 5

    • Podziel się wiedzą - ile kosztuje dobry rower elektryczny?

      Potem dodaj do tego system obsługi, bo to nie będą rowery prywatne.

      • 2 0

  • Brytole nie sa jak widać pazerni jak polskie firmy w ktorej każdy musi wziąć działkę.. (1)

    • 3 3

    • Elektryczne są droższe niż zwykle. Oni elektrycznych dali tylko 10%

      • 0 0

  • to jakis kolejny zart ? (1)

    W Gdyni nie ma kasy na wazniejsze inwestcje, a tu kolejny pomysl na defraudacje kasy miasta. Tylko pogatulowac kolejnego pomyslu.

    • 7 5

    • Nie ma wazniejszych inwestycji

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane