• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 32 do 76 mln zł za Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo. Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo.

Do przetargu stanęły trzy podmioty. Najkorzystniejsza cenowo oferta należy do konsorcjum spółek Full Speed, Telfourth i Liber Bike z Irlandii (32,6 mln zł), druga do firmy NB Tricity (40,3 mln zł), a trzecia do konsorcjum Egis Bike, Home Port i BikeU (76,7 mln zł). Jednak o wyborze nie decyduje wyłącznie cena, ale także liczba rowerów, głównie pojazdów elektrycznych - a tych najwięcej oferuje NB Tricity. System zostanie uruchomiony częściowo jesienią.



W przetargu na Mevo wpłynęły trzy oferty na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji systemu przez 78 miesięcy:

  1. Konsorcjum firm Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd. z Dublina, które zaproponowało cenę 32 mln 563 tys. zł. Konsorcjum oferuje 5000 rowerów, z czego 500 szt. elektrycznych.
  2. Nextbike poprzez spółkę NB Tricity zaoferował za kwotę 40 mln 272 tys. zł w sumie 4080 rowerów i wszystkie elektryczne.
  3. Konsorcjum Egis Bike Polska, Homeport Praga, i BikeU zaproponowało 3900 rowerów, w tym 100 proc. pojazdów elektrycznych. Wartość oferty wynosi 76 mln 675 tys. zł


Każda firma postawiła na co innego (cena, liczba rowerów elektrycznych, całkowita liczba rowerów). W efekcie największą liczbę punktów zgarnęła spółka-córka Nextbike utworzona do udziału w tym przetargu. Ta oferta obejmuje 100% floty ze wspomaganiem elektrycznym. Jeśli zostanie faktycznie zatwierdzona, to taki system może okazać się hitem, który z nawiązką zrekompensuje wprowadzone opłaty abonamentowe. Wyzwaniem jest, by rowery działały a akumulatory były sprawnie wymieniane. Nastawiam się na naprawdę duży eksperyment, ale warto trzymać kciuki - komentuje na gorąco Roger Jackowski z kampanii Rowerowa Metropolia
efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii. efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii.
Na sfinansowanie tego zadania przeznaczyliśmy 56 mln zł - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Teraz komisja przetargowa zweryfikuje oferty. Ich analiza potrwa około dwóch tygodni.
O wyborze zwycięzcy zadecyduje:
  • cena (60 proc.)
  • liczba rowerów elektrycznych (35 proc.)
  • zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu (5 proc.)


Liczba rowerów elektrycznych musi stanowić przynajmniej 10 proc. całościowej liczby pojazdów, a tych musi być minimum 3866. Dwa podmioty zadeklarowały, że rowery elektryczne będą stanowiły 100 proc. ich floty. Gdyby tak się stało byłby to pionierski system nie tylko na skalę Polski.

Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze 30 proc. rowerów pojawią się jesienią tego roku. Całość sytemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 roku.

Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019. Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019.
Nie wszyscy byli jednak zadowoleni z założeń projektu. Przypomnijmy. Aktywiści kampanii Rowerowa Metropolia krytykowali brak bezpłatnych minut. Ich zdaniem ustalona cena usługi wciąż jest zbyt wysoka, nie spodobał im się również brak dodatkowych zniżek dla posiadaczy biletów okresowych komunikacji publicznej oraz opóźnienia w pracach nad wprowadzeniem Biletu Metropolitalnego. Ostrożnie podchodzili też do systemu składającego się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie.

Niedawno analizowaliśmy na ile cena poruszania się Mevo będzie faktycznie korzystna,
w porównaniu z innymi rodzajami mobilności w Trójmieście. Porównaliśmy też koszty na tle innych systemów roweru publicznego w Polsce

W międzyczasie firma Nextbike złożyła odwołanie od warunków przetargu., które wycofała dosłownie na godzinę przed posiedzeniem Krajowej Izby Odwoławczej nie informując o przyczynie swojej decyzji. Firma chciała domagać się, aby wszystkie rowery musiały mieć obowiązkowo komputery pokładowe i klawiaturę. Obecnie komputer z klawiaturą jest dla oferenta opcjonalny. Rowery mają być wypożyczane głównie poprzez aplikację w telefonie komórkowym.

Rzekomą konieczność posiadania internetu oraz smartfona do wypożyczenia roweru krytykowali z kolei niektórzy seniorzy skupieni dookoła Przewodniczącego Rady Dzielnicy Śródmieście. Jednak jak się okazuje, niepotrzebnie.

Rower będzie można wypożyczyć nie tylko za pomocą smartfona, ale także karty bezstykowej, na przykład Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, karty kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna - wyjaśnia Grzegorz Krajewski z Urzędu Miasta Gdańska, reprezentujący komisję przetargową - Dla identyfikacji konieczna będzie jedynie rejestracja przez internet. Każdy, kto będzie miał z tym kłopot, będzie mógł otrzymać pomoc pracowników Centrum Kontaktu. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład Kartę Mieszkańca, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę. Ponadto rowery elektryczne w systemie mają właśnie seniorom ułatwić korzystanie z roweru.
O systemie roweru metropolitalnego Mevo

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (324) 7 zablokowanych

  • to może metropolitalne:

    Narty lub sanki albo wrotki- było by może taniej i bezpieczniej.Miasto nie będzie musiało płacić za wypadki na tych rowerach którymi każdy będzie mógł jeżdzić niezależnie od wiadomości oprawach drogowych.

    • 4 4

  • (8)

    Tak się robi interesy w POlskim Gdańsku, by żyło się lepiej członkom Platformy Obywatelskiej, jak powiedział pan premier Tusk.

    8711,53 PLN za jeden rower.
    Chyba kogoś poniosła fantazja.
    Hahahahahahahahaha
    #kolekcjoner

    • 10 10

    • (2)

      Mam w garażu droższe rowery i to nie elektryki.
      Za rower, system i obsługę to dobra cena.
      A ty chciałbyś za bóg zapłać?

      • 3 5

      • (1)

        8711,53 PLN za jeden rower, to najtańszy wariant.
        19276,06 PLN za jeden rower to najdroższy wariant.
        Za "Bóg zapłać" to by chciał pan z dredami na głowie i tak zwani "rowerowi aktywiści".

        Którzy pewnie również mają w garażu, cytuję:
        "droższe rowery i to nie elektryki"
        Składnia zdania godna słabego ucznia szkoły podstawowej.
        Wniosek, jeżeli przedmówca ma znikomą wiedzę z języka polskiego, to z matematyką może być tylko gorzej,, na przykład mam rower za 872,99 (osiemset siedemdziesiąt dwa złote 99/100 groszy). Jeżeli pominiemy przecinek dzielący złote od groszy, będziemy mieli droższy rower "i to nie elektryk"
        Hahahahahahahahahahahahaha

        • 2 4

        • idioto aktywiscie chcieli nie zadarmo ale by mieszkancy doplacali wiecej prywatnej firmie

          • 0 1

    • (3)

      Za rower, system, obsługę, serwis całego projektu przez 6.5 roku.

      • 2 3

      • (2)

        Obsługa za rower serwis całego projekty przez 6,5 roku to 4729842,00 PLN
        Dzieląc to przez 78 miesięcy otrzymujemy 60639,00 PLN miesięcznie, czyli 14,87 PLN dziennie za rower. Miesięcznie obsługa jednego roweru będzie kosztowała 445,87 PLN
        Chyba narzędzia ze złota będą używane.
        Obliczenia dotyczą najtańszej oferty.
        Kto na tym zarabia ? "Rowerowi aktywiści" ? Czy Ludzie Platformy Obywatelskiej, by żyło im się lepiej , co rekomendował pan były premier Tusk ?
        Chyba, że decydenci mają społeczeństwo za idiotów, nie mających pojęcia o matematyce na poziomie podstawowym.

        • 3 0

        • Z matematyką u ciebie nienajlepiej...

          • 2 0

        • Dzieląc to przez 78 miesięcy otrzymujemy 60639,00 PLN miesięcznie, czyli 14,87 PLN dziennie za rower.

          chyba jednak miesięcznie za rower...

          • 0 0

    • A wg ciebie ile kosztuje rower? 399 w hipermarkecie?

      • 0 0

  • Tylko Nextbike

    Kto bedzie wypozyczal tradycyjne rowery w miescie, gdzie jest tylu rowerzystow z powodu istniejacych sciezek rowerowych? Pomyslcie o starszych osobach, ktore nie sa na tyle sprawne ,zeby jezdzic zwyklym rowerem.Mlodzi i tak beda pedalowac na wlasnych. Osobiscie deklaruje ,ze bede korzystala , ale wylacznie z elektrycznych.Ale jesli bedzie ich malo to bede miala szanse,zeby nim jezdzic,

    • 2 2

  • Problemem będzie Infrastruktura Rowerowa

    Będzie to co dzieje się w Warszawie, peletony, korki rowerowe, system się zapcha, nie mamy infrastruktury o dużej przepustowości zwłaszcza w Gdyni, bo nie myślicie chyba, że po zwykłych ulicach ludzie będą chcieli jeździć?

    • 9 0

  • Już widzę jak te elektryki będą stały bez energii przy niskich temperaturach i na mrozie. Rozładowanie i ciezkie. Zero myslenia

    • 10 0

  • Spojrzcie

    Na Poznań....

    • 0 0

  • 9870 za rower na 78 miesięcy (2)

    9870 PLN za pojedynczy rower na 78 miesięcy. Na miesiąc 126 PLN.
    Powiem Wam tak - niezły projekt na wyciągnięcie pieniędzy z budżetu miast i UE.

    Same rowery elektryczne to może być około 2500 PLN na rower (pamiętajmy że rowery będą na niskobudżetowych komponentach - przerzutki, supporty, etc.), przy zamówieniu ponad 4000 rowerów producent na pewno daje dużą zniżkę rzędu 30-40%.

    Ktoś sobie pożyje z tego przetargu, a korzyść będzie zapewne niewielka.

    • 12 4

    • Bzdury gadasz.

      W miarę profesjonalny elektryczny zestaw napędowy z akusem li-po o mocy 250W to minimum 1500zł. W rowerze miejskim musi być debiloodporny, co podraża koszty. Nie da się zastosować systemów dla klientów indywidualnych. Tak więc zestaw rower-napęd to minimum 5000zł. Serwis zestawu ( zapasowe akusy i ich wymiana w biegu) to też koszty. Ja wiem - polski Janusz chce za darmo. To mam propozycję - sam sobie zbuduj rower na wytrzymałych komponentach + elektryk. Ja to zrobiłem - kosztowało to 6000zł...

      • 3 3

    • naturalnie ze to jest przekret i koszty zawyzone bo to powinny byc same rowery a nie pseudoelektryczny złom

      • 1 0

  • Od 32 do 76 mln zł za Rower Metropolitalny

    Rowerki będą tak sprawne jak komunikacja miejska, z tak samo sprawnym serwisem. Czym większy ,,miś" tym lepiej, sporządzi się protokół,a podatnicy zapłacą.

    • 9 0

  • Rower elektryczny??? To może niech melexy zamówią! (1)

    Teraz Janusz powie, ze dziennie robi 100 km na rowerze i jest Mega Fit!

    • 7 1

    • już widzę te hordy grubasków w Jelitkowie na elektrycznych rowerach z piwskiem w dłoni

      • 1 0

  • (1)

    Wszystkie elektryczne? Po co? I kto to bedzie serwisowal? Ekipa wymieniajaca akumulatory bedsie musiala byc liczna i bardzo droga

    • 7 0

    • ten kto je dostarczy.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane