Fakty i opinie

Od 48 do 84 mln zł za elektryfikację PKM i nowy przystanek

Trzy z 11 ofert mieszczą się w budżecie na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Rozstrzał cenowy jest duży - od 48,8 do 84,2 mln zł. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań.



W poniedziałek, 22 lutego, otwarto koperty z ofertami na modernizację i rozbudowę trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej.

Inwestycja obejmie elektryfikację całego tego odcinka oraz budowę przystanku PKM Gdańsk Firoga, który powstanie między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

11 ofert na elektryfikację i budowę przystanku:

  1. Torpol - 48,850 mln zł
  2. Zakład Robót Komunikacyjnych Dom - 56,136 mln zł
  3. Colas Rail Polska - 62,373 mln zł
  4. Torhamer i Zakład Budownictwa Kolejowego Radom - 68,063 mln zł
  5. ZUE - 69,117 mln zł
  6. Roverpol - 69,958 mln zł
  7. Strabag - 72,450 mln zł
  8. Intop - 74,410 mln zł
  9. Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol - 76,714 mln zł
  10. Mosty Gdynia - 81,585 mln zł
  11. Trakcja SA - 84,195 mln zł.


Jak oceniasz jakość usług kolejowych na Pomorzu

wysoko, oferta jest duża i dobrze dopasowana do potrzeb 16%
przeciętnie, nie jest najgorzej, ale mogłoby być lepiej 59%
nisko, tabor jest przestarzały i niepunktualny 25%
zakończona Łącznie głosów: 821
Spółka PKM zarezerwowała na zadania podstawowe 67,869 mln zł, co oznacza, że trzy oferty mieszczą się w budżecie.

Inwestycja może zostać rozszerzona o budowę dodatkowych rozjazdów na przystanku Firoga oraz stacji Gdańsk Rębiechowo. W tym przypadku budżet PKM wyniósł 9,828 mln zł. Wszystkie firmy biorące udział w postępowaniu oszacowały wyżej ten element przedsięwzięcia.

Wybrany wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację od dnia podpisania umowy.

297 mln zł na elektryczne pociągi



Po elektryfikacji pociągi będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Obecnie po trasie PKM kursują wyłącznie pociągi spalinowe. Elektryfikacja sprawi, że będą mogły tam jeździć pojazdy elektryczne. W planach przetargowych urzędu marszałkowskiego na ten rok jest zakup dwóch nowych pociągów z opcją rozszerzenia zamówienia do 14 sztuk. Szacowany koszt zakupu to 297 mln zł.

Bajpas kartuski do końca 2022 roku



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.

Od dwóch miesięcy trwają prace projektowe poprzedzające odbudowę 1,5-kilometrowego odcinka PKM między Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą jest firma Torhamer, która za realizację zainkasuje 43,25 mln zł. Prace potrwają do końca 2022 r.

Z kolei konsorcjum Rajbud i Torhamer zmodernizuje 16 km istniejącej linii Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Warte 91 mln zł roboty sfinansuje PKP PLK. Prace potrwają do listopada 2022 r.

Opinie (89)

  • Wybrać najtańszą i egzekwować kary :) (1)

    • 4 3

    • Karać struganiem kartofli

      • 0 0

  • Wywalic ten nikomu niepotrzebny przystanek Firoga-Intel

    bedzie taniej a i tak nikt tam nie bedzie wysiadał

    • 25 3

  • Trzeba bylo zrobic droge tam gdzie poprowadzono te tory. A zamiast przystankow parkingi. Kolej to byla dobra jeszcze moze 20 lat temu. Teraz bedzie festiwal wyludzania publicznych pieniedzy. A to na elektryfikacje, a to na pociagi, itp.

    • 5 17

  • byłam zdziwiona wsiadając na Strzyży

    na tak dużą przestrzeń miedzy peronem a pkm myslałam że tylko w skm trzeba skakać

    • 6 6

  • Urząd marszałkowski, (3)

    chciałby ,żeby zrobić z Trójmiasta metropolię,ale dbają jedynie o Gdańsk.Nie inaczej będzie oost factum.Komu jest potrzebna stacja Firoga,czyżby na trasie PKMki nie było potrzebniejszych przystanków.Myślenie urzędu jest takie,żeby wydać jak najwięcej w Gdańsku z funduszy wojewódzkich.

    • 16 7

    • Urząd Marszałkowski dba o region (2)

      Gdańsk bez PKM by sobie poradził. Kaszubom jest to bardziej potrzebne, bo w końcu mają alternatywę dla VW Golf czy Passat B4.

      • 1 3

      • Słabo dba

        Raczej dba o interes korporacji budując średnio potrzebny przystanek

        • 1 1

      • poradzi?

        A co ci ludzie w PKM robią? Na spacer jeżdżą?
        Nie, do roboty jadą, aby Gdańsk (jego "kręgi gospodarcze") zarabiał.
        No i lepiej (bo mniej) wydać na tory, niż na drogi i parkingi...

        • 0 0

  • Przy ok 900 mln zł inwestycji w budowę PKM-ki te 50 mln to już drobne.

    Naprawdę szkoda, że podzielono to na 2 etapy. Zniechęcono podróżnych niską częstotliwością kursowania, ściskiem w godzinach szczytu, zbyt małymi parkingami przy przystankach. Okolicznych mieszkańców hałasem przekładni napędowych (wcale nie silniki).
    Czas na "nowe rozdanie" - kluczem będzie tu częstotliwość kursowania. Kto by korzystał z SKM-ki gdyby kursowały tylko co 1h ???

    • 12 4

  • Pkm

    Dajcie lepiej prezesowi Pkm 100 tys zl mcznie wynagrodzenia zamiast 50 tys.Prokurentowi także zamiast 20 tys zł. Wszystkim z Pkm dajcie podwyżki zamiast elektryfikacji.

    • 10 0

  • Rozpiętość cenowa olbrzymia. Niezależnie od tego ważne jest, że linia zostanie zelektryfikowana wraz z elektryfikacją linii Gdynia-Kościerzyna. Pytanie, czy przystanek Firoga jest rzeczywiście potrzebny.

    • 13 0

  • Jak do tej pory jeździmy całkiem nowymi składami spalinowymi. Po modernizacji taborem będzie EN,-57 znany z SKM

    • 7 2

  • Wrażenia o PKM generalnie (1)

    Czy tylko mi się wydaję że cała trasa PKM prowadzi przez jakieś wiochy i dla mieszkańca miasta poruszającego się w obrędzie najbardziej uczęszczanych dzielnic jest kompletnie zbędna?

    • 4 15

    • Nie każdy powinien mieć prawo jazdy

      Dlatego dobrze, że ludzie z wiosek mają możliwość dojazdu pociągiem.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.