• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 48 do 84 mln zł za elektryfikację PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Trzy z 11 ofert mieszczą się w budżecie na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Rozstrzał cenowy jest duży - od 48,8 do 84,2 mln zł. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań.



W poniedziałek, 22 lutego, otwarto koperty z ofertami na modernizację i rozbudowę trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej.

Inwestycja obejmie elektryfikację całego tego odcinka oraz budowę przystanku PKM Gdańsk Firoga, który powstanie między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

11 ofert na elektryfikację i budowę przystanku:

  1. Torpol - 48,850 mln zł
  2. Zakład Robót Komunikacyjnych Dom - 56,136 mln zł
  3. Colas Rail Polska - 62,373 mln zł
  4. Torhamer i Zakład Budownictwa Kolejowego Radom - 68,063 mln zł
  5. ZUE - 69,117 mln zł
  6. Roverpol - 69,958 mln zł
  7. Strabag - 72,450 mln zł
  8. Intop - 74,410 mln zł
  9. Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol - 76,714 mln zł
  10. Mosty Gdynia - 81,585 mln zł
  11. Trakcja SA - 84,195 mln zł.


Jak oceniasz jakość usług kolejowych na Pomorzu

Spółka PKM zarezerwowała na zadania podstawowe 67,869 mln zł, co oznacza, że trzy oferty mieszczą się w budżecie.

Inwestycja może zostać rozszerzona o budowę dodatkowych rozjazdów na przystanku Firoga oraz stacji Gdańsk Rębiechowo. W tym przypadku budżet PKM wyniósł 9,828 mln zł. Wszystkie firmy biorące udział w postępowaniu oszacowały wyżej ten element przedsięwzięcia.

Wybrany wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację od dnia podpisania umowy.

297 mln zł na elektryczne pociągi



Po elektryfikacji pociągi będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Obecnie po trasie PKM kursują wyłącznie pociągi spalinowe. Elektryfikacja sprawi, że będą mogły tam jeździć pojazdy elektryczne. W planach przetargowych urzędu marszałkowskiego na ten rok jest zakup dwóch nowych pociągów z opcją rozszerzenia zamówienia do 14 sztuk. Szacowany koszt zakupu to 297 mln zł.

Bajpas kartuski do końca 2022 roku



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.

Od dwóch miesięcy trwają prace projektowe poprzedzające odbudowę 1,5-kilometrowego odcinka PKM między Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą jest firma Torhamer, która za realizację zainkasuje 43,25 mln zł. Prace potrwają do końca 2022 r.

Z kolei konsorcjum Rajbud i Torhamer zmodernizuje 16 km istniejącej linii Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Warte 91 mln zł roboty sfinansuje PKP PLK. Prace potrwają do listopada 2022 r.

Opinie (91)

  • (5)

    OK wezmy najtanszą ofertę i za resztę $$$ zlećmy budowe Gdańska Karczemek PKM

    • 25 4

    • Mądry Polak po szkodzie

      za 5 lat wybudują PKM karczemki jak się zakorkuje wyjazd do Gdańska

      • 0 0

    • Kiedy wreszcie zrozumiesz, ograniczona jednostko, ze nie ma czegos takiego jak "wezmy" w przetargu publicznym?

      • 1 2

    • jeszcze 10 przystanków zbudować (2)

      Co 200 metrów jak jakiś busik w centrum. To jest najlepszy sposób żeby nikt tym pociągiem już nie jeździł bo czas jazdy wzrośnie do godziny przejazdu przez sam Gdańsk. A już serio to nie budować przystanki tylko likwidować te co nie mają dużego ruchu, na początek Niedźwiednik, Brętowo i Matarnia do likwidacji. I żadnych nowych.

      • 9 5

      • Niedźwiednik totalny niewypał. (1)

        • 5 2

        • 100 lat temu to wiedzieli

          Dlatego zamiast dwóch przystanków Brętowo i Niedźwiednik, zrobiono jeden po środku.

          • 3 0

  • To się nazywa pla1nowanie

    najpierw się zbuduje i uruchomi a później podłączy się prąd. Ja kiedy budowałem dom to zrobiłem odwrotnie .

    • 4 2

  • (3)

    ... a PKM na odcinku Gdynia - Osowa nadal co 60 minut

    • 37 4

    • i to jest wstyd (2)

      • 6 1

      • Tak dla PKm i marszałka (1)

        Marszałek z pO dba tylko o Gdańska. W Gdyni od początku dwie stacje... i teraz nawet chcą naciągnąć Gdynię na budowę nowych wiaduktów

        • 2 8

        • Widać Szczur nie ma kasy ani checi dogadania sie....

          • 1 0

  • Zaspa nie bo nie da sie Karczemki nie bo nie ma pieniedzy

    O gdynskich lokalizacjac jak Kack Wzgorze Polnoc Gdyni mozna mowic latami ale najwazniejsze ze Intel bedzie miał swoja stacje na Firodze

    • 7 0

  • Co to za rozbieżności ! (2)

    Od 48 do 84 mln zł.

    • 7 6

    • Rozbieżność cenowa. (1)

      Nie dziękuj.

      • 3 1

      • O tym pisze,nie powtarzaj jak głupek.

        • 0 1

  • Tanio acha i poproszę o przystanek na Biskupiej

    z przesiadką w Sobieszewie na Focha.

    • 1 0

  • Kolej na pomorzu

    Wszystko bylo by lepiej gdyby przewoznicy dogadali by sie w sprawie znizek. Na komunikacje miejska obslugiwana przez ZTM Gdansk mam znize a na SKM i PKM juz nie. Wiec nie oplaca mi sie jezdzic kolejka bo bilety sa po prostu za droge.

    • 4 0

  • Kiedy powstanie przystanek Firoga ?

    • 1 2

  • Niebawem EN57 na lotnisko !

    Classic i Żółwik czekają!

    • 11 1

  • Wrażenia o PKM generalnie (1)

    Czy tylko mi się wydaję że cała trasa PKM prowadzi przez jakieś wiochy i dla mieszkańca miasta poruszającego się w obrędzie najbardziej uczęszczanych dzielnic jest kompletnie zbędna?

    • 5 16

    • Nie każdy powinien mieć prawo jazdy

      Dlatego dobrze, że ludzie z wiosek mają możliwość dojazdu pociągiem.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane