• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Obecnie, aby móc swobodnie korzystać z tramwajów i pociągów w Gdańsku, należy wykupić bilet metropolitalny łączony komunalno-kolejowy za 150 zł (obejmuje swoim zakresem także Sopot). Od kwietnia do realizacji takich podróży wystarczy bilet ZTM miesięczny w cenie 99 zł i Karta Mieszkańca. Obecnie, aby móc swobodnie korzystać z tramwajów i pociągów w Gdańsku, należy wykupić bilet metropolitalny łączony komunalno-kolejowy za 150 zł (obejmuje swoim zakresem także Sopot). Od kwietnia do realizacji takich podróży wystarczy bilet ZTM miesięczny w cenie 99 zł i Karta Mieszkańca.

Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.



Jak oceniasz pomysł wspólnego biletu ZTM-kolej w cenie 99 zł?

Rozwiązanie, które ma zostać wprowadzone już 1 kwietnia 2020 r. wraz z podwyżkami pozostałych cen biletów w całym Trójmieście, stanowi - jak określają to lokalni politycy - pilotaż wspólnego biletu na terenie całej aglomeracji.

Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.

Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
  • podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
  • szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
  • pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.

Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi


Z nowego rozwiązania taryfowego będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Oruni, gdzie zatrzymują się pociągi regionalne. Z nowego rozwiązania taryfowego będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Oruni, gdzie zatrzymują się pociągi regionalne.

Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca



Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
  • są zameldowane w Gdańsku,
  • lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
  • lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
  • lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.

Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.

Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.

Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.

- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Niemal identyczny bilet za 99 zł zaproponował po raz pierwszy FRAG w październiku 2018 r., udzielając oficjalnego poparcia Jarosławowi Wałęsie. Niemal identyczny bilet za 99 zł zaproponował po raz pierwszy FRAG w październiku 2018 r., udzielając oficjalnego poparcia Jarosławowi Wałęsie.

Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy



Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.

O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.

Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.

- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Gdynia i Sopot protestują



Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:

- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
W piątek oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie wspólnego biletu przez Aleksandrę Dulkiewicz (prezydent Gdańska) oraz Mieczysława Struka (marszałka województwa). W piątek oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie wspólnego biletu przez Aleksandrę Dulkiewicz (prezydent Gdańska) oraz Mieczysława Struka (marszałka województwa).
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł



Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.

Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • Dobry pierwszy krok. Fakt, że trzeba kupować miesięczny również na Sopot, chcąc jeździć komunikacją i koleją jedynie po Gdańsku jest absurdalny. Mam nadzieję, że nie osiądą na laurach i takie rozwiązania pojawią się też w innych rozwiązaniach trójmiasta, a także że w kolejnych etapach pojawią się też inne rozwiązania - takie jak np. godzinny-jednorazowy na komunikację w Gdańsku łącznie z koleją, bilet tygodniowy, którego w Gdańsku brakuje itp.

    • 27 5

  • Dla mnie super, a do Gdyni i Sopotu i tak nie jezdze bo niby po co? (4)

    • 25 39

    • Najlepiej w ogóle z domu nie wychodź (1)

      • 8 6

      • Nie wychodzi, ma portret prezydętowej i się do niego modli 24 h na dobę z przerwą na jedzenie i siku.

        • 3 1

    • A Ty nie jesteś najważniejszy

      Ja jeżdżę i wiele innych osób też

      • 0 0

    • Żeby przyjechać do miasta z zapyzialej dziury...

      I wszystko jasne

      • 0 0

  • Brawo (8)

    Dosyć ogladania sie na Szczurka i Karnowskiego.Dosyc dyktatu "tworu" komunikacyjnego wymyślonego przez Gdynię czyli M..coś tam, coś tam Zatoki Gdańskiej

    • 28 18

    • "twór" niech se i będzie (4)

      ale niech sensownie działa...

      • 2 2

      • niech sobie będzie (3)

        ale niech od Gdańska sie odwalą.Nie będzie nam de facto Gdynia dyktować warunków

        • 8 4

        • Gdynia "podyktowała" budowę PKM (2)

          I co? Źle?
          Kartuzy zarobiły...

          • 2 2

          • Gdynia ????? (1)

            ???? ty chyba za duzo słuchasz "ogłoszeń parafialnych " !

            • 1 2

            • a ty nie znasz kulis tego przedsięwzięcia

              Gdańsk chciał budować na lotnisko linię tramwajową. Dzięki stanowisku innych samorządów i postawie marszałka, powstała kolej. To chyba ostatni "dobry uczynek" marszałka i koniec śladów współpracy między miastami.
              A może, po prostu, skala budżetu przemówiła? Potem i tak 3x przekroczonego. W bonusie kolejna, samorządowa "przechowalnia"...

              • 1 0

    • Pan "profesor" Olgierd W nie potrafił tego w Gdyni wprowadzić? (1)

      Gdynia wymyśliła sobie związek metropolitalny od transportu, zatrudnieni zostali "specjaliści" głównie wychowankowie docenta Olgierda. Teraz widać że to była urzędnicza przykrywką aby grzać stołki a miesiące leciały a integracji wciąż nie było i nie będzie jeżeli te osoby dalej na urzędniczych stołkach będą.

      • 16 0

      • to chyba nie zależy jedynie od "stołkowych"...

        ale również od tych, którzy maja być integrowani...
        A to nie na rękę, oj nie...

        • 1 0

    • Co ty? W Gdańsku dyktują tylko deweloperzy.

      • 2 2

  • No i super, i w końcu będę mogł przesiąść się z auta na komunikacje (wcześniej musiałem siè przesiadać i kupować 2 oddzielne bilety, dlatego wybrałem samochód). Mam nadzieje, ze wraz ze sprzedaza biletow wzrosnie tez komfort jazdy oraz częstoliwość kursowania, niestety w godzinach szczytu trasa z Oliwy (OBC) do Środmiescia gdzie mieszkam jest koszmarem.

    • 14 19

  • (3)

    Dopóki nie ma całe trojmiasto to nie ma w ogóle sensu.

    • 55 27

    • ma i to bardzo duży

      • 9 12

    • Niech Sopot i Gdynia dopłacą

      I wówczas będzie koniec lamentu

      • 3 2

    • Mieszkam w Gdansku i jezdze po Gdansku

      Dla mnie bez sensu jest by Gdańsk dopłaca ł dobpodrozy po innych miastach

      • 1 2

  • No i super. o to chodziło.

    ja poza gdańsk i tak się nie ruszam.

    • 24 24

  • Bez Gdyni jakoś Gdańsk się bez problemu dogadał i z SKM i kolejami regionalnymi (2)

    Teraz widać kto był hamulcowym

    • 36 23

    • Racze widać kto jest preferowany.

      Chyba nie czytałeś artykułu w całości.

      • 10 10

    • chyba nie wiesz jakie zmiany były w samorządze

      I jak "światli" ludzie zostawili "warstat" idąc w senatory.

      • 0 0

  • brawo

    • 8 10

  • za taką cenę w Wawie jest dostępny obszar większy od całego Trójmiasta (3)

    Od Wejherowa po Gdańsk Śródmieście - pierwsza strefa, ca. koło o średnicy 45km.
    Więc raczej ta popozycja pokazuje, co jest hamulcem całego przedsięwzięcia - wielość urzędów, które nie mogą się dogadać.
    Do likwidacji!

    • 59 10

    • i dziesiatki przewoznikow i firemek - ztm, zkm, gait, pkm, skm, renoma, mennica polska, w gdyni kolejni przewoznicy, bezsens ale stolki i przetargi musza byc

      • 11 0

    • To sp...j do Warszawy i przestań biadolić! (1)

      • 0 6

      • Juz to zrobilem.

        Moje rogi sa bezpieczne, przynajmniej jesli chodzi o finanse.
        A Pomorzanie niech nadstawiaja urzedolom otwory i poroza, to moze cos im skapnie z panskiego stolu...

        • 4 0

  • kur*a...prezydenci Sopotu i Gdyni

    Zbulwersowani ... To jakieś jaja są ? Panowie ile lat mieliście żeby wspólnie spróbować się dogadać ? Nikt nie robił nic żeby temat ruszyć do przodu. Brawo Gdańsk , a Wy z Gdyni i Sopotu ruszcie d..y bo samo nic się nie zrobi !

    • 57 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane