• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od maja mniej połączeń na linii PKM. Co to oznacza dla pasażerów?

Maciej Naskręt
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pociągi PKM według najnowszych przewidywań przewiozą w ciągu roku 600 tys. pasażerów. Władze województwa liczyły na 2 mln. Pociągi PKM według najnowszych przewidywań przewiozą w ciągu roku 600 tys. pasażerów. Władze województwa liczyły na 2 mln.

Od maja przestanie kursować część pociągów PKM. Samorząd województwa - organizator przewozów kolejowych na Pomorzu - który przeliczył się w liczbie pasażerów, zamierza też zrobić kolejne cięcia w roku 2017. To oznacza zmniejszenie liczby pociągów PKM o co najmniej 25 proc.



Jak oceniasz decyzję zmniejszenia liczby połączeń PKM?

Najnowsze wyniki przewozów pasażerskich po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pokazują, że z połączeń na wspomnianej trasie rocznie skorzysta średnio 600 tys. osób. Wynik różni się rażąco od założeń. Władze województwa chwilę po uruchomieniu linii zakładały, że z linii korzystać będą dwa miliony pasażerów.

Mniej pasażerów w pociągach to większe dopłaty do ich funkcjonowania z budżetu województwa. Na funkcjonowanie komunikacji na linii PKM zapisano ok. 40 mln zł. Niemal pewnie jest, że wspomniana kwota nie wystarczy i będzie trzeba znaleźć w kasie województwa dodatkowe 10 mln zł. W efekcie władze województwa zdecydowały się na zmniejszenie liczby połączeń. Zmiany zostaną wprowadzone w życie już w maju.

- Za ok. trzy tygodnie zrezygnujemy z połączeń kolejowych, które do tej pory nie przynosiły założonego efektu przewozowego. Mowa tu o wybranych pociągach na linii PKM - porannych i wieczornych - uruchomionych głównie z myślą o obsłudze pasażerów z lotniska. Ustalamy jeszcze, które dokładnie to będą połączenia - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Władze samorządu przyznają, że wracają do punktu sprzed uruchomienia linii i pierwszego planu rozkładu jazdy bez pociągów wieczornych, o które zabiegało wiele osób.

Sprawdź aktualny rozkład pociągów SKM i PKM

Cięcia połączeń w 2017 r.

To nie koniec złych wieści. Samorząd województwa ogłosił przetarg na przewozy kolejowe w województwie na 2017 r. Tak jak w poprzednim roku rozdzielił połączenia na regionalne i aglomeracyjne, czyli SKM i PKM.

Problem w tym, że samorząd województwa w przyszłym roku zamierza zmniejszyć liczbę przewozów przynajmniej o pół miliona kilometrów. W tym roku składy mają wykonać 2 mln km, za rok pojadą już 1,5 mln km. To oznacza zmniejszenie liczby połączeń przynajmniej o 25 proc.

- Cała linia jest bardzo droga w utrzymaniu. To krok w stronę optymalizacji połączeń. Praktycznie codziennie obserwujemy potoki podróżnych, dzięki zainstalowanym w pojazdach licznikom pasażerów mamy podstawy, by zmieniać rozkład. Oczywiście wprowadzamy też takie rozwiązanie w przetargu, że w razie potrzeby można będzie wzmocnić połączenia o ok. 500 tys. km - mówi Ryszard Świlski.
Jak to dokładnie będzie wyglądało, dowiemy się jesienią, gdy rozpoczną się prace projektowe nowego rozkładu.

O wyborze najkorzystniejszej oferty będą decydować trzy kryteria - w 95 proc. cena, w 3 proc. termin płatności rat rekompensaty za przewozy i w 2 proc. honorowanie biletów okresowych innych wykonujących przewozy wojewódzkie na wspólnym odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia.

Przewoźnicy zainteresowani przetargiem mają czas na składanie ofert do 16 maja.

Władze samorządu chcą wycofać nocne składy, które kursowały głównie  do lotniska. Władze samorządu chcą wycofać nocne składy, które kursowały głównie  do lotniska.
Cięcia dotkną też samą SKM-kę?

W tym roku przewozy mogą być okrojone o 100 tys. km, ale już w 2017 r. nawet o 500 tys. z 1,5 mln km. Tak duże ograniczenia odbiją się z pewnością echem w spółce SKM, która przewozi pasażerów na linii PKM. Czy to oznacza cięcia, także kadrowe?

- Zawsze w takiej sytuacji optymalizujemy swoje działania na wielu polach w spółce. Trzeba szukać sposobów na zmniejszenie kosztów. Nie chciałbym jednak zajmować stanowiska do czasu rozstrzygnięcia przetargu na przewozy w 2017 r. - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki SKM.
Czytaj też: Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni

Dopiero po m.in. elektryfikacji linia PKM ma szansę na przewożenie ogromnych potoków podróżnych. Dopiero po m.in. elektryfikacji linia PKM ma szansę na przewożenie ogromnych potoków podróżnych.
Pokutuje słaba integracja: biletowa, taryfowa i komunikacyjna

Jeszcze zanim ruszyła linia PKM, większość oceniała projekt z hurraoptymizmem. 18-kilometrowa trasa kolejowa, która powstała za ponad 700 mln zł miała być nowym kręgosłupem w organizmie, jakim jest trójmiejska aglomeracja. Okazuje się teraz, że wspomniana trasa kolejowa jest jedynie pojedynczym żebrem. Dlaczego?

Pokutuje zdaniem władz województwa przede wszystkim brak integracji taryfowej i biletowej - jazdy na jednym bilecie bez znaczenia na środek lokomocji. Na takie rozwiązanie samorządy w województwie musiałyby znaleźć wspólnie 67 mln zł. Lwią część musieliby wyłożyć samorządowcy z Gdańska, Gdyni i województwa pomorskiego. Plany są, ale póki co, kończą się na wspólnym bilecie elektronicznym.

- Dużym impulsem dla nowej linii będzie jej elektryfikacja i doprowadzenie jednocześnie drugiego toru z Osowy do Kościerzyny - wyjaśnia Świlski.
Ponadto budowana siatka połączeń komunikacji miejskiej wciąż jest konkurencyjna wobec linii PKM. Sęk w tym, że będzie tak zawsze, dopóki pociągi korzystające z linii PKM będą kończyć bieg we Wrzeszczu, zamiast w centrum Gdańska. M.in. z tego powodu ZTM nie zrezygnuje z konkurencyjnej linii 210 z Osowy do centrum Gdańska.

Czytaj też: Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Komentarz Pawła Rydzyńskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR

Paweł Rydzyński Paweł Rydzyński
Jest szereg czynników, które składają się na niską frekwencję w pociągach PKM. Pociągi nie jeżdżą według cyklicznego rozkładu, więc trudno je zsynchronizować z komunikacją miejską, która cykliczne rozkłady posiada. Nie ma bezpośrednich pociągów z Kościerzyny do Gdańska, a jednocześnie Kartuzy, które posiadają bezpośrednie pociągi do Gdańska Głównego i to połączenie akurat cieszy się bardzo wysoką frekwencją, nie zostały objęte integracją taryfową.

Bardzo istotnym mankamentem jest fakt, iż większość pociągów PKM kończy i zaczyna bieg w Gdańsku Wrzeszczu, zamiast jechać do Gdańska Głównego. Przyszłościowo (ale bardzo szybko) trzeba pomyśleć o połączeniu linii PKM i SKM, tak aby PKM-ki mogły kursować do centrum Gdańska po torach aglomeracyjnych i obsługiwać kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika.

Któremu z jego użytkowników chce się dziś jechać do Wrzeszcza, tam (za chwilę) biegać po schodach i czekać kilka lub, często, kilkanaście minut na przesiadkę? To w naturalny sposób zniechęca do korzystania z PKM. Połączenia z Kartuz do Gdańska Głównego dobitnie pokazują, że, jakkolwiek w Trójmieście jest wiele istotnych punktów przesiadkowych, to jednak kluczową kwestią są bezpośrednie pociągi do centrum miasta.

Miejsca

Opinie (738) 6 zablokowanych

  • (52)

    co to oznacza? pewnie nic, skoro nikt tym nie jeździ, a na pewno nie w takiej skali, jakby sobie tego życzono..

    • 236 96

    • porażka (7)

      jechałam 2 razy z Wrzeszcza , nikt nie wie z jakiego peronu odchodzi PKM , bieg między peronami to norma ( dobrze że bez walizek i bez wózka ) - a teraz się dziwią że nikt nie korzysta . Najlepiej jest w Kartuzach , informacja na dworcu - bilet do kupienia na rynku w boxie numer 3 . A Pani Konduktor w PKM przystawia na każdym bilecie pieczątkę , i piszę datę , numer pociągu i godzinę odjazdu . XXI wiek szok !!!!!!!!!!!!. ehhh....

      • 133 7

      • jedyne perony to 1 i 2 wjeżdża na 2 wyjeżdza z 1 (2)

        Proste

        • 7 52

        • W teorii tak. W praktyce to nieco inaczej wygląda ;)

          • 61 2

        • Kłamiesz

          Kłamiesz

          • 12 24

      • strata i zamykamy - tak to będzie, żle oszacowany projekt (1)

        a 210 przy Dworcu Głównym w stronę lotniska jest napakowany do granic możliwosci

        • 53 3

        • Po co ten 210?

          Non stop zapełniony,spóźniony,nie przyjeżdża!TOTALNA PORAŻKA,NIE WIEM ZA CO PŁACĘ,a tak w PKM i omijam korki w 20 minut.Ja bym PKMkę wydłużył do Oruni,max nie które kursy do Tczewa,klientów multum,gwarantuję.Wystarczy pomyśleć i zagrać VABANK,to nie boli,a warto.PKMka to najlepsza inwestycja na pomorzu,wielu moich znajomych korzysta i nie wyobraża sobie by można było zredukować kursy albo w ogóle likwidować kolej bo jest nierentowna to by był strzał w kolano.Pozdrawiam

          • 10 1

      • Potwierdzam bałagan we Wrzeszczu. Mało tego - wpadając na peron nie wiadomo gdzie jedzie ta PKM bo wyświetlacze wskazują tylko datę i godzinę. Nie wiadomo czy jedzie w stronę lotniska czy do Gdańska ...

        Nie wyobrażam sobie jakie zdanie o nas mają turyści.

        • 76 3

      • to prawda

        jedyne oznaczenie to malutka tabliczka ze znakiem samolotu przed wejsciem na peron

        • 9 0

    • po wybudowaniu tunelu pod Pachołkiem PKM zlikwidują całkowicie (1)

      • 38 19

      • czyli najmarniej ze 100 lat

        PKM jeszcze się podniesie, jak zaczną zabudowywać osiedlami tereny w ciągu jej biegu, to wydaje się być nieuniknione.

        • 0 0

    • Dużo osób jeździ PKMką (9)

      Ale żeby przyciągnąć więcej to trzeba:
      - ustalić z którego peronu odjeżdża toto z Wrzeszcza
      - zmniejszyć ceny biletów
      - dorobić przystanki w Gdyni
      - zrobić akcję informacyjną, bo przyjezdni w ogóle nie wiedzą jak to działa

      A urzędasy widać zdecydowali zmniejszyć liczbę kursów, żeby jeszcze mniej osób wybierało PKM...

      • 146 2

      • I ustalić normalny rozkład jazdy, w sensie formy, a nie PDF, który trzeba zoomować, żeby coś odczytać. (3)

        I jeszcze konia z rzędem dla tego, który zrozumie ten rozkład jazdy.

        • 91 4

        • oj tak, najgorszy jest trudny dostęp do informacji

          a powinien być łatwy, skoro publiczny, eh

          • 38 0

        • Skm rozklad (1)

          Przecież jest aplikacja skm , nie ściemniaj , tylko naucz sie klikać w swoim jabłku :-)
          Sami maruderzy a nawet z Googla nie potrafią korzystac.

          • 5 35

          • Link

            https://www.skm.pkp.pl

            • 2 3

      • fala odlotów o godzinie 6:00 dojazd powinien być na tą godzinę również z Wrzeszcza

        a nie tylko z Gdyni

        • 48 0

      • (2)

        cena biletu w taryfie miejskiej jest zupelnie spoko, za 3,50 jedziesz z lotniska do wrzeszcza albo dalej, to chyba jest akceptowalne?

        • 10 3

        • przesiądź się na autobus (1)

          i masz już "tylko" 6,50 zł. Policz dwa kierunki, żonę i powiedz, z jakiej racji odpuszczać sobie samochód?

          • 18 3

          • W przypadku lotniska - chocby z powodu pozniej parkowania przez np. tydzien samochod na platnym parkingu

            • 1 0

      • jeszcze trzeba się dostać na peron

        I to czymś innym niż samochodem

        • 2 1

    • a może żeby było tansze trzebabylo zrobić to jako elektryczna linia, a nie smierdzace i głośne spalinówki.

      zrobić bilet łączący z ztm i skm a nie tylko na tę jedna linie, nie raz tym by można jechać ale żadna atrakcja miesięczny na zkm i przesiadka na pkm i następnie przesiadka na zkm.. gdyby to było w jednym bilecie pewnie dużo osob by kozystało.

      • 46 5

    • (2)

      Bo wszyscy teraz jeżdżą swoimi starymi szrotami, a oferta PKM jest za słaba. Wprowadzcie ograniczenie aut do 3 letnich, to skończą się korki... Jak masz szrot to go sprzedaj i jeździj PKM.

      Albo znajdź pracę i żyj jak człowiek z klasą.

      • 14 67

      • (1)

        Zapomniałeś dodać, "20 letniego BMW"

        • 14 1

        • ja mam 28 BMW w stanie niemalze idealnym

          Swietne samochody. Moze za wyjatkiem E46, ktore wizualnie sa najbrzydsze, a mentalnie ich wlasciciele niestety czesto na poziomie dyskoteki spod Kartuz.

          • 3 2

    • Odszczekacie to? (5)

      Gdzie są teraz te tabuny redaktorków piszących o najważniejszej pomorskiej inwestycji od czasów Mieszka I?

      • 59 16

      • A ty te slowa odszczekasz, jak PKM zacznie isc pelna para? (2)

        • 16 28

        • Ze wsi na wieś :-)
          Puknij się..

          • 12 6

        • jak dyskutować z debilem?

          • 3 1

      • redaktorki (1)

        redaktorki pozamykały mordy bo nie będą psioczyć na PO - Porażka Obywatela !

        • 16 5

        • niuch, niuch

          Dobry redaktor powinien wiedzieć kiedy zmienia się wiatr ...

          • 4 1

    • Dziękujęmy

      Mniej pociągów zawsze oznacza większą frekwencję

      • 38 3

    • Cudnie :] (7)

      No tak lepiej zlikwidować połączenia niż szukać lepszych rozwiązań...
      A może tak wprowadzić ulgi na bilety 50% dla posiadaczy dowodów rejestracyjnych samochodów osobowych? Myślę że rozwiązałoby to częściowo problem, a skutkiem ubocznym byłyby mniejsze korki ;) Sporo osób przesiadłoby się z aut do PKM...

      • 54 5

      • (4)

        Co za komunistyczny bulszyt

        • 9 19

        • (3)

          Drogi tez sam budujesz korwinie?

          • 10 2

          • (2)

            Tak, rozdać wam kolorowe kartki - żółtą na transportt, niebieską na żarcie, czerwoną - na siku...komuniści

            • 2 13

            • Brazowa na kupe

              • 5 2

            • Brazowa na kupe

              • 1 2

      • to moze lepiej po prostu wszystkim obnizyc cene biletu o 1/3

        Albo wprowadzic oplaty za wjazd do miasta dla tablic spoza Gdanska.

        • 0 2

      • dlaczego posiadanie samochodów ma skutkować otrzymywaniem przywilejów?

        • 1 0

    • Olali wiele spraw np połączenie karczemek z pkm, osowej północnej, brak wspólnego biletu, to mieszkańcy też sobie olali

      • 31 0

    • ale bezsens

      Mało ludzi. Mówią, że ich to kosztuje. A co mają powiedzieć posiadacze biletów miesięcznych którzy muszą dopłacać do PKM? Ludzi nie ma, ale kasa jak najbardziej jest!

      • 24 1

    • Już od początku było widać, że nie wielu jest chętnych do regularnej jazdy, (3)

      Długie schody, przystanki dalekie od wszystkiego, nie ma się co dziwić. Ja , Janusz jeszcze tym nie jechałem, i nie chce mi się.

      • 22 10

      • Jest winda, nie trzeba przemieszczać się schodami. A jedzie się bardzo fajnie. Czyste(jeszcze) wagony, ładne widoki za oknem :-)

        • 21 2

      • Super

        Skoro nie jechałeś, nie wiesz, top po co się wypowiadasz? Komentator internetu. Pewnie kolega słyszał (bo sam też nie jechał) od znajomej znajomego, która jechała PKMką 4 lata temu zanim to jeszcze było modne.

        • 4 2

      • Ja jechałem i jedzie sie bardzo wolno, aż szkoda takich torów...

        • 5 1

    • No to teraz weźcie się za gdańskich kosmonautów - mają już logo?

      • 5 1

    • pozdro polacy (1)

      oznacza to jednooo zj***ny krajjj i musze sie wstydzic za niego w calej Europieee haha

      • 1 4

      • nie bylo, to mowili, ze "na zachodzie" jest i trzeba sie wstydzic, ze u nas nie ma

        Koleje regionalne wszedzie w Europie sa dotowane.

        A ty jestes zakompleksionym frajerem. Wstydz sie dalej.

        • 1 1

    • ...

      bałagan to jedno a okres na rozkręcenie to drugie. co oni sobie wyobrażają, że to od razu ruszy? PKM ma ogromny potencjał ale w dużej mierze przyszłościowy, gdy w pobliżu przystanków powstanie więcej osiedli. a po trzecie - musi jeżdzić do centrum Gdańska, powinna jeżdzić do Kościerzyny, półśrodkami się nic nie załatwi. albo rybki albo pipki. a wprowadzanie oszczędności i optymalizacji w pierwszych miesiącach działania oznacza, że nie ma zabezpieczonych środków na okres rozruchu tego przedsięwzięcia.

      • 12 1

    • przystanek Gdańsk Rębiechowo w polu kartofli jes zupełnie z d*py pomysłem (1)

      pełno ludzi jeździłoby z tego przystanku ale jakoś do przystanku nie ma jak dojechać :) z Rębiechowa na magistrali natomiast bilet 1/3 droższy...
      Trochę pomyślunku i byłoby ok, ludzie jeździliby ta kolejką, bo to wygodny środek transportu, ale jak debil tak to zaprojektował, że przystanki postawiono w polu bez możliwości skomunikowania ze światem zewnętrznym to teraz są cięcia... Debil również wymyślił wzrost ceny biletu o 1/3 pomiędzy Rębiechowem a Gdańskiem Rębiechowo... i teraz każdy kto wsiada już w samochód aby dojechać do kartofli ma w d*pie waszą PKMkę i jedzie sobie autem do pracy, chytry dwa razy traci, zeszlibyście z ceny biletów dla Żukowa, Pępowa i Rębiechowa a byłoby ok bo cała gmina Żukowo by jeździła PKM

      • 7 2

      • Glupota

        Akurat w sprawie przystanku w polu Gdansk Rębiechowo mylisz sie. Jest to jeden z przystanków PKM, który plasuje sie w czołówce przystanków w zakresie frekwencji.pasazerowie przyjeżdzają do tego przystanku samochodami i tu je zostawiają. Jak zostanie zrealizowany w tym miejscu parking to mysle ze jeszcze ulegnie poprawie liczba osob z niego korzystających.

        • 4 1

    • ciekawe...

      Ciekawe skoro każda PKM'ka po godzinie 8, jest pełna ludzi jadących, jak ja do pracy i dzieci jeżdżących do szkoły. Nigdy nie ma gdzie usiąść, a niby nikt PKM'ką nie jeździ...

      • 4 1

  • A kto odpowie (36)

    za wyrzucone pieniądze na PKM?

    • 640 100

    • (7)

      Kto odpowie, za tę bzdurę z siecią dla diesli a nie EZT?

      • 66 9

      • Zapewne (6)

        nie Świlski, przecież on nie ma bladego pojęcia o kolejnictwie!

        • 40 1

        • Świlski się tylko podpisuje pod decyzjami i jest pierwszy do udzielania wywiadów. Taki z niego goguś. (5)

          Wiadomo, że to są decyzje województwa, czyli zarządu (marszałek i zastępcy), ale problem w tym, że zarząd nie jest firmą i nie musi wykazywać zysku, więc ciężko jest postawić jakiś zarzut, gdyż zarząd województwa może wydawać kasę nawet na największe fanaberię (taką nie jest PKM oczywiście) bez ponoszenia odpowiedzialności karnej. Tak jest skonstruowane polskiego prawo.

          • 29 1

          • (4)

            Jak to nie jest fanaberią?
            Robił ktoś wcześniej ankietę - czy pkm jest nr 1 na liscie potrzeb ludzi?

            Jak nie robił - bo nie jest
            To jest to chora fanaberia

            • 16 4

            • durnota (3)

              zamiast budować pkm można było rozbudować sieć tramwajową

              • 24 3

              • (1)

                Gtamwaj ze strzyzy na morene bylby pelen.

                • 14 0

              • I jechałby jedyne 57min znając polskie realia.

                • 8 3

              • Zamiast tego kolej na obluze/pogorze w Gdyni to by były tłumy

                • 5 0

    • personalnie nikt, zasada jest prosta. uspołeczniamy koszty - prywatyzujemy zyski (6)

      finansowo - wszyscy odpowiemy za rozdmuchane "inwestycje" platfusów rządzących na Pomorzu od dwóch dekad. W otchłani dotacji i pieniędzy unijnych zatracili zdrowy rozsądek i zdolność do racjonalnego kalkulowania wydatków, kosztów. ECS, przeinwestowany stadion na euro, teatr szekspirowski, tunel pod kanałem, PKM - fajnie było się tym wszystkim chwalić na różnych portalach i imprezach, produkować foldery i klipy o "inwestycjach". Ale gdy decydowano o wydawaniu pieniędzy na te wszystkie cele władze chyba nie zastanawiały się co będzie potem. Rozsądni ludzie ostrzegali o tym lata temu ale byli zakrzyczani przez niemyślących entuzjastów albo beneficjentów tych pieniędzy i wynajęte przez władze agencje PR. Powiem wam tak drodzy mieszkańcy Pomorza - teraz pijcie ten budyń, który sobie nawarzyliście i tyle lat trzymaliście u steru. Władza na tym zarządzaniu dorobiła się przez te lata niemałych majątków, ale miasto,region za chwilę obudzą się z ręką w nocniku i bez środków na utrzymanie wielu z tych "inwestycji"
      O PKM wątpliwie wyrażano się już na etapie projektowania trasy jej przebiegu (kto będzie tak jeździł jak wytyczono sobie palcem po mapie) no i jak widać nie bez powodu.

      • 114 12

      • (5)

        Masz rację. Rozbijam się o partyjny beton w mojej pracy. Ehh, szkoda gadać. Smutne, ze ludzie patrzą tylko na ładne foto na portalach internetowych a nie mieli okazji poznać osobiście pana Adamowicza, pana Bielawskiego i spółki. Jedno spotkanie i już więcej by na PO nie zagłosowali.

        • 85 13

        • Aż takie kompetencje od nich biją?? No to ładnie. (1)

          • 38 1

          • wystarczy posłuchac jak się wypowiadają- o niczym zawsze

            • 30 2

        • Bielawski i Adamowicz (2)

          Byłam kiedyś na spotkaniu z mieszkańcami Jasienia, był Adamowicz i Bielawski, rzeczywiście ci panowie to tylko piękne, okrągłe słowa, słowa, potwierdzam stadion, ECS, PKM, teatr szekspirowski i jeszcze Muzeum II WŚ, Gdańsk zbankrutuje jak nic, nie utrzyma tych cudów PO, nie ma cudu.

          • 23 2

          • Gdańsk nie placi za przewozy PKM i SKM (1)

            • 1 6

            • Fakt, PKM utrzymują mieszkańcy Kolbud.

              • 1 2

    • gdańskie słoiki - w podatkach

      • 8 4

    • Nikt nie odpowie. (3)

      Haurra optymizmu, wbrew temu co jest napisane w artykule, też w sumie nie było. A założenia i statystyki była takie a nie inne, żeby uzyskać dotację.

      Od początku było wiele rozsądnych głosów, że inwestycja powinna zostać zrealizowana kompleksowo tzn. z uwzględnieniem minimum: zelektryfikowania sieci (żeby koszty eksploatacji były niższe), włączenia do linii SKM (żeby możliwy był dojazd do Gdańska Głównego/Śródmieścia i żeby odpadła konieczność korzystania z bardzo obciążonej linii dalekobieżnej) i oddania do użytku planowanych stacji w Gdyni. W szerszym ujęciu powinna być uwzględniona linia PKM do Obłuża/Oksywia i linia do Kościerzyny. Do tego jeden wspólny bilet na całą komunikację w obrębie aglomeracji i można było w niewielkim stopniu zwiększając koszt inwestycji przekazać produkt pełnowartościowy.

      A przewozy od początku były wyssane z palca i sztucznie zawyżone aby wytworzyć przyjazny klimat i wyciągnąć pieniądze z dotacji. Przy oficjalnie przewidywanym obciążeniu linii małe było prawdopodobieństwo, że inwestycja nie uzyska dofinansowania.

      A tutaj mamy pokazowy przykład jak wydano 80% niezbędnych środków aby uzyskać 20% możliwego efektu (odwrotna zasada Pareto).

      Reasumując, idea była niezła ale realizacja byle jaka.

      • 62 1

      • czyli jak niemal wszystko w polsce (1)

        a kto miał zarobić - ten zarobil

        • 28 1

        • kto zarobił to zarobił, ale jednak powinno się pisać w Polsce :)

          • 3 1

      • Elektryfikacja sieci, kiedy 201 nie jest zelektryfikowana?

        Wtedy bylby totalny placz, ze do Gdyni nic nie jezdzi.

        Poki co PKM rodziala sie w sporych bolach, ale okazalo sie, ze mozna. Wiele do poprawienia, ale ogrom prac wykonany.

        • 8 8

    • Pieniądze nie znikają ... (2)

      • 6 1

      • jak nie? banki nie widziały przelewów amber gold

        łapówixy = zaćma.

        • 4 1

      • zostały przytulone przez demokratów

        Patriotów i intelektualistów z PO. W Gdańsku ludzie mają klapki na oczach. Nawet nie widzą że w portfelu mniej, w Kod wierzą i ECS się zachwycają.

        • 21 7

    • Miliony na wybudowanie (2)

      I bez pomysłu jak zachęcić do korzystania !!!
      A moze ktos porozmawia z Auchan, zeby do sklepów było dojście od tylu ? A moze z kielpinka linia 164 jeździła by do kokoszek a nie kręci sie do wrzeszcza. Trochę innego myślenia i czegoś wokół linii pkm to ruch bedzie . Open your mind

      • 26 4

      • Dlaczego znowu Auchan ma dopłacać ??? (1)

        Kto tam pojedzie na zakupy PKM-ką? Żeby potem dymać prawie kilometr do stacji?
        Ogarnij się.
        To Hossa powinna dopłacić bo to jej osiedle jest beneficjentem stacji, a nie Auchan. Tyle tylko, że Hossa ładnie się chwali PKM, ale nie da ni grosza, a miasto we wszystkim jej ustępuje - jak zwykle.

        • 34 0

        • W takim razie to wina Hossy czy miasta?

          • 2 0

    • Czekamy na odpowiedź !

      Należałoby się dokładnie przyjrzeć kulisom powstawania decyzji o powstaniu takiego wniosku. I kto personalnie za tym stoi. Swojego czasu bardzo się tym szczycili, nawet padło podziękowanie z ust przewspaniałej pani Kopacz dla Sławusia.

      • 18 0

    • Ty się lepiej martw kto odpowie za 22 miliardy przerabiane na nawóz z puli 500+ (5)

      PKM-ka prędzej czy później wykaże swą przydatność - z programu 500+ zostanie tylko kupa (i to dosłownie) nawozu.

      • 6 17

      • Co ma piernik do wiatraka (3)

        A tak wogóle 500+ to najlepszy pomysł jaki powstał od upadku prl, ale tego nie zrozumie ten kto nie ma dzieci i nie ma pojęcia jak w Polsce działa system emerytalny.

        • 16 13

        • Masz rację, najlepszy pomysł jak kupić głosy wyborców za ich własne pieniądze ...

          • 6 4

        • moze po prostu nie okradac ludzi podatkami (1)

          a nie zabrac po cichu, rozdac glosno.

          Glupota. Hodowanie narodu zebrakow, ktorzy bez urzednika nie sa w stanie sobie poradzic.

          • 4 1

          • Też uważam, że te 500+ w formie odpisu takiej kwoty od podatku to lepsze rozwiązanie

            Ale w sumie dla osób pracujących to na jedno wychodzi. Ale aktualna forma 500+ jest lepsza niż nic. Ja to interpretuję właśnie jako odciążenie podatkiem osoby mające więcej niż 1 dziecko. Bo biorąc pod uwagę fakt, że młode pokolenia zarabiają na starsze jak również, że koszt wychowania dzieci jest duży to chyba nie ma wątpliwości, że takie odciążenie jest słuszne

            • 1 2

      • ciebie eunuchu ten program nie dotyczy

        • 7 1

    • Jak zwykle MY (1)

      Kasa za stadiony, PKM, ECS i inne niepotrzebne inwestycje - do keiszeni kogo trzeba a rozwoju gospodarki brak. Kasa powinna iść na rozwój regionu ani nie wydumane projekty do kosza.

      • 2 1

      • Pomorskie to najbardziej rozkradzione województwo a ludzie tacy głupi (przekupieni) ze wybierają ciagle te same władze

        • 5 2

    • oj tam oj tam ...samorządowcy wydali i już.

      a co by się stało, gdyby w prywatnej firmie ktoś podjął taką decyzję? Warto być samorządowcem. hej ho hej ho...

      • 2 1

  • (34)

    Przede wszystkim ceny zniechęcają do korzystania z PKM. Wyobraźcie sobie, że w sporo większej Warszawie możecie skorzystać z biletu kwartalnego za 250zł, tutaj metropolitarny bilet miesięczny kosztuje niewiele mniej. A w Warszawie na tym bilecie można korzystać z SKMek, Metra, tramwai,autobusów, wszystkiego!

    Zastanówcie się najpierw nad zintegrowanym biletem, w normalnej cenie. Bo te przystanki PKM są na takim wygwizdowie, że i tak trzeba dojechać do nich biletem ZTM Gdańsk, bądź ZKM Gdynia. W takiej konfiguracji wybieram nieco dłuższą przejażdżkę, ale za 120zł mogę jeździć wszystkim za wyjątkiem pociągów. I tak dość drogo, ale zawsze to połowe taniej niż z SKM/PKM

    • 789 10

    • (13)

      Dlaczego wszyscy porównują Warszawę z trójmiastem. Tam do tych wszystkich środków komunizacji dopłaca jeden samorząd. W trójmieście koszty są dzielone pomiędzy kilka samorządów i jest oczywiście problem kto ile ma dopłacać do wspólnej komunikacji

      • 18 76

      • Jest jedno rozwiązanie

        Z tego co powiedziałeś wynika, że jest za dużo decydentów. Rozwiązanie jest więc proste, zwolnić ich nadprogramową liczbę i znajdą się pieniądze.

        • 96 3

      • No jak to? Przecież jest kilka gmin obsługiwanych przez bilet miejski.

        • 14 3

      • (1)

        W Warszawie też system obejmuje kilka gmin - zresztą II taryfa wykracza już poza Warszawę. A czemu porównujemy? Bo trzeba porównywać z rozwiązaniami, które są przyjazne dla korzystających z komunikacji. Ponadto u nas kompletnie zapomina się o pasażerach korzystających z komunikacji miejskiej sporadycznie.
        A zresztą przykład z autobusem 210 jest dobry - z okolic Cygańskiej Góry mam bezpośredni autobus na lotnisko, z którego czasem muszę korzystać. Teraz jeździ rzadziej - ale przecież mam PKM - czyż nie? Tyle że... muszę dojechać autobusem do PKM (1 bilet), poczekać na PKM i zapłacić po raz drugi. Mogę też jechać przez centrum Gdańska - czyli tramwaj - SKM do Wrzeszcza - SKM na lotnisko....

        A jeśli chodzi o dopłacanie - a może potraktować to jako inwestycję? Sprawny system komunikacji to bardziej przyjazne miasto - także do życia i pracy, mniejszy ruch samochodów (niszczących drogi), mniejsze zanieczyszczenie powietrza...

        • 82 2

        • Najlepiej jakby była darmowa lub półdarmowa. Bo na co idą nasze podatki?

          • 3 3

      • A z kim się chcesz porównywać? (5)

        Z Koszalinem i trąbić że jest zay.e.biście? Gramy o awans do ligi czy o puchar Mleczarni w Łomży?

        Skończy się tak, że w ramach "dobrej zmiany" uchwalą taką ustawę o aglomeracjach, w której wszystkie takie zadania dostanie komisarz nadany z Centrali a tzw. "włodarzom" (cóż za syfiaste, feudalne określenie) zostanie drukowanie ulotek dla turystów i polerowanie łańcuchów na uroczyste posiedzenia.

        I wiesz co? I ludzie będą mieli gdzieś tą samorządność w Gdańsku czy Gdyni, która 20 lat nie mogła się dogadać kto za co zapłaci. Dostaną bilet miesięczny za 100 PLN i będą mieli gdzieś niezależność samorządów tak jak dzisiaj mają trybunał.

        • 53 4

        • czy za komuny byl jeden bilet? (1)

          A tez wtedy szedl prykaz z gory i nie bylo wlodarzy...

          • 3 7

          • A był, był...

            Wielki to zarzut do naszej Adamowiczowo - Szczurowej nędzy...

            • 10 1

        • Z Poznaniem, Krakowem, Wrocławiem ... (1)

          Warszawa to inna liga

          • 2 4

          • ale uczmy sie od najlepszych

            Generalnie mam wrazenie gorszych mozdzkow pomorskich i zad..pnosci trojmiasta. No i robienie na pokaz zamiast dla konkretnych uzytkownikow

            • 4 0

        • Tak, o puchar mleczarni w Łomży, ten sam poziom

          • 1 1

      • jakby chcieli to problemu by nie było

        a tak, każdy "samorząd" ma swoje spółki, firemki, członków zarządu, kierowników itd.

        • 21 0

      • to niech się dogadają samorządy

        • 7 0

      • Jeśli by było "ile my i ile wy" to dogadali by się bardzo szybko, ale jest : "ile my i ile wy, a ile mi" razy dwa samorządy i jeden mniejszy + samorządy miast satelickich

        • 3 0

    • Słusznie (1)

      Do tego zawsze jest problem z:
      - kupnem biletów (często biletomatów brak, popsute, kierowca nie ma jak wydać)
      - informacją
      - kursami do centrum - dlaczego chyba tylko co godzine jest kurs do centrum i jeszcze mają to obciąć?
      - skoro mało pasażerów to może jakieś promocje, reklama, karnety dla rodzin itp? Gdyby transport był prywatny, to firmy walczyłyby o pasażerów ażby iskry szły!

      Moim zdaniem idea i pomysł są ok, ale z realizacją gorzej.

      • 58 0

      • nie kazdy moze, ale bilet majac smartphona mozna kupic za pomoca apki

        uzywam, polecam. Skycash.

        • 3 12

    • (3)

      W Warszawie płacisz 110 zł i śmigasz czym chcesz, ile chcesz i jak chcesz całe 30 dni (metro, tramwaje, autobusy, nocne, skm). Większości znajomym samochody tam służą tylko do wypraw weekendowych. Do pracy, restauracji i na imprezy większość korzysta z komunikacji miejskiej. Ja zawsze będąc w Wawie zostawiam furę pod mieszkaniem i przesiadam się na transport miejski. Można - można!

      • 42 0

      • (2)

        Do tego trzeba uczciwie dodać, że HGW po dojściu do władzy skończyła z kunktatorstwem pt. "co sobie pomyślą kierowcy" i wyznaczono mnóstwo buspasów. Włączając w to święte i nie-do-dotknięcia mosty. Na dwóch z nich z dostępny jest tylko jeden (!) pas. Nikomu się to nie mogło zmieścić w głowie, żeby ograniczać takie dobro rzadkie jakim jest MOST.

        Oczywiście przelała się g.noburza że skandal, że miasto stanie w korkach, wieszczono masowe protesty i.... nic. Ludzie zobaczyli że nagle jadą zbiorkomem 2x szybciej do pracy i stwierdzili że po co im samochód.

        A teraz policzmy buspasy w 3city, ROTFL.

        • 43 4

        • prosze szanowac jezyk polski i nie uzywac wstretnego rusycyzmu "zbiorkom"

          O ile jestem wielkim zwolennikiem rozwiazan promiejskich, a komunikacja zbiorowa/publiczna jest jedna ze skladowych, to na dzwiek tego obrzydliwego (fonetycznie i historycznie) slowa robi mi sie niedobrze.

          • 11 10

        • Dokładnie. Jak skończą z drugą linią metra (przedłużaniem) to tyko obrzeża będą korzystać z fur w Warszawie, z czego i tak sporo osób zostawia samochody na Park & Ride i do centrum jedzie komunikacją miejską. Nie zdziwię się jak w ciągu najbliższych kilku lat na wzór London City zamkną ścisłe centrum dla samochodów.

          • 14 0

    • zawsze to porownanie do warszawy. sprawdz ile ta doplaca miasto do komunikacji (1)

      • 3 13

      • głupiego gadanie. Jest taki prog obciążania opłatami powyżej którego, dochody pobierającego już tylko spadają. Jeżeli Warszawa będzie konsekwentnie promować komunikację miejska, to ilość klientów wzrosnie na tyle, że będzie trzeba mniej dopłacać z kasy miasta

        • 10 0

    • Banda debili tam pracuje

      • 4 1

    • (3)

      na bilecie metropolitarnym też możemy jeździć skm, pkm, regio, ztm, zkm, czyli wszystkim co znajduje się na terenie trójmiasta, a także pobliskich miejscowości jak Reda, Rumia, Wejherowo itp

      • 0 6

      • Nieprawda

        Z komunikacji Gminy Pruszcz (Straszyn, Borkowo) Nie skorzystasz, chociaż jest to członek MZKZG!

        • 7 0

      • Warto jednak zwrócić uwagę na cenę biletu miesięcznego w Warszawie i na cenę miesięcznego biletu na cały obszar MZKZG. Jest spora różnica między 110 złotymi, a 210

        • 5 0

      • TO jeszcze porównaj ceny!

        • 5 0

    • Metro jest drogie (2)

      Warszawa dopłaca do funkcjonowania metra 300 mln zł rocznie. Nie wiem ile dopłaca do jego budowy ale kosztuje koło 1 mld zł za 1 km.

      • 0 1

      • Jaka jest alternatywa?

        Co to za to rozumowania? Dopłaca? A ludzie którzy codziennie mogą dojechać do pracy nie wytwarzają PKB? Gdyby nie mogli dojechać to byłoby lepiej? Ludzie mają jeździć rowerami? Samochodami się wszyscy nie zmieszczą.

        • 5 0

      • lepiej doplacac do metra

        Niz do ecsu

        • 4 0

    • (2)

      To prawda, bilet jest kosztowny i naprawdę przydałby się jeden bilet na wszystkich przewoźników.Skoro Warszawa daje radę, to nie wierzę, żeo wiele mniejszy Gdańsk nie da.

      Natomiast jest jeszcze jedna kwestia - włodarze chyba zapominają jak bardzo rozwijaja się tereny wokól Gdańska: Banino, Pępowo, Żukowo, takze tereny w stronę Kościerzyny. W samym Baninie zaplanowano masę inwestycji deweloperskich co zwiększy liczbę mieszkańców gminy Żukowo... Oparkingach przy PKM Gdańsk -Rebiechowo nawet nie wspominam[juzteraz jest problem; linia 812 okrojona dodatkowo z kursów).
      Dodatkowo mówiło się o powstaniu dzielnicy biurowej przy Lotnisku Wałęsy i teraz co?Jak Ci ludzie mają dojechać? Auta nie rozwiązują problemu bo bardziej zakorkują miasto (codziennie w PKM czytam o coraz większych korkach na Słowackiego/Spacerowej).Naprawdę, powinni przemyśleć pewne kwestie:/

      • 7 0

      • Spokojnie, infrastruktura nie zniknie (1)

        Poki co PKM powinno sie skupic bardziej na funkcji kolei dojazdowej.

        Wiecej kursow z Kartuz, Koscierzyny i - uwaga - Osowej. Zamiast Drogi Zielonej, ktora bedzie koszmarnie droga, a nie rozwiaze zadnych problemow.

        • 2 2

        • A PKM NIE BYŁA DROGA....

          • 1 0

    • Warszawa jest dwa razy większa od Trójmiasta...

      ... więc rozwiązanie jest proste: zachęć połowę firm z Warszawy do przeprowadzki siedzib głównych do Trójmiasta,żeby tu płaciły podatki. Doprowadź też do tego,żeby tu były najwyższe pensje w kraju,żeby ludzie tu płacili najwięcej podatków Wtedy będziesz miał bilety jak w Warszawie :)

      • 0 2

  • MIś (16)

    Prawdziwą kasę robi się przy dużych słomianych inwestycjach.Chyba pasuje do PKM ? Kaska przytulona ,krewni i znajomi zarobieni.

    • 505 33

    • (5)

      Następna okazja do przewału - Droga Zielona.

      • 61 4

      • 2 000 000 000 PLN

        do przytulenia za tunel pod Pachołkiem

        • 59 4

      • Miliard kilkaset milionów złotych POszlo w się bujać (3)

        • 24 3

        • rozumiem, ze tych torow wcale nie ma? (2)

          I zadni ludzie nie jezdza PKM?

          • 7 17

          • ależ są, nawet podwójne (1)

            równie dobrze mogły by być na Górki Zachodnie czy Sobieszewo i też ktoś tam by pojechał taką kolejką, a co! Pytanie, czy zyski w stosunku do nakładów były dobrze skalkulowane.

            • 9 2

            • Nie ma dostatecznych dojazdów do pkm

              Jedna z przyczyn to brak własciwych dojazdw do PKM - wszystkie dojazdy autobusowe są poprowadzone do/z miejsc już skomunikowanych z miastem! (Morena i okolice po Wrzeszcz i Gdańsk). A co z 'sypialniami' za obwodową? - osiedla tamtejsze nadal nie są połączone z PKM. Co za lipa i bezmyslność.

              • 12 0

    • trzeba zrobić jak z tym parkingiem przy hali targowej (6)

      Biznes skalkulowany nie o wpływy z parkowania tylko wpływy z opłat karnych.
      Wystarczy jeszcze bardziej pogmatwać taryfy i utrudnić zakup biletów a następnie walić pasażerom kary za przejazd bez biletów, zaprzyjaźniony komornik wspomoże w wyegzekwowaniu. Golić frajerów, skoro wszyscy nie mogą mieć dobrze to trzeba się trzymać z grupą która jest kastą rządzącą i jest blisko kasy.

      • 34 1

      • dla kazdego, kto ma nowsza komorke (5)

        skycash i przestancie narzekac o trudnosc w zakupie biletu.

        Miasto ma zainwestowac we wszystko, co najnowoczesniejsze, ale oni najchetniej by ciagle zyli w XVIIIw. Czas zaczac uzywac telefonu do czegos wiecej niz angry birds.

        • 5 13

        • (3)

          Akurat komórka i usługi płatnicze to nie najlepsze połączenie. Do tego służy karta płatnicza.

          • 8 2

          • (2)

            Do płacenia służą pieniądze.

            Ciekawe jak w nocy na ulicy skończą ci się papierosy, to będziesz żebrał od człowieka, czy dasz mu za papierosa parę groszy? A może poszukasz takiego z terminalem łazi? :-)

            Pieniędzy nic nie zastąpi, niezależnie co się komuś roi.

            • 9 3

            • "Ciekawe jak w nocy na ulicy skończą ci się papierosy"

              Menel.

              • 3 6

            • ja nie pale...

              • 2 3

        • Sky cash nie działa

          Jeśli masz konto google z nie polska karta kredytowa sky cash aplikacja nie da się zainstalować. Nieważne ze mieszkasz w pl i masz polska kartę sim

          • 5 2

    • tak jak na Sycylii !!!

      • 2 0

    • To świetny przykład pokazujący że urzędnicy nie mają bladego pojęcia o prowadzeniu biznesu

      Od inwestycji powinny być prywatne firmy. Cały urząd miasta rozwiązać i sprywatyzować!

      • 2 0

    • to dalej neidokończona inwestycja

      teraz zarobimy na likwidacji pkm

      • 1 0

  • Kolejny niewypał (21)

    PKM - niewypał. Stadion i ECS - do wiecznego dokładania przez mieszkańców miasta. A już wkrótce wprowadzenie samochodowego transportu do mieszkaniowych dzielnic Gdańska dzięki tunelowi. Jak ten Gdańsk się pięknie rozwija! ;)

    • 373 114

    • (2)

      Juz wole PKM niz ESC. To pierwsze to wieksze udogodnienie dla obywateli. Ludzie jednak z tego korzystaja. Szczegolnie mieszkajacy troszke dalej. Natomiast ESC do dzisiaj zrozumiec nie moge, szczegolnie na tak duza skale. Po co takie wielkie cos? I to jeszcze wmawianie ludziom, ze dla nich.

      • 75 11

      • ceny biletow zaporowe

        • 11 0

      • Bolek się ma dobrze w ECS

        • 15 6

    • ECS

      można "sprzedać" ministerstwu kultury. Ale wtedy pracę stracą znajomi i koledzy budynia!!! Nikt tego nie zrobi, dlatego dalej będziemy płacić na to gó...no z naszych podwyższanych podatków!

      • 53 8

    • (1)

      Dopłata na utrzymanie tunelu jest większa niż na stadion

      • 25 2

      • A tunel powstal, bo instnial stadion = bylo tu Euro

        podobnie jak POG, Sucharskiego, PKM, lotnisko.

        • 5 5

    • A na nowe tramwaje nie ma. Nowa Bulońska po raz czwarty (!) odłożona w czasie. (4)

      Inne linie też. A to grosze w porównaniu z tunelem, planowanym kolejnym tunelem czy stadionem itd.

      • 20 6

      • moćku, Nowa bulońska odłozona bo twój PIS nie kwapi sie z rostrzyganiem konkursów unijnych (3)

        w PISdu z takim rządem

        • 10 17

        • Jakby nie wywalili 3-4mld na powyższe inwestycje, mieliby 0,2mld (2)

          by wybudować tę linię za własne środki. Bez żebrania do władz centralnych.

          • 11 4

          • znaczy co, skoro sie nalezy kasa z unii (1)

            to lepiej jej nie brac, żeby nie zawracać glowy władzy centralnej ?

            • 2 4

            • żeby z Unii dostac kasę trzeba najpierw wpłacić składke

              żeby z Unii dostać kasę trzeba najpierw wpłacić składkę.

              Nie znam żadnego przypadku żeby z płacenia składek można było dostać więcej niż wpłacasz. Podaj mi choć jeden taki przykład? Bo ja mogę ci podać kilka na to, że nigdy nie dostaniesz tyle ile wpłaciłeś np. ZUS, np. NFZ, np. podatki płacone państwu, składki członkowskie w różnych organizacjach ITD

              • 3 3

    • Sorki ale stadion to co ci nie pasuje (2)

      • 8 8

      • a to że trzeba go utrzymywać, bo sam na siebie nie zarabia

        a to że trzeba go utrzymywać, bo sam na siebie nie zarabia i nigdy nie zarobi. Żaden prywatny inwestor przy zdrowych zmysłach nie zainwestowałby swojej kasy w tak nierentowną inwestycję, jaką jest stadion. Dlatego stadiony budują durne państwa a powinny kluby/organizacje sportowe, które sr*ją pieniędzmi a ich działacze lokują nadmiar kapitału w rajach podatkowych. Wypinając się na podatki dla państwa.

        • 7 1

      • Stadion nie pasuje

        Stadion kolejna wielka pijawka budżetu miasta.

        • 1 1

    • a jeszcze (2)

      Muzeum 2giej wojny 300 melonów jak duża musi być rodzina Szefa

      • 12 2

      • 450 za sam budynek + 40 mln innych kosztow (1)

        + 50 mln wkladu miasta w postaci przekazanego gruntu, gdzie byla petla autobusowa, ktora przeniesiono na JzK, ktora zlikwidowano, aby deweloper budujacy Trytona mial taniej, bo tam powstal poarking, ktory stoi pusty, a autobusy kluczyly po Starym miescie, aby ostatecznie wrocic na JzK, gdzie bedzie za publiczne pieniadze budowana nowa petla.

        Troche slabo :(

        • 7 1

        • choc sama idea MIIWS, jak i bryle budynku popieram

          To moze byc najlepsze muzeum w Gdansku, nie moge sie doczekac otwarcia.

          Oby MIIWS, a nie "Westerplatte i wojny 1939"...

          • 2 0

    • Spalarnia

      Do listy kolejnych niewypałów dopisz spalarnię. Już brakuje śmieci do spalenia wg wyliczeń a Unia dokręca śrubę norm odzysku materiału i śmieci do palenia z każdym rokiem będzie mniej. Miasto nie słyszy tego bo nie chce słyszeć. Założeń nie zmienia a uważa dodatkowo, że zyska nowych dostarczycieli, oczywiście nie zakłada żadnych problemów. Niestety do spalarni przez to będziemy duuuużo dopłacać.

      • 6 1

    • Zestadionem było wiadomo. (1)

      Pierwotnie jeszcze za komuny stadion był planowany w pasie przy uniwesytecie. Pozwalało to korzystać kibicom z głównych tras dojazdowych Gdynia-Gdańsk bez dodatkowych przesiadek. W dodatku poza głównymi imprezami budynek żyłby non stop bo łatwa byłaby komuniacja. Potem niestety wybrano nową lokalizacje a wraz z nia kłopoty. Tam aby dojechac to wyprawa trzeba zrobic i ogólnie stracić mase czasu. Dlatego do stadionu bedzie sie dokładac.

      Jeśli idzie o PKMke to jestem zaskoczony. Teoretycznie miało byc pięknie. Jednak każdy kto jechał trasą widzi w jakim wygwizdowie są pobudowane stacje.

      • 4 1

      • Z kolei ja pamiętam że stadion lokowano na Zaspie w obecnym Parku JPII

        • 2 0

    • M - wyprowadź się - po co się męczysz?

      • 1 3

  • kiedy przystanki w Gdyni (12)

    Skoro wciąz nie ma nowcyh przystanków w Gdyni i bezposredniego polaczenia Gdańsk - Kartuzy, nowych parkingów, to czego oni sie spodziewaja. Niestety wciąż taniej i szybcieniej samochodem ...

    • 350 8

    • Na wiosnę 2017. (3)

      • 8 4

      • Miały być na jesien 2015 - maly poslizg czasowy (2)

        • 26 0

        • PKM też powinno być na euro :) (1)

          przynajmniej trochę by się zwróciło

          • 4 2

          • brednia

            Taksowki w Gdansku sa na tyle tanie, ze poki co bardzo niewiele osob korzysta z pociagu.

            Wraz z rozrostem lotniska sytuacja bedzie sie poprawiac.

            Jednak nie lotnisko jest najwazniejszym punktem. Kartuz, Koscierzyna i Osowa powinny sie stac najwazniejszymi relacjami.

            • 10 3

    • ale po co? powyzszy artykuł wyraźnie wskazuje że prawie nikt tym nie jeździ

      • 15 11

    • Ostatnio, pierwszy raz od czasu otwarcia PKM, (3)

      zdecydowałem się na jazdę z Osowej do Gdańska. Podróż trwała 1.5h. Już więcej nie powtórzę tego eksperymentu!

      • 28 7

      • Ktoredy jechales? (1)

        • 8 1

        • przez Koluszki

          • 2 1

      • ty jumbo to juz przesadziles

        • 0 1

    • Juz na lotnisko za duzo sie wydalo to juz na kolejna investycje pomylke nie chce sie wydawac.Oby ten kwiecień 2017 tez zostal odlozony

      • 6 0

    • jest przecież bezpośrednie połączenie Gdańsk - Kartuzy

      • 1 0

    • szybciej - tak

      taniej - nie.

      Zaloz, ze mieszkasz w Kartuzach.

      Za bilet miesieczny przez rok zaplacisz 2tys zlotych? i jezdzisz ile chcesz.
      Za samochod zaplacisz co najmniej 3-5 tys. zlotych + oplaty + paliwo + naprawy.

      Bzdura jest, ze samochod jest tanszy. Bywa - czesto - wygodniejszy. To fakt.

      • 1 2

  • (9)

    taak i na pewno okrojenie liczby połączeń w godzinach porannych i wieczornych pomoże na frekwencję...
    Problemem jest nieregularność połączeń. Np ze stacji Gdańsk Rębiechowo rano pociągi odjeżdżają na zmianę w odstępach co 8, co 15 i co 30 minut.

    • 256 2

    • Dokładnie. (1)

      Bez wspólnego biletu na ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, SKM i PKM, nie ma co liczyć na większą popularność komunikacji publicznej, bo jest po prostu za droga.

      • 40 1

      • mowisz o bilecie jednorazowym, czy miesiecznym?

        • 1 1

    • I cholera brakuje tam parkingu! Lekko licząc liczba osób korzystających z tego przystanku mogłaby wzrosnąć trzykrotnie... Ale jeżeli nie ma gdzie zostawić samochodu to lepiej się już nim tłuc do miasta...

      • 5 0

    • przystanki w polu (5)

      jechalem z osowej na jasien, zanim doszedlem do kolejki minelo 40 minut, nie liczylem czasu podrozy, z jasienia do znajomych rowniez 40, dotarlem caly spocony ale przejechalem sie kolejka, samochodem caly przejazd zajal by mi 20 minut, zaplacilem za 2 osoby 13 zl i stacilem kupe czasu, spowrotem wrocilem samochodem, strata czasu, przejazdy pkm-ka sa zupelnie nie oplacalne

      • 6 1

      • Chyba nie jechałes

        Bilet z osowy do jasienia kosztuje 3 pln za osobę

        • 6 3

      • jesli szedles 40 minut, to moze nie dla takich relacji jest to przygotowane? (1)

        Z Wrzeszcza do Gdyni Glownej SKM sie jedzie dobrze, chyba ze bedziesz szedl z Nowego Portu do PKP Wrzeszcz, a potem powiesz, ze kolej jest bez sensu...

        • 3 2

        • no ale

          wlasnie Osowa miala z tego (jedynego) przystanku jezdzic.
          A ze do niego daleko i nie ma komunikacji fowozacej - to niewielu jezdzi...

          • 3 0

      • masz racje, ze dzis przystanki sa w polu. (1)

        Ale patrzac na to, jak miasto sie rozwija to wcale nie musi tak byc za 10 lat.

        Te tory nie sa tam na dzis i jutro. Sa na lata.

        • 2 3

        • Niekoniecznie na lata.Rozebranie dwóch odcinków torów o długości po 18 km każdy nie powinno zająć więcej niż pół roku.Przekonamy się o tym najpóźniej w 2020 roku

          • 3 0

  • "Dobra zmiana" ciąg dalszy (21)

    Jeszcze kilka lat i poza pomnikami nic tunie zostanie

    • 203 196

    • (9)

      A co to ma wspólnego?

      • 61 6

      • Otwórz oczy (8)

        Nim będzie za późno...
        Czerwiec UK wychodzi z UE...sierpień pada strefa Schengen...2017 zielone ludziki wkraczają na tereny RP...Niemcy zamykają wschodnią granicę...itd...Rządy PiS skończą się wielką tragedią

        • 20 64

        • Czyli PiS jest winne wyjścia UK z UE?

          Zacznij myśleć nim będzie za późno

          • 78 10

        • (1)

          na razie to widać jaką tragedią były rządy peowców ile takich misiów nam zostawili w skali kraju?PKMka i 2 mln ludzi rocznie jest 600 tysięcy.Za takie kalkulacje ktoś powinien odpowiedzieć.PKM zbudowano dla PR-u dla propagandy jak cudownie rządzi PO i jak cudownie wchłania unijne środki wybudowali PKM. Ciocia Bruksela się dorzuciła reszta w kredytach które teraz trzeba oddać a sama linia jest deficytowa i to bardzo

          • 59 10

          • 600 tysięcy zamiast 2 mln.

            Przyczyn jest szereg. Między innymi sposób zarządzania PKM. Trasa turystyczna jest obsługiwana przez autobusy szynowe w których przewidzaino SZEŚĆ miejsc dla rowerów. Ostatnio byłem świadkiem jak do prawie pustego pociągu (Wrzeszcz - Kartuzy) personel nie wpuścił około 20 osób z rowerami. Swoją drogą, niektórzy mieli ważne bilety !! Toż to tak jakby niewidomy i bezręki prowadził warsztaty nt malarstwa. Zimą jeździłem do Kartuz na długie wspaniałe spacery. Teraz zaczynam kolejny sezon wycieczek rowerowych, ale nauczony doświadczeniem ominę PKM szerokim łukiem. A to tylko jedna z przyczyn kłopotów PKM.

            • 0 0

        • Jesteś niedorozwojem czy jak? PiS tu nie ma nic do rzeczy, chcesz tzw. winnych to szukaj ich w berlinie, brukseli, moskwie.

          • 41 9

        • A myślałem, że Maciara już nikt nie przebije w teoriach spiskowych. Jednak się myliłem.

          Krytycy PIS mają jeszcze lepsze wizje.

          • 26 11

        • zielone ludziki wkraczają na tereny RP. (1)

          tylko po co ?

          • 9 4

          • zeby spotkac czerwone ludziki ;)

            • 3 0

        • Niemcy nie potrafia aktualnie obronic wlasnych obywateli

          a co dopiero militarnie atakowac sasiadow...

          Nie po to Niemcy od 70 lat buduja Mittleeuropa, aby teraz to zepsuc w tak glupi sposob.

          • 4 3

    • zgadzam się

      a autorami dobrej zmiany jest poprzednia ekipa rządząca i ich koledzy w samorządach w naszym rejonie, wiem wiem nie ogarniesz że to musiało nastąpić, PKM moze istniec tylko gdy będą honorowane bilety ztm i zkm ale jasne wina pisu niczym się od swojego znienawidzonego wroga nie różnisz

      • 32 4

    • o ile dobrze pamiętam to peło to zaczęło

      więc czego się czepiasz dobrej zmiany (pendolino, wielką wtopę, też do pisu usiłowano przypisać)

      • 36 5

    • wszystko ci się z du*pą kojarzy?

      idź do lekarza

      • 13 2

    • Pięknie się to czyta... (2)

      Jak PiSlamiści dostają sr...ki...
      Widzicie jak to jest jak za każdą rzecz słusznie czy niesłusznie obwinia się "waszych"???
      Robiliście to buraki przez 8 lat!!!Deszcz pada - wina Tuska, ropa droga - wina Tuska, nie ma wraku - wina Tuska itd itd itd...
      Teraz rzadzi PiS - więc cokolwiek się będzie działo - wina PiSu!!!
      Koniec kropka.
      Z idiotami można wygrać tylko ich bronią...
      1000 razy będziemy powtarzać a ciemny lud w końcu kupi.

      • 11 27

      • A się pieklisz jak racuchy na gazie.

        • 13 5

      • wy sie dobrze czujecie ?? tu chodzi o PKM a nie jakiś popitolonych polityków

        • 2 1

    • Jesteś typowym POwskim debilem (3)

      PiS nie ma tu nic do rzeczy - Marszałek Województwa Pomorskiego jest z nadania PO!
      A poza tym prawda jest taka, że tak miało być. Wybudować za cudze, to każdy głupi potrafi, ale znaleźć pieniądze i zarządzać za swoje - to już trudniejsza sprawa. I jak się szybko, bardzo szybko okazało - zbyt trudna dla Davida Beckhama i jego szefa.
      Zresztą na odpowiednim wątku SSC była o tym mowa juz parę miesięcy temu. I wykrakali.

      • 24 6

      • Przeczytaj post powyżej...SSC Fanie...

        typowy PiSowski debilu

        • 4 16

      • Oj eurotram eurotram :(

        • 0 0

      • Dodam: wybudować na kredyt... Najlepiej CHF oczywiście. Okazuje się, że PKMkę przy życiu trzymają oszczędni Kaszubi (wyborcy PIS) a szlachta z Mazur autami nadal pomyka

        • 4 0

    • i PESEL

      • 0 0

  • myslalem ze pkm padnie troche pozniej (19)

    Jak widać myliłem się, bo to już wygląda na początek końca.

    Niech teraz odpowiada ten który robił i zatwierdził biznes plan

    • 368 32

    • (7)

      Padłaby później, gdyby dalej rządziło PO.

      • 23 30

      • I za co te minusy? (6)

        Na logikę.
        Otwierali z taka pompą to myślicie że dali by tak szybko paść tej słomianej inwestycji na pysk?

        • 15 15

        • PO ? (3)

          Do tego komunista ! głosował na Razem.

          • 17 8

          • gorzej to tylko tw (1)

            • 10 4

            • gorzej

              to deptać Hiacynta

              • 4 3

          • Hehe gdzie razem a gdzie komuniści. Razem to współczesna socjaldemokracja. Też głosowałem, są spoko.

            • 3 7

        • Za głupotę (1)

          Jak coś jest nierentowne i "słomiane" to powinno paść, a nie marnować publiczne pieniądze. Tylko że wg wyborców Razem pieniądze biorą się z banków, a nie z ludzkiej pracy.

          • 7 2

          • czy kanalizacja deszczowa jest rentowna?

            Czy szpitale i szkoly sa rentowne?

            Chodniki tez wyglada na to, ze deficytowe.

            Warto tez pamietac, ze budowa np. Drogi Zielonej jest duzo bardziej kosztowna niz PKM, a nie rozwiaze zadnych problemow. Rozsieje je po miescie.

            • 3 1

    • Protokół zniszczenia (2)

      Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skale naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie, mówimy, to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu, i co się wtedy zrobi?
      Protokół zniszczenia

      • 37 3

      • To tak jak z ILSem, też były takie tytułu na stronie lotniska-otwieramy oczy niedowiarkom!

        • 19 1

      • Cholera. Co wy z tym misiem? Czy już na prawde brakuje tu ludzi oczytanych? Przytaczacie pierdoły. Do szkół gamonie. I do książek!

        • 2 2

    • (5)

      Twoi starzy predzej padna. Nic nie pada tylko weryfikuja, byla o tym mowa jeszcze zanim pkm wystartowala. Jak sie rozklad ustabilizuje, to pkm zdobedzie klientow. Na razie to nowosc.

      • 3 17

      • padlo to ci chyba ma glowe (3)

        To wyjaśnij geniuszu, w jaki sposób pkm ma zdobyć tych klientów. Na pewno pomocnym narzędziem będzie likwidacja części kursów z rozkładu.

        • 12 2

        • (2)

          tak, skoro woza powietrze. widze, ze sie idealnie nadajesz na dzialacza zwiazkowego.

          • 1 7

          • Jak się olewa Kościerzynę

            to się i wozi powietrze. Głupol Świlski na to nie wpadł.

            • 4 1

          • zastanow sie

            Jak chcesz coś uatrakcyjnić np sklep to co zrobisz? Zastanowosz się nad tym jak przyciągnąć klintow przez np lepsze dopasowanie oferty,reklamę inne kanały dystrybucji, czy zrezygnujesz z połowy asortymentu i część pomieszczenia wynajmiesz pod lumpex?

            Pkm wybrało drugą opcję

            • 2 0

      • hehe, ale jak zdobywaja tych klientow???
        Buduja parkingi? Autobusy pod PKM tak, zeby mozna bylo sie od razu przesiasc?
        Jeden bilet zrobili?
        W Gdyni nie ma nawet przystankow....

        Wyobraz sobie, ze prywatna firma by chciala sprzedac taki bubel.

        Niestety ale ciecie kursow to znany sposob na likwidacje linii. Im mniej kursow tym mniej ludzi jest zainteresowanych takimi przewozami.

        • 8 1

    • :)

      powinni zlikwidować jak inne nie rentowne linie :)

      • 1 0

    • Dość krytyki, czas na wnioski.

      Ocena trafności inwestycji PKM nie jest taka prosta i jednoznaczna, jak większości się tu wydaje. Może plany były zbyt optymistyczne, ale myślę, że większość z nas zakładała, że PKM będzie działać tak jak SKM, a nawet lepiej. Że będzie skomunikowana z komunikacją miejską (stąd te wspólne przystanki) i to w całej aglomeracji trójmiejskiej. Że taryfy i bilety będą wspólne, No i wreszcie, że będą uwzględnione ulgi takie jak w komunikacji miejskiej. Ale inwestor i zarządzający tym bałaganem cały czas w tej sprawie milczeli. Ogłosili przetarg, sic!, na przewoźnika w ostatniej chwili i wybrali jednego, najgorszego. Zaczęło się pięknie, a wyszło jak zawsze.

      • 1 0

  • Gdzie sie podziały (23)

    te hurraoptymistyczne artykuły?
    Mówiłem od początku że to wydawane Naszych wspólnych pieniędzy na pierdoły, vide ecs, stadion, szekspirowski, tristar.
    Przez 8 lat rządzenia poprzednicy odlecieli w kosmos a kto za to teraz płaci?
    No kto?

    • 422 60

    • No I co ze zwykli ludzie to widza jak cba I cbs ma to gdzies.

      • 22 4

    • Skoro wcześniej ludzie obywali się bez PKM to jak można liczyć, że nagle wszyscy się do niej przesiądą? (10)

      Do tego - komplikacje z biletami, i oczekiwanie, że wszystko od pierwszego kursu zacznie na siebie zarabiać... no trochę pokory! Ludzie muszą się przekonać do nowego rozwiązania, przecież nie będą jeździć tylko po to, żeby sprawić władzy przyjemność.

      Trzeba było założyć, że przez pierwsze lata trzeba będzie ostro dotować przedsięwzięcie - tym bardziej, że tak naprawdę jeszcze wszystkiego nie ukończono.

      Podsumowując - dano obywatelom produkt jeszcze nie gotowy i zamiast wytrwale robić wszystko, żeby pasażerów zachęcić do jego używania, to się zaczyna postępować tradycyjnie po kolejarsku - "nie ma chętnych, to likwidujemy - no bo przecież nie będziemy za pasażerem biegać i go przekonywać!"

      • 76 6

      • Jak się mają przekonać jak nie ma jednego wspólnego biletu na 3city (5)

        • 36 3

        • jest, ale kosztuje 180 zł :D (1)

          • 12 2

          • Ponad 200

            • 17 1

        • jest tandemowy za 140 zl (2)

          ile osob w Trojmiescie rzeczywiscie potrzebuje biletu na wszystkie 3 miasta?

          Poza tym - taki bilet jest. I jest duzo drozszy. Jednak mowienie, ze nie ma biletu to albo klamstwo, albo glupota.

          • 5 3

          • (1)

            nie mówisz o tandemowym tylko łączonym, nie mylić z metropolitarnym. A w jakich kapach można kupić akurat ten a w jakich inny. A gdzie można znaleźć dokładne informacje, który bilet jest na co i ile kosztuje? A choćby porządny rozkład każdy na peronie? Na prawdę ktoś się dziwi, że nie ma chętnych? Ale za to ile spółek i zarządów!

            • 8 0

            • skycash, jakdojade.pl

              komentujesz na trojmiescie, wiec masz internet. Moze nawet smartphona. Warto jest pojsc z duchem czasu.

              Owszem - mogloby to byc, jak mowisz. Pewnie powinno nawet byc, ale czy przypadkiem nie ma wyswietlanych najblizszych odjazdow? Bylem na kilku przystankach i byly ekrany.

              • 1 0

      • Gamoniu, chyba nie widziales otwarcia nowej lini w japoni.

        • 1 13

      • Nie wim co lepsze to co się działo za poprzedniego rzadu czy to co się dzieje teraz... Naprawde jak mowi stare powiedzenie z dwojaga złego...

        Właczcie myslenie

        pozdrawiam wszystkich płytko myslacych

        • 1 2

      • PKM TAK ale... . (1)

        Jestem zdecydowanie za pkm ale jak widać nieudacznicy zarządzają tym przedsięwzięciem i jak zawsze w przypadku nieudaczników z politycznego nadania (projekt się nie bilansuje to likwidujemy)
        a teraz do meritum. Piszesz.
        "...Komplikacje z biletami, i oczekiwanie, że wszystko od pierwszego kursu zacznie na siebie zarabiać... No trochę pokory!"
        zarząd spółki został powołany do życia mniej więcej w czasie rozpoczęcia przebudowy linii (czyli kilka lat temu) miał wystarczająco dużo czasu by bilety nie były żadnym problemem a jeżeli są. Znaczy to ktoś nie nadaje się na swoje stanowisko.
        a w kwestii zarabiania na siebie to u naszych zachodnich sąsiadów komunikacja publiczna w dużych miastach jest traktowana jako obowiązek władzy a nie biznes. A obowiązek władzy w cywilizowanym państwie to zapewnienie transportu to jest wymóg cywilizacyjny samorządy i państwo mają zarabiać na tym że firmy pracują a ludzie mają swobodny dojazd do tych firm, sam transport publiczny nie musi być dochodowy.
        " trzeba było założyć, że przez pierwsze lata trzeba będzie ostro dotować przedsięwzięcie - tym bardziej, że tak naprawdę jeszcze wszystkiego nie ukończono." bardzo słuszne
        niestety wysoko opłacani spece od zarządzania nie wpadli na tak oczywistą rzecz. Trzeba czasem zainwestować w klienta żeby później coś zarobić.
        a może by tak dla przykłady zrobić dużą akcje promocyjną pkm otwiera się na mieszkańców!
        sierpień, wrzesień i październik wszyscy jeżdżą za 1zł a różnicę w kosztach pokryją nieudacznicy z zarządu!!! Im więcej ludzi przejedzie w tym czasie pkm-em tym więcej zarząd z własnej kieszeni zapłaci za różnicę w cenie.
        gwarantuję że będzie zainteresowani a nie jeden z tych którzy w ramach tej akcji przejadą się pociągiem zostaną pasażerami na dłużej.

        "podsumowując - dano obywatelom produkt jeszcze nie gotowy i zamiast wytrwale robić wszystko, żeby pasażerów zachęcić do jego używania, to się zaczyna postępować tradycyjnie po kolejarsku - "nie ma chętnych, to likwidujemy ".
        ale ktoś od kilku już lat bierze pieniądze nie małe. Za zarząd tym projektem i jedynym pomysłem który ma do zaproponowania jest likwidacja nowo powstałych połączeń ?!? No to jest dobre w kabarecie nie w zarządzaniu.
        cały zarząd do dymisji i trzeba powołać nowy z jakimś pomysłem na rozwój a nie na likwidacje.

        • 11 1

        • święta racja

          Zacytuję poniżej fragment Twojej wypowiedzi, który moim zdaniem jest kluczowy. Z pozostałym oczywiście również się zgadzam:

          "a w kwestii zarabiania na siebie to u naszych zachodnich sąsiadów komunikacja publiczna w dużych miastach jest traktowana jako obowiązek władzy a nie biznes. A obowiązek władzy w cywilizowanym państwie to zapewnienie transportu to jest wymóg cywilizacyjny samorządy i państwo mają zarabiać na tym że firmy pracują a ludzie mają swobodny dojazd do tych firm, sam transport publiczny nie musi być dochodowy"

          • 3 0

    • Sugerujesz, ze nie powinnismy robic nic, a pieniadze dac pisowskiej bezrobotnej patologii?

      • 5 14

    • Jak myślisz?

      Na pewno nie budyń ;)

      • 0 2

    • Nastepny co sie stadionu uczepil (2)

      Co ci ten stadion przeszkadza.Gra druzyna ludzie chodza.Daj se na luz marudo

      • 8 11

      • No to sobie weź z kolesiami kibicami (1)

        utrzymuj ten złoty nocnik.
        jakie obłozenie jest na meczykach Lechii? 20% będzie?
        Gdzie te imprezy i koncerty które tak Nam obiecywano? Szybciej stadion wypełni spotkanie z Baszborą...

        • 16 1

        • Proponuję wrócić na Trauguta.....!!!

          • 5 0

    • Kto zapłaci ? Ci co chcą wprowadzić opłaty za deszczówkę i topniejący śnieg.

      tyle że z naszej kieszeni.

      • 2 1

    • Kononowicz na prezydenta Gdańska (1)

      ...żeby nie było bandyctwa, żeby nie było złodziejstwa, żeby nie było niczego. . Słuchajcie trolle kaczystowskie, niech każdy z was najpierw pomyśli jakim jest świetnym menadżerem we własnym marnym życiu zanim zaczniecie wylewać hejt. Co wam się udało zorganizować? Jaki projekt wdrożyliście w terminie i bezbłędnie? Jakąż to cudowną inwestycję poczyniliście żeby pomnożyć majątek? PKMka dostała zadyszki ale to nie oznacza, że trzeba ją zaorać jak myślą prymitywy tylko poprawić. To projekt na lata i nie można go oceniać po pół roku. A tu od razu "kto jest odpowiedzialny?", "kto wziął w łapę?". Dobra zmiana działa mniej więcej tyle ile PKM. I co? Gdzie ta cudowna Polska? Tu jakoś brak rozliczeń...

      • 5 3

      • Coś merytorycznego masz do dodania, czy tylko trolle "kaczystowskie widzisz"?

        Źródełko wyschło, oderwali od korytka? Spokojnie nie dalej niż dwa lata zamienią się miejscami.
        Będzie po staremu a Polacy zamiast otrzymywać możliwości i warunki rozwiniętej Europy, znowu posłuchają pompatycznych przemów albo otwarcia kolejnego słomianego misia...

        • 2 2

    • (2)

      Też pisałem, że skoro przez 50 lat obyliśmy się bez PKM to sens jej budowania widzą tylko osoby bliskie firmom bezpośrednio zaangażowanym finansowo.

      • 4 4

      • (1)

        Skoro przez 50 lat Polska się obywała bez internetu, to po co nam to teraz? Tak samo bezsensowny argument.

        PKM ma spory potencjał, żeby spełniać podobną rolę co dobrze działająca linia SKM. Kiedyś Trójmiasto było wąską kiszką nad morzem i jedna linia z grubsza wzdłuż brzegu wystarczała. Teraz miasta rozrosły się znacznie wgłąb lądu i zasadnym jest rozbudowa kolei miejskiej właśnie w tą stronę. 50 lat temu a teraz to zupełnie inne warunki i inne potrzeby.

        Problemem są skomplikowane taryfy biletowe utrudniające przesiadki i myślenie zarządu, że od razu wszystko magicznie się będzie udawać.

        • 5 2

        • Proponuję PKM tylko na Kaszuby,oni będą jeździć !!!!

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane