• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od maja nowy punkt widokowy na terenie stoczni - w starym dźwigu

Maciej Korolczuk
11 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W weekend majowy ma ruszyć nowa atrakcja turystyczna - punkt widokowy na stoczniowym dźwigu w Stoczni Cesarskiej zobacz na mapie Gdańska. Wejście na górę będzie kosztować ok. 10 zł a wszystkie zyski zasilą cele fundacji wspierającej osoby bezdomne i zagrożone wykluczeniem społecznym. Pierwsze osoby będą podziwiać panoramę Gdańska w piątek i sobotę. Darmowe wejściówki rozeszły się w internecie w kilka godzin.



Czy punkt widokowy na dźwigu stanie się nową atrakcją Gdańska?

O pomyśle Fundacji Społecznie Bezpieczni i Stoczni Cesarskiej zaadaptowania dźwigu na punkt widokowy informowaliśmy jesienią zeszłego roku. Przed świętami Bożego Narodzenia pod dźwigiem stanęły namioty w kształcie paczek z prezentami, gdzie rozdawano bezdomnym ciepłą odzież i posiłki. Teraz dźwig będzie mógł sprawdzić się w nowej roli i stać się nową atrakcją Gdańska.

- W tej chwili załatwiamy jeszcze ostatnie formalności, ale powinniśmy zdążyć przed majówką i uruchomić dźwig w pierwszy weekend maja - mówi Dominik Kwiatkowski z Fundacji Społecznie Bezpieczni, która prowadzi także parking przy Lawendowej. - Bilety będą kosztować ok. 10 zł, a wszystkie środki będą trafiać na pomoc osobom bezdomnym, znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej.
  • Dźwig M3 stoi w Stoczni Cesarskiej, kilka kroków od ul. Narzędziowców i al. ks. Jerzego Popiełuszki.
  • Punkt widokowy ma być jedną z pierwszych atrakcji powstającego w tym miejscu Młodego Miasta.
  • Dźwig powstał na początku lat 60. ubiegłego wieku. Teraz ma stać się nową atrakcją turystyczną Gdańska.
  • Atrakcja zostanie udostępniona turystom i mieszkańcom na początku maja.
  • To jedno z niewielu miejsc, z których można spojrzeć na tereny stoczniowe z "lotu ptaka".
  • Na pierwszym planie fragment mostu pontonowego na wyspę Ostrów.
  • W środę widok z dźwigu podziwiało kilka osób z naszej redakcji.
  • Wstęp na dźwig ma kosztować ok. 10 zł.
Wejściówki będą do nabycia w internecie, na specjalnej stronie internetowej (wkrótce ma ruszyć, do tego czasu warto śledzić profil fundacji w mediach społecznościowych) oraz na miejscu w specjalnym kontenerze, który stanie obok dźwigu. Na górę będą mogły wejść osoby, które ukończyły 15 lat. Zanim to się stanie, lifting ma przejść jeszcze jedno z pomieszczeń na górze, będzie można tam usiąść i napić się herbaty.

Jak i czym tam dotrzeć?



Dojazd do miejsca, w którym stoi dźwig jest bardzo prosty. Można zaparkować auto na rozległych parkingach na terenach stoczni, ale trzeba pamiętać, że od niedawna obowiązują tam opłaty za parkowanie. Lepiej wybrać się pieszo np. z przystanku tramwajowego przy pl. Solidarności, to zajmie zaledwie 5 minut. Wystarczy przejść przez historyczną bramę stoczni i Drogą do Wolności kierować się w kierunku stojącego w jej osi dźwigu.

Na miejsce można dotrzeć też rowerem - ale trzeba uważać, by roweru Mevo nie pozostawić pod samym dźwigiem, bo wówczas naliczona zostanie opłata za pozostawienie roweru w tzw. "strefie niedozwolonej", co kosztuje 450 zł.

- Będziemy rozmawiać ze stowarzyszeniem Obszaru Metropolitalnego, by ten teren został wyłączony z niedozwolonej strefy, by nasi goście, mieszkańcy i turyści mogli swobodnie tutaj się poruszać i nie martwić dodatkowymi opłatami. Chcemy oswajać tę przestrzeń - dodaje Kwiatkowski.
Dźwig stoi w pobliżu zbiegu ul. Wyposażeniowców i Głównej (mostu pontonowego). Granica strefy, w której można pozostawiać rowery Mevo przebiega nieopodal ul. Narzędziowców. Fundacja będzie apelować do Obszaru Metropolitalnego o jej rozszerzenie. Dźwig stoi w pobliżu zbiegu ul. Wyposażeniowców i Głównej (mostu pontonowego). Granica strefy, w której można pozostawiać rowery Mevo przebiega nieopodal ul. Narzędziowców. Fundacja będzie apelować do Obszaru Metropolitalnego o jej rozszerzenie.
Zanim ruszą pierwsze "komercyjne" zapisy i sprzedaż biletów, dźwig zostanie udostępniony grupom zwiedzających w piątek i sobotę. Darmowe wejściówki można było rezerwować przez internet i jak mówią organizatorzy - bilety rozeszły się w kilka godzin. Grupy będą wpuszczane na górę w kilku 15-osobowych grupach.

Apel do byłego operatora dźwigu



Na koniec mały apel organizatorów do byłego operatora dźwigu, który pojawił się na miejscu podczas przedświątecznej akcji.

- To były operator tego dźwigu, który o tym miejscu i obiekcie wie wszystko. Pojawił się na chwilę i zniknął. Chcielibyśmy go włączyć w naszą akcję, by - oczywiście jeśli zechce - stał się częścią naszego przedsięwzięcia. Dlatego za pośrednictwem portalu Trojmiasto.pl chciałbym zaapelować do tego pana, by skontaktował się z naszą fundacją i znów stał się częścią tego wyjątkowego miejsca - apeluje prezes Fundacji Społecznie Bezpieczni.
Telefon do fundacji: 733 300 494

Żuraw M3 znajduje się przy moście pontonowym prowadzącym na wyspę Ostrów. Został wyprodukowany w 1962 roku przez VEB Kranbau Eberswalde. Nie jest już eksploatowany. Gdy był - jego udźwig wynosił 10 ton, które przenosić mógł na wysokości nawet 40 metrów.

Miejsca

Opinie (209) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tyle zostało ze stoczni po rządach sprzyjających niemieckiemu przemyslowi (7)

    I rosyjskim surowcom. Stocznie w Niemczech mają się dobrze.

    • 48 54

    • jestes głupi

      jestreś głupi

      • 0 0

    • (2)

      Sprawdź sobie jeszcze raz kto rządził gdy sprzedano stocznie zdziwisz się

      • 8 3

      • a który "akt" sprzedaży masz na myśli

        Nie był on pojedyncy epizod i, praktycznie, każda z "sił", która była "u władzy", wykazała się równą indolencją i niechęcią dla prowadzenia tak skomplikowanego i długotrwałego procesu jak budowa i sprzedaż statków.

        To trzeba umieć i to jest ryzykowne.
        W tych czasach jest wiele działalnosci znacznie mniej wymagających (np. zostać posłem, najlepiej euro) i środowiska zainteresowane władzą tym sie interesują a nie brudną, kłopotliwą, czasochłonną, ryzykowną działalnością przemysłową...

        No i trzeba się z "robolami" użerać... Nauczyciele przynajmniej sa czyści i "na poziomie". To ostatnie zdanie nie ma na celu obrażenie "roboli" (znam to z autopsji) a zbudowanie charakterystyki ludzi, których los obdarzył "władzą", która traktują jako przywilej a nie obowiązek.

        • 7 0

      • SLD, sprawdziłem.

        i Preziu Acid.

        • 4 4

    • Stocznie w Polsce (1)

      mają się dobrze. Remontowa Shipbuilding co chwilę oddaje gotowy statek. Do tego buduje nowe holowniki dla Marynarki Wojennej (jeden już zwodowany a drugi lada chwila) Najnowocześniejszy trałowiec wg. standartów światowych - Orp Kormoran też został w Remontowej oddany w zeszłym roku. Stocznia Crist oddaje co jakiś czas super promy na Islandię. (a na stoczni tyle ludzi co w mrowisku). Nie wspomnę o wielu małych firmach podwykonawczych które budują sekcje na te statki oraz do Norwegii. Więc kolego nie siej fermentu i propagandy, że coś jest nie tak z biznesem stoczniowym

      • 9 8

      • "oddaje co jakiś czas super promy na Islandię"

        Masz rację, "oddaje"...
        W świetle ostatnich wieści za darmo, bo Islandczycy nie chcą zapłacić.

        Nie sztuka jest się narobić, sztuką jest zarobić.

        Dla Skandynawów pracujemy według modelu wypracowanego w latach 70. Zlecenie idzie pod wodą, z powodu opóźnień powodowanych brakiem umiejętności prowadzenia takich przedsięwzięć. A raczej z tego powoodu, że część ekipy wykonawczej ma pensję z innego źródła...

        • 4 4

    • Niemcy?

      Oni swoje tez sprzedali. W dawnym NRD ani jedna nie jest już niemiecka. W dawnym RFN co druga sprzedana. W Szwecji wszystkie pozamykali a byli na drugim miejscu w świecie w latach 70tych

      • 7 4

  • Stocznię przywrócić, a nie dalszy demontaż stoczni (20)

    Prawdziwe miejsca pracy są w stoczni a nie w biurowcach w których nic się nie wytwarza.

    • 63 32

    • SG

      17500 prac. straciło pracę , ~ 200000 w zakładach wyposażenia

      • 0 0

    • Lepiej produkować najwyższej klasy usługi niż nic niewarte przestarzałe traktory.....w Szwajcarii ludzie żyją na wysokim (8)

      poziomie a traktorów nikt tam nie wytwarza! PiSuar potrzebuje chłopo-robotników bo to są wyborcy - nic nie kumający potomkowie chłopów pańszczyźnianych!

      • 8 7

      • leming bezmózgowcu zawsze nie stracisz okazji by chwalic sie głupotą (4)

        we wszystkich krajach zachodnich gospodarka opiera się na przemysle a nie na biurowcach bo te przenosi się do takich krajów jak Polska!

        • 9 4

        • (2)

          USA - przemysł 18.9% GDP

          Wielka Brytania - przemysł 19.4% GDP

          Irlandia - przemysł 38.2% GDP

          Chiny - przemysł 39.5% GDP

          Polska - przemysł 40.2% GDP

          umysł pisklaka - 100% TVP

          • 5 4

          • ... (1)

            Tak, pieknie podane, tylko jeszcze podaj kto jest wlascicielem procentowo tego przemyslu w kazdym kraju. Zapomniales jeszcze wspomniec, ze kraje typu USA swoj przemysl przenosza do innych karjow, po co maja sie zatruwac? Podobnie robia NIemcy.

            • 3 0

            • Ile by procentowo nie było (swoją drogą, jeśli wiesz, to się podziel, a nie insynuuj) to praca jest dzięki temu dla "miejscowych". Zdecyduj się, ma w Polsce być trujący przemysł, czy czyste biurowce? ;)

              PS. W Niemczech przemysł 31,1% PKB

              • 1 2

        • Najszybciej rozwijającym się z tych krajów są Chiny, więc jeśli procent przemysłu w PKB u nas jest zbliżony, to tak trzymać!

          • 4 1

      • Jak znalazłem na fb: (1)

        Pomyłki lekarzy leżą na cmentarzu, pomyłki nauczycieli trafiły do PiS :)

        • 9 4

        • a właśnie że boli...

          Dysonans poznawczy jest bardzo dokuczliwym uczuciem.
          Dlatego lepiej łykać broszurki z wygodnymi tezami.
          A juz najlepiej być w szydzącym i kręcącym bekę stadzie, które nawzajem będzie sobie "bębenek podbijać".
          Odnosząc się do twojego "dowcipu", patrząc na procent "pomyłek", ich skala eliminuje "producentów" z procesu podwyżkowego. Problem w tym, że ani oni są za to odpowiedzialni, ani oni ten proces" edukacyjnego korkociąga i pikowania w dół" zapoczątkowali. Po przejęciu władzy od "komunistów", siły które się przy władzy ulokowały nie popełniają błędu swoich prekursorów i systematycznie obniżają poziom wykształcenia oraz świadomości społeczeństwa.
          Bo to się "władzy" opłaca.
          A hunwejbini zawsze mają swoje pięć minut...

          • 1 0

      • gospodarka opiera się ma władzy, wiedzy i pieniadzu

        Trzeba umieć to wykorzystać oraz obronić.
        Jak widzisz budowę statków w Szwajcarii?!
        Ale juz ich wyposażenie, począwszy od siłowni a na elektronice kończąc, i owszem... Kosztuje to daleko więcej niż "skorupa".

        Usługi to bajki dla naiwnych, bo usługi osadzone są na potrzebach, które generuje również przemysł. Zarabia ten, kto nad tym panuje i płaci tyle ile mu się opłaca.
        Akurat opłaca się teraz tutaj, bo gradient kosztów x5 robi swoje.
        Ale koszty utrzymania szybko rosną...

        • 4 0

    • Kto ma przywrócić? Kto za to zapłaci? (2)

      Jakby to był złoty biznes, to przemysł by rósł jak na drożdżach. A tak polskie firmy robią czarną robotę- sekcje i kadłuby: czyli spawanie, piaskowanie i malowanie. Najgorsza robota pod względem ochrony środowiska

      • 4 4

      • co robia? ;) w UE jest gospodarka centralnie sterowana przez koncerny. (1)

        niedługa beda tylko złomowac.

        • 5 2

        • "Centralnie sterowana przez koncerny"... Normalnie złoto... A kto steruje koncernami?

          • 0 4

    • Tak.... Narodową stocznię najlepiej z siedzibą dyrekcji w Radomiu (4)

      Zbuduje nam wielki prom, którego stępkę pobłogosławił jeden z błaznów w Szczecinie. Po czym ten wielki prom obsłuży połączenie Elbląg - Sztokholm prze budowany właśnie narodowy przekop im. braci K. Mać!

      • 15 12

      • Wystarczy Stocznie Polnocna (1)

        na poczatek.

        p.s. Jak Ci przekop nie pasuje to sam jestes tuskim trolem ;)

        • 6 7

        • przekop jest oznaką krótkowzroczności, megalomanii i kretynizmu

          ani Elbląg nie przyjmie dużych statków (a barkę z większym towarem z GE można puścić Nogatem i Wisłą, trochę dalej ale bez rozwalania środowiska), ani po przekopie nie będzie czego szukać turystycznie (bo w miarę czyste wody zalewu zostaną zanieczyszczone wodami zatoki oraz tym co "przypadkiem" spuszczą statki). Jedynie parę jachtów morskich skorzysta, bo Rosjanie nie będą strzelać fochów - ale to można było zastosować rozwiązanie jak na -nomen omen- Kanale Elbląskim. Pochylnie.

          • 2 6

      • Źle z tobą. Chyba własnie uświadomiłeś sobie...

        ...że twoje życie jest do d...

        • 3 1

      • Pięknie napisane. Zaraz jakiś wyborca przegranego pampersa zacznie kwiczeć.

        • 4 5

    • (1)

      Trzeba tez przywrócić ZSRR bo ktoś musi te statki zamawiać. Jednak państwowe już nie pociągną w konkurencji z Chinami

      • 2 8

      • zssr nie ma.

        A przemysl stoczniowy byl ciagle w latach 90-tych. Komu przeszkadzalo jak wprowadzano do unii kraj?

        • 4 2

  • (2)

    Co będzie jak się przewróci?

    • 1 1

    • Będzie leżał

      • 0 0

    • buraczki ćwikłowe

      • 2 0

  • Ale głupota (1)

    Zepsuli super miejscówkę, nieraz się tam wychodziło i był super klimacik. 10zł to kompletna przesada..

    • 2 1

    • Butelki zostawiałeś? Klimacik był piękny po Twojej wizycie.

      • 0 0

  • Nie dźwig tylko żuraw....fachowcy. Dźwigi są w blokach i wożą ludzi między piętrami (5)

    • 15 10

    • (1)

      Między piętrami to winda jeździ nieuk.

      • 1 1

      • Nieuku,dźwig osobowy zwany potocznie windą

        • 0 1

    • (1)

      A żuraw to nie dźwig? Tak tylko pytam..

      • 1 0

      • Nie,żuraw to dźwignica,tak fachowo odpowiadam

        • 0 1

    • Ile rocznie będzie nas kosztować utrzymanie tego "wyciagu", aby kilku fustratów z góry oglądało pozostałości po "Kolebce"?.

      • 1 7

  • byłem

    dobrych kilka lat temu już się m in. na ten dźwig wspinałem

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowy punkt widokowy w Stoczni Cesarskiej

    (1)

    Ja to w ogóle polecam się wybrać na spacer po Stoczni Cesarskiej. Fajnie opisane punkty, można pozaglądać w różne zakamarki i po prostu w ciekawy sposób spędzić czas (oczywiście o ile ktoś lubi takie wędrówki).

    • 3 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowy punkt widokowy w Stoczni Cesarskiej

      Nie ma nic takiego jak stocznia Cesarska od ponad 100 lat a 200 lat temu taka też nie istniała.

      • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowy punkt widokowy w Stoczni Cesarskiej

    Stocznia Gdanska (2)

    Ta stocznia to Stocznia Gdanska, dlaczego z takim uporem probujecie wprowadzic nowa, obca nazwe?

    • 5 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowy punkt widokowy w Stoczni Cesarskiej

      (1)

      gdybyś trochę był doedukowany, to wiedziałbyś, że stocznia historycznie miała nieco inny podział i przez lata występowało tam parę stoczni.

      • 3 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Nowy punkt widokowy w Stoczni Cesarskiej

        Jak stawiali ten żuraw to to była Stocznia Gdańska, a nie Cesarska.

        Jak się bawicie w ahistoryczność nazewniczą to nazwijcie ją np. Stocznią Kaszubską bo kiedyś, przed zaborem pruskim i przed Stocznią Cesarską to były kaszubskie pola na których robiono kaszubskie łodzie dłubanki.
        Wychodzą słoikowe kompleksy proniemiemieckie.

        • 1 2

  • Gdańsk,miasto straconych nadziei,miasto muzeum. (2)

    • 5 7

    • (1)

      Emigruj do Zamościa!

      • 0 3

      • Świetne i piękne Miasto!

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo fajna atrakcja turystyczna. (3)

    • 11 9

    • PRawie tak dobra jak tramwaj z urwanym kolem (2)

      albo odpadajacy pantograf. lub po prostu niedzialajaca komunikacja publiczna.

      Kto normalny bedzie chcial tu przyjezdzac?

      • 1 1

      • (1)

        Emigruj do Zamościa!

        • 1 1

        • Dobry pomysł, piękne miasto, mili i dobrzy Ludzie.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane