Fakty i opinie

stat

Od środy podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Od piątku podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej w Gdyni

Od środy pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku zapłacą więcej za korzystanie z tramwajów i autobusów.
Od środy pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku zapłacą więcej za korzystanie z tramwajów i autobusów. fot. Trojmiasto.pl

Od środy, 1 kwietnia, wchodzi w życie uchwalona w styczniu podwyżka cen biletów na komunikację miejską w Gdańsku. Cena jednoprzejazdowego biletu wzrośnie z 3,20 zł na 3,80 zł, a godzinnego z 3,80 zł na 4,40 zł. Wzrosną też ceny biletów okresowych. Biletów nie kupimy już u kierowców i motorniczych. Miały zastąpić je karnety, ale ich sprzedaż z powodu epidemii koronawirusa do odwołania jest zawieszona. Podwyżka w Gdyni wchodzi w życie pod koniec kwietnia.



Kiedy ostatni raz korzystałe(a)ś z komunikacji miejskiej?

korzystam codziennie 21%
kilka dni temu 8%
zanim wprowadzono ograniczenia ze względu na koronawirusa 41%
nie korzystam z transportu publicznego 30%
zakończona Łącznie głosów: 3001
Trwająca epidemia koronawirusa i wynikające z niej ograniczenia w dużym stopniu dotyczą też funkcjonowania komunikacji miejskiej. Kursuje mniej autobusów i tramwajów, spora część kierowców i motornicznych przebywa w domach, ubyło też - choć nie na wszystkich liniach - pasażerów. Od środy czekają nas kolejne zmiany - tym razem finansowe.

Podwyżka cen biletów została przegłosowana jeszcze na styczniowej sesji rady miasta. Władze Gdańska tłumaczyły ją rosnącymi kosztami utrzymania transportu publicznego: od ostatniej podwyżki w 2016 r. wzrosły ceny energii, paliw oraz wynagrodzenia.

Nowe ceny biletów w Gdańsku. W Gdyni zmiany wejdą w życie pod koniec kwietnia.
Nowe ceny biletów w Gdańsku. W Gdyni zmiany wejdą w życie pod koniec kwietnia. graf. Trojmiasto.pl
- Nowy kontrakt z Gdańskimi Autobusami i Tramwajami zakłada zwiększenie nakładów o 48 mln zł. Na zwiększenie wozokilometrów wydamy 10 mln zł, zaś na podwyższenie wynagrodzeń motorniczych i kierowców 30 mln zł. Pozostałe wydatki to przede wszystkim wyższe ceny paliwa i energii elektrycznej. Ta podwyżka cen biletów w minimalnym stopniu rekompensuje wzrost kosztów, a szacowane ich pokrycie z biletów wyniesie ok. 34 proc. - tłumaczył przed kilkoma miesiącami Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Od środy, 1 kwietnia, więcej zapłacimy zarówno za bilety jednorazowe, jak i okresowe.

  • bilet jednorazowy na linie zwykłe zdrożeje z 3,20 zł do 3,80 zł
  • jednogodzinny bilet zdrożeje z 3,80 zł do 4,40 zł
  • 24-godzinny bilet zdrożeje z 13 zł do 14 zł
  • bilet miesięczny (lub 30-dniowy) ważny od poniedziałku do piątku ZTM Gdańsk zdrożeje z 82 zł do 90 zł
  • bilet miesięczny (30-dniowy) ważny przez cały tydzień ZTM Gdańsk zdrożeje z 90 zł do 99 zł


Wiosną miała zmienić się także dotychczasowa sprzedaż biletów w autobusach i tramwajach. Pojedyncze bilety miały zastąpić karnety składające się z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego jednogodzinnego. Na razie jednak - ze względu na zawieszenie sprzedaży w pojazdach - także i ich sprzedaż jest do odwołania zawieszona. Docelowo system karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala".


Od kilku dni posiadacze imiennych biletów okresowych oraz karty mieszkańca mogą korzystać na terenie Gdańska ze wspólnego biletu na komunikację i transport kolejowy (SKM, PKM, PolRegio). Pierwotnie miał on obowiązywać także od 1 kwietnia, ale ze względu na trudną sytuację związaną z koronawirusem władze województwa i miasta Gdańska umożliwiły mieszkańcom korzystanie z nowej taryfy już od poprzedniego tygodnia.

W Gdyni podwyżka cen biletów wejdzie w życie 30 kwietnia.

Nowe zasady przewozu rowerów


Także od środy, 1 kwietnia, zaczną obowiązywać nowe zasady przewozu rowerów w autobusach i tramwajach. Pierwszeństwo przy wsiadaniu do pojazdu przed pasażerami przewożącymi rowery będą miały osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Rowery będą mogły być przewożone wyłącznie w pojazdach wyposażonych w zabezpieczające pasy mocujące, stojaki lub wieszaki - po to, by ograniczyć do minimum ryzyko jakichkolwiek zagrożeń dla współpasażerów. Liczba rowerów przewożonych w danym pojeździe będzie uzależniona od liczby pasów/wieszaków/stojaków w pojeździe. Wartość ta znajdzie się na piktogramie przy wejściu do pojazdu - po to, by pasażer z rowerem miał czytelną informację, zanim wsiądzie do autobusu lub tramwaju.

- W świetle nowych zasad pasażer z rowerem będzie zobowiązany właściwie zabezpieczyć przewożony rower i sprawować nad nim nadzór podczas jazdy. Poniesie on również odpowiedzialność za ewentualne szkody wynikające z niewłaściwego przewozu roweru. Jeśli chodzi o inne urządzenia transportu osobistego, jak m.in. hulajnogi, ich przewóz będzie możliwy wyłącznie po ich złożeniu i będą wówczas traktowane jak każdy bagaż. Przypominamy, że rowery elektryczne oraz rowery i inne urządzenia transportu osobistego, np. hulajnogi, które stanowią własność systemu wypożyczalni, nie mogą być przewożone w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - przypomina Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM.