• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od środy zmiana zasad parkowania w Gdyni

Michał Sielski
28 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od tygodnia kontrolerzy opłat roznoszą też ulotki z informacjami na temat zmian w parkowaniu. Od tygodnia kontrolerzy opłat roznoszą też ulotki z informacjami na temat zmian w parkowaniu.

Abonament dla mieszkańca tylko dla osób zameldowanych i płacących podatki w Gdyni, pięciokrotnie wyższa opłata za nieopłacenie parkowania i konieczność podawania numeru rejestracyjnego podczas opłaty za parkowanie - to najważniejsze zmiany, jakie czekają gdyńskich kierowców od początku lipca.



Czy podobają ci się planowane zmiany?

Przypomnijmy:

  • w połowie maja radni uchwalili nowe Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni,
  • za parkowanie płacić będzie trzeba na Działkach Leśnych, Wzgórzu św. Maksymiliana i w Orłowie,
  • powstanie też Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania z wyższymi stawkami,
  • zmiany wejdą w życie najwcześniej za pół roku, a w Orłowie za rok.


Część zmian czeka jednak kierowców już teraz - od środy, 1.07.2020 roku. Oto one:

1. Konieczność wpisania numeru rejestracyjnego



Podczas płatności za parkowanie będzie trzeba wpisać numer rejestracyjny pojazdu.

- Wiele samorządów wprowadziło takie rozwiązanie i pomimo skrajnych reakcji obowiązek ten został utrzymany. W naszym przypadku wpisany numer rejestracyjny będzie istotnym elementem przyszłych e-kontroli. Planujemy zakupić elektryczne pojazdy wyposażone w system automatycznej ewidencji aut parkujących w strefach płatnego parkowania. To dodatkowo uszczelni proces pobierania opłat - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

2. Wyższe stawki mandatów za brak opłaty



Do tej pory koszt tzw. opłaty dodatkowej za brak opłaconego parkowania wynosił 30 zł, co - zwłaszcza przy dłuższym postoju - prowokowało część osób do ryzyka. Często po prostu opłacało się nie zapłacić kilkunastu złotych, bo udawało się kary uniknąć. Teraz też się to zapewne zdarzy, ale ryzyko będzie większe. Od 1 lipca 2020 roku brak opłaty za postój w Strefie Płatnego Parkowania będzie kosztował 150 zł, a po siedmiu dniach zwłoki trzeba będzie zapłacić 200 złotych. Koszt mandatu za brak opłaty za parkowanie w końcu zrówna się z opłatą za brak biletu w komunikacji miejskiej.

Wysokie kary za brak biletu w Gdyni



- Zdajemy sobie sprawę, że wzrost opłat dodatkowych budzi duże emocje. Ale - jak pokazują przykłady z innych miast - to skuteczne działanie. Z naszych wieloletnich obserwacji wynika, że wielu kierowców świadomie nie kupuje biletu parkingowego, bo niska opłata dodatkowa ich nie odstrasza. Mamy zatem nadzieję, że podwyższone opłaty dodatkowe zdyscyplinują parkujących do płacenia za postój na terenie strefy - podkreśla Karol Kozak, kierownik Strefy Płatnego Parkowania.

3. Abonament mieszkańca tylko dla zameldowanych i płacących podatki w Gdyni



Sporo emocji wzbudza też zakup abonamentów na mieszkańca. Będą mogły go zakupić tylko osoby zameldowane w Gdyni, a adres meldunku musi być zgodny z obszarem dzielnicy, w której mieszkaniec będzie chciał korzystać z miejsca parkingowego. To jednak nie wszystko. Każdy będzie też musiał udokumentować opłacanie podatków w Gdyni.

Ile zapłacimy za parkowanie w Gdyni



- Szczególnie drugi warunek będzie miał pewne przełożenie na budżet miasta. Wiele osób, które przeprowadziły się do Gdyni, mieszka tu i pracuje, jednak nadal odprowadza podatki w swoich rodzinnych miejscowościach. Mamy nadzieję, że nowe zasady wykupu abonamentu typu "M" zmobilizują ich do rozliczania się w gdyńskiej skarbówce. Bo przecież na co dzień korzystają z udogodnień i chociażby miejskiej infrastruktury, która jest przecież współfinansowana z pieniędzy gdyńskich podatników - podkreśla wiceprezydent Marek Łucyk.
Abonament dla mieszkańca na okres 1-5 miesięcy wynosi 30 zł miesięcznie. Przy zakupie abonamentu na okres 6-12 miesięcy koszt spada do 25 zł miesięcznie. Więcej trzeba będzie zapłacić za kolejne auto w rodzinie. Przy drugim samochodzie to odpowiednio 75 zł i 90 zł miesięcznie, a trzeci i kolejny - 100 i 120 zł miesięcznie.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • Kierunek wsteczny a nie rozwój

    Likwidacja szkół lub przemoszenie ich na peryferie, likwidacja bibliotek i czytelni , podnoszenie podatków
    Slepe zadu..e

    • 66 8

  • (5)

    A może władze wezmą się za nielegalnie parkujących na chodnikach, trawnikach, przejściach dla pieszych, niezgodnie z przepisami itp. Pieniądze dosłownie leżą na ulicy, kierowcy zdają sobie sprawę ze swojej bezkarności. Pora to ucywilizować.

    • 66 9

    • A gdzie parkować? (2)

      • 1 10

      • tam, gdzie przepisy pozwalają. Na przykład na płatnych parkingach podziemnych

        warto też pamiętać o opcji rezygnacji z samochodu i wybór alternatywy. Alternatywy są Cztery.

        • 1 1

      • Cwierc wieku jezdze samochodem. Jezdze co dzien. Zdarza mi sie nawet po piwo do sklepu za rogiem pojechac samochodem, ale jeszcze NIGDY nie zaparkowalem na trawie albo tak zeby zajac caly chodnik. zawsze da sie zaparkowac porzadnie, przepisowo i tak, zeby nie byc zawalidroga. Jesli ktos tak nie potrafi to powinien miec odebrane prawo jazdy, bo albo brakuje mu wyobrazni, albo nie panuje nad pojazdem, albo ignoruje przepisy. Wszystkie te powody dyskwalifikuja go jako kierowce.

        • 1 0

    • 100%racji

      • 2 1

    • A to nie to trzeba by było coś robić a tak można prawie nic nie robić i się dzieje

      • 1 1

  • Po co wklepywać numer ...?

    Parkomaty firmy Parkeon działają w trybie pay-by-plate, instruując użytkowników, aby wprowadzili numer tablicy rejestracyjnej i czas parkowania. Egzekwowanie czasu postoju odbywa się bezprzewodowo, więc użytkownicy nie muszą wyświetlać swojego potwierdzenia opłaconego czasu na pulpicie pojazdu. Gdynia wybrała ekologiczne podejście, które pozwala użytkownikom wybrać i wydanie biletu parkingowego lub pominięcie rachunku razem. Przejście na system płatności z pisaniem nr. tablicy rejestracyjnej dzięki firmie Flowbird zapewnia użytkownikom większą elastyczność podczas parkowania na ulicach naszego miasta., co oznacza, że kierowcy mogą opłacić postój płacić w jednym parkomacie i parkować w dowolnym miejscu w strefy parkowania. Podobnie, mogą wydłużyć czas na swoim miejscu postoju z dowolnego urządzenia na terenie strefy.

    • 5 33

  • Płatne parkowanie

    Mnie bardzo ciekawi jak zakończyła się sprawa byłego kierownika strefy płatnego parkowania? Ktoś coś wie??

    • 57 1

  • Nie powinno być żadnych publicznych parkingow (19)

    Masz chęć mieć auto - kup sobie również miejsce gdzie będziesz go trzymał. Na pewno nie miasto powinno to organizować.

    Masz sklep i chcesz żeby przyjeżdżali klienci samochodami - kup ziemię i zbuduj im parking. Tak jak robią duże sklepy i galerie.

    Na prawdę nie ma powodu dla którego to miasto ma budować i utrzymywać parkingi dla prywatnych pojazdów.

    Parkingi publiczne jedynie dla niepełnosprawnych którzy nie mają innej możliwości dojazdu.

    • 24 134

    • Widzę komunista z dziada pradziada... (2)

      • 18 5

      • nie, po prostu ekonomista, który zna pojęcie kosztów zewnętrznych (1)

        ponoszonych przez inne osoby niż właściciel auta. Obciążanie innych mieszkańców kosztami, które miasto ponosi na utrzymanie miejsc parkingowych to typowe oczekiwanie członka dawnej nomenklatury komunistycznej, który miał dostęp do samochodu na talony już w latach 70-tych.

        • 2 8

        • Ciekawie piszesz, zgadzam się z Tobą. a jakie są koszty zewnętrzne budowy i utrzymania chodników, DDRów i trawników?

          Za trawniki niech płacą psy, za DDRy rowerzyści a za chodniki piesi.
          Nie korzystam z DDRów i obciążanie mnie kosztami budowy i ich utrzymania w podatkach to typowe dla lawaków i miłośników komunizmu!

          • 0 0

    • A jak cię nie stać na czynsz sklepu i parking

      To jazda z miasta. I tak mamy w Trójmieście same banki i go-go .

      • 10 1

    • Oj oj kogoś na samochód i nie stać (1)

      I żal tyłek ściska ze inni mają

      • 9 5

      • Oj oj kogoś na parkowanie nie stać

        I żal tyłek ściska, że inni zaparkują, a on nie.

        • 0 2

    • Naprawdę nie ma powodu by mieszkańcy z prywatnych pieniędzy płacili podatki na taki miasta

      • 4 3

    • Najlepiej niech miasto tylko ściąga podatki. Gratulacje.

      Proponuję oddawać jeszcze miastu połowę z tego co nam zostało po ZUS i reszcie.

      • 4 2

    • dobrze mówi

      • 1 5

    • I jeszcze dopisz ze nie mieszkasz w Śródmieściu albo mieszanie po babci dostałeś

      takich to trzeba gorącym żelazem wypalać

      • 1 3

    • Widać ze ciebie to tylko stać na wrotki

      • 2 1

    • Zmień lekarza

      • 0 0

    • Nie ma sprawy, ale wtedy poprosze o paliwo bez podatkow i akcyzy. I samochod bez VATu.

      • 1 0

    • (1)

      Oczywiście kolego to jest racja.

      Jak ktoś ma życzenie mieć samolot - musi sobie wykupić miejsce w hangarze.
      Ktoś ma życzenie mieć konia - albo buduje stajnie, albo wynajmuje miejsce.

      Ale 102 wyborców których hasłem życia jest "dej mnie 500+ i darmowy parking dla mojego pasacika B5", dało ci kciuka w dół, bo im się "należy".

      • 0 0

      • Czekam na moment kiedy piesi będą musieli sami sobie budować chodniki a rowerzyści DDRy.

        • 0 0

    • Co to znaczy miasto nie musi ? Miasto nie ma swoich pieniędzy, to są pieniądze Gdynian, czyli tych właścicieli aut też, to właśnie za ich pieniądze te miejsca powstają!

      • 0 0

    • Racja - żadnych publicznych parkingów, żadnych stojaków na rowery żadnych dróg chodników i DDRów

      • 0 0

    • Chcesz jechać rowerem gdzie rozebrano linie kolejową? Najpierw zapłać bo dzięki temu wykluczeni komunikacyjnie nie będą musieli korzystać z auta.

      • 0 0

    • Odezwał się darmozjad

      A Pan/Pani to urzędasek, pracownik czy może jakaś fundacja? Co za prostactwo

      • 0 0

  • strefa parkowania (1)

    A dlaczego pracownicy UM mają przywilej parkowania za darmo przy lodowisku, może i w innym miejscu. A podatek od pobieranych korzyści. Obojętnie kim oni są. Równi równiejsi?.

    • 117 4

    • mam wrażenie że ściemniasz

      Jeżeli to ma faktycznie miejsce, słusznie domagaj się obciążania kosztami ich zachowań komunikacyjnych.

      • 1 2

  • Piętnowanie kierowców (2)

    Podwyżki które dotkną kierowców przyczynią się do zwiększenia funduszy na walkę z nimi a to w postaci większej ilości farby na ścieżki rowerowe i wyłącznie kolejnych miejsc postojowych.

    • 50 5

    • Dziwne to nasze miasto...

      Zmieńmy wladze

      • 1 3

    • no, mamy taka nadzieje

      przedstawiles dobry plan, powinnismy sie go trzymac

      • 0 0

  • Drugi i kolejne samochody zdecydowanie za tanio.

    • 12 19

  • Bardzo dobrze (1)

    Szkoda, że już nie wprowadzono strefy śródmiejskiej ale dobre i tyle.
    Jeszcze niech władze zwiklidują dzikie parkingi w centrum Gdyni, przy prokuraturze, Mag-u oraz przy terenach Nauty i pozostałe mniejsze.

    • 19 44

    • Piesiewicz idź juz spać

      • 3 1

  • Kucyk

    nie płaci za parkownie więc nie ma problemu

    • 43 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane